Het grote auto topic

Er is nog een tussenvorm die een beetje the best of both worlds vertegenwoordigt. Of, meer negatief bekeken: tis geen vlees en geen vis en dus in allebei niet the best :). Een small or big SUV. Wij rijden een ouwe AWD (permanent all wheel drive) en die gedraagt zich op de weg als een gewone sedan, net zo zuinig en economisch. Maar op dirt roads, heuvels, nat en slecht terrein etc. heeft hij meer bodemvrijheid, traction, veiligheid en gecontroleerd weggedrag dan een sedan. Je hebt alleen niet de keuze tussen 2- of 4WD, hoge en lage gearing en dingen als sperdifferentieel die enorm belangrijk zijn als je in de rimboe en de woestijn rijdt.

ETA wij hebben hem zelf niet, maar een mooi voorbeeld van een grote SUV is de Subaru Outback. Stationcar met dakrails voor surfmateriaal, ruimte voor 5 mensen en een giga achterbak voor spullen. Als je met twee bent, kun je in de achterbak languit slapen. Als je geen nieuwe wil, bergen tweedehands te koop, Subaru is een populaire auto hier. Maar ook andere Aziaten en Europeanen en Amerikanen hebben wel zo'n model.
Heb je ze ook voor zeven personen? Baby 4 is onderweg namelijk.. ;)
 
Heb je ze ook voor zeven personen? Baby 4 is onderweg namelijk.. ;)
Hier is een overzicht van alle 7-seater SUV's en een ranking van de beste in hun klasse.
 
Hier is een overzicht van alle 7-seater SUV's en een ranking van de beste in hun klasse.
Je weet toch wel dat in het grote auto topic onze eigen auto altijd de beste is ;)

😂
 
ALs we SUV+ gaan heb je volgens mij de Prado, Pajero, Jeep Grand Cherokee (laatste model) Land Rover (new) Defender 130 en vast nog een paar (Nissan Patrol, Toyota 200/300 series)

Maar ik doe het uit mijn hoofd dus kan wel helemaal mis zitten 😉
 
Last edited:
Hier is een overzicht van alle 7-seater SUV's en een ranking van de beste in hun klasse.

Mooi lijstje, wel nieuwe autos en daarmee duur. Wil rond de 30-35K AUD uitgeven.
 
Wat zijn de ervaringen met Holden? Ik zie bijvoorbeeld de Holden Colorado 7 (2016) regelmatig voorbij komen.
 
Wat zijn de ervaringen met Holden? Ik zie bijvoorbeeld de Holden Colorado 7 (2016) regelmatig voorbij komen.

Holden wordt niet meer gemaakt. Wel prima auto’s maar of er op lange termijn nog voldoende onderdelen zijn valt te bezien.

In afterbang zijn lijst staan veel auto’s binnen jouw budget, even filtertje zetten op deze merken/modellen.
 
Mooi lijstje, wel nieuwe autos en daarmee duur. Wil rond de 30-35K AUD uitgeven.
Gebruik het als een orientatie voor tweedehandsers. Kies de modellen uit die je aanspreken, zet een filter op budget, brandstof, aandrijving en gear system, en kijk wat er beschikbaar is in jouw buurt. Wij hebben onze ouwe AWD online op Carsales gevonden en zijn hem in private sale gaan proefrijden en ophalen. Je kunt ook fysiek een auto gaan uitzoeken bij een tweedehands dealer, die bieden vaak financierings-, garantie- en servicedeals aan. In alle gevallen in principe niks mis mee, mits je een paar dingen goed in de gaten houdt.

Online o.a.: https://www.carsales.com.au/
Fysiek o.a.: https://www.ozcar.com.au/
Zekerheid over de autogeschiedenis: https://www.ppsr.gov.au/searching/do-used-car-or-vehicle-search
 
Holden wordt niet meer gemaakt. Wel prima auto’s maar of er op lange termijn nog voldoende onderdelen zijn valt te bezien.

In afterbang zijn lijst staan veel auto’s binnen jouw budget, even filtertje zetten op deze merken/modellen.

Pajero ook niet meer, de Sport is geen SUV+
 
In het kader van voorbereiding op #TEOTWAWKI (The end of the world as we know it.) ;) kon deze 'kleine' maar essential toevoeging niet missen op de Unimog Doomsday Vehicle.

IMG_0531.jpeg

Mochten de banden dan een keer tractie verliezen, hebben we nog een backup plan (en ook heel geschikt om bogan's hun vehicle uit de branding te redden ;) )
 
Gaan jullie in Australië voor dezelfde soort auto kijken als dat je nu in Nederland/België
rijd, of gooi je het roer om en kies je voor totaal iets anders?

Ik ben vrijdagavond eens op autosite's in AU gaan kijken en kwam tot de concliusie dat ze daar merken hebben waar ik het bestaan niet eens van wist. Bijvoorbeeld het merk Holden, volgens mij het meest verkochte automerk in AU samen met Ford.In Nederland rijden wij altijd Renault, eerst Twingo, daarna Kangoo en nu een Megane Break.
De Twingo vind je daar niet en een Kangoo en Megane ook niet al te veel.

Maar na het surfen op deze site werd ik op slag verliefd op een Holden Rodeo,

car.jpg


Of dit ooit werkelijkheid wordt laat ik jullie weten, maar ondertussen droom ik dus van deze STOERE auto.

Karin
Wij reden eerst hier Kia grande carnival, de heerlijkste auto ooit, maar we wonen nu rural met dirt rd dus moesten een higher clearence, rij nu een Pajero.
Als je niet rural gaat maar wel van exploren houdt is een Suburu Forrestor een goeie vriend.
Ik heb een Jeep gehad maar de garagevisits zijn megaduur.
Ford onderdelen ook en kan lang duren.
Verder kunnen we niet wachten tot we electrisch kunnen rijden.
Klein beetje onze solar uitbreiden en lekker thuis opladen.
We willen dan ook een 4wd
 
Ik heb ook een Runva in de LX.
Heb het 2 keer moeten gebruiken.
De laatste keer toen de beide drive shafts brak.
 
Ik heb ook een Runva in de LX.
Heb het 2 keer moeten gebruiken.
De laatste keer toen de beide drive shafts brak.
Heb ook Runva op de Defender. 1x nodig gehad toen ik met beladen trailer tegen een modder helling op wilde klauteren. Het was nota bene in onze eigen achtertuin. De grootste avonturen beleef je thuis ;)

Heb al wel een paar keer gebruikt om dingen in hun plaats te manoeuvreren (bumper Unimog) of los te trekken (de grasmaaier) Het zijn handige dingen, je hebt ze niet vaak nodig. Maar je mist ze een keer op een cruciaal moment als je ze niet hebt.
 
Je ziet over de hele wereld een shift van merken die eens dominant waren en nu ingehaald worden.

Kijken we over 10 jaar naar een BYD, Geely (Polestar) en Tesla zoals er nu nog naar Toyota gekeken wordt.

Ik blijf me verbazen hoe vooral Toyota, ooit leidend in het groene segment met de Prius, bewust de EV boot gemist hebben.

 
Je ziet over de hele wereld een shift van merken die eens dominant waren en nu ingehaald worden.

Kijken we over 10 jaar naar een BYD, Geely (Polestar) en Tesla zoals er nu nog naar Toyota gekeken wordt.

Ik blijf me verbazen hoe vooral Toyota, ooit leidend in het groene segment met de Prius, bewust de EV boot gemist hebben.


Vind ik ook bizar, dat verhaal van Toyota, terwijl die juist zover vooruit waren met hun hybride techniek. Ook met hun luxe merk Lexus. We gaan zien wat dat gaat opleveren.

We zijn nu voorzichtig aan het kijken naar een EV voor de missus. We hebben ons oog laten vallen op de BYD Atto 3. Leuk en ruim wagentje!
 
Mix van Vrijdag & Auto topic ;)

Weekend is alweer voorbij maar nog even een update!

Weekendje weg met de Olifantjes (de Unimogs) Had een weekendje georganiseerd in het achterland hier, en uiteraard precies in dit weekend wat regen, maar mocht de pret niet drukken!

IMG_7576 2.jpeg
 
Ik blijf me verbazen hoe vooral Toyota, ooit leidend in het groene segment met de Prius, bewust de EV boot gemist hebben.

Weet niet of ze boot gemist hebben.
Misschien weten zij meer dan wij.
Vooral nu wat Rowan Atkinson te vertellen had.
 
Weet niet of ze boot gemist hebben.
Misschien weten zij meer dan wij.
Vooral nu wat Rowan Atkinson te vertellen had.

Ik denk dat ze op een ander paard (hydrogen) wedden. Of op markten zoals Afrika, Rusland, midden oosten en Australië om er zomaar een paar te noemen waar ze een flink marktaandeel hebben en niet de strenge emmissie eisen zoals in de EU. Toyota heeft sowieso niet zo’n groot marktaandeel in Europa.
Wie weet wat ze van plan zijn. Ze zouden eigenlijk een soort 80 series reincarnate moeten bouwen als ultiem 4wd vehicle met solid axles en een V8 diesel. Daar zijn ze tenslotte meester in.

Ik heb mister beans verhaal ook gelezen. Veel klopt, ook veel klopt niet. Volgens mij hebben een aantal wetenschappers en journalisten hem ook al gedebunkt.
 
Last edited:
Back
Top