Het grote auto topic

Een Defender is van aluminium :)
Er is een reden waarom ze zo populair zijn in QLD. De nieuwe is wellicht nog een beetje duur😀
 
Hierbij wat fotootjes van de auto, en de reden dat de keuze op deze auto is gevallen:

Dit is het 8V model met de nieuwe S tronic (zelfde bak als DSG van VW, maar andere benaming) auto gearbox 7 speed, ipv de oude 6 speed S tronic in de 1.8T, welke combinatie enorm veel problemen gaf. Wij hebben dus de 7 speed auto, icm met een 1.4 TFSI 150pk blok. Alle kinderziekten en problemen zijn eruit, en dit model staat bekend als zeer betrouwbaar. Materiaalkeuze en afwerking is uitstekend en er is helemaal geen slijtage zichtbaar na 100k. Al ga ik het leder wel even behandelen. Het is helaas geen quattro maar dat heb ik ook gebruikt om de prijs verder naar beneden te krijgen. Mede door de coronacrisis hebben we een hele mooie prijs weten te bedingen.

Vrouwtje wilde graag een compacte auto op benzine, welke zuinig was maar genoeg punch om lekker vooruit te kunnen. Wilde een goed werkende climate control en een moderne automaat welke lekker laag in toeren op cruise snelheid zit, en een modern en goed afgewerkt interieur. En wilde geen Mazda en helemaal geen Hyundai. Dan blijven er niet heel veel keuzes over. We zijn blij met de keuze, we hebben ook naar een VW Golf gekeken met dezelfde motor en gearbox, maar het afwerkingsniveau is toch minder en kwa afmetingen gelijk. Dan toch liever deze tijdloze A3.

FullSizeRender (2).jpgFullSizeRender (1).jpgFullSizeRender.jpg
 
Last edited:
Mooie auto hoor, en ja, Audi's afwerking is altijd erg goed. De DSG bak is mijn favoriete versnellingsbak ever.
Vele plezierige KM's gewenst!
 
Mooie auto hoor, en ja, Audi's afwerking is altijd erg goed. De DSG bak is mijn favoriete versnellingsbak ever.
Vele plezierige KM's gewenst!

Dank je wel! Ja de afwerking staat wel op een hoog plan, toch nog hoger dan VW wat toch ook echt niet slecht is. Ik vind de S tronic iets te onrustig in de stad met veel stoppen en optrekken maar op 60, 80 en 100 zijn ze onovertroffen.

Mooie upgrade van een focus. Fijne kilometers toegewenst :)

Ja staat vooral kwa afwerking mijlenver van een focus. Ikzelf vond een mazda 3 ook een goede optie trouwens, erg mooie auto en hebben we ook proef gereden.
 
Ikzelf vond een mazda 3 ook een goede optie trouwens, erg mooie auto en hebben we ook proef gereden.

Welke gen? Gen 4 (2019 - heden) is qua afwerking erg mooi. Veel zachte matieralen, mooi leer, rustig en tijdloos. Een van de redenen dat ik voor de nieuwste ben gegaan.

Audi's zijn persoonlijk niet mijn smaak, maar de afwerking is vaak goed in orde en heeft een luxer gevoel als een golf, zoals je al eerder zelf aangaf. Je schijnt goed te kunnen 'prutsen' met de 1.4TFSI, mocht je meer vermogen willen ;-)
 
Welke gen? Gen 4 (2019 - heden) is qua afwerking erg mooi. Veel zachte matieralen, mooi leer, rustig en tijdloos. Een van de redenen dat ik voor de nieuwste ben gegaan.

Audi's zijn persoonlijk niet mijn smaak, maar de afwerking is vaak goed in orde en heeft een luxer gevoel als een golf, zoals je al eerder zelf aangaf. Je schijnt goed te kunnen 'prutsen' met de 1.4TFSI, mocht je meer vermogen willen ;-)

Ik ben geen Mazda kenner maar het was een exemplaar uit 2016, had niet veel gelopen (50.000) en was full options behalve leder. Vond het best goed van binnen, duidelijk op een hoger plan dan Hyundai en dat soort merken. Maar vrouwlief vind de stoelen in de Mazda's niet fijn. Ik vond het wel meevallen en vind de lakkwaliteit van Mazda ook goed, maar het is uiteindelijk haar auto.

Haha grappig dat je dat zegt want ik zat al een beetje te kijken of er op een verantwoorde manier wat meer vermogen uit te halen valt. Paar paardjes extra kunnen nooit kwaad. Ik lees zojuist dat er heel makkelijk 190pk uit het 150pk blok te halen valt. Is zeker een optie.
 
Last edited:
De DSG bak (s-tronic) vind ik vooral zo fijn omdat hij zo onwijs gaaf manueel schakelt :D Maar als je dat zat bent het ook een goede automaat is. Enjoy!
 
DSG? De slechtste versnelling ooit!!!!!
Onze Fiesta (zie vele posts terug) had 4 DSG bakken gehad. Nooit meer.
 
DSG? De slechtste versnelling ooit!!!!!
Onze Fiesta (zie vele posts terug) had 4 DSG bakken gehad. Nooit meer.

Klopt, dat was de oude 6 speed DSG. Die was idd bagger. De nieuwe 7 speed box sinds 2014 heeft geen problemen meer. Ford heeft nooit een VAG bak gebruikt maar heeft zijn eigen automaat, weet dat die in de Focus ook ruk was maar weet wel dat dit bij de huidige generatie ook verholpen is.

Flipperen is idd tof @afterbang
 
Last edited:
DSG = VAG, niet Ford

het concept met dubbele koppelingen wordt door meerdere fabrikanten gebruikt, maar de dsg naam is idd van toepassing op
VAG producten, bij porsche heet ie PDK, bij ford Powershift en bij BMW DCT, het concept is hetzelfde, maar idd de kwaliteit zal verschillen.
 
het concept met dubbele koppelingen wordt door meerdere fabrikanten gebruikt, maar de dsg naam is idd van toepassing op
VAG producten, bij porsche heet ie PDK, bij ford Powershift en bij BMW DCT, het concept is hetzelfde, maar idd de kwaliteit zal verschillen.

En Fiat/Alfa doen/deden gemechaniseerde handbakken. Die waren niet zo super... De tiptronic achtige bak in mijn Honda Prelude hield het ook niet zo lang vol. Weet niet wat de Fiesta had (dubbel koppeling of gemechaniseerde handbak of tiptronic-achtig.)
 
Het principe is hetzelfde.
Nadat we 4 nieuwe versnellingsbakken hebben gehad, ook na 2014, waren we blij toen we de auto verkochten.
Geef mij maar een CVT. Snap niet waarom zoveel mensen daar problemen mee hebben.
 
Mag een Jimny Sierra ook? :)

Ja hoor! Laatst brak een maatje van me (Defender) zijn aandrijf as op een steile helling. Terwijl ik de recovery gear uit laad komt er een nieuwe Jimny omhoog tuffen (met diff-locks aan) Was een beetje sneu voor mijn mate ;)
 
Het principe is hetzelfde.
Nadat we 4 nieuwe versnellingsbakken hebben gehad, ook na 2014, waren we blij toen we de auto verkochten.
Geef mij maar een CVT. Snap niet waarom zoveel mensen daar problemen mee hebben.

Principe misschien wel maar de onderlinge kwaliteit verschilt zeker.
Zelfs de DSG en S Tronic zijn niet hetzelfde, S tronic schakelt soepeler en en vooral met terugschakelen is het een wereld van verschil. Net zoals dat de PDK weer een stap boven de S tronic zit. Exclusiviteit van de merken moet gewaarborgd blijven. CVT? Heb er 1 keer mee gereden en wat een vreemde bak is dat, vind het persoonlijk niks.
 
Last edited:
Back
Top