Het grote auto topic

Over heen en terug gesproken. Van het weekend na 6 jaar de extra fuel tank eens goed gemeten. 220 liter. De tank ligt onder de achterbank dus netjes in het midden qua gewicht. Met een goede 70 liter in de normale tank geeft dat zo’n 2600 kilometer actie radius. Bijna heen en terug zonder te tanken dus in #zombie #apocalypse modus. 😉
 
Over heen en terug gesproken. Van het weekend na 6 jaar de extra fuel tank eens goed gemeten. 220 liter. De tank ligt onder de achterbank dus netjes in het midden qua gewicht. Met een goede 70 liter in de normale tank geeft dat zo’n 2600 kilometer actie radius. Bijna heen en terug zonder te tanken dus in #zombie #apocalypse modus. 😉

Wij deden vorige week Cairns - Airlie Beach en terug. Eerste 'echte' test (1250 km return trip) voor de Tesla en bijbehorende laad infrastructuur. Werkt het? Is het stressvol? is het uberhaupt mogelijk om langere stukken te rijden met een elektrische auto? Allemaal vragen die ik zelf ook had maar nu wel prima kan beantwoorden.

In QLD hebben we de Electric Super Highway van Chargefox, met strategisch geplaatste 50kwh chargers langs de highway tussen Port Douglas en Brisbane, vooraf even checken in de app of alle chargers werken (in ons geval was die in Townsville JCU offline dus de route daar omheen gepland). Daarna even de route gecheckt in ABRP (a better route planner) waarmee je je route kunt simuleren en je de laadtijden en battery level bij aankomst op elke stop ziet.

  • 6:15 vertrokken vanuit Cairns met 100% charge, eerste ontbijt en koffie stop in Cardwell rond 8:15, 20 minuten laden om de accu rond de 80% te laden. (De auto was opgeladen voordat wij ons ontbijt en koffie op hadden)
  • In een keer door naar Ayr, waar we rond lunchtime aankwamen. De ABRP app gaf aan dat ik maar een half uur hoefde bij te laden om met 11% in Airlie Beach aan te komen, ik koos ervoor om iets meer bij te laden voor de zekerheid. Lunch gehaald en de benen gestrekt en na 40 minuten weer op weg.
  • Om 3:30 pm aangekomen in Airlie Beach met 24% charge, de auto werd opgehaald bij de ferry terminal door een valet service en 98% vol geladen weer afgeleverd.

  • Terug weer exact dezelfde route en stops ingevoerd:
  • Eerste stop in Ayr waar helaas een andere Tesla stond te laden, ik kwam er achter dat er 2 type 2 laders per locatie zijn, 1 is met kabel en voor de ander moet je zelf een kabel meenemen, welke wij niet hadden. Dus 10 minuten gewacht en gelukkig was de andere auto bijna volgeladen. Mijn auto aan de charger en nog een half uur met de andere Tesla eigenaar staan praten, in dat half uur was de accu weer voldoende vol dus die stop heeft ons 40 minuten gekost waar de missus ondertussen nog lunch wist te scoren voor ons beiden.
  • Eind van de middag aangekomen in Cardwell met 19% charge waarbij we maar 25 minuten bij hoefden te laden om thuis te arriveren met 11% charge.
  • Thuis aangekomen met 11% en een stressloze reis.
Conclusie:

  1. Het werkt erg goed als je voor vertrek even de apps checkt of alle laders werken en dan even een route plant met charge stops.
  2. Als je je bestemming invoert (volgende lader) in de Tesla navi dan geeft de auto aan met welk battery % je aankomt, en dit is 99% keer op de procent af nauwkeurig, wat je erg veel rust geeft. Mocht je net iets te kort komen geeft de auto aan dat je 80km/h moet rijden om alsnog aan te kunnen komen, wat wij niet geriskeerd hebben.
  3. Op een trip van 625 km one way moet je sowieso een paar keer stoppen voor koffie, lunch en plas pauzes ongeacht je ICE of electrisch rijdt.
  4. We hebben dezelfde trip met de Pajero gedaan en met de Pajero waren we maar 15 minuten eerder op bestemming, met dezelfde ontbijt en lunch stops. Wat op een lange trip zoals deze verwaarloosbaar is.
  5. Het verschil in kosten is enorm: Tesla incl volladen voor vertrek -> 1e charge stop -> 2e charge stop: totaal 23 dollar. Return trip: 1e charge stop -> 2e charge stop en volladen na trip 26 dollar. Valet service met gratis full charge 125 dollar. Dus totaal heeft de trip ons 174 dollar gekost.
  6. Dan de Pajero: voltanken voor vertrek, en voltanken in Airlie beach om met een lege tank in Cairns aan te komen met een gemiddeld verbruik van 1 op 10 = 310 dollar, zonder parkeergeld en zonder de kosten om af te tanken bij aankomst mee te nemen, welke er bij de Tesla wel bij in zitten, en ook evt onderhoudskosten buiten beschouwing laten.
  7. Dan misschien nog wel het grootste verschil: autopilot met autosteer en adaptive cruise control: op 90% van de trip heeft de auto zelf gereden, waardoor je echt uitgerust aankomt.
  8. Ja, een elektrische auto werkt prima op de wat langere road trips.
  9. De Tesla efficiency is ongeevenaard. Ik heb nu in totaal 4000km gereden met heel veel stadsverkeer en de lange trip, en mijn gemiddeld verbruik is 136w/km. Daar komen andere merken niet eens bij in de buurt.
 
Last edited:
Filmpje wat aardig de vergelijking doet voor een veel voorkomende trip in het zuiden:


Is EV sneller? Nee
Maakt het echt veel uit? Niet echt of je moet echt veel haast hebben ;)
 
Filmpje wat aardig de vergelijking doet voor een veel voorkomende trip in het zuiden:


Is EV sneller? Nee
Maakt het echt veel uit? Niet echt of je moet echt veel haast hebben ;)

En dat heb je nog het bijkomende voordeel dat er veel snelle superchargers zijn in die regio, wij hebben alleen de 50kw chargers, maar als je bijvoorbeeld een 250kw charger gebruikt dan ben je na 5-10 minuten weer on the road.

Voor dit filmpje zou het ook helpen als ze een iets efficientere EV gebruiken dan de Hyundai, welke er leuk uitziet maar zeer veel verbruikt door zijn gebrek aan stroomlijn.
 
Voor dit filmpje zou het ook helpen als ze een iets efficientere EV gebruiken dan de Hyundai, welke er leuk uitziet maar zeer veel verbruikt door zijn gebrek aan stroomlijn.
Aan de andere kant is het representatiever wellicht aangezien de veel EV’s van dit sort cross-overs zijn. En het zijn nu redelijk gelijkwaardige auto’s qua vorm/merk/grootte.

Maar bottomline is dat het goed reizen is met een EV en je iets langer onder weg bent. Ik denk dat we snel op het punt komen dat het grotere publiek gewend raakt aan het idee.

(Terwijl ik nu van Blue Mountains naar huis diesel ;) )
 
Beste autoliefhebbers, hebben jullie een tip voor een website voor tweedehands in Australië? Wonen per sept in Perth en ben dan op zoek naar een auto met min 6 zitplekken. Tips voor een auto zijn ook welkom :cool:
 
Beste autoliefhebbers, hebben jullie een tip voor een website voor tweedehands in Australië? Wonen per sept in Perth en ben dan op zoek naar een auto met min 6 zitplekken. Tips voor een auto zijn ook welkom :cool:
Carsales.com.au
 
In woon straks in Perth en ben kitesurfer. Dus stranden zullen we regelmatig bezoeken. Zou ik daarom voor een 4WD gaan? Of zal je er in de praktijk minder gebruik van maken. Want zijn ook veel stranden direct aan de stadrand, daar ga je het strand niet op. Met tripjes naar het noorden uiteraard meer mogelijkheden.
 
Een 4WD of 4x4 is redelijk normaal hier al heb je die voor de stranden rondom Perth niet nodig. Voor kitesurf trips wat verder weg is de ruimte en mogelijkheden die een 4x4 bieden wellicht handig 👍
 
In woon straks in Perth en ben kitesurfer. Dus stranden zullen we regelmatig bezoeken. Zou ik daarom voor een 4WD gaan? Of zal je er in de praktijk minder gebruik van maken. Want zijn ook veel stranden direct aan de stadrand, daar ga je het strand niet op. Met tripjes naar het noorden uiteraard meer mogelijkheden.
Er is nog een tussenvorm die een beetje the best of both worlds vertegenwoordigt. Of, meer negatief bekeken: tis geen vlees en geen vis en dus in allebei niet the best :). Een small or big SUV. Wij rijden een ouwe AWD (permanent all wheel drive) en die gedraagt zich op de weg als een gewone sedan, net zo zuinig en economisch. Maar op dirt roads, heuvels, nat en slecht terrein etc. heeft hij meer bodemvrijheid, traction, veiligheid en gecontroleerd weggedrag dan een sedan. Je hebt alleen niet de keuze tussen 2- of 4WD, hoge en lage gearing en dingen als sperdifferentieel die enorm belangrijk zijn als je in de rimboe en de woestijn rijdt.

ETA wij hebben hem zelf niet, maar een mooi voorbeeld van een grote SUV is de Subaru Outback. Stationcar met dakrails voor surfmateriaal, ruimte voor 5 mensen en een giga achterbak voor spullen. Als je met twee bent, kun je in de achterbak languit slapen. Als je geen nieuwe wil, bergen tweedehands te koop, Subaru is een populaire auto hier. Maar ook andere Aziaten en Europeanen en Amerikanen hebben wel zo'n model.
 
Last edited:
+1 voor de Outback, een zeer ruim vervoermiddel. Wij hadden de 2003-2009 model, die zie je in Australia heel veel. De 6 cilinder heeft een fijnere motor en versnellingsbak (vind ik) maar met de vierpitter kom je ook gewoon goed rond hoor (die hadden wij)
 
Er staan hier 3 Outbacks van verschillende leeftijden op ons rijtje voor de deur en ik vind de nieuwe een beauty. Ik had hem wel willen kopen maar het is voor ons twee senile citizens nogal overkill. Onze car staat voornamelijk in the driveway, in hartje Melbourne is rijden traffic jam gekkenwerk, parkeren in de City kost een jaarsalaris en je mag blij zijn als je al een plek kunt vinden. Wij doen alles te voet, met de tram, trein en bus, als senior betaal ik nog geen $ 2.50 per volle dag en Mr Emulate als concessioner reist helemaal gratis in het public transport. Het is door de bank genomen zelfs veel sneller. We hebben onze ouwe AWD vooral gekocht voor trips en vakanties waar het PT niet komt, voor ff naar de Bunnings, en op onze leeftijd: voor noodgevallen die altijd midden in de nacht plaatsvinden als de tram niet rijdt :).
 
Last edited:
Beste autoliefhebbers, hebben jullie een tip voor een website voor tweedehands in Australië? Wonen per sept in Perth en ben dan op zoek naar een auto met min 6 zitplekken. Tips voor een auto zijn ook welkom :cool:
Of Facebook, Gumtree
 
Er is nog een tussenvorm die een beetje the best of both worlds vertegenwoordigt. Of, meer negatief bekeken: tis geen vlees en geen vis en dus in allebei niet the best :). Een small or big SUV. Wij rijden een ouwe AWD (permanent all wheel drive) en die gedraagt zich op de weg als een gewone sedan, net zo zuinig en economisch. Maar op dirt roads, heuvels, nat en slecht terrein etc. heeft hij meer bodemvrijheid, traction, veiligheid en gecontroleerd weggedrag dan een sedan. Je hebt alleen niet de keuze tussen 2- of 4WD, hoge en lage gearing en dingen als sperdifferentieel die enorm belangrijk zijn als je in de rimboe en de woestijn rijdt.

ETA wij hebben hem zelf niet, maar een mooi voorbeeld van een grote SUV is de Subaru Outback. Stationcar met dakrails voor surfmateriaal, ruimte voor 5 mensen en een giga achterbak voor spullen. Als je met twee bent, kun je in de achterbak languit slapen. Als je geen nieuwe wil, bergen tweedehands te koop, Subaru is een populaire auto hier. Maar ook andere Aziaten en Europeanen en Amerikanen hebben wel zo'n model.

Het is idd een AWD, en een goede, maar geen 4wd en daar zit een enorm verschil in. Voor het ruigere werk ga je het niet redden met je AWD, al is er hier een gozer in Cairns die de CREB track getackeld heeft in the wet met een Outback, dat is toch best een prestatie.

Maar goed, wil je wat meer kunnen kijk naar een Japanse 4x4. Mijn tip: Pajero, bulletproof en schappelijke prijzen.
 
Back
Top