Het grote auto topic

Als je Land Rover’s laat repareren als ze olie lekken komen ze nooit meer op de weg 😂

nee klopt haha, en lekken gaan ze allemaal. Was wel even schrikken hoor toen ik een spoor van olie in mijn brandschone garage zag. Gelukkig was het een relatief makkelijke fix maar altijd een gedoe want veel onderdelen moeten gedemonteerd worden om onderin de motor te kunnen komen. Ik kreeg van iemand een tip voor een goedkope chip welke plug en play is. Deze even bestellen want hij is er zeer te spreken over. Flinke power gains.

dit lijkt me wel wat
 
Als je een plug and play chips doet check even of er iets met turbo druk moet gebeuren. En met de uitlaat.

Als je meer brandstof inspuit zou ik ook de turbo druk omhoog willen hebben om gelijke tred te houden met meer brandstof. anders verhoog je volgens mij de verbranding temp onnodig en meer vervuiling/roet

Ik ken de Pajero motor en chip tuning verder helemaal niet hoor. Maar alleen maar een chip zonder iets met turbo druk te doen kan eigenlijk niet optimaal zijn denk ik?

FYI; De Defender heeft een nieuwe mapping in de originele ECU, een flinke schop tegen de turbo (meten is weten) en een bijna volledige straight through pijp vanaf de turbo tot achteraan. Alles ingesteld op elkaar en een EGT gauge ingebouwd zodat je de uitlaatgas temp in de gaten kan houden. Je wilt niet continu te hoog zitten daarmee.

succes!
 
Als je een plug and play chips doet check even of er iets met turbo druk moet gebeuren. En met de uitlaat.

Als je meer brandstof inspuit zou ik ook de turbo druk omhoog willen hebben om gelijke tred te houden met meer brandstof. anders verhoog je volgens mij de verbranding temp onnodig en meer vervuiling/roet

Ik ken de Pajero motor en chip tuning verder helemaal niet hoor. Maar alleen maar een chip zonder iets met turbo druk te doen kan eigenlijk niet optimaal zijn denk ik?

FYI; De Defender heeft een nieuwe mapping in de originele ECU, een flinke schop tegen de turbo (meten is weten) en een bijna volledige straight through pijp vanaf de turbo tot achteraan. Alles ingesteld op elkaar en een EGT gauge ingebouwd zodat je de uitlaatgas temp in de gaten kan houden. Je wilt niet continu te hoog zitten daarmee.

succes!

Volgens mij hoef je de turbo druk niet te verhogen oid. De uitlaat vernieuwen voor een 3" stainless exemplaar zonder DPF straight piped vanaf turbo staat op de verlanglijst dus dat zorgt ervoor dat de waarden binnen de perken blijven. Mijn garage heeft alle apparatuur dus zullen het wel gaan nameten en evt aanpassingen maken.

Met de nieuwe chip en uitlaat zal het vermogen zo rond de 250pk liggen en het koppel rond de 400nm. Dat lijken me prima waarden voor het trekken van een trailer.

Eigenlijk is het bizar dat het hele EGR en DPF systeem is ontwikkeld voor emissie verlaging maar dat het uiteindelijk je motor om zeep helpt. Met al deze aanpassingen hoop ik het leven van de motor flink te verlengen, want dat is het uiteindelijke doel. Geen dpf issues en limp mode meer.

Exhaust system
 
Volgens mij hoef je de turbo druk niet te verhogen oid. De uitlaat vernieuwen voor een 3" stainless exemplaar zonder DPF straight piped vanaf turbo staat op de verlanglijst dus dat zorgt ervoor dat de waarden binnen de perken blijven. Mijn garage heeft alle apparatuur dus zullen het wel gaan nameten en evt aanpassingen maken.

FYI; Een EGT meter is sowieso een handig ding, ZEKER als je dingen gaat trekken. Ik heb een motor monitoring systeem die van alles in de gaten houdt, maar de enige waarde die ik altijd in beeld heb staan is EGT (Exhaust Gas Temperature) Dat is de meest eerlijke waarde die je precies verteld wat er daar in het vooronder gebeurd. Alles boven de 700 graden is niet tof (in mijn geval)

Voorbeeldje; je rijdt met 100km per uur, trailer erachter tegen een lange heuvel op; dat zijn de momenten dat de cruise het wel vast houdt en alles goed lijkt te gaan, maar stiekem de EGT's omhoog vliegen. Doe je dit te lang/teveel dan gaan dingen stuk (Turbo smelt). Even van het gas af en terug naar bijvoorbeeld 90km/h en de boel koelt gelijk weer af.

Wat betreft installatie, als een garage dat doet zullen ze best het een en ander checken. In mijn geval was de ECU herprogrammering er op gericht om ook de turbo druk hoger te laten zijn. Zonder turbo druk aanpassingen was er al meer power, maar ook meer rook. (want meer brandstof maar niet meer lucht) Met waste gate aangepast naar 22psi viel alles op zijn plek. Maar ja, mijn aanpassing ging uit van meer turbo druk, die van jou wellicht niet :up:
 
Blij met een benzine auto. Gen problemen met EGT, DPF, viese olie, stink rook uit de uitlaat. :)

En een veel rustigere loop en veel minder herrie in de cabine, dat vind ik nog het grootste voordeel. En ook flink goedkoper in aanschaf ivm een vergelijkbaar diesel exemplaar (bijv 200 series) maar toch, de voordelen van een diesel wegen voor mij niet op tegen de nadelen. (Koppel, zuinig, hogere restwaarde) maar de hybrid 300 series en nieuwe pajero zijn wel interessante opties straks.
 
Blij met een benzine auto. Gen problemen met EGT, DPF, viese olie, stink rook uit de uitlaat. :)

EGT, (Exhaust Gas Temperature) is voor elke motor van belang. Je wilt in een Benzine motor ook niet sustained/regelmatig over de 700 graden gaan. Je zuigers en of Turbo zijn niet van staal en smelten op een gegeven moment.

DPF: Heb ik niet.

Vieze olie: Die mag er langer in dan bij een 470 lijkt het zomaar. Na 10.000 kilometer gaat tie er bij een TD5 uit. (bij de Toyota/Lexus 4.7 om de 7500)

De uitlaat: Zit aan de achterkant bij mij, dus ook geen last van. Een benzine auto stoot vele malen meer CO uit. Stinkt wellicht niet maar wel dodelijk (maar geurloos) gas. uiteindelijk moeten we allemaal naar EV :)
 
Ook EGR block cable geinstalleerd zodat de EGR klep gesloten blijft met als gevolg dat de motor nu schoner en efficienter loopt. Schoon in de zin dat er geen soot meer ophoopt. Volgende klus: intake manifold clean 😵 en 2 inch lift kit met 20mm spacers om 285/70/17s patrol GU wielen
Wauw, ben ik blij dat ik gewoon op een knop moet drukken, gaspedaal in duw en gewoon vooruit kom 😂. Yep dit is echt een Autotopic (al blijf ik jaloers elke defender nakijken en dat zijn er hier tientallen per dag)
 
@SteveSW Ik ben begonnen als automonteur (in een vorig leven ;) ) dus weet een beetje hoe het allemaal werkt. Maar in principe is de sleutel omdraaien of de knop indrukken ook voor mij waar het om gaat. Zij/Hij moet het gewoon doen! (De Defender is een dame, de Jeep een mannetje)

En... laten we gewoon afspreken dat als dit gedoe voorbij is en je hebt nog werkt dat je die Defender gewoon koopt. One life, live it ;)
(er zullen vast wat Defenders de deur uit gaan vanwege financiële struggles, pik er 1 op zeg ik)

 
@SteveSW Ik ben begonnen als automonteur (in een vorig leven ;) ) dus weet een beetje hoe het allemaal werkt. Maar in principe is de sleutel omdraaien of de knop indrukken ook voor mij waar het om gaat. Zij/Hij moet het gewoon doen! (De Defender is een dame, de Jeep een mannetje)

En... laten we gewoon afspreken dat als dit gedoe voorbij is en je hebt nog werkt dat je die Defender gewoon koopt. One life, live it ;)
(er zullen vast wat Defenders de deur uit gaan vanwege financiële struggles, pik er 1 op zeg ik)


Ik zit stiekem een beetje te kijken wat de 200 series sahara doen van 2008/2009. (Nog) geen echte prijsverlagingen waarneembaar. Maar ik hou het in de gaten.
 
@Tim911 De Defenders gaan alleen maar omhoog in prijs de laatste tijd. Dus kijk daar maar niet naar. Dat laten we over aan @SteveSW ;)

Defender vind ik mooi om anderen in te zien rijden en te bewonderen van een afstandje maar wij wat te spartaans voor dagelijkse inzetbaarheid. Voor mij persoonlijk zal alleen een 200 series diesel een stap omhoog zijn. Althans zo voelt het voor mij. Dezelfde capaciteiten als een 79 series maar in rust en luxe en dat vind ik toch wel de ultieme outbackcruiser. Zal ook vooral voor trips gebruikt worden want woon-werk gaat prima op de elektrische scooter. Laden op werk dus kost niks 😜 Maar als de defender prijzen stijgen is het een veilige investering, maar je moet er wel de centen voor hebben.
 
@SteveSW , het lijkt meer dan het is hoor. Elke auto heeft zwakke punten, die punten herkennen en proberen vooraf op te lossen zorgt dat ik hopelijk op termijn geen injectors hoef te vervangen e.d. Het is preventief onderhoud om evt dure defecten zoals deze te ondervangen. Auto heeft mij verder nooit in de steek gelaten. Gelukkig ook nooit limp mode ervaren al had ik het idee dat ik daar niet ver vandaan zat. Maar dat is nu allemaal verleden tijd.
 
@Tim911 De Defenders gaan alleen maar omhoog in prijs de laatste tijd. Dus kijk daar maar niet naar. Dat laten we over aan @SteveSW ;)
Mijn vrouws auto (Outlander) is eind dit jaar einde lease. We willen, al is het maar een paar keer per jaar, wel wat ruwer terrein op en liefst met een trailer. De Outlander bevalt echter prima dus stiekem zaten we al wat te kijken naar de Pajero. Maar...misschien is de defender dan ook wel wat (heb totaal geen idee van prijsverschil of leasebaarheid)
 
Mijn vrouws auto (Outlander) is eind dit jaar einde lease. We willen, al is het maar een paar keer per jaar, wel wat ruwer terrein op en liefst met een trailer. De Outlander bevalt echter prima dus stiekem zaten we al wat te kijken naar de Pajero. Maar...misschien is de defender dan ook wel wat (heb totaal geen idee van prijsverschil of leasebaarheid)

Een Defender leasen kan wel eens lastig zijn. Of.... hebben we het over de (new) Defender, die nu net uitgekomen is?
Degene die ik heb (en jij mooi vindt) wordt niet nieuw gemaakt. Dus weet niet of je een leaseconstructie kunt krijgen op een 2e hands auto? (het antwoord is ja)

Pajero is volgens mij een goede keus hoor, tegelijkertijd, als je je droom kunt waar maken door een Defender te kopen/leasen. Waarom niet.
De modellen van 2007 en verder, met de Ford motor (meestal Puma genoemd) zijn al wat vriendelijker in gebruik. Makkelijk herkenbaar aan de bult op de motorkap. Ze rijden net zo soepel als een Ford Transit, want daar komt de motor en versnellingsbak vandaan. Allemaal net wat soepeler dan wat ik heb. Dashboard is moderner ook. Buitenkant en capabilities zijn hetzelfde of wellicht nog iets beter, want traction control en ABS.

De keus tussen een zeg Japanse 4x4 of een Defender is een beetje een keus tussen praktisch en normaal, en iets minder handzaam maar wel lekker gek! En ik ga voor gek (met daarbij de kanttekening dat we ook een mall crawler hebben)
 
Pajero is goede keuze @SteveSW , alles na de NS is prima want hebben geen DPf issues meer. De diesels zijn sterk en zuinig en een boot of trailer trek je met 2 vingers in je neus. Ze zijn onderin veel sterker dan een Prado, dus je bent snel weg bij het stoplicht zonder dat je het idee hebt dat je flink moet trappen. Prado pakt veel minder lekker op. Onderdelen zijn niet duur en breed verkrijgbaar. Nadelen zijn beetje vreemde vorm achterbank met een soort knik. Even testrijden met kinderen om te kijken hoe het bevalt en naar hedendaagse maatstaven verouderde tech en veiligheidssystemen.
 
Focus vandaag voor een beurt. Ging ongeveer zo:

Mechanic: Nou meneer er zit toch wel erg veel roest in, als het zo door gaat dan rot ie helemaal weg.
IK: Is dat de reden dat we natte voeten hebben als het regent?
M: Ja dat denk ik wel want er zit een enorm gat, kan me vuist er doorheen steken...
IK: Is dat nog roadworthy?
M: Je kunt er nog wel mee rijden maar roadworthy? Hmm nee lijkt me niet.
IK: en nu?
M: of nu inruilen en er nog wat voor vangen of op rijden met gevaar voor eigen leven straks.
Ik: ach we zijn wel weer toe aan wat nieuw speelgoed.

En dan te bedenken dat we een maand of wat geleden nog bijna 1000 dollar hebben betaald voor een roest behandeling..

Dat pakte dus wat duurder uit dan wat we vooraf begroot hadden :p

Ik hoop dat ik morgen bekend kan maken wat de opvolger gaat worden.
 
Back
Top