Het grote auto topic

Zal even hier verder gaan voor Het Vrijdag topic ook een Auto topic wordt ;)

Het zijn clowns, ik geloof niet dat zichzelf al te serieus nemen, en dat waardeer ik wel. Beter dan mensen zoals APSW en wat van die Shauno's en Davo's en hoe ze ook allemaal mogen heten.

Deze twee videos laten mijn inziens zien dat ze zichzelf en de 79 niet te serieus nemen ondanks dat ze er zelf in rijden. 😉



Deze filmpjes zijn goed geproduceerd en vooral gefilmd wat het kijkbaar maakt. Maar veel van hun video’s hebben van die selfie cam angles met constant zoom issues en schokkerend beeld wat het voor mij niet de doen maakt. Build not Bought heeft hier ook een handje van.
 
Deze filmpjes zijn goed geproduceerd en vooral gefilmd wat het kijkbaar maakt. Maar veel van hun video’s hebben van die selfie cam angles met constant zoom issues en schokkerend beeld wat het voor mij niet de doen maakt. Build not Bought heeft hier ook een handje van.

Ik ken ze verder niet, deze twee filmpjes doken een keer op in mijn feed en vond ze erg grappig (Dat de laatste hier down the hill geschoten is maakt het ook wel grappiger) En iedereen die in Australia 'The cult of the holy 79' niet te serieus neemt (terwijl je er zelf 1 hebt) verdient waardering :up:

Het is alsof je tijdens het kijken van de State of Origin in een Sydney bar, zegt dat de Queenslanders eigenlijk altijd mooier footy spelen; niet geaccepteerd gedrag ;) Of, dat je in India een koe die op de weg ligt een rot schop geeft, zoiets :D
 
F2A4732D-B041-428E-890A-FCD71759657F.jpeg

De auto heeft het weekend bij de detailer gestaan voor een front PPF wrap, ceramic coat, interior treatment and blacked out badging. Hopelijk in mei de windowtint maar dat schijnt dusdanig lastig te zijn bij deze auto dat er een tinter speciaal uit Townsville komt.
 
Last edited:
Wel, het werd een duur weekend.
Tijdens een trip op de heuvel vol met ruts, beide drive shafts gebroken.
Op een vlak stug gravel beide shafts eruit gehaald en in 2wd naar huis gereden.
Vandaag 2x drive shafts besteld en op zoek naar de andere onderdelen nodig voor een drive hub end rebuilt.
 
Wel, het werd een duur weekend.
Tijdens een trip op de heuvel vol met ruts, beide drive shafts gebroken.
Op een vlak stug gravel beide shafts eruit gehaald en in 2wd naar huis gereden.
Vandaag 2x drive shafts besteld en op zoek naar de andere onderdelen nodig voor een drive hub end rebuilt.
Kijk eens aan, wat dacht je: Als ik het doe, doe ik het goed ;) Beide voorassen neem ik aan?
 
Ja, beide voorassen, links en rechts.
Het is in ieder geval duidelijk vast te stellen ;)

En het is eigenlijk altijd voor assen. IFS is fijner/comfortabeler, maar ook minder sterk. Solid assen is sterker maar minder comfort en wegligging op de weg enz. Je kunt het niet allemaal hebben, er is altijd een trade-off. In the end: Je hebt er lang plezier van gehad, en daarnaast, alles kan stuk uiteindelijk :up:
 
Zo zie ik het ook.
In de 11 jaar dat ik de auto heb, is dit het enige wat echt stuk is gegaan door het rijde/off roading.
Andere dingen zoals starter motor en CDL actuator is wear and tear.
 
Hier dan maar even verder over de Bangkok Motorshow @Tim911 ;).
Ik weet het, het is uiteindelijk allemaal een kwestie van smaak en persoonlijke voorkeur/prioriteiten die je stelt aan een auto.
Maar wat mij tegenwoordig echt opvalt aan auto's, dat als je een auto hebt die er van buiten goed uitziet, regelmatig het interieur afschuwelijk is of er echt ontzettend goedkoop uitziet zo van nou we "gooien" dit er maar snel in.

We zoeken in de klasse SUV, (formaat Nissan Quashqai, Mazda cx3 of 5). Waarvan we toch wel willen dat beide er goed uitzien.
Nou zijn dit bijvoorbeeld auto's die er van buiten goed uit ziet en waar ze ook het interieur goed aandacht hebben gegeven.
Als je kijkt naar Honda en dan de HR-V. Een nette auto om te zien, maar toen ik er eenmaal in zat was ik meteen klaar. Wat een afzichtelijk goedkoop snel er in gegooid interieur zit daar in zeg! Hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld de Toyota Cross, goedkoop en veel te "leeg" interieur. Voor mij is het aan de bijrijderszijde bijvoorbeeld zonder mijn kin naar mijn navel te buigen niet mogelijk om uit te stappen zonder mijn hoofd te stoten aan het a-frame. Volgens mij ben ik met mijn 1.80 niet asociaal groot. (de bijrijder stoelen zijn in geen enkel Cross model in hoogte verstelbaar is mij verteld. Ik weet niet of deze leverbaar is in Aussie, ik ken hem alleen maar van Thailand) In nederland "vergelijkbaar" met de Toyota RAV4 maar daar heb ik nooit in gezeten. Maar toyota valt dus ook al af.

Ben ik de enige die vind dat met name de merken als Opel, Holden, Ford, Mazda, Subaru toch wel de merken zijn die zowel aan de buitenzijde en aan de binnenkant voldoende aandacht geven? Met kwaliteit materialen in het interieur en goede keuze in bekledig, nette klokken gewoon een mooi interieur om naar te kijken in de goedkopere modelen tot de luxere modellen.
Nou snap ik ook wel dat het ook een beetje ligt aan welk type je koopt. Ik bedoel als je een Suzuki Alto koopt of een Suzuki Swace, dan ziet uiteraard het interieur van de Swace er netter uit.
Maar over het algemeen valt het mij gewoon op, ik bedoel, je ziet je auto toch het meeste terwijl je er in zit. Daar wil je toch ook wel een goed gevoel krijgen bij het apparaat, Toch??
Of ben ik een zeur, dan mag je het ook zeggen.
 
Hier dan maar even verder over de Bangkok Motorshow @Tim911 ;).
Ik weet het, het is uiteindelijk allemaal een kwestie van smaak en persoonlijke voorkeur/prioriteiten die je stelt aan een auto.
Maar wat mij tegenwoordig echt opvalt aan auto's, dat als je een auto hebt die er van buiten goed uitziet, regelmatig het interieur afschuwelijk is of er echt ontzettend goedkoop uitziet zo van nou we "gooien" dit er maar snel in.

We zoeken in de klasse SUV, (formaat Nissan Quashqai, Mazda cx3 of 5). Waarvan we toch wel willen dat beide er goed uitzien.
Nou zijn dit bijvoorbeeld auto's die er van buiten goed uit ziet en waar ze ook het interieur goed aandacht hebben gegeven.
Als je kijkt naar Honda en dan de HR-V. Een nette auto om te zien, maar toen ik er eenmaal in zat was ik meteen klaar. Wat een afzichtelijk goedkoop snel er in gegooid interieur zit daar in zeg! Hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld de Toyota Cross, goedkoop en veel te "leeg" interieur. Voor mij is het aan de bijrijderszijde bijvoorbeeld zonder mijn kin naar mijn navel te buigen niet mogelijk om uit te stappen zonder mijn hoofd te stoten aan het a-frame. Volgens mij ben ik met mijn 1.80 niet asociaal groot. (de bijrijder stoelen zijn in geen enkel Cross model in hoogte verstelbaar is mij verteld. Ik weet niet of deze leverbaar is in Aussie, ik ken hem alleen maar van Thailand) In nederland "vergelijkbaar" met de Toyota RAV4 maar daar heb ik nooit in gezeten. Maar toyota valt dus ook al af.

Ben ik de enige die vind dat met name de merken als Opel, Holden, Ford, Mazda, Subaru toch wel de merken zijn die zowel aan de buitenzijde en aan de binnenkant voldoende aandacht geven? Met kwaliteit materialen in het interieur en goede keuze in bekledig, nette klokken gewoon een mooi interieur om naar te kijken in de goedkopere modelen tot de luxere modellen.
Nou snap ik ook wel dat het ook een beetje ligt aan welk type je koopt. Ik bedoel als je een Suzuki Alto koopt of een Suzuki Swace, dan ziet uiteraard het interieur van de Swace er netter uit.
Maar over het algemeen valt het mij gewoon op, ik bedoel, je ziet je auto toch het meeste terwijl je er in zit. Daar wil je toch ook wel een goed gevoel krijgen bij het apparaat, Toch??
Of ben ik een zeur, dan mag je het ook zeggen.

Ik denk dat het vaak ook met bezuiniging te maken heeft. Er worden vooral op materialen beknibbeld. Wij hebben een Audi A3 uit 2014 met lederen interieur, zachte mooie materialen op het dashboard en echte aluminium ringen om de ventilatie roosters en op de gear shifter. Ook de deurgrepen zijn van echt aluminium en de onderkant van de deuren zijn mooie kwaliteit kunststof. Het voelt gewoon als een echte solide auto, en heeft zelfs na 9 jaar nog geen kraakje. Er staat dan ook net 100k op de teller. Ook hele goede lakkwaliteit.

We hebben de nieuwe A3 een weekendje mee gehad van de dealer. Materiaalkeuze knudde, overal van dat harde VW plastic en geen aluminium meer te vinden. Alles plastic en kunsstof, echt een enorme sprong in kwaliteit maar dan de verkeerde kant op. Enige pluspunt was het mooie digitale instrumentarium waar Audi wel echt king in is naast Mercedes. Over Mercedes gesproken: dat interieur spreekt me wel heel erg aan.

Alle Japanners: degelijk maar weinig aan.

Mijn built in China Tesla: erg goed bouwkwaliteit tot alcantara in de deur aan toe, wat een verschil met de eerdere generaties Tesla. Zit nu echt bijna op het niveau BMW/Audi. En enorm veel binnenruimte voor een compacte auto. Ikzelf ben 1.93 en heb zeeen van ruimte.
 
Automatisch olie verversing systeem, zo kan je het ook noemen. Al neem ik aan dat je nog wel manueel olie moet bijvullen. ;)
Ik probeerde meer grappig te zijn en een andere benaming voor lekkages te gebruiken.

Heb je de oorzaak gevonden van de tanden? Is er niet ooit een verkeerde olie in gegaan en zo cavitatie ontstaan op de tanden waardoor ze afbreken? Of heeft het een en ander te strak afgesteld gestaan?
De oorzaak is waarschijnlijk een keer een mega snelheids verschil tussen voor en achter as.
Wat de de transfer case niet zo leuk vind is 3000 toeren op de vooras draaien en 0 achter (bijvoorbeeld) het snelheids verschil wat dan door allerlei tandwielen overbrugt moet worden is wat te groot.
In ruw terrein hoor je dan ook het centre diff te locken. Zodoende blijven voor en achter as gelijk draaien, zelfs al hangen er allerlei wielen in de lucht.
Deze jongen is nieuw in 4wd-ing en heeft harde tracks gedaan zonder het centre diff lock in te schakelen. Kan gebeuren. Maar kan je een centre diff/Transfer case kosten.
 
De oorzaak is waarschijnlijk een keer een mega snelheids verschil tussen voor en achter as.
Wat de de transfer case niet zo leuk vind is 3000 toeren op de vooras draaien en 0 achter (bijvoorbeeld) het snelheids verschil wat dan door allerlei tandwielen overbrugt moet worden is wat te groot.
In ruw terrein hoor je dan ook het centre diff te locken. Zodoende blijven voor en achter as gelijk draaien, zelfs al hangen er allerlei wielen in de lucht.
Deze jongen is nieuw in 4wd-ing en heeft harde tracks gedaan zonder het centre diff lock in te schakelen. Kan gebeuren. Maar kan je een centre diff/Transfer case kosten.
Aaahh een hobby mag geld kosten he. 😉 en dan heb je meteen een excuus met vrienden wat te hobbyen en eten.
 
Ik denk dat het vaak ook met bezuiniging te maken heeft. Er worden vooral op materialen beknibbeld. Wij hebben een Audi A3 uit 2014 met lederen interieur, zachte mooie materialen op het dashboard en echte aluminium ringen om de ventilatie roosters en op de gear shifter. Ook de deurgrepen zijn van echt aluminium en de onderkant van de deuren zijn mooie kwaliteit kunststof. Het voelt gewoon als een echte solide auto, en heeft zelfs na 9 jaar nog geen kraakje. Er staat dan ook net 100k op de teller. Ook hele goede lakkwaliteit.

We hebben de nieuwe A3 een weekendje mee gehad van de dealer. Materiaalkeuze knudde, overal van dat harde VW plastic en geen aluminium meer te vinden. Alles plastic en kunsstof, echt een enorme sprong in kwaliteit maar dan de verkeerde kant op. Enige pluspunt was het mooie digitale instrumentarium waar Audi wel echt king in is naast Mercedes. Over Mercedes gesproken: dat interieur spreekt me wel heel erg aan.

Alle Japanners: degelijk maar weinig aan.

Mijn built in China Tesla: erg goed bouwkwaliteit tot alcantara in de deur aan toe, wat een verschil met de eerdere generaties Tesla. Zit nu echt bijna op het niveau BMW/Audi. En enorm veel binnenruimte voor een compacte auto. Ikzelf ben 1.93 en heb zeeen van ruimte.
Zou je denken bezuinigingen? Ik denk gewoon echt de verkeerde persoon op de verkeerde plaats. Ik ben echt van mening dat ze dat interieur design voor auto's wat meer vrouwen aan de top moeten zetten, vooral in bekleding keuze. (grijs stof met blauwe driehoekjes en vierkantjes erop, WIE BEDENKT DAT! voorbeeldje, volgens mij Toyota corolla of Renault clio begin '90)

Dan zijn het echt de verkeerde bezuinigingen. Ik ben nogal fan van Opel bijvoorbeeld, maar van de oude corsa tot aan de wat nieuwere Omega en de Astra (2015) Overal gewoon een net interieur erin wat gewoon bij de auto past en ook aanspreekt.
Van de zaak had ik een Quashqai (2018) ook daar niks op aan te merken. als je dan in model 2022 stapt, helemaal ruk, niks meer van over en inderdaad allemaal hard kunstof en het straalt niks meer uit.

Ja Audi en mercedes zijn van die merken die ook echt wel aandacht besteden aan het interieur. Mercedes maakt gewoon echt nette auto's. Audi ben ik niet zo bekend mee. Maar.... de Audi TT, het eerste en tweede model vond ik toen echt een afzichtelijke auto. Maar die kan ik steeds meer waarderen, nette wagen die ik misschien zelfs nog eens aanschaf als ik een nette en goeie kan vinden.
Verder vind ik van Audi alleen de A5 echt een hele mooie auto. Interieur ken ik niet, ik heb er nog nooit in gezeten. Simpelweg te weinig verdiept in Audi.

Wat de babi pangang auto's betreft ben ik het helemaal met je eens. Als je kijkt naar de BYD Atto 3. Echt een mooie auto en ook heel mooi interieur goede afwerking en er is over nagedacht.
Ik zou het zelf niet kopen, ik ben nog steeds van de good old fuel stickshifter auto's, het echte autorijden zoals het bedoelt is. De ora (volgens mij een probeersel namaak mini) afschuwelijke auto. Copy Tesla, de Hozon Neta 5 van buiten niet eens zo slecht, maar te veel copy paste tot zelfs het logo. Maarja daar staan ze wel een beetje bekend om he, de chineesjes zelfs de oude mini patenten willen ze kopen alsof het altijd een chinees product en ontwerp is geweest.
 
Aaahh een hobby mag geld kosten he. 😉 en dan heb je meteen een excuus met vrienden wat te hobbyen en eten.
Uiteraard, al was dit te voorkomen geweest met juist gebruik van Centre Diff lock.

Er worden in Australië divers 1 of meerdaagse 4x4 trainingen gegeven en dat kan ik een ieder aanraden. Kleine investering die zich zeker terug betaald. Naast rijden worden dit soort technische zaken meestal ook benoemd. Vic Widman een uurtje of 2 buiten Sydney/Canberra doet goede trainingen en weet ook van alle auto’s wel de eigenaardigheden (zoals lastig uit te schakelen traction control, tot locken van hubs en of diffs)
 
Zou je denken bezuinigingen? Ik denk gewoon echt de verkeerde persoon op de verkeerde plaats. Ik ben echt van mening dat ze dat interieur design voor auto's wat meer vrouwen aan de top moeten zetten, vooral in bekleding keuze. (grijs stof met blauwe driehoekjes en vierkantjes erop, WIE BEDENKT DAT! voorbeeldje, volgens mij Toyota corolla of Renault clio begin '90)

Dan zijn het echt de verkeerde bezuinigingen. Ik ben nogal fan van Opel bijvoorbeeld, maar van de oude corsa tot aan de wat nieuwere Omega en de Astra (2015) Overal gewoon een net interieur erin wat gewoon bij de auto past en ook aanspreekt.
Van de zaak had ik een Quashqai (2018) ook daar niks op aan te merken. als je dan in model 2022 stapt, helemaal ruk, niks meer van over en inderdaad allemaal hard kunstof en het straalt niks meer uit.

Ja Audi en mercedes zijn van die merken die ook echt wel aandacht besteden aan het interieur. Mercedes maakt gewoon echt nette auto's. Audi ben ik niet zo bekend mee. Maar.... de Audi TT, het eerste en tweede model vond ik toen echt een afzichtelijke auto. Maar die kan ik steeds meer waarderen, nette wagen die ik misschien zelfs nog eens aanschaf als ik een nette en goeie kan vinden.
Verder vind ik van Audi alleen de A5 echt een hele mooie auto. Interieur ken ik niet, ik heb er nog nooit in gezeten. Simpelweg te weinig verdiept in Audi.

Wat de babi pangang auto's betreft ben ik het helemaal met je eens. Als je kijkt naar de BYD Atto 3. Echt een mooie auto en ook heel mooi interieur goede afwerking en er is over nagedacht.
Ik zou het zelf niet kopen, ik ben nog steeds van de good old fuel stickshifter auto's, het echte autorijden zoals het bedoelt is. De ora (volgens mij een probeersel namaak mini) afschuwelijke auto. Copy Tesla, de Hozon Neta 5 van buiten niet eens zo slecht, maar te veel copy paste tot zelfs het logo. Maarja daar staan ze wel een beetje bekend om he, de chineesjes zelfs de oude mini patenten willen ze kopen alsof het altijd een chinees product en ontwerp is geweest.
Natuurlijk zijn het bezuinigingen, als je in plaats van geborsteld aluminium plastic kunt gebruiken wat eruitziet als aluminium maar 20x zo goedkoop is. Uiteindelijk is de marge hoger als de onderdelen goedkoper zijn.

Ik heb hier laatst een artikel over gelezen, het kwam op het volgende neer: Vroeger werden de A merken ( Mercedes, BMW, Audi) nog echt kwalitatief hoogstaand gebouwd, vooral Mercedes. de Mercedessen van de jaren 90 zijn echt tanks en kwalitatief hoogstaand. Maar het onderscheid werd dus gemaakt in kwaliteitsbeleving. Tegenwoordig is dat veel minder belangrijk, het gaat nu om imago en status. Mensen willen de badge op de neus en zijn bereid daar flink voor te betalen, maar er is geen direct verband meer tussen prijs en kwaliteit zoals dat vroeger wel zo was. En als de verkopen hoog blijven, dan wordt er bij elk model gekeken hoe er bespaard kan worden, Mercedes doet dit slim, je vind hetzelfde stuur en navigatie schermen terug in zowel de A, B, C, E klasse en de SUV's, kan in massa geproduceerd worden wat de prijs drukt maar geeft nog steeds kwaliteits beleving. Fabrikanten zoals Mercedes maar ook Toyota kwamen er ook achter dat de levenscyclus van de auto niet te lang moet zijn, anders kopen mensen geen nieuwe auto bij je. Dus de kwaliteit gaat achteruit om constant maar weer nieuwe auto's te verkopen.

Onze Audi a3 is tijdloos, bijna 10 jaar oud maar als je mensen wijs maakt dat de auto 3 jaar oud is geloven ze je ook.

BYD Atto 3 vind ik van buiten geslaagd, maar van binnen echt niet mijn smaak, die rare blauwe interieur kleur met die gitaar strings en organische vormen, nee zeker niet voor mij.

Ik ben ook een fan van schakelen, maar steeds minder van ICE auto's. Ben fan van volbloed auto's maar van normale snelle auto's kijk ik niet meer op. Het doet me niks meer. Als je een elektrische auto hebt dan kun je gewoon niet meer terug, het is zoveel beter dan een ICE auto, echt niet normaal. Wegligging van een BMW M3 met het vermogen van een BMW M3 maar dan zonder de kosten en herrie. Tripje Airlie Beach en terug (1300km) kostte 28 dollar aan stroom, dat is lachen, en genoeg power om zonder problemen 10 auto's en een paar vrachtwagens in te halen in de overtaking lanes.

Ik heb wat gespeeld tegen een Kia Stinger V6 en een nieuwe Skoda Octavia RS getuned met 350pk. de Stinger is iets sneller in de 0-100 maar in de tussensprints van 20 naar 50, 50 naar 100 en 80 naar 120 rij ik ze allebei helemaal zoek.
 
Last edited:
Nieuwe auto onderweg, de oude alvast opgepoetst en op Carsales gezet: Toyota Hilux 2010 3liter diesel automaat met 278,500 km op de klok en goed onderhouden, met of zonder alle kampeer uitrusting.


Misschien iets voor jullie @Rolls ?
Helemaal vergeten deze tag. Maar wacht vooral niet op ons😉 wij zijn uit op SUV en caravan. Ik zal aan miss Rolls vragen over de Campeer uitrusting wellicht is dat wel interesant mocht je het niet verkocht krijgen. Jullie zaten in de Blue Mountains regio toch?
 
Dat wordt dus een plaatselijk milieu delict... en een grote😉 met al die lekkende landrovers. 🤣
Jammer dat wij nog niet down under zijn anders zou ik zeker zorgen dat ik erbij was.het blijven toch mooie wagens. Vaak ook de verhalen erachter.
Hier een impressie van 5 jaar terug. Toen was het een uurtje rijden. Nu is het 15 😯

 
Hier een impressie van 5 jaar terug. Toen was het een uurtje rijden. Nu is het 15 😯

Ik heb m helemaal uitgekeken, maar ik zag nergens een grote Nederlandse vlag met: Afterbang for Aussie life! erop??
15 uur rijden enkele rit, dat is toch wel een aardig stukje. En wat @Tim911 zegt, je moet ook nog terug. Maar het wordt vast een prima weekendje! Maandag op je werk kan je weer uitrusten ;).
 
Back
Top