Hier staat een lang weekend Sydney in de planning.
Leuk!
Ik zie dat je morgen al vertrekt en je hebt ongetwijfeld al onderzoek gedaan, maar dan toch even wat tips van een local:
- Public transport:
Ik weet niet of je een auto huurt, maar dat zou ik afraden. Openbaar vervoer in Sydney is fantastisch, en je kunt vrijwel overal naartoe in the city and Harbour met de trein, metro, light rail, bus, and ferry.
Als je aankomt op het vliegveld, kort wandelingetje naar de airport train die je direct de city in brengt. Trein komt pakkumbeet elke 6 minuten, veel makkelijker en leuker dan een taxi of uber.
Betalen is super makkelijk. Gewoon met je credit/debit card tappen, dus je hoeft geen Opal card aan te schaffen. Dat geldt voor alle vormen van public transport in Sydney, lekker makkelijk.
- Things to do:
Ik begrijp dat je een kleine mee brengt, dus hier wat tips die ook leuk zijn voor kids:
* Pylon Lookout:
Fantastisch mooi uitzicht op de city skyline and the Harbour vanuit 1 van de 4 bridge pylons. Je kunt er redelijk makkelijk naar toe lopen vanuit The Rocks.
* Darling Square to Barangaroo:
Je kunt van Central Station (south CBD) helemaal naar Circular Quay (north CBD) lopen zonder ook maar 1 auto tegen to komen. Begin met de Goods Line (kun je vanuit Central bereiken), loop door naar Darling Square (heerlijke precinct met geweldig aanbod aan cafes and restaurants), door naar Darling Quarter (grote speeltuin daar), dan door naar Darling Harbour en Barangaroo. Dit is een heerlijke wandeling met ontzettend veel te zien en te doen, vooral voor kids. Je kunt ook de Goods Line overslaan en via Chinatown naar Darling Square lopen (is wellicht iets leuker).
* The Rocks:
Klassieker natuurlijk, maar moet je wel even doorheen lopen. Veel oude pubs daar met leuke vibe en goed eten. Je kunt er heen lopen via Circular Quay (is niet zo ver), maar je kunt ook de wandeling vanaf Barangaroo doortrekken naar Barangaroo Reserve, vervolgens naar Walsh Bay (leuke cafes en theatres daar), onder the Harbour Bridge door, en vervolgens door naar The Rocks. Dat is echt een fantastische wandeling die ik zelf vaak doe.
* Ferry naar Manly:
Ook een klassieker, maar moet je absoluut doen. Je crosst de hele Harbour door, en Manly is geweldig. On that note, ik zou Bondi overslaan.
* Botanic Garden:
De mooiste botanic garden in het land met een prachtig uitzicht op de Harbour and the city skyline. Mijn advies: begin by St Marys Cathedral (prachtige kerk) en van daar loop je door naar The Domain, langs the Art Gallery (prachtig gebouw), en vervolgens loop je de Botanic Garden in. Loop daar lekker rond (heerlijk rustig) en loop dan vervolgens langs het water naar the Opera House. Wederom een fantastische wandeling.
* Hyde Park Barracks:
Erg interessant museum dat kids denk ik ook leuk vinden.
* Sydney Metro:
De nieuw metro is een attractie op zichzelf. Een trein elke 4 minuten en de stations zijn prachtig gemaakt. Stap bijvoorbeeld in Central op de metro en kom er in Martin Place weer uit. Lekker kort tripje en je kunt zien hoe fantastisch de metro is.
* Martin Place:
Mooie pedestrian strip met prachtige heritage-listed gebouwen. Is erg leuk om doorheen te lopen met easy connections to Pitt Street en George Street. Wat ook leuk is is dat George Street nu vrijwel helemaal car-free is met een light rail train er doorheen tussen Circular Quay and Central Station.
* Taronga Zoo:
Geweldige dierentuin, hartstikke leuk voor kids natuurlijk. Ferry vanaf Circular Quay en je bent er in no time. Ben je waarschijnlijk wel een hele dag aan kwijt.
Laat maar weten of je vragen hebt, happy to help.