Het grote auto topic

Thijsvr

Well-Known Member
You know cars <3 De Carrera GT staat voor mij boven de LFA, maar dan zijn we aan het mierenneuken, haha.
Als je preventief de rod bearings van de S85 laat vervangen dan zijn ze goed. Een vriend van me heeft een E92 M3 met dezelfde motor minus 2 cilinders.

Ik wil iets elektrisch voor in de stad. En dan hoeft het niet eens een P100D achtig iets te zijn. Ik heb redelijk serieus naar een Volt gekeken bijvoorbeeld. Of een i3 zou ook kunnen. Koop ik wel iets leuks met een handbak voor buiten de stad.
 

Tim911

Well-Known Member
Carrera GT, ja die is ook niet misselijk. Alleen extreem listig en zeer lastige manual gearbox. Niet te berijden in de stad en het schijnt dat bij het minste of geringste je koppeling naar de kl*te is. Vind het juist wel gaaf dat de LFA als een 'gewone' auto te berijden is. En dan dat geluid..

Ben zelf ook fan van BMW, puur voor het rijden. Heb zelf een E36 coupe gehad back in the day. Maar C63 AMG is ook nog steeds erg mooi en kijk ik ook nog steeds een beetje naar. Ik heb in NL een Mercedes SLK gehad van de 1e generatie en ondanks dat dat niet de meest dynamische auto is heb ik er veel plezier mee gehad, en ze zijn niet stuk te krijgen. Super degelijk gebouwd. Ik ben een fan van open rijden alleen kan dat hier niet zo vaak helaas.

Iets elektrisch staat hier ook nog steeds op de verlanglijst. Tesla model 3 staat bovenaan maar blijf het veel geld vinden, dus we hopen dat er wat nieuwe modellen aankomen welke wat vriendelijker geprijsd zijn. Zelf kijk ik stiekem een beetje naar de VW ID3. Die schijnt rond de 48-50k te gaan kosten en een prima actieradius, grote voordeel buitenmaten van een golf en binnenruimte van een passat. Dat kan voor ons wel iets zijn.
 
Last edited:

afterbang

XPdite Sponsor
Als baanzoeker moet ik even gas terugnemen met auto’s ;)

maar zat laatst naar de Nissan Leaf te kijken. Voor nu om in de stad te gebruiken en tzt dan als donor voor de oude 1957 Land Rover. Niet dat ik de Leaf nu een mooie auto vind of dat de actie radius super is. Maar voor Canberra goed genoeg (en tzt voor een cappuccino trip naar Noosa met de Series 1 Land Rover :)
 

Thijsvr

Well-Known Member
Je bent niet de enige die het bij dromen moet houden op het moment hoor ;)

Ik heb ook naar de Leaf gekeken, inderdaad met dezelfde instelling. 30 km op accu is prima voor in de stad. Het nadeel van de Leaf is dat zowel het oude als het nieuwe model een luchtgekoeld accupakket heeft. Daardoor is de degradatie van die accus aanzienlijk hoger dan van andere modellen en is je range erg afhankelijk van het weer.

Wat ik interessant vind aan de Volt is dat ze indertijd enorm overbuilt zijn en accus zijn relatief goedkoop en makkelijk te vervangen. Degradatie en betrouwbaarheid van die autos is dus heel goed. Plus ze hebben een range extender, dus mocht je een keertje geen oplaadpaal tegenkomen, dan hoef je niet de sleepwagen te bellen.
 

FritsC

XPdite Sponsor
Gisteren zag ik een Bentley SUV. Ik wist niet eens dat die bestonden. Maar met een prijskaartje van $200k niet direkt een wagen die ik zou kiezen om door de bush te crossen.
 

Wilsil

Well-Known Member
Als wij onze hybrid moeten vervangen, wordt het hoogstwaarschijnlijk iets electrisch.
Alleen moeten er wat meerdere tweede handsen op de markt komen want ze zijn nog een beetje duur.
We kijken naar de Hyundai Kona over een paar jaar.
 

Thijsvr

Well-Known Member
30km op accu? Hebben we het over dezelfde auto? De Leaf is volledig elektrisch en heeft een range van meer dan 100km.
Niet in de war met de Mitsu Outlander, die PHEV versie?
Ah nee ik schreef het gek. Ik bedoelde dat 30km elektrisch voor mij voldoende is, regardless welke auto het is.
 

Tim911

Well-Known Member
Gisteren zag ik een Bentley SUV. Ik wist niet eens dat die bestonden. Maar met een prijskaartje van $200k niet direkt een wagen die ik zou kiezen om door de bush te crossen.
Bentayga. Zag er een aantal in Sydney in de double bay area. Zijn prima capabel offroad en als je zo'n auto kan betalen dan maakt het je waarschijnlijk ook weinig uit.
Prijs gaat trouwens eerder richting de 300-400k
 

afterbang

XPdite Sponsor
Als wij onze hybrid moeten vervangen, wordt het hoogstwaarschijnlijk iets electrisch.
Alleen moeten er wat meerdere tweede handsen op de markt komen want ze zijn nog een beetje duur.
We kijken naar de Hyundai Kona over een paar jaar.
Ja, de overheid draagt hier niet zoveel bij als in bijvoorbeeld NL, en in NL heb je hem vaak als lease bak, dus dan zit de winst in de lagere bijtelling.

Je hebt deze vast al gezien:
 

Thijsvr

Well-Known Member
Gisteren zag ik een Bentley SUV. Ik wist niet eens dat die bestonden. Maar met een prijskaartje van $200k niet direkt een wagen die ik zou kiezen om door de bush te crossen.
De Bentayga. Zelfs Rolls Royce heeft nu een SUV (de Cullinan, $700k).

De Bentayga, being a VAG product, deelt heel veel dingen met de Audi Q7/Q8, Porsche Cayenne en de Lamborghini Urus en Volkswagen Touareg. Vind dat zelf erg afdoen. Denk je een speciale auto te hebben, heb je dezelfde motor als in een Volkswagen.
 

Jagermeester

XPdite Sponsor 2019
De Bentayga. Zelfs Rolls Royce heeft nu een SUV (de Cullinan, $700k).

De Bentayga, being a VAG product, deelt heel veel dingen met de Audi Q7/Q8, Porsche Cayenne en de Lamborghini Urus en Volkswagen Touareg. Vind dat zelf erg afdoen. Denk je een speciale auto te hebben, heb je dezelfde motor als in een Volkswagen.
To be honest, dat vind ik gelden voor zowat alle VAG producten. Het leent allemaal van elkaar en verliest daardoor karakter (voor zover een VAG product dat heeft). Een Touareg heeft bijvoorbeeld hetzelfde stuur als een Polo...
 

Thijsvr

Well-Known Member
Eensch. En straks met de elektrificatie van alle auto's wordt het nog erger. Dan kun je via de software je Audi E-Tron GT laten voelen als een Porsche Taycan of andersom.
 

afterbang

XPdite Sponsor
En omdat we het laatst over de Leaf hadden, hier gaat tie door 700mm water. Da's best veel voor een auto. Een Defender zonder snorkel is officieel opgegeven als 500mm wading depth (maar dat is wel een beetje aan de zuinige kant, en met snorkel is het een duikboot.) Maar deze schattige Nissan Leaf heeft geen snorkel nodig, want elektrisch :) Geinig hoor!

 

Tim911

Well-Known Member
Hoe zit dat eigenlijk met die Leaf? @afterbang jij had research gedaan zei je?

Ik weet dat het een 1e generatie elektrische auto is met een beperkte actieradius, wat overigens prima is voor dagelijks woon werk en wat tripjes door de stad, maar wat is doet de batterij als er bijv 70.000+ op komt? want een 180km in ideale omstandigheden zal betekenen dat je normaal gesproken niet verder dan 100km op een accu komt. Ik zie dat ze zeer vriendelijk geprijsd zijn, en voor ons als 2e auto zal dit prima voldoen.

Ik zie dat @Thijsvr het antwoord al gaf, luchtgekoeld is zeker niet ideaal bij deze accu's, dus 100km zal zelfs optimistisch zijn. Voordeel dat het hier altijd warm is en de capaciteit sneller afneemt bij koud weer.
 

afterbang

XPdite Sponsor
Hoe zit dat eigenlijk met die Leaf? @afterbang jij had research gedaan zei je?

Ik weet dat het een 1e generatie elektrische auto is met een beperkte actieradius, wat overigens prima is voor dagelijks woon werk en wat tripjes door de stad, maar wat is doet de batterij als er bijv 70.000+ op komt? want een 180km in ideale omstandigheden zal betekenen dat je normaal gesproken niet verder dan 100km op een accu komt. Ik zie dat ze zeer vriendelijk geprijsd zijn, en voor ons als 2e auto zal dit prima voldoen.

Ik zie dat @Thijsvr het antwoord al gaf, luchtgekoeld is zeker niet ideaal bij deze accu's, dus 100km zal zelfs optimistisch zijn. Voordeel dat het hier altijd warm is en de capaciteit sneller afneemt bij koud weer.
Ik weet verder niets over de Leaf, behalve dat het een populaire optie is om uit elkaar te trekken en de motor en alle electronica te gebruiken om je oldtimer te electrificeren. En als je alles overhangt is eventueel een ander batterij pakket er aan hangen relatief simpel.
 

Thijsvr

Well-Known Member
Ze zijn inmiddels 2e generatie, maar ze blijven vasthouden aan luchtgekoeld. Dat heeft een impact op zowel range als degradatie, maar van wat ik gelezen heb is het vooral de eerste productie jaren van de eerste generatie dat degradatie echt een probleem is.

Don't take my word for it it though, ik herhaal maar wat ik zijdelings meegekregen heb.
 


OFX
Top