Het grote auto topic

Note: Er is een optie voor wel/geen Australisch rijbewijs. Dat zal waarschijnlijk uit maken voor de kosten(?) Dus wellicht goed om je AU rijbewijs te regelen voor je de verzekering aanvraagt(?)

Australische rijbewijs is zo gepiept. Weet alleen nog niet of ik begin met een leuke 4WD of een Van die ik samen met een vriend ga ombouwen tot een campervan. Of een kant en klare campervan (vaak te duur). Denk dat het verzekeringsbedrag ook veel scheelt bij een auto of van. Is er een website waar je het kenteken kunt invoeren en kunt checken wat de verzekering 3rd party kost?
 
Australische rijbewijs is zo gepiept. Weet alleen nog niet of ik begin met een leuke 4WD of een Van die ik samen met een vriend ga ombouwen tot een campervan. Of een kant en klare campervan (vaak te duur). Denk dat het verzekeringsbedrag ook veel scheelt bij een auto of van. Is er een website waar je het kenteken kunt invoeren en kunt checken wat de verzekering 3rd party kost?
Linkje naar de calculator van QBE. Waar ik mijn auto's heb voor CTP en TPP
 
In het kader van het 'oude auto' topic ;)

Net terug van mijn trip naar Cape York.
  • 'Alle' bekende moeilijke tracks gedaan + wat bonus lines.
  • ~6200km in 3 weken
Damage report:
  • Linkse mirror glas gescheurd (denk een opvliegende steen er tegen of zo)
  • 1 bout in de ophanging vervangen als pre-caution, die had wat slijtage van de afgelopen jaren wat ik eerder gemist had.
  • Op de terug weg zag ik dat de transfer case wat olie lekt. Maar was verder geen issue op de trip, binnenkort eens naar kijken.
  • 1 liter motor olie verbruikt op de hele trip
  • 1x vast gezeten in een modderpoel in de moerassen noord van de Old Telegraph Track
  • 1x vast gezeten op een rotsblok in een zand pad (driver error, had de centre diff lock vergeten in te schakelen, anders hadden de voorwielen me er over getrokken, tegen de tijd dat ik dat door had hing ik hoog en droog boven het zand)
Niet gek voor een 20 jarige onbetrouwbare auto ;)

IMG_5404.jpeg

Zal de komende week wat meer foto's plaatsen en wat meer ervaringen delen.
 
  • 1x vast gezeten in een modderpoel in de moerassen noord van de Old Telegraph Track
  • 1x vast gezeten op een rotsblok in een zand pad (driver error, had de centre diff lock vergeten in te schakelen, anders hadden de voorwielen me er

Foto's, anders is het niet gebeurd. :)
 
OK, voor de liefhebbers. Een kleine serie auto foto's. De minder auto georiënteerde Cape York foto's zal ik binnenkort in ons eigen topic los laten.

De drop in into 'gunshot creek' Technisch niet moeilijk, het is gewoon redelijk recht naar beneden. Met een spotter beneden die aangeeft of je recht staat is het daarna vooral de zwaartekracht die zijn werk doet. Wel beetje stressvol met die hoge wanden links en rechts natuurlijk.
7.jpeg


En eenmaal beneden aangekomen, aan het eind van de 'barrel of a gun'
8.jpeg

Dit was wel een van de 'hoogtepunten'. Scrubby Creek was diep met een modderige bodem en bijna niet door te komen zonder vast te zitten. (vandaar de alvast wat hogere snelheid met de kreek in rijden)
Later bleek dat er een redelijk eenvoudige route om deze modderpoel is. En dat dus bijna niemand deze kreek doorkruist omdat het zo tricky is.....
(we konden de kreek niet volledig doorlopen omdat er een red bellied black snake in rond zwom)
11.jpeg 12.jpeg

Niets spannends, gewoon een mooie zonsondergang. Cape York blinkt wel uit in mooie sunsets.
15.jpeg


De beroemde/beruchte Nolans Brook. We hebben wat auto's zien zinken hier in het zachte zand maar met de juiste lijn door de kreek was het goed te doen. Zeker in vergelijk met de bruine diepe Scrubby Creek. Dit was de laatste creek crossing van de Old Telegraph Track. Onwards naar de Frenchman's track. Met een ander hoogte (diepte) punt.
25.jpeg


Maar eerst even genieten op het strand.
26.jpeg


De diepe, langste en vooral enorm sterk stromende Pascoe River crossing op de Frenchman's track. Dit voelde als Vic High Country river net na alle winter sneeuw gesmolten is maar dan met een kleine kans op krokodillen. Rotsen op de bodem, snel stromend water wat zich in de auto duwt (natte voeten gegarandeerd) Interessante crossing!

27.jpeg 28.jpeg

En na deze pittige crossing uitrusten op het mooie Chilli Beach
31.jpeg

We hebben nog wat meer tracks gedaan. Maar dit waren wat mij betreft de meest interessante/mooiste/stoerste plekken van de trip!

Hoop dat het aan de verwachtingen voldoet @Wilsil ;)
Het is een eindje rijden voor je, maar als je weer een keer aan deze kant van het eiland bent, wellicht de moeite waard?
 
Last edited:
Is het misschien niet gewoon handiger om een boot te hebben? Jullie lijken meer in het water te zitten & lopen dan dat je droog zit/loopt!
Goed punt! 😂

Wat je in deze foto’s uiteraard niet ziet is de vele honderden stoffige kilometers. In de ene laatste foto zie je een enorm bruin stof spoor in het water achter de auto. 3x raden hoe dat daar komt ;)
 
Zo kwam ik thuis na een trip met onze club.
De linker achter rem was ontploft. Een van de rem schuiven was compleet verdwenen en de caliper was de remschijf aan het afslijten.
Gelijk de andere kant bekeken en besloten dat die niet ver af was van hetzelfde. Dus afgeklemt en met alleen werkende voor remmen naar huis gereden.
Nieuwe rotors, calipers, pads en remleidingen besteld.
 

Attachments

  • 457611666_7952369444890595_9190353007560518921_n.jpg
    457611666_7952369444890595_9190353007560518921_n.jpg
    194.3 KB · Views: 3
  • 457642714_7942574672536739_2630262426187374600_n.jpg
    457642714_7942574672536739_2630262426187374600_n.jpg
    354.7 KB · Views: 3
Zo kwam ik thuis na een trip met onze club.
De linker achter rem was ontploft. Een van de rem schuiven was compleet verdwenen en de caliper was de remschijf aan het afslijten.
Gelijk de andere kant bekeken en besloten dat die niet ver af was van hetzelfde. Dus afgeklemt en met alleen werkende voor remmen naar huis gereden.
Nieuwe rotors, calipers, pads en remleidingen besteld.
Oh oh, achterstallig onderhoud ;)
Ik mag het zeggen want ik heb een paar jaar terug in Cairns op de parkeerplaats van de Repco mijn voorremmen vervangen omdat het al een tijdje staal op staal was tijdens de road trip.

Hoop dat het toch nog een leuke trip was!
 
Back
Top