Het grote auto topic

Gisteren zag ik een Bentley SUV. Ik wist niet eens dat die bestonden. Maar met een prijskaartje van $200k niet direkt een wagen die ik zou kiezen om door de bush te crossen.

Bentayga. Zag er een aantal in Sydney in de double bay area. Zijn prima capabel offroad en als je zo'n auto kan betalen dan maakt het je waarschijnlijk ook weinig uit.
Prijs gaat trouwens eerder richting de 300-400k
 
Als wij onze hybrid moeten vervangen, wordt het hoogstwaarschijnlijk iets electrisch.
Alleen moeten er wat meerdere tweede handsen op de markt komen want ze zijn nog een beetje duur.
We kijken naar de Hyundai Kona over een paar jaar.

Ja, de overheid draagt hier niet zoveel bij als in bijvoorbeeld NL, en in NL heb je hem vaak als lease bak, dus dan zit de winst in de lagere bijtelling.

Je hebt deze vast al gezien:
 
Gisteren zag ik een Bentley SUV. Ik wist niet eens dat die bestonden. Maar met een prijskaartje van $200k niet direkt een wagen die ik zou kiezen om door de bush te crossen.

De Bentayga. Zelfs Rolls Royce heeft nu een SUV (de Cullinan, $700k).

De Bentayga, being a VAG product, deelt heel veel dingen met de Audi Q7/Q8, Porsche Cayenne en de Lamborghini Urus en Volkswagen Touareg. Vind dat zelf erg afdoen. Denk je een speciale auto te hebben, heb je dezelfde motor als in een Volkswagen.
 
De Bentayga. Zelfs Rolls Royce heeft nu een SUV (de Cullinan, $700k).

De Bentayga, being a VAG product, deelt heel veel dingen met de Audi Q7/Q8, Porsche Cayenne en de Lamborghini Urus en Volkswagen Touareg. Vind dat zelf erg afdoen. Denk je een speciale auto te hebben, heb je dezelfde motor als in een Volkswagen.
To be honest, dat vind ik gelden voor zowat alle VAG producten. Het leent allemaal van elkaar en verliest daardoor karakter (voor zover een VAG product dat heeft). Een Touareg heeft bijvoorbeeld hetzelfde stuur als een Polo...
 
Eensch. En straks met de elektrificatie van alle auto's wordt het nog erger. Dan kun je via de software je Audi E-Tron GT laten voelen als een Porsche Taycan of andersom.
 
En omdat we het laatst over de Leaf hadden, hier gaat tie door 700mm water. Da's best veel voor een auto. Een Defender zonder snorkel is officieel opgegeven als 500mm wading depth (maar dat is wel een beetje aan de zuinige kant, en met snorkel is het een duikboot.) Maar deze schattige Nissan Leaf heeft geen snorkel nodig, want elektrisch :) Geinig hoor!

 
Ze maken wel optimaal gebruik van de boeg golf. Blijkbaar kun je de Leaf dus toch vloeistof gekoeld maken ;)
 
Hoe zit dat eigenlijk met die Leaf? @afterbang jij had research gedaan zei je?

Ik weet dat het een 1e generatie elektrische auto is met een beperkte actieradius, wat overigens prima is voor dagelijks woon werk en wat tripjes door de stad, maar wat is doet de batterij als er bijv 70.000+ op komt? want een 180km in ideale omstandigheden zal betekenen dat je normaal gesproken niet verder dan 100km op een accu komt. Ik zie dat ze zeer vriendelijk geprijsd zijn, en voor ons als 2e auto zal dit prima voldoen.

Ik zie dat @Thijsvr het antwoord al gaf, luchtgekoeld is zeker niet ideaal bij deze accu's, dus 100km zal zelfs optimistisch zijn. Voordeel dat het hier altijd warm is en de capaciteit sneller afneemt bij koud weer.
 
Hoe zit dat eigenlijk met die Leaf? @afterbang jij had research gedaan zei je?

Ik weet dat het een 1e generatie elektrische auto is met een beperkte actieradius, wat overigens prima is voor dagelijks woon werk en wat tripjes door de stad, maar wat is doet de batterij als er bijv 70.000+ op komt? want een 180km in ideale omstandigheden zal betekenen dat je normaal gesproken niet verder dan 100km op een accu komt. Ik zie dat ze zeer vriendelijk geprijsd zijn, en voor ons als 2e auto zal dit prima voldoen.

Ik zie dat @Thijsvr het antwoord al gaf, luchtgekoeld is zeker niet ideaal bij deze accu's, dus 100km zal zelfs optimistisch zijn. Voordeel dat het hier altijd warm is en de capaciteit sneller afneemt bij koud weer.

Ik weet verder niets over de Leaf, behalve dat het een populaire optie is om uit elkaar te trekken en de motor en alle electronica te gebruiken om je oldtimer te electrificeren. En als je alles overhangt is eventueel een ander batterij pakket er aan hangen relatief simpel.
 
Ze zijn inmiddels 2e generatie, maar ze blijven vasthouden aan luchtgekoeld. Dat heeft een impact op zowel range als degradatie, maar van wat ik gelezen heb is het vooral de eerste productie jaren van de eerste generatie dat degradatie echt een probleem is.

Don't take my word for it it though, ik herhaal maar wat ik zijdelings meegekregen heb.
 
Afgelopen zaterdag middag/avond met de Jimny de Powerlines in Perth gedaan.
Onder de indruk van de Jimny (en mijn dochter die reed) :)
Het enige wat we mistte is de ground clearance. Voor de rest we volgden de Patrols zonder al te veel moeite. Op een plek gingen we op twee wielen naar beneden, ben benieuwd naar de video van de auto die achter ons reed.
 
Afgelopen zaterdag middag/avond met de Jimny de Powerlines in Perth gedaan.
Onder de indruk van de Jimny (en mijn dochter die reed) :)
Het enige wat we mistte is de ground clearance. Voor de rest we volgden de Patrols zonder al te veel moeite. Op een plek gingen we op twee wielen naar beneden, ben benieuwd naar de video van de auto die achter ons reed.

Leukste vierwieler die ik ooit heb gehad (mijn beste was een magistraal geoutfitte Lada Niva). Hoe klein ook, dat Jimnyding rijdt de Toyota's, Nissans en Landrovers er met voorsprong uit in de trenches. Maar inderdaad, ik heb ook vaak bloed gezien op 2 wielen 😁 . De wielbasis is te smal en het zwaartepunt ligt verkeerd. Goed verhaal, heerlijk om te lezen.
 
Ahum...

"...Hoe klein ook, dat Jimnyding rijdt de Toyota's (CORRECT), Nissans (Correct) en Landrovers (Het is Land Rover, en NEE hahahaha) er met voorsprong uit in de trenches. (of je bedoelt de P.C. Hooftstraat Land Rover Discovery Sports e.d.)

;)

(en ik wil wel foto's zien van die Niva trouwens!)
 
Ahum...

"...Hoe klein ook, dat Jimnyding rijdt de Toyota's (CORRECT), Nissans (Correct) en Landrovers (Het is Land Rover, en NEE hahahaha) er met voorsprong uit in de trenches. (of je bedoelt de P.C. Hooftstraat Land Rover Discovery Sports e.d.)

;)

(en ik wil wel foto's zien van die Niva trouwens!)

Heb ik niet meer, ik heb maar een paar familiefoto's meegenomen naar Oz in 2017. Er is een kleine kans dat ik er in het jaar van aankoop iets over op Facebook heb gezet, maar ik weet dat jaar van aankoop niet meer, alleen iets ongeveerderigs met een marge van 5 jaar 🤔. Ik ga dat nog wel even nakijken voor je. Ik heb wel een mail gestuurd naar de garage waar ik hem heb gekocht, het was een gloednieuw demonstratiemodel dat ze helemaal super hadden getuned en opgeleukt met toeters en bellen, zwartgespoten met getinte ruiten, bull bars, verlichting, dat werk. Ze waren supertrots op dat monument (hoe maak je een Lada Niva geil) en pronkten ermee op de website. Ik heb ze gevraagd om eventuele foto's door te mailen.

Meest robuuste fourwheeler ever, onverwacht zwaar voor zijn beperkte afmetingen, zoop als een tempelier en er zat niks in wat kapot kon 😁. Daar kon nou echt geen ander merk tegenop.
 
Er staat een RHD 1996 Niva te koop in Victoria, dus mocht je die Russische degelijkheid missen... ;)

Edit.
In 2002, the Lada Niva was awarded zero stars out of a possible four by the modern Russian ARCAP safety-assessment program. The reviewer noted the very rugged body of the car as the only positive aspect in terms of safety. During the safety test, the passenger dummy was hit by the glove compartment hard enough to risk traumatic brain injury.

Hahaha
 
Er staat een RHD 1996 Niva te koop in Victoria, dus mocht je die Russische degelijkheid missen... ;)

Edit.
In 2002, the Lada Niva was awarded zero stars out of a possible four by the modern Russian ARCAP safety-assessment program. The reviewer noted the very rugged body of the car as the only positive aspect in terms of safety. During the safety test, the passenger dummy was hit by the glove compartment hard enough to risk traumatic brain injury.

Hahaha
That about sums it up nicely 😁 . I loved that uncivilized bastard.
 
That about sums it up nicely 😁 . I loved that uncivilized bastard.

Je bent de perfecte Defender rijder!

Een Niva is de Russische variant van een no-nonsense 4x4. Zoals onder andere de eerste Jeep. De Land Rover Defender (en zijn voorgangers) en de eerste Land Cruiser. (BJ/FJ40)
 
Ja, groot zwak voor de Defender (eerlijk gezegd vind ik alle andere Land Rovers overpriced bullshit, met name de ouwe Freelander). Maar, net als de Land Cruiser of mijn favoriete ute de HiLux lag die lang buiten bereik. Ik vond zowel de Jimny als de Lada Niva een bloedeerlijke en betaalbare vervanging, waarvan de Niva wel de meest extreme ervaring was. Zowel in prestaties als in naakte oncomfortabelheid, een mind of its own en de notoire onveiligheid 😁. Mijn exman van 2 decades geleden was into de Nissan X-Trail, maar de naam zegt het al, goede auto, maar een saaie (en lelijke) suvkop. Vriend van mij is een Pathfinder-addict, zelf met andere ex een Patrol gehad. Het is het allemaal net niet. I don't do American cars.

Ook om te lachen. Een van de opgeleukte gadgets in de Niva was een radioCDspeler. Dat was de meest zinloze toevoeging ever. Bij 100 km/u kun je elkaar niet eens meer horen praten in een Niva 😅.

Ik mis nog altijd die enorme palen in de middenconsole van de Niva.1580767584241.png



De nieuwe Jimny in legergroen met zijn mini-Defenderuiterlijk is wel een droom van ruim 30.000 dollar. Ik ben lid van de Australische Nivaclub, maar er is haast niks te koop en alleen tegen woekerprijzen. En, to be honest, een auto in Melbourne is gekkenwerk.

We kregen afgelopen zondag een meticulously goed onderhouden, 15 jaar oude Subaru Forrester zomaar gratis in de schoot gegooid. Vriendin heeft erfenis gekregen en wil ervan af zonder eraan te verdienen. Ja, daar gaan je groene opvattingen ... En, @afterbang, hij is rood :cool:.
 
Last edited:


OFX
Back
Top