Kijk, natuurkundeles op het Australië forum. Dat noem ik pas multifunctioneel.
Inderdaad. Water (H2O voor intimi) heeft het kleinste volume bij 4 graden Celsius. Bij lagere temperaturen ontstaat er een kristal, waardoor de moleculen gerangschikt worden en de onderlinge afstand vergroot. Dit is een kenmerkende eigenschap voor water, die daarbij afwijkend gedrag vertoont. In de regel is het inderdaad zo dat een stof in vaste toestand minder volume heeft dan de stof in vloeibare toestand. Voor water zou dit betekenen dat ijs naar de bodem zakt.
Tot zover de natuurkundeles, terug naar mijn verhaal. Afgelopen jaar met pinksteren hadden wij met vrienden afgesproken. Het was een warme dag. Onderweg kwam ik een bergingswagen tegen waardoor ik op de gedachte kwam dat er veel moderne auto's stranden met extreem weer (koude of hitte). Mijn trouwe Toyota zou dat niet snel gebeuren dacht ik. Toch keek ik even op het dashboard en schrok van de temperatuurmeter, die tegen het rood aan stond. Meteen rustiger rijden, afzakken naar een laag toerental, maar de wijzer liep op. Vlak voor het kookpunt ben ik maar gestopt (in de schaduw onder een viaduct) om de motor af te laten koelen. Toen kwam ik erachter dat het koelvloeistofniveau veel te laag was. Onze vrienden kwamen naar ons toe met koelvloeistof en het leed was voorbij.
Toen ging het een hele tijd goed, maar later kwamen we opnieuw in de problemen. Korte ritjes ging prima, maar langere ritten zorgden steeds voor hetzelfde probleem. Omdat het een structureel probleem was en ik eerst uit moest zoeken waar het probleem lag, vulden we steeds bij met water en hadden we zelfs standaard een paar liter water in de bak. Toen bleek dat de binnenradiator defect was, hebben we deze afgekoppeld met de gedachte deze voor de winter te repareren.
Daar is tot op heden niet van gekomen. En inmiddels was de thermostaat ook defect.
Zodoende....
Nu alleen nog die radiator fixen, dan is-ie weer als nieuw.
(Ach ja, 21, veel mensen zouden zich behoorlijk beledigd voelen als je ze een oude bak zou noemen... )