Het grote auto topic

Op het eerste gezicht en met mijn 'leken ogen' leek het meer op een verkeerd afgelopen 4WD ritje LOL

hahaha, ja ik snap dat het wellicht lijkt of het achterwiel er af gevallen is.

Maar nee, nu kan ze haar voeten langer op de vloer houden :)
 
Brandstofverbruik van 1 op 10 is keurig

Afgelopen weekend voor het eerst sinds eeuwen weer eens het verbruik (op 1 tank) bekeken. 1 op 9. Highway use, net iets boven de honderd gemiddeld. Helemaal niet verkeerd, wellicht zelfs iets zuiniger dan voor de tuning.
 
Uh, 1 op 9.
Met mijn 4.7 V8 kom ik op 19l/100km, wat is omgerekend 1 op 5.3?
Ach ja, maar wel in comfort.
 
laag verbruik is wel een handige feature om te hebben voor outback travel ;) Scheelt je jerrycans meenemen, die je weer over je GVM heen duwen enz. ;)

Hoe groot is de tank van de Cruiser/Lexus eigenlijk? Want als die bijvoorbeeld 140 liter is kom je even ver als een standaard Defender (ik heb nog een long range tank onder de passagier stoelen. Maar dat is niet standaard)
 
De totale capaciteit is 145 liter, 90 main en 55 subtank.
Ik zou wel de 182 long range tank willen hebben dat het total naar 272 brengt. :)
Alleen het opvullen...................
 
De totale capaciteit is 145 liter, 90 main en 55 subtank.
Ik zou wel de 182 long range tank willen hebben dat het total naar 272 brengt. :)
Alleen het opvullen...................

Ja, even wachten met vullen tot je bij een goedkope pomp bent ;)

Ik heb 70 standard en ruim 160 onder de achterbank. Dus zou met 1x tanken onderweg, Perth moeten kunnen halen 😁
 
Vriend van ons heeft de 70 series met twee vul punten voor de diesel.
Hij kwam aanrijden bij een pompstation en vulde beide tanks met twee slangen, eentje links en eentje rechts. :)
 
Ook twee vulpunten hier. 1 achter. 1 naast het achterportier.

De tanks zijn ook gescheiden met een ‘kraan’. Dus als je er 1 lek zou rijden loopt niet gelijk al je diesel weg.
De gewone tank hangt tussen het chassis achter/boven de achteras. De long range tank rust boven op het chassis. Dus voor die geraakt wordt...

Als ik de long range tank gebruik, gebruik if die om de gewone tank bij te vullen.

Dus rij eerst de gewone tank tot reserve. Laat dan de long range in de gewone tank overlopen. Dan weet ik dat ik ongeveer 60 liter over heb laten lopen. Dat kan ik dus 2.5 keer doen en dan is alles op. Dus na 2x ‘overhevelen’ weet ik dat ik langzaam maar zeker de bewoonde wereld op moet gaan zoeken ;)
 
Volgens mij is mijn tank 88 liter wat mijn outback actie radius zo rond de 900km op een volle tank zou brengen. Dit moet voldoende zijn om het zonder extra fuel tank te kunnen bolwerken. Ik zou denk ik wel een extra jerrycan meenemen voor onderweg maar betwijfel of het nodig is. Onderweg naar Darwin kun je vast wel overal tanken. Is ook niet echt outback natuurlijk.The Great Savannah Way.
 
Volgens mij is mijn tank 88 liter wat mijn outback actie radius zo rond de 900km op een volle tank zou brengen. Dit moet voldoende zijn om het zonder extra fuel tank te kunnen bolwerken. Ik zou denk ik wel een extra jerrycan meenemen voor onderweg maar betwijfel of het nodig is. Onderweg naar Darwin kun je vast wel overal tanken. Is ook niet echt outback natuurlijk.The Great Savannah Way.

Al depends, als je asfalt rijdt kun je met je 1 op 10 werken. Maar in zand of in de high country gaat het verbruik omhoog. In de High Country zit ik meer op 1 liter op 6 kilometer, dus daar moet je even rekening mee houden als je off road gaat.

Maar naar Darwin tank je gewoon bij de servo's langs de Savannah way. Meestal heb je in de outback langs het asfalt wel om de 100 tot 300km een servo/roadhouse.
 
Ben nog beetje zoekende welk roofrack geschikt zou zijn en waar we die kunnen kopen. Kent iemand een goed adres voor roofrack/top tent in de buurt van Sydney (stukje rijden is geen probleem; kunnen we de GC meteen even inrijden :D)?

Nog een aardig filmpje over gewicht en toeren:
 
Met de benzine prijzen in dit land kijk ik nooit naar wat tanken kost... Ik heb een 3 liter 6 cilinder en op de snelweg kan ik rond de 600 km op een tank krijgen, maar binnen de stad ben ik tevreden als ik 200 haal.
Tank kost volgens mij iets van $80. De motor is $20 om vol te gooien geloof ik.

Het helpt dat ik relatief weinig rij. Afgelopen jaar maar 5000 km op de auto en misschien 2000 of 3000 km op de motor.
 
Ik zie Land Rover er niet bij staan 😁


@Tim911 Jij bent aan de beurt jongen! ;)

Ik zag dit artikel zojuist op ABC news. Tevens dat je er een boete van 2000 dollar voor kunt krijgen, wow. Ik zou het persoonlijk prima vinden als ze mensen hierop gaan bekeuren want de rookwolken die uit die oude rammelbakken zoals de Patrol en 70 series uitslaan hier dat kan gewoon niet gezond zijn, daar zijn de rookwolken in dit filmpje echt kinderspel bij. Je kunt hier niet met je raampje open rijden want bij het stoplicht wordt je compleet vergast. Heb zomaar het gevoel dat FNQ een vrijstaat blijft en er zoals gewoonlijk een crackdown op speed is en de rest wordt voor het gemak weer even overgeslagen. Maar wie weet.

@afterbang ja als ik mijn DPF eronder uit sloop zal er wel wat meer rook uit mijn pijp komen, maar niet zoveel als de bovengenoemde.
 
Met de benzine prijzen in dit land kijk ik nooit naar wat tanken kost... Ik heb een 3 liter 6 cilinder en op de snelweg kan ik rond de 600 km op een tank krijgen, maar binnen de stad ben ik tevreden als ik 200 haal.
Tank kost volgens mij iets van $80. De motor is $20 om vol te gooien geloof ik.

Het helpt dat ik relatief weinig rij. Afgelopen jaar maar 5000 km op de auto en misschien 2000 of 3000 km op de motor.

Mooi he, en dan klagen ze hier nog steen en been over de REGO en vooral over de benzineprijzen, terwijl die voor onze begrippen natuurlijk lachwekkend laag zijn. Vandaag de RAV4 afgetankt, 700 km gereden in een week en mocht 60 dollar aftikken om hem weer af te tanken, dat is echt een hele economische auto voor dat formaat, niet normaal!

Maar jouw auto kilometrage is echt niet normaal laag trouwens.
 
Vandaag de Pajero weer opgehaald na de reparatie, en de achterkant is zo goed als helemaal vervangen waardoor het in ieder geval van achter een compleet nieuwe auto is. Ze hebben het glas van de oude achterdeur overgezet zodat mijn windowtint er gelukkig nog op zit. De auto is op dit moment in betere staat dan toen ik hem kocht, had nogal wat verweerd en beschadigd plastic bij de tildrempel en bumperlip maar dat is nu weer gloednieuw. Zal morgen even een foto maken.

Nadeel is dat er een minimaal kleurverschil te zien is tussen de achterkant en de rest van de auto, maar ik denk dat dat voor de leek amper te zien is, je moet het weten en er echt op letten. Spotties zijn ook besteld dus binnenkort ook even installeren.
 
...
Maar jouw auto kilometrage is echt niet normaal laag trouwens.

Tsjah dat is het leven met een 15 jaar oude station wagon met 250 pk non-turbo motor in innercity Melbourne, haha. Ik zou zo'n uren teller moeten hebben als ze op crossers hebben, dat geeft beter weer hoeveel ik in de auto zit. Vandaag ook weer doodleuk 45 minuten in de auto gezeten om 7 km te rijden.

Ik probeer zo min mogelijk te rijden in de stad als het kan.
 
Ik zag dit artikel zojuist op ABC news. Tevens dat je er een boete van 2000 dollar voor kunt krijgen, wow. Ik zou het persoonlijk prima vinden als ze mensen hierop gaan bekeuren want de rookwolken die uit die oude rammelbakken zoals de Patrol en 70 series uitslaan hier dat kan gewoon niet gezond zijn, daar zijn de rookwolken in dit filmpje echt kinderspel bij. Je kunt hier niet met je raampje open rijden want bij het stoplicht wordt je compleet vergast. Heb zomaar het gevoel dat FNQ een vrijstaat blijft en er zoals gewoonlijk een crackdown op speed is en de rest wordt voor het gemak weer even overgeslagen. Maar wie weet.
Maar het punt is dat dit om een nieuwe auto gaat, waarbij je mag verwachten dat de auto aan de normen voldoet., inclusief de DPF.
 
Back
Top