Het grote auto topic

En Hydrogen is echt niet efficiënt. Het cradle to grave process van een Hydrogen fuel cell auto is maar net iets beter dan benzine. Hydrogen is duur, en de infrastructure lastig. In de US verkopen de niet echt EV minded Japanners Toyota en Honda ieder 1 Hydrogen fuel cell model en er zijn minder dan 100 hydrogen tank stations in heel de US.

Het aanleggen van een EV laadpunt is zoveel makkelijker. Hydrogen fuel cells hebben een functie (in de mining of andere industrieën maar verder betwijfel ik of dat door gaat breken)

Toyota heeft de boot gemist en blijft volgens mij nu tegengas geven op EV omdat ze hun stranded assets nog moeten verkopen. Toyota is één van de grotere lobbyisten in AU tegen strengere uitstoot regelgeving waar VAG juist aan de regering vraagt voor strenger (ja VAG, die van het diesel schandaal)
 
Weer een combi van Vrijdag topic.. en Auto topic ;)

Let's Save Donna! - 1.jpeg

Dit weekend een Disco party!

Alice the Defender heeft er een zus bijgekregen! Donna (Summer) the Disco.
Een 1997 Land Rover Discovery 300TDi. Deelt DNA met de eerste Range Rover en de Defender. Zit er een beetje tussenin. Luxer dan een Defender, meer rugged dan een Range Rover. Wellicht de eerste middle class SUV?

Ze heeft wat liefde nodig om haar weer Roadworthy te laten zijn (wiel lager, verlichting een bolletje her en der, en wat roest reparaties). Daarnaast wat onderhoud zoals de timing belt, uni-joints en een waslijst aan kleiner werk (zover als ik het nu kan zien) Dus dit weekend een groep Land Rover vrienden over om flink inroads te maken in de to-do list.

Ze is bedoeld als loaner voor familie en vrienden als die hier zijn, dan kan men naar K'gari of waar dan ook met een ruime en capabele auto (Camel trophy anyone?) en hoef ik niet mijn Defender uit te lenen. Die staat me toch een beetje te dicht na mijn hart om zomaar aan iedereen mee te geven.
Daarnaast, je kunt niet snel teveel auto's hebben toch? Zeker nu als QLD-er en citizen ;)
Hebben we nu een mooie familie Land Rovers, de oer Land Rover uit 1956, de Discovery Serie 1 en de real Defender. Er is altijd plek in mijn hart voor meer, maar nu is het wel even goed zo (hoor ik Miss Bang zojuist roepen...)

IMG_0850.jpeg
(de fishing rod holders zijn al weg, dat is echt niet mijn ding) Andere velgen zou leuk zijn een keer, steelies met wat meer offset)

Ter herinnering, en iets avontuurlijker, de Camel Trophy versie van (toevallig) Team Nederland:
cuando-la-camel-trophy-era-la-mayor-aventura-del-mundo4.jpg
 
Gaaf, dit zijn de beter party. Als Donna richting Camel trophy gaat is het helemaal feestje.
ik ben benieuwd wat het volgende excuus is voor nog een auto :). Het evolueert langzaam richting collectie en dus excuus voor nog een shed en ja die moet dan weer gevuld worden.....
Op de tablelands is er een farmer die op die manier een Ford museum is begonnen. Als dit kan in de Tablelands kan dat toch ook in Cooroy?
 
OK, Donna's Disco party (and what came first...)

Ik vond Donna in de voortuin bij een paar echte.... zoals mijn mate zei: Derro's (het niveau onder bogan zeg maar) en Ipswich finest! Super vriendelijk maar lastig om afspraken mee te maken, en poor as.... Dus ik heb niet teveel afgedongen. Laten we het maar sociale hulpverlening noemen. Zij blij en ik werk wel een paar uur extra van de week

Mijn maatje Jonno hem op zijn trailer gehesen en bij me afgeleverd.
IMG_0828.jpeg


IMG_0851.jpeg

En toen kon de ontdekkingsreis beginnen... Hoe slecht was ze eigenlijk.... Nu, er is genoeg te doen zeg maar. Dus de hulp troepen ingeroepen!

Kyle & Tyson on the job.
IMG_0891.jpeg
Nieuwe timing belt, drive belt, wheel bearing front.

Terwijl ik de prop shafts uni joints aanpak, en de stoelen weer zit-baar maak.
IMG_0892.jpeg

Nu is het de beurt aan roest reparaties:
IMG_0926.jpeg

IMG_0913.jpeg

IMG_0914.jpeg

Elmo wacht rustig op tot Donna klaar is voor haar RWC :)
 
Stel je voor hoe erg ze zouden roesten zonder de beschermende olie laag 😉

De Defender is gelukkig meest aluminium 👍

Ja die olie laag heb je nodig om de auto op de weg te houden.
Ik vind dit klassieke model wel 1 van de meest geslaagde designs van LR. Inclusief de safari vensters.
Dat roest ziet er niet al te best uit trouwens.
Apart dat er after market flares geinstalleerd zijn, want zo te zien hebben de tires geen poke, verre van zelfs? Daar kan wel wat groter en breder rubber onder.
Vet dat er al een snorkel op zit.
Heeft dit ding solid axles?
 
Ja die olie laag heb je nodig om de auto op de weg te houden.
Ik vind dit klassieke model wel 1 van de meest geslaagde designs van LR. Inclusief de safari vensters.
Dat roest ziet er niet al te best uit trouwens.
Apart dat er after market flares geinstalleerd zijn, want zo te zien hebben de tires geen poke, verre van zelfs? Daar kan wel wat groter en breder rubber onder.
Vet dat er al een snorkel op zit.
Heeft dit ding solid axles?
De Discovery 1 (en 2) zijn gebaseerd op de classic Range Rover. Chassis, en zelfs de deuren zijn hetzelfde.

De Series 1, 2 en 3 (voorlopers van de Defender, zelfde vorm) waren allemaal blad geveerd en solid axle. 109-110 inch wielbasis.
Toen kwam de Range Rover er bij als luxe optie met coil suspension solid axles en 100” wielbasis.
Die coils beviel zo goed dat de Defender toen ook coils kreeg (iets waar andere 4x4 merken een hele tijd nog niet aan toe waren) en de Discovery die in 1989 uitkwam heeft dus ook solid axles en coils. Je ziet nog wel eens met 4” lift. 2” body lift en 35” de local tracks onveilig maken. De wielbasis is niet te lang, niet te kort. En de Disco 1 heeft een korte rear overhang. (Disco 2 heeft zelfde wielbasis maar meer rear overhang, men mikte toen meer op de US markt dus meer ruimte)

De Defender zit zeg maar aan de ene kant op de schaal. Rugged en utilitarian. De Range Rover zit helemaal aan de andere kant. Luxe en soepel. En de Discovery zit daar precies tussen in. Wel elektrische ramen en aircon standaard. Maar geen leer en notenhout zeg maar.

Ik vermoed dat er 33” (of groter) met offset onder gezeten heeft. De wiel kasten zijn uitgeslepen. Dus de flares moeten blijven zitten, anders mis je een heel stuk auto ;). Tzt maar eens kijken naar andere wielen of kleinere flares. Alles op zijn tijd. Nu eerst Roadworthy klaar maken.

Dat roest komt wel goed. Mijn carrière begon bij een truck handelaar waar dit soort werk mijn dagtaak was. Slijpen en lassen tot het allemaal weer één geheel was. Helaas heb ik zelf geen zet bank voor plaatstaal. Dus ik moet dat uitbesteden. Maar daarna komt het wel goed. Kijk wel uit naar dat klusje. Je hebt dan echt eer van je werk. Een nieuwe timing belt is leuk. Maar je ziet er geen reet van natuurlijk 😂 Een nieuwe dorpel geeft een heel ander gezicht.
 
Last edited:
Afgelopen zaterdag de rear diff oil vervangen na ik weet niet hoeveel jaar.
Zag er nog goed uit ondanks door water gereden te hebben, mud etc etc.
Helaas zag ik een lekkage aan de achterkant van de voor diff, pinion seal.
 
Ik zal eens een plaatje posten van onze nieuwe set up. De auto is niet zo interessant, maar ik geloof niet dat iemand anders hier een Tommy heeft. Voor ons een upgrade van een Baroud rooftoptent naar een slideon. Toch wel prettig om klein beetje binnenruimte te hebben zonder al te veel luxe. Inmiddels twee keer mee 'proef'gekampeerd en erg blij mee. Keuken aan de passagierszijde, opbergruimte, battery etc. aan de bestuurderskant. Binnenin een bankje, een bed en een paar laden. Dat is precies genoeg ! 200kw aan zonnepanelen bovenop, een flinke batterij en 150 liter watertank voorin. Vanmiddag auto weer ophalen bij ARB waar ze een bull (roo ?) bar gemonteerd hebben met winch en extra lampen, een long range tank en UHF radio. Daar kunnen we wel een tijdje mee vooruit. Eerste roadtrip gepland voor augustus naar Mundi Mundi festival bij Broken Hill. Veel zin in!
 

Attachments

  • tommy.jpg
    tommy.jpg
    33.5 KB · Views: 13
Ik zal eens een plaatje posten van onze nieuwe set up. De auto is niet zo interessant, maar ik geloof niet dat iemand anders hier een Tommy heeft. Voor ons een upgrade van een Baroud rooftoptent naar een slideon. Toch wel prettig om klein beetje binnenruimte te hebben zonder al te veel luxe. Inmiddels twee keer mee 'proef'gekampeerd en erg blij mee. Keuken aan de passagierszijde, opbergruimte, battery etc. aan de bestuurderskant. Binnenin een bankje, een bed en een paar laden. Dat is precies genoeg ! 200kw aan zonnepanelen bovenop, een flinke batterij en 150 liter watertank voorin. Vanmiddag auto weer ophalen bij ARB waar ze een bull (roo ?) bar gemonteerd hebben met winch en extra lampen, een long range tank en UHF radio. Daar kunnen we wel een tijdje mee vooruit. Eerste roadtrip gepland voor augustus naar Mundi Mundi festival bij Broken Hill. Veel zin in!
Dat verdient een beter plaatje! (De foto is erg klein/lichtgewicht?)
 
Ff wachten tot augustus dan. Dan meer foto’s met auto + Tommy in actie. Hij staat nu ‘ op stal’ .
Er is niets met de foto op zich. Je hebt alleen (per ongeluk gok ik) een thumbnail formaat geüpload? Hij is ongeveer 6x4 pixels 😉

Zo’n Set-Up verdient op zijn minst een foto de breedte van de pagina 👍
 
Donna the Disco(very) heeft van de week haar Roadworthy gekregen, gisteren kenteken, en vandaag de eerste Shopping Trolley duties, op naar de GP en de andere boodschapjes in het dorp.

IMG_1207.jpeg


Daar zijn wel wat bloed zweet en tranen aan vooraf gegaan, zoals je hier kunt zien. Gedeeltelijk nieuwe dorpels en vloer:

IMG_1060.jpeg

IMG_1062.jpeg

Nu is de lijst met werkzaamheden nog zeker niet afgetikt. Genoeg zaken die niet direct RWC nodig zijn (of door de vingers gekeken worden) maar die toch echt moeten gebeuren.

Daarnaast wil het oog ook wat. Dus zit te denken om de wielen en de AT banden van de Defender op de Discovery te zetten (dus dat is dan van 31" naar 33"band, plus zo'n 30-40mm meer offset dan nu. Alles om de wielkasten wat meer te vullen.

De Defender zou dan op zijn beurt nieuwe velgen krijgen met nieuwe MT's en 25mm meer offset (breder) dan nu, voor de wat meer, maar nog steeds redelijk beschaafde, bulldog stance.

Wordt vervolgd....$$$ ;)
 
Donna the Disco(very) heeft van de week haar Roadworthy gekregen, gisteren kenteken, en vandaag de eerste Shopping Trolley duties, op naar de GP en de andere boodschapjes in het dorp.

View attachment 2013


Daar zijn wel wat bloed zweet en tranen aan vooraf gegaan, zoals je hier kunt zien. Gedeeltelijk nieuwe dorpels en vloer:

View attachment 2014

View attachment 2015

Nu is de lijst met werkzaamheden nog zeker niet afgetikt. Genoeg zaken die niet direct RWC nodig zijn (of door de vingers gekeken worden) maar die toch echt moeten gebeuren.

Daarnaast wil het oog ook wat. Dus zit te denken om de wielen en de AT banden van de Defender op de Discovery te zetten (dus dat is dan van 31" naar 33"band, plus zo'n 30-40mm meer offset dan nu. Alles om de wielkasten wat meer te vullen.

De Defender zou dan op zijn beurt nieuwe velgen krijgen met nieuwe MT's en 25mm meer offset (breder) dan nu, voor de wat meer, maar nog steeds redelijk beschaafde, bulldog stance.

Wordt vervolgd....$$$ ;)
Hahhahahahhaah.... Jij hebt duidelijk minder moeite om de WAF op te krikken :) Als ik nu ga beginnen om de Prado van grotere banden te voorzien met meer offset, dan krijg ik toch echt wel een discussie :D
 
Hahhahahahhaah.... Jij hebt duidelijk minder moeite om de WAF op te krikken :) Als ik nu ga beginnen om de Prado van grotere banden te voorzien met meer offset, dan krijg ik toch echt wel een discussie :D
Hahhahahahhaah.... Jij hebt duidelijk minder moeite om de WAF op te krikken :) Als ik nu ga beginnen om de Prado van grotere banden te voorzien met meer offset, dan krijg ik toch echt wel een discussie :D
Size does matter. 😂😂😂
 
Back
Top