Het grote auto topic

Thijsvr

Well-Known Member
Er is nieuws! De nieuwe Defender:
Ik dacht, daar hebben jullie als outbackers vast een mening over ;)

Persoonlijk vind ik de styling wel aardig. Het is niet zoals de oude Defender, maar ik vind er wel leuke elementen aan zitten.
Ik zit meer met alle electronica. Ik snap dat ze mee moeten met de tijd, maar ik heb her en der het idee dat ze gekke keuzes gemaakt hebben. De Toyota 4Runner bijvoorbeeld moest ook mee met de tijd, maar daar hebben ze bewust dingen gescheiden gehouden. Wel schermen en dergelijke, maar tegelijkertijd ook nog gewoon een normale handrem en grote knoppen die je met handschoenen kunt bedienen. Daarmee kom je wel thuis als de electronica ermee ophoudt.

In deze nieuwe Defender zitten dingen als een achterbak die je uit kunt spoelen, maar de deurhendel is elektrisch. Als die het in the middle of nowhere begeeft met een volgeladen achterbak ben je dan redelijk over de zeik. Of de stalen velgen als standaard, wat inderdaad handig is als je serieus offroad wilt gaan, maar dan ook luchtvering (standaard op de 110). Het is leuk dat je 75 mm omhoog en 45 mm omlaag kunt, maar met een lekke balg of een compressor die niet meer wil houdt het snel op. Het digital driver's display is hetzelfde verhaal. Er staat een lullige zekering tussen jou en kritieke motorinformatie.

Anyways, door dat soort dingen voelt het voor mij meer als een typische "lifestyle vehicle" dan de echte go-anywhere 4x4 wat de originele Defender was. Maar goed, daar zit het geld niet. LR zal aan deze versie ongetwijfeld meer verdienen. Als het niet aan de auto zelf is, dan is het wel aan de cameraatjes, sensors, schakelaartjes, schermen en andere electronica die het nét na de garantie periode begeeft :p

Tim911

Well-Known Member
Er is nieuws! De nieuwe Defender:
Ik dacht, daar hebben jullie als outbackers vast een mening over ;)

Persoonlijk vind ik de styling wel aardig. Het is niet zoals de oude Defender, maar ik vind er wel leuke elementen aan zitten.
Ik zit meer met alle electronica. Ik snap dat ze mee moeten met de tijd, maar ik heb her en der het idee dat ze gekke keuzes gemaakt hebben. De Toyota 4Runner bijvoorbeeld moest ook mee met de tijd, maar daar hebben ze bewust dingen gescheiden gehouden. Wel schermen en dergelijke, maar tegelijkertijd ook nog gewoon een normale handrem en grote knoppen die je met handschoenen kunt bedienen. Daarmee kom je wel thuis als de electronica ermee ophoudt.

In deze nieuwe Defender zitten dingen als een achterbak die je uit kunt spoelen, maar de deurhendel is elektrisch. Als die het in the middle of nowhere begeeft met een volgeladen achterbak ben je dan redelijk over de zeik. Of de stalen velgen als standaard, wat inderdaad handig is als je serieus offroad wilt gaan, maar dan ook luchtvering (standaard op de 110). Het is leuk dat je 75 mm omhoog en 45 mm omlaag kunt, maar met een lekke balg of een compressor die niet meer wil houdt het snel op. Het digital driver's display is hetzelfde verhaal. Er staat een lullige zekering tussen jou en kritieke motorinformatie.

Anyways, door dat soort dingen voelt het voor mij meer als een typische "lifestyle vehicle" dan de echte go-anywhere 4x4 wat de originele Defender was. Maar goed, daar zit het geld niet. LR zal aan deze versie ongetwijfeld meer verdienen. Als het niet aan de auto zelf is, dan is het wel aan de cameraatjes, sensors, schakelaartjes, schermen en andere electronica die het nét na de garantie periode begeeft :p
Ja ik werd net al doodgegooid met alle nieuwe youtube updates.

Zitten mooie opties op, camera's onder de auto dat je kunt zien of er ruw parcours aan komt en beter te tackelen, en platte bodemplaat. Verder vind ik hem niet echt mooi en veel te luxe voor een Defender. Misschien dat als ik hem in het echt zie het beter oogt, maar zo in de video's vind ik het design niet super geslaagd, doe me dan de oude versie maar. Ook een 4 cilinder?? Downsizing is een ding maar een 4 cilinder in een Defender is vloeken in de kerk.

Het is een beetje een PC Hooft cruiser geworden ipv de hardcore spartaanse defender. Maar ze zijn uiteraard niet gek bij LR en wat @Thijsvr ook al zegt, de markt is uitgekeken op spartaanse auto's, hij moet alles kunnen en alle opties moeten aanwezig zijn. Wat dat betreft denk ik dat dit dan wel een prima keuze kan zijn voor veel mensen.

afterbang

XPdite Sponsor
Hier zullen nog wel boeken over vol geschreven worden op Facebook en dergelijke. Het geeft wel aan hoe beroemd/berucht de originele Defender is. Als zoveel mensen een mening hebben over de nieuwe, dan was er iets speciaals met de oude :)

Kort door de bocht; het is een beetje als de originele kever en de huidige. Net zoals ik de new Mini en de new Fiat 500 hartstikke leuke auto's vind, maar niet te vergelijken met eigenaarschap van de originele. Iedereen die de originele Mini gereden heeft weet wat ik bedoel. De huidige heeft dezelfde naam, maar andere doelgroep, kostenplaatje enz. enz.

Er is waarschijnlijk weinig mis met deze Defender qua capabilities off road. Het is qua beleving wel een heel andere auto dan de oude, ik krijg nog steeds complimenten, vragen, enthousiaste reacties en uiteraard grappen over betrouwbaarheid en olie lekken enz. enz. als ik ergens parkeer of langs rij. En rijden is ook nog echt rijden. Jij bent de baas en je moet haar met wat overtuiging maar ook liefde de juiste kant op sturen, schakelen enz. Dat is gewoon iets wat je met nieuwere auto's gewoon niet zo snel hebt.

Rij je een Ferrari; dan krijg je wellicht geïnteresseerde blikken, maar ook jaloezie en dergelijke. Weinig mensen zullen je een duim omhoog geven. Rij je een nieuwe Defender... dan zullen veel mensen het verschil niet eens zien met een Discovery of een Patrol bijvoorbeeld. Mijn huidige Defender (gebouwd tot 2017) en mijn Series 1 (gebouwd vanaf 1948) hebben echt een bloedlijn, de huidige Defender heeft 0.0% van die technische bloedlijn, behalve wat stylings kenmerken. Wederom hetzelfde als de new Beetle of the new Mini.

Ik zelf heb niets tegen de auto zover, (al vind ik @Thijsvr commentaar to the point) maar ik zie het voor mijzelf als een auto naast mijn huidige Defender, niet als een vervanger. De Series 1, de Defender 130, zijn onderdeel van de familie geworden. Die doe je niet weg. Terwijl de Subaru en de Jeep vervoermiddelen zijn.

Niet dat deze Defender niet capabel is, maar gewoon omdat de oude versie een emotionele waarde heeft die nieuwe auto's (nog) niet hebben.

Tim911

Well-Known Member
Zou ook nog wel een keer een originele defender willen hebben als hobby auto, grote kans dat de waarde ook nog gaat stijgen bij een goed exemplaar.

afterbang

XPdite Sponsor
Zou ook nog wel een keer een originele defender willen hebben als hobby auto, grote kans dat de waarde ook nog gaat stijgen bij een goed exemplaar.
Ja, ik ben niet echt bang dat ze hard gaan zakken nu er een nieuwe is.

Beetje zoals FJ45’s en gerestaureerde oudere Land Rovers ook weer duur(der) worden. De Defender zakt op carsales ook niet meer echt eigenlijk (mits niet belachelijke kilometers)

Cursive

New Member
Over belachelijke kilometers gesproken, onze degelijke Volvo kruipt heel langzaam naar de 4 ton. Was even bang dat we hem moesten verkopen voordat hij het zou halen, maar die laatste 200KM gaat ook nog wel lukken 😎

Tim911

Well-Known Member
Over belachelijke kilometers gesproken, onze degelijke Volvo kruipt heel langzaam naar de 4 ton. Was even bang dat we hem moesten verkopen voordat hij het zou halen, maar die laatste 200KM gaat ook nog wel lukken 😎
Ik had een Lexus IS200 met 420.000 op de klok in NL, gaf geen krimp, zelfs geen drupje olie. Wel leuk om zulke hoge kmstanden te bereiken.

Tim911

Well-Known Member
Zoek ook maar eens op: million mile lexus ls 400 op Internet. (Millions Miles is ruim 1.6 miljoen km :oops:)
Gaaf! En ongelooflijk knap. Mijn IS200 kon ook nog wel even voort. Cilinder druk etc was nog erg goed, en de motor liep zijdezacht. De koppeling was wel vervangen maar dat mag ook wel na ruim 3,5 ton. Als ik nog in NL had gewoond had ik hem vast nog gehad. Enige nadeel is dat hij ondanks de 6 in lijn niet erg snel was en best wel benzine zoop. Hij had daarentegen wel een goed onderstel, lag als een blok op de weg.

FritsC

XPdite Sponsor
Ik ben mij ook aan het orienteren op een 4WD. Ik hoef niet door bergbeken te crossen, maar makkelijk over gravel roads en fire trail kunnen rijden.
Ik las eerder over de Grand Cherokee van @afterbang. Dat is mij toch iets te groot. Heeft iemand een mening over de normale Cherokee? Verder is de RAV4 of de Suzuki Grand Vitara ook wel een optie.

Thijsvr

Well-Known Member
Zoek ook maar eens op: million mile lexus ls 400 op Internet. (Millions Miles is ruim 1.6 miljoen km :oops:)
Hij heeft er wel duizenden dollars in gestoken om hem op de weg te houden. De motor bleef wel lopen, maar er waren de nodige andere dingen die de geest gaven. Nog steeds impressive, maar financieel was het verstandiger geweest om hem eerder weg te doen.

Hij is nu bij Tavarish die hem gaat restaureren geloof ik.

Thijsvr

Well-Known Member
Ik ben mij ook aan het orienteren op een 4WD. Ik hoef niet door bergbeken te crossen, maar makkelijk over gravel roads en fire trail kunnen rijden.
Ik las eerder over de Grand Cherokee van @afterbang. Dat is mij toch iets te groot. Heeft iemand een mening over de normale Cherokee? Verder is de RAV4 of de Suzuki Grand Vitara ook wel een optie.
Misschien te klein en te hardcore, maar de nieuwe Suzuki Gimny is blijkbaar erg capabel offroad.

De Subaru Crosstrek is ook een goeie als je vooral een auto zoekt die ook af en toe van het asfalt af kan.

Ik weet verder weinig van SUVs en offroaders, maar dacht die opties in de groep te gooien.

afterbang

XPdite Sponsor
Yep as @Thijsvr says: Subaru Outbacks of Foresters (en dergelijke) zijn volgens mij hele fijne opties in het gravelroad segment.

Voor we naar de Grand Cherokee keken heb ik wel wat vooronderzoek naar de gewone Cherokee (het vorige model) gedaan. Gewoon en capabele 4WD en goedkope optie als de styling je bevalt. De nieuwere versie heb ik me niet in verdiept.

RAV4 en grand Vitara ken ik niet echt (qua kwaliteit en dergelijke) maar Toyota en Suzuk, lijkt me niet echt een wilde gok ;)

Tim911

Well-Known Member
Grand vitara is zeer capabel offroad, en niet al te duur in aanschaf. rav4 is een heerlijke stille cruiser. Had een 2018 (laatste oude model) als huurauto. Hele goede bouwkwaliteit, goed onderstel en goede afstemming gearbox: altijd laag in toeren waardoor je in alle stilte kunt cruisen. Offroad heb ik niet getest maar de 4wd versie zal prima capabel zijn voor wat jij wilt doen. Ik vond het een fijne auto. Ze zijn wel wat aan de prijs maar de restwaarde zal ook weer hoger zijn. Ook voordeel dat de rav4 auto 2.0 heel zuinig is. 1:16-1:17 is prima haalbaar.

OFX