Het grote auto topic

Red dust

Well-Known Member
Stoer ding, alleen lijkt ie wel onpraktisch groot (dan denk ik vooral aan smalle dirt roads of bochtige wegen). Je zit wel lekker hoog met goed uitzicht, inderdaad net als in een truck. Dat is dan weer het voordeel. We zagen rond de Kerst in de Snowies nog een campervan op basis van Unimog. Die had veel bekijks! Pas als je ernaast staat besef je hoe groot ze zijn.
 

afterbang

XPdite Sponsor
Stoer ding, alleen lijkt ie wel onpraktisch groot (dan denk ik vooral aan smalle dirt roads of bochtige wegen). Je zit wel lekker hoog met goed uitzicht, inderdaad net als in een truck. Dat is dan weer het voordeel. We zagen rond de Kerst in de Snowies nog een campervan op basis van Unimog. Die had veel bekijks! Pas als je ernaast staat besef je hoe groot ze zijn.
Uiteindelijk is de hoogte vaak hetgeen waar je het meest op moet letten. De draaicirkel is maar iets groter dan van de Defender. Wielbasis een half metertje meer. Maar met de camper erop wordt het allemaal wat hoger en dan moet je af en toe op gaan letten op overhangende takken. Maar uiteindelijk gebruikt men ze ook in de Vic High Country als brandweer wagen. Dus het moet passen, al heb ik afgelopen voorjaar in Vic al wel eens gekeken van: Dat kan best krap worden met een Unimog. Het wordt vast een leer-curve ;)

We houden de Defender ook zeker aan, wat de meeste mensen zien als een enorme bak, is nu opeens een leuk compact kampeer autootje!

 
Last edited:

Tim911

Well-Known Member
Ik ben zeker gefascineerd door de Unimog, vond ze als klein kind al vet en we zagen ze elk jaar weer als we op vakantie gingen naar Oostenrijk. Ik had ook zo'n SIKU schaalmodel.

Ze zijn giga groot en enorm lomp. Ik zou er zelf om die redenen geeneen hoeven te hebben, want volgens mij gaat er dan juist veel plezier verloren, plus dat het een enorme duit extra kost om van A naar B te komen.

Als hobby project daarentegen is het denk ik het vetste project maar je maar kunt verzinnen. Zoals deze firetruck hierboven: Tja dat ziet er toch wel heel dik uit. Ik snap zeker dat dit een uitdagend project is voor de hobbyist. En ik hoop dat je hem helemaal opbouwt zoals bovenstaand @afterbang

Heb je je vrachtwaggel rijbewijs al intussen?
 

Tim911

Well-Known Member
On another note, in NL hebben ze heel veel stekkerauto's vanwege het voorheen gunstige belastingstelsel voor deze voertuigen. Bij een x aantal van deze auto's kun je ook een beperkte range elektrisch rijden. Bijvoorbeeld 50km en daarna schakelt ie over op benzine. Of gecombineerd om gebruik te drukken. Op zich zou zoiets voor ons ook werken, omdat de prijzen wat lager zijn en wij met een range van 50km onze dagelijkse km's gewoon elektrisch kunnen doen.

Tips, tricks, aanbevelingen hier in OZ?
 

afterbang

XPdite Sponsor
plus dat het een enorme duit extra kost om van A naar B te komen.
Wel eens een Toyota V8 (Diesel of Benzine) gereden met een trailer/caravan erachter? ;)

Kijk, het is duidelijk een tweede optie.
We hebben de Defender, we hebben de Unimog.

Voorlopig zal de Defender de boventoon voeren in gebruik. Maar in de winter de High Country in? Of tegen dat ik 55/60 ben de maanden in de Top End? Dan kan de Unimog wel eens winnen ;)

En zoals je al zei, het is een geinig hobby project 😁
 

Tim911

Well-Known Member
Wel eens een Toyota V8 (Diesel of Benzine) gereden met een trailer/caravan erachter? ;)

Kijk, het is duidelijk een tweede optie.
We hebben de Defender, we hebben de Unimog.

Voorlopig zal de Defender de boventoon voeren in gebruik. Maar in de winter de High Country in? Of tegen dat ik 55/60 ben de maanden in de Top End? Dan kan de Unimog wel eens winnen ;)

En zoals je al zei, het is een geinig hobby project 😁
Ik bedoelde het absoluut niet als kritiek, want het is een hobby en een hobby mag nou eenmaal geld kosten. En als je er lekker aan kunt bouwen om de truck zo te krijgen zoals jij dat wilt en dan over een x aantal jaar Oz door kan crossen. Dan zou ik dat zelf ook liever doen in een compleet naar eigen smaak opgebouwde Mog dan in een Landcruiser V8 ( tegen die tijd v6 hybrid) met sleurhut erachter.
 

Thijsvr

Well-Known Member
On another note, in NL hebben ze heel veel stekkerauto's vanwege het voorheen gunstige belastingstelsel voor deze voertuigen. Bij een x aantal van deze auto's kun je ook een beperkte range elektrisch rijden. Bijvoorbeeld 50km en daarna schakelt ie over op benzine. Of gecombineerd om gebruik te drukken. Op zich zou zoiets voor ons ook werken, omdat de prijzen wat lager zijn en wij met een range van 50km onze dagelijkse km's gewoon elektrisch kunnen doen.

Tips, tricks, aanbevelingen hier in OZ?
Er zijn maar heel weinig plug-in hybrides hier helaas. De Holden Volt vind ik zelf het beste. Range extender die de batterij bijlaadt ipv direct de wielen aandrijft. 40-80km range. Enorm overbuilt naar het schijnt en je kunt voor een relatief schappelijk bedrag de accus vervangen mocht dat ooit nodig zijn en in elk gehucht zit wel een Holden dealer die getraind is om ze te onderhouden a een uurtarief wat een heel stuk goedkoper is dan dat van een BMW garage mocht je voor een i3 willen gaan bijvoorbeeld.

Daarbij zijn ze relatief betaalbaar vergeleken met iets nieuwers. Voor rond de $24k kun je ze vinden met minder dan 50k km erop. Het is alleen wat moeilijker om ze te vinden als je bijvoorbeeld een specifieke kleur wilt. Het aanbod is niet uitzonderlijk groot.
 

afterbang

XPdite Sponsor
@Tim911 No worries ;) Uiteraard was het brandstof verbruik van de Unimog een dingetje.

De Mog is echt een apparaat voor als we meer comfort nodig hebben dan nu, en/of wat krakkemikkiger worden. We hebben de laatste 20 jaar al verschillende manieren van reizen aan kunnen kijken hier in OZ. Eerst als toerist, nu als bewoner.

En dan ga je plussen en minnen bij elke oplossing. Tent, rooftop tent, trailer, caravan, bus, truck, touringcar. We hebben het allemaal voorbij zien komen, van binnen en buiten gezien of zelf mee ge-experimenteerd. Niets is perfect.

Krappe paadjes in de High Country vs. Gibb River Road in WA. Of weken op pad vs. Weekendje weg. Bij elke vorm van vertier is er een beste oplossing. En dan ook alleen nog voor jou. Andere mensen schudden hun hoofd als ze ons zien slapen in de bak van de Defender. Wij vinden het snel en makkelijk.

Uiteraard is er met de Unimog de ‘Unimog’ factor ;). Dat hij een slok lust klopt ook, maar veel mensen zijn zich niet of minder bewust van het feit dat een Cruiser met een Caravan of Trailer dezelfde verbruik cijfers heeft en veel minder brandstof bij zich kan hebben + als combi minder capabel is (maar als voordeel heeft dat je de trailer af kunt koppelen en met alleen de auto op pad kan)

Elk voordeel heeft zijn nadeel en andersom. Elke oplossing/keuze is een compromis!
Het uitvogelen van het beste compromis is een avontuur op zich!
 
Last edited:

Tim911

Well-Known Member
Er zijn maar heel weinig plug-in hybrides hier helaas. De Holden Volt vind ik zelf het beste. Range extender die de batterij bijlaadt ipv direct de wielen aandrijft. 40-80km range. Enorm overbuilt naar het schijnt en je kunt voor een relatief schappelijk bedrag de accus vervangen mocht dat ooit nodig zijn en in elk gehucht zit wel een Holden dealer die getraind is om ze te onderhouden a een uurtarief wat een heel stuk goedkoper is dan dat van een BMW garage mocht je voor een i3 willen gaan bijvoorbeeld.

Daarbij zijn ze relatief betaalbaar vergeleken met iets nieuwers. Voor rond de $24k kun je ze vinden met minder dan 50k km erop. Het is alleen wat moeilijker om ze te vinden als je bijvoorbeeld een specifieke kleur wilt. Het aanbod is niet uitzonderlijk groot.
Holden Volt.. Hmmm nooit van gehoord en nooit in het 'wild' gezien? Ook niet te vinden op carsales, echt een hidden gem dus.
Het zegt voldoende dat je op carsales alleen op hybrid kunt zoeken en niet op plug in hybrid inderdaad. Dit maakt de zoektocht wel een stuk lastiger. Een Lexus CT bijv is een normale hybrid. Leuke wagens alleen niet echt dynamisch genoeg en ook niet genoeg vermogen. Beetje schaap in wolfskleren idee. We gaan vrolijk verder met zoeken en vergelijken, blijft toch leuk.

Edit: Holden volt. aaah dat is de Opel Ampera, ok nu weet ik waar je het over hebt, top.
 

Thijsvr

Well-Known Member
Ja, je zult waarschijnlijk interstate moeten zoeken voor een Volt. Toyota heeft indertijd gezegd geen plug-in hybrids naar Australië te brengen omdat er geen markt voor is blijkbaar.

Er zijn wel af en toe andere PHEVs te koop, maar die zijn al gauw $40k+.

Als je met PHEV als keyword zoekt op Carsales kun je een beetje zien wat er is.
 

Tim911

Well-Known Member
Ja, je zult waarschijnlijk interstate moeten zoeken voor een Volt. Toyota heeft indertijd gezegd geen plug-in hybrids naar Australië te brengen omdat er geen markt voor is blijkbaar.

Er zijn wel af en toe andere PHEVs te koop, maar die zijn al gauw $40k+.

Als je met PHEV als keyword zoekt op Carsales kun je een beetje zien wat er is.
Ja dit komt omdat de overheid er geen klote aan doet dmv grants en belastingvoordeel etc. Die houden liever de fossiele industrie springlevend. Maar idd, als je boven de 40k kom kun je beter doorsparen voor een Model 3, dus zo'n volt is helemaal zo gek nog niet.
 

Tim911

Well-Known Member
Voor een overzicht van 100% EV cars in Australia: https://myelectriccar.com.au/evs-in-australia/ (maar geen PHEV’s)
Bedankt voor de link, handig overzichtje. Je ziet ook meteen waar het probleem ligt: de prijs.

Hyundai Kona EV vind ik zelf een mooie wagen, als hij rond de 50k had gekost, nu is het verschil met M3 te klein wat toch de benchmark is op 'betaalbaar' elektrisch rijden. Misschien loont het om afwachtend te zijn omdat de EV's toch gaan zakken in prijs. Te wachten op de VW ID3 die rond de 45-50k zal gaan kosten of soortgelijke alternatieven. Die Holden Bolt heeft wel alle voordelen die een moderne elektrische auto heeft, maar niet het nadeel van een goedkope Leaf met een beperkte range. Ik vind het design niet echt mooi maar het is wel een optie die serieus te overwegen is.
 

afterbang

XPdite Sponsor
Bij prijs moet je, als je vergelijkt met ICE, natuurlijk wel de running cost meenemen (brandstof en onderhoud)
Als jet het vergelijkt met een Model 3 is het uiteraard wel een 1 op 1 vergelijking.

Nissan Leaf en co zijn OK voor erbij. Meeste woon-werk verkeer is gewoon niet zo heel ver, zeker niet in Canberra.
Als 'hoofd' auto niet geschikt, en een Model 3 en Kona wel, de range is voldoende om in 1x van Canberra naar Sydney te komen bijvoorbeeld.
 

Wilsil

Well-Known Member
Mitsubishi Outlander PHEV is beschikbaar en tegenwoording de Hyundai Ionic plug-in hybrid.
Maar inderdaad, ik vind de Volt wel wat hebben maar zoals voorheen gezegd niet veel voorradig. Ze worden helaas niet meer gemaakt.
Helaas loopt Australie zoals gwoonlijk weer ver achter met de rest van de wereld.
Alhoewel dat voordelen heeft als je van V8's houdt. :)
 


OFX
Top