Het grote auto topic

Dat was 5-6 jaar geleden toen ik mijn Surf nog had.



Gewone straat banden doen het perfect op zand maar als de mud gaat doen, heb je gelijk slicks. En op rotsen dan heb je ook haast geen grip meer.

Ik weet dat Vic Widman (4x4 trainer) ze in het verleden aangeboden kreeg toen ze hier de markt op wilden. Hij gebruikte altijd BF Goodrich. De Coopers die hij kreeg en daar dwars mee door de outback trok niet geschikt waren voor Australia. Veel lekke banden, sidewalls kapot enz. enz. Al die kapotte banden zijn terug gegaan naar het lab en een jaar of twee later kwamen ze met banden die het wel goed doen. Hij zweert er nu bij.

Maar wederom, er zijn veel goede merken en net zo veel opinies als er banden zijn zeg maar ;) Ik gebruik de Coopers omdat ze (nu) bewezen goed zijn. Zijn ze het beste? Ach, wat is het beste ;) Dat is voor iedereen en elke ondergrond weer anders.
 
EDIT: ik hoorde zojuist dat er ook nog film is van de 'los trek' actie. Dus er komt een nieuwe video aan als ik die beelden heb!
 
Last edited:
Zoals beloofd, meer film materiaal. Het was niet echt een film expeditie maar een paar mensen her en der met een telefoon helpt!

En zoals altijd lijkt alles simpeler en minder steil op video, je ziet mij al lopend bijna naar beneden glijden in de eerste seconden, en one of the mates hetzelfde aan het eind dus dat geeft wat beter aan hoe glad (dirt op rotsen) en steil het soms is.

 
Nou moet je net gaan overdrijven, het is en blijft een LandRover. :)

Daarom is het juist zo spannend. Iedereen zit op de bank: Fingers x-ed voor de reliability ;) (zal het zelf maar zeggen... en ,knock on wood, ze is tot nu toe reliable ;) )
 
Ik denk dat dit een sport is zoals voetbal: je rent voor een bal en als je hem hebt trap je hem weg. Iedereen ziet hier dat het gewoon makkelijker is om te voet te gaan :p
 
Iedereen ziet hier dat het gewoon makkelijker is om te voet te gaan :p

Ja, dat denk ik soms ook wel eens. Lopen is makkelijker... Alleen als ik me dan bedenk dat ik dan een tent, matrassen, slaapzakken, koelkast, eten, drinken, kleding, stoeltjes, tafeltje, pannen, borden en bestek in mijn rugzak moet doen EN daarmee honderden kilometers door de bush lopen... dan denk... nahhhh :p

(daarnaast zie je in de eerste en laatste seconden dat lopen ook een vak apart is ;) )
 
Serieus vraagje, hoe zit dat met de verzekering? Ik neem aan dat als je auto die Spanish Steps niet overleefd de verzekering niets uitkeert. Of is er een speciale auto verzekering voor dit soort dingen? Lijkt me hartstikke leuk trouwens om een keer te proberen.
 
Serieus vraagje, hoe zit dat met de verzekering? Ik neem aan dat als je auto die Spanish Steps niet overleefd de verzekering niets uitkeert. Of is er een speciale auto verzekering voor dit soort dingen? Lijkt me hartstikke leuk trouwens om een keer te proberen.

Er zijn speciale verzekeringen voor. (en ja die hebben we) Je kunt je auto dan ook voor een afgesproken bedrag verzekeren, ipv dagwaarde. De dagwaarde houdt geen rekening met alles wat je er op-, aan-, en ingehangen hebt. Dit soort verzekeren je wel als je hem rolled, of drowned. Zoals elke verzekering... zal er best wel eens wat gezeik zijn maar je bent in ieder geval verzekerd buiten de 'gazetted roads'.

Wellicht kun je een keer aanhaken met een 4WD groepje en meerijden of zo (in de auto, niet met je eigen bedoel ik :) Of als je een 4x4 dan wel natuurlijk). Facebook is een goed startpunt om groepen te vinden. Ik zie hier ook wel eens mensen vragen om mee te rijden.
 
  • Like
Reactions: AJ
Wellicht aardig voor het auto topic?

Recentelijk de ECU geflashed met nieuwe software, of zoals het in de volksmond nog wel eens heet: Chip tuning. (maar de chip vervangen is verleden tijd, je laadt gewoon een nieuw 'programma' in)
De nieuwe mapping was al een verbetering maar aangezien de nieuwe map meer diesel in de motor gooit moet er ook meer lucht in. Dus gisteravond even de waste gate versteld en zojuist een kort testritje gemaakt om de turbo druk te checken.

Auto rijdt een stuk beter, geen turbolag meer voor 1500 toeren en de turbodruk is goed, kan wellicht nog iets meer Bij 1.5 bar gaat de ECU zeuren en brandstof afsluiten, dus we hebben wellicht nog wat ruimte (zie foto) maar eerst even echt testen op wat lange heuvels. Er liggen er genoeg om de stad, dus dat komt in de komende weekenden vast goed.

Maar het viel me vanochtend al op dat ik nu wel mee kan komen bij het stoplicht, dus dat is al een hele verbetering :eek:

nanocom.png
 
OK, weet niet of deze onder het Auto of Motor topic moet. Het kan alle twee :) Nieuwsgierig?

Als je ook maar een snufje olie in je aderen hebt of van de Oz outback houdt dan is dit wel een hele fijne video:

Toby Price, onze 'local OZ' shredder doet de Finke desert race op twee en vier wielen in 1 weekend!
 
Afgelopen weken mijn ouders op de koffie vanuit NL, en wat flinke roadtrips door FNQ gemaakt met de Pajero. Bloomfield track en wat river crossings, nothing too hard.

Na de rit van 350km over de highway van Cooktown naar Cairns begon mijn DPF (diesel partical filter) sensor lampje te knipperen, wat een gek moment dacht ik, ik wist dat de problemen bestonden met deze filters maar de auto moet zelf een regeneration uitvoeren als de motor heet genoeg was, je zou denken dat na zo'n rit met 85km/h gemiddeld er genoeg hitte en ook tijd (30 min is nodig) is om de regen procedure uit te voeren, niet dus.

Heb de procedure gestart om de auto te dwingen om een regen uit te voeren: 30 minuten steady 3500 rpm rijden, wat je alleen 's nachts kan halen door de automaat handmatig in 3 te zetten, of op een afgelegen weg in 2 met 60 per uur. Dit is gelukt maar de auto geeft nog steeds het knipperende DPF warning light, gelukkig is het geen steady light want dan kan de auto in limp mode schieten met alle gevolgen van dien. Ik wist dat het een zwak punt van de automaat diesel pajero is , en het schijnt dat de vroege NS modellen soms niet genoeg regeneren waardoor de hele boel dus dichtslipt. Dat kan bij mij dus het geval zijn.

Dealer is de enige manier nog, ik laat hun een forced burn uitvoeren en een verplichte low ash oliewissel. Dit gaat maximaal 600 dollar kosten als er verder niks mis is. Als er wel verder dingen mis zijn gaat het veel duurder uitvallen dus laten we hopen van niet.

Ik zit eraan te denken om dit eenmalig uit te voeren, en dan kijken hoe ver ik kan rijden tot de volgende schoonmaakbeurt nodig is, als dit betrekkelijk snel is wil ik mijn DPF vervangen door een DPF delete pipe, niet helemaal legaal en ook niet goed voor het milieu maar wel meer vermogen en nooit meer gedoe met dat DPF, het kan namelijk ook zijn dat de auto meteen zonder waarschuwing in limp mode schiet en afremt naar 50 km\h met alle gevolgen van dien.... Met een delete pipe moet ook weer de ECU geremapt worden omdat de DPF eruit is en de auto anders gaat regeneren wat dus geen functie meer heeft.


Iemand ervaring met het verwijderen van een DPF?
 
Last edited:


OFX
Back
Top