HET IS VRIJDAG EN WAT DOE JE DAN?????? (aka grote vrolijke noot topic)

Aaaaaahhhhh
Het wordt -10 (volgens het weerbericht) en er zit water in het koelsysteem van de auto...
Wat gaan we doen?
Paar slangen losgooien en droogkoken die motor voordat-ie kapot vriest.

Op vrijdagavond
Om bijna middernacht
...
't is weer voorbij die mooie zomer...

@ Hardcore: beter is het om het leeg te laten lopen ;)

Vandaag gezellig met mijn broer bij de Expo van Toetanchamon in A'dam geweest. Nu kan ik nog een beetje tijd met family doorbrengen...over een half jaar moet ik dat missen.

Omdat anders delen van het koelsysteem (radiator, waterpomp, thermostat,.....) bevriezen.
Daalt de temperatuur, dan gaat het water uitzetten en de rubberen slangen van het systeem kunnen scheuren. Dat verklaart waarom in de winter bevroren waterleidingbuizen stuk springen. Het ijs heeft namelijk meer plaats nodig dan het vloeibare water.

Of erger nog: het motorblok zelf kan scheuren.
Maar niet getreurd: vandaag eerst maar de thermostaat vervangen en degelijke koelvloeistof erin gedaan.

@Aussienine: Ik ga niet midden in de nacht proberen die stugge oude slangen los te krijgen. Da's normaal al een flinke klus, laat staan 's nachts in de vrieskou. Nu heb ik gezien dat er een kraantje aan de radiator zit (wat een luxe hè). Die maakt het een stuk eenvoudiger. Nice to know.

Nu kan-ie de winter weer aan (tot -36 ofzo). Alleen de cabineverwarming moet nog gerepareerd worden.

Omdat anders delen van het koelsysteem (radiator, waterpomp, thermostat,.....) bevriezen.
Daalt de temperatuur, dan gaat het water uitzetten en de rubberen slangen van het systeem kunnen scheuren. Dat verklaart waarom in de winter bevroren waterleidingbuizen stuk springen. Het ijs heeft namelijk meer plaats nodig dan het vloeibare water.
Ik bedoelde waarom zit er water in het koelsysteem en niet een anti vries vloeistof..
Ik snap dat water bevriest, haha, zo blont ben ik nou ook weer niet..

Ik bedoelde waarom zit er water in het koelsysteem en niet een anti vries vloeistof..

Oh hahaha OK dus zo bedoelde je dat, dus ik blijkbaar blond :rolleyes:

@ Hardcore: veel autos hebben tegenwoordig een klein kraantje aan de radiator en sommige autos zelfs nog een aftapplug aan de blok. Veel plezier met het sleutelwerk ;)

Als water bevriest, krimpt het. Dingen zetten uit als ze warm worden. Niet opgelet tijdens de natuurkunde lessen, zeker.
Het gevaar zit erin, dat dat ijs in je radiateur ook weer ontdooien moet, dan zet het uit en barsten de leidingen, slangen, etc.
groetjes Johan

Als water bevriest, krimpt het. Dingen zetten uit als ze warm worden. Niet opgelet tijdens de natuurkunde lessen, zeker.
Het gevaar zit erin, dat dat ijs in je radiateur ook weer ontdooien moet, dan zet het uit en barsten de leidingen, slangen, etc.
groetjes Johan
Ben bang dat de natuurkunde lessen in West Friesland niet helemaal up-to-date zijn ;-)
FF een plastic flesje met water in de vriezer gooien, Johan.
En daarna je oude leraar ff bellen >:D

Bart

groetjes Johan
dat geldt voor vrijwel alles - behalve water... ijs is echt groter dan water ;-). Als ik het met goed herinner had water van 4 graden het kleinste volume, toch?

Correct, 4 graden heeft het dichste volume. Daarom zitten de vissen ook op de bodem van de vijver. Daar blijft het ( in principe ) 4 graden. En ijs is in volume echt groter. Daarom drijft het ook :)

Water is één van de vreemdste goedjes die er bestaan op schei/natuurkundig vlak.

Kijk, natuurkundeles op het Australië forum. Dat noem ik pas multifunctioneel.
Inderdaad. Water (H2O voor intimi) heeft het kleinste volume bij 4 graden Celsius. Bij lagere temperaturen ontstaat er een kristal, waardoor de moleculen gerangschikt worden en de onderlinge afstand vergroot. Dit is een kenmerkende eigenschap voor water, die daarbij afwijkend gedrag vertoont. In de regel is het inderdaad zo dat een stof in vaste toestand minder volume heeft dan de stof in vloeibare toestand. Voor water zou dit betekenen dat ijs naar de bodem zakt.

Tot zover de natuurkundeles, terug naar mijn verhaal. Afgelopen jaar met pinksteren hadden wij met vrienden afgesproken. Het was een warme dag. Onderweg kwam ik een bergingswagen tegen waardoor ik op de gedachte kwam dat er veel moderne auto's stranden met extreem weer (koude of hitte). Mijn trouwe Toyota zou dat niet snel gebeuren dacht ik. Toch keek ik even op het dashboard en schrok van de temperatuurmeter, die tegen het rood aan stond. Meteen rustiger rijden, afzakken naar een laag toerental, maar de wijzer liep op. Vlak voor het kookpunt ben ik maar gestopt (in de schaduw onder een viaduct) om de motor af te laten koelen. Toen kwam ik erachter dat het koelvloeistofniveau veel te laag was. Onze vrienden kwamen naar ons toe met koelvloeistof en het leed was voorbij.

Toen ging het een hele tijd goed, maar later kwamen we opnieuw in de problemen. Korte ritjes ging prima, maar langere ritten zorgden steeds voor hetzelfde probleem. Omdat het een structureel probleem was en ik eerst uit moest zoeken waar het probleem lag, vulden we steeds bij met water en hadden we zelfs standaard een paar liter water in de bak. Toen bleek dat de binnenradiator defect was, hebben we deze afgekoppeld met de gedachte deze voor de winter te repareren.

Daar is tot op heden niet van gekomen. En inmiddels was de thermostaat ook defect.

Zodoende....

Nu alleen nog die radiator fixen, dan is-ie weer als nieuw. (Ach ja, 21, veel mensen zouden zich behoorlijk beledigd voelen als je ze een oude bak zou noemen...;) )

Ben bang dat de natuurkunde lessen in West Friesland niet helemaal up-to-date zijn ;-)
FF een plastic flesje met water in de vriezer gooien, Johan.
En daarna je oude leraar ff bellen >:D

Bart
Gij zult geen bierflesjes in uw vriezer stoppen
zonde van het bier

Hey Afterbang...
IK MIS JE!

Niemand die hier op vrijdag meer even de week komt opvrolijken met ongepaste muziek.
Jammer
Een Schitterend monument gaat teloor / en niemand schreeuwt.

Jaja, ik zou het ook zelf kunnen doen maar ik ben veel te druk en kom niet eens meer aan forumlezen toe laat staan slapen of eten nounou het is alsof er geen nieuwjaar is zoveel moet er nog dit jaar gebeuren 't is me een wereld wel wat een stress zeg sjongejonge

Ik wil wel even een linkje geven hoor :)

Iemand trouwens een oplossing voor een mega trage computer?? Dit berichtje typen kost al 5 minuten....

Back