Hoe ik in Australie anders ben gaat eten ,...

[quote author=lizzyhas link=topic=10118.msg140504#msg140504 date=1245087533]
vegemite lijkt me wel lekker op brood en dan lekker gezond gezond erop, beetje sla en paprika.
denk ik dus,  :-(
[/quote]

Maak je even een foto wanneer je de eerste hap neemt  :grin:
De gemiddelde nederlander vindt het niet te eten, en niemand stond te juichen van geluk toen ik een pot mee terug nam  :lol:
 
[quote author=alieNL link=topic=10118.msg140509#msg140509 date=1245094199]
[quote author=lizzyhas link=topic=10118.msg140504#msg140504 date=1245087533]
vegemite lijkt me wel lekker op brood en dan lekker gezond gezond erop, beetje sla en paprika.
denk ik dus,  :-(
[/quote]

Maak je even een foto wanneer je de eerste hap neemt  :grin:
De gemiddelde nederlander vindt het niet te eten, en niemand stond te juichen van geluk toen ik een pot mee terug nam   :lol:
[/quote]

Dan behoor ik ook tot de categorie "gemiddelde nederlander" want ik vind het ook niet te eten; ik hoef de pot maar open te draaien en ik heb er al een afkeer van. Helaas staat hier ook een pot en tube vegemite. Mijn schoonvader was zo lief om 2 potten op te sturen; en bedankt he, schoonpapa :evil:

groetjes heidi
 
ohhhhhh crumpets!!!!!!! (deden we vroegen altijd boven de haardvuur roosteren) Vegemite!!!!!!! Heeerlijk!!!!!!!!!!!!!!!!!  (heb nu altijd een klein potje Marmite in huis, is vergelijkbaar)

Ik word er gewoon vrolijk van als ik  aan al die dingen denk waar ik al jong meisje zo gek op was en binnenkort weer onbeperkt kan eten  :cheer: :balloons2: :clap2:

Maar helaas voor nu, zelfs met een fiets met versnellingen ga ik het niet halen .... :bike:
 
[quote author=alieNL link=topic=10118.msg140509#msg140509 date=1245094199]
[quote author=lizzyhas link=topic=10118.msg140504#msg140504 date=1245087533]
vegemite lijkt me wel lekker op brood en dan lekker gezond gezond erop, beetje sla en paprika.
denk ik dus,  :-(
[/quote]

Maak je even een foto wanneer je de eerste hap neemt  :grin:
De gemiddelde nederlander vindt het niet te eten, en niemand stond te juichen van geluk toen ik een pot mee terug nam   :lol:
[/quote]


:lol: :lol:leukerd ben je!!!!
je woont zeker niet in Sydney jammer genoeg, zou je zo op de koffie vragen, maar als je een eindje wil fietsen, welkom
leuke humor,,

ik zal het op mijn boodschappenbrief zetten , een vriendin van me, die ik notabene hier op het forum heb ontmoet (robijntje) doet alvast boodschappies voor me, lief he, we hebben elkaar in Nederland ontmoet, nav het forum en sindsdien kwebbelen we de hel dag via mail en bellen we.
ze heeft me al grandioos geholpen aan allerelei info en is de bond voor ons tijdelijk appartement gaan aanleveren bij de makelaar.

toen ik die makelaar namelijk vroeg om een iban swift code om het geld over te maken had ie volgens mij geen idee waar het over ging en toen mailde ie : ah joh, betaal maar als je hier bent.

nou daar trapten we dus niet is,ik het geld op robijntjes rekening gestord en zij ging het die week brengen, weet je wat ie zei:
oei goed dat je het brengt, er zijn zoveel gegadigden voor t huis dat we deze week het echt hadden verhuurd aan een ander als het geld niet binnen was!!!!

Aussie mentaliteit ????????
oeps. zal je gebeuren , sta je daar met gezin,  :x

totaal off topic :roll:
 
Nou, gelukkig goed geregeld Lizzy! Je hebt mazzel, met een vriendin als Robijntje :).

Wat betreft eten; ik zou het in Nederland misschien ook gedaan hebben, maar wij zijn een jaar of 4 geleden helemaal biologisch gegaan. Van vlees tot deodorant :). Het transport van spullen in gedachten houdend, eten wij vrijwel alleen wat uit Australië komt waar het groenten en fruit betreft. Behalve drop en zwartwitpoeder dan ;-).

Trouwens, wat me zo even te binnen schiet, is Sushi ook zo gewoon geworden in Nederland? Daar zijn hier wel veel take-aways van.
 
ja sushi haal je gewoon bij de appie.

bij jullie kun je ook lekker thais eten begrijp ik van robijntje, en is goedkoop (en ik vind dat zo lekker)

staat het duidelijk aangegeven dat groente van Aussie kweek is, labeltjes???

ik ben daar ook wel voor, (je eigen land ook steunen dan he)
 
Ja, biologisch is hier toch iets makkelijker en goedkoper dan in NL, hoewel niet veel. Gelukkig doet Coles nu erg mee met de reguliere producten, er is bijna altijd wel een biologische variant of in het health isle vind je een sanitarium product. Wellicht niet helemaal bio maar wel bewust. Woolies is juist weer goed met bio verse producten. Wij shoppen dus de ene 5 dagen in de een, en de volgende ronde in de andere supermarkt. En we hebben twee health food shops, een snacks, droog producten, cosmetica en supplementen enzo en de ander AGF. Vrijwel alles inderdaad Oz made. Heel fijn :) hoewel ik minder kan sparen nu we weer bijna 100% bio eten, wassen etc.

Meestal staat bij de schappen wat de herkomst van een product is, ook bij vis (gekweekt of wild caught en waar).
1 sushi tent in Broome.
2 sportscholen, en als Lizzyhas er een tegenkomt zonder airco dan wil ik graag het adres. Ik raak totaal verkleumd en wordt verkouden (jawel in de tropen) van die airco's binnen en dan weer 36 graden buiten.

Al met al: het leven hier bevalt gewoon beter en eten zal mij nooit over de streep halen. Als je echt iets wilt wat er niet is, dan bestel je het toch of maak het zelf.
Of opsparen die behoeften en je tijdens een vakantie terug helemaal te buiten gaan aan appeltaart met slag (ik heb zomaar het idee dat die toch lekkerder smaakt tijdens een regenbui in Amsterdam dan hier).

Groet, Fae
 
[quote author=lizzyhas link=topic=10118.msg140545#msg140545 date=1245143020]
ja sushi haal je gewoon bij de appie.

bij jullie kun je ook lekker thais eten begrijp ik van robijntje, en is goedkoop (en ik vind dat zo lekker)

staat het duidelijk aangegeven dat groente van Aussie kweek is, labeltjes???

ik ben daar ook wel voor, (je eigen land ook steunen dan he)

[/quote]

Veel Thais, ja, ook rond Brisbane.
In de Coles bij ons (Brisbane dus) staat bij de verse producten aangegeven waar het vandaan komt. Maar biologisch bij Coles is minder kilometer-bewust dan biologisch bij de biologische winkel. Overigens scheelt het duidelijk waar je zit, want bij 'onze' Woollies kan ik dus geen biologische groenten en fruit vinden, wél vlees.

Biologisch of niet, ik vind het wel goed om Australische producten te kopen. Liever een paar centen meer en Australian Made & Owned dan een geïmporteerd product uit Verweggistan, als 't even kan. Tja, stop toch liever geld in eigen economie dan in die van een ander land, denk ik maar zo :)

En Fae, fijn te horen dat jij ook zo biobewust bent, ik weet dat er meer mensen moeten zijn die chemische troep proberen te ontwijken en die hun achterwerk hebben durven blootstellen aan recycled ecovriendelijk WC-papier, maar ik kom ze maar zelden tegen. Soms is 't fijn te weten dat er meer zoals ik zijn :).

Volgende maand ga ik de appeltaart proberen, maar of die beter is dan mijn apple crumble... nahhhh...
 
Nou kom ik toch uit Rotterdam, niet echt een kleine stad. Maar de hoeveelheid Sushi tentjes die ik hier in Perth vind is echt veel meer dan er in Rotterdam zitten. Jummie.......
 
Ook wij zijn anders gaan leven, vooral nu we onze hobby farm hebben en afhankelijk zijn van onze watertank. Wij gebruiken nu ook heel veel ecovriendelijke produkten zoals gerecycled wc papier (overigens niks mis mee is echt geen schuurpapier zoals velen misschien denken) en gerecycelde wasknijpers en al ons schoonmaak middelen en wasmiddelen zijn ecovriendelijk en inderdaad ook nog van australisch fabricaat. Verder verbruiken wij een stuk minder water nu, door zo'n eigen watertank wordt je toch een stuk bewuster. Nu ons eten nog biologisch. De eitjes die wij kopen zijn  in iedergeval van de vrije kippen. Ik denk dat wij wel op de goede weg zijn maar aan vegimite daar begin ik niet aan gatver. Lekker voor in de soep misschien maar niet op mijn boterham. Daar smeer ik in de ochtend toch maar liever mijn nutella op  :lol: en anders de gestampte muisje of de choco vlokken zo lang de voorraad strekt.
Moon
 
Wat mij erg opval en ik zeker niet aan meedoe is dat er 's ochtends (bij de morning tea op mn werk, 10uur) vaak de kliekjes van de vorige avond gegeten word. Ik ben dan eigenlijk ook de enige die tijdens de lunch gewoon lekker mn sandwich op zit te eten. Ik krijg zo'n vette warme maaltijd echt niet door mn keel op zulke tijden. Of als ik op zaterdag moet werken er om 9 uur al word gevraagt of ik iets van de McDonalds wil. Of het vele vlees wat er tijdens een Barbie gegeten word.... Nee, wat dat betreft houden wij ons gewoon aan de Nederlandse eetgewoonten.

Cheers, Sigrid
 
[quote author=Siegrick link=topic=10118.msg141528#msg141528 date=1246022589]
Ik krijg zo'n vette warme maaltijd echt niet door mn keel op zulke tijden. Of als ik op zaterdag moet werken er om 9 uur al word gevraagt of ik iets van de McDonalds wil. Cheers, Sigrid
[/quote]

Ik krijg smorgens ook niet veel meer door mijn keel dan gewoon brood, en dan ook nog maar 1 sneetje, hooguit 2. Dus geen bacon and eggs for me please.
Een ontbijtje van mcdonalds zou er wel ingaan denk ik. Dat heb ik ook met een vakantie wel eens gedaan, vooral die hashbrowns vind ik wel lekker.
 
[quote author=cyberoo link=topic=10118.msg141524#msg141524 date=1246020724]
Ook wij zijn anders gaan leven, vooral nu we onze hobby farm hebben en afhankelijk zijn van onze watertank. Wij gebruiken nu ook heel veel ecovriendelijke produkten zoals gerecycled wc papier (overigens niks mis mee is echt geen schuurpapier zoals velen misschien denken) en gerecycelde wasknijpers en al ons schoonmaak middelen en wasmiddelen zijn ecovriendelijk en inderdaad ook nog van australisch fabricaat. Verder verbruiken wij een stuk minder water nu, door zo'n eigen watertank wordt je toch een stuk bewuster. Nu ons eten nog biologisch. De eitjes die wij kopen zijn  in iedergeval van de vrije kippen.
[/quote]


Hai Moon, hártstikke leuk en goed om te horen :)!!!
 
Ook onze eitjes zijn van vrije uitloop kippen. Verder probeer ik zoveel mogelijk te kijken naar producten waar geen toegevoegde smaak- en kleurstoffen en conserveringsmiddelen in zitten. Soms lukt het niet, maar goed. Ook schoonmaakmiddelen worden hier steeds meer eco friendly. Zelfs ons dekbed is eco friendly! :) We hebben een mais dekbed gekocht, want ik heb een huisstofmijt allergie. Dit dekbed was niet alleen eco friendly, maar ook perfect voor mensen met allergieën.

Verder heb ik mijn eigen kruidentuintje en heb ik afgelopen jaar voor het eerst m'n eigen tomaten gekweekt. De eigen gekweekte sla is allemaal verpest door de luizen :( Ik had ook rode kool geprobeerd, maar dat zijn meer sierkooltjes geworden :) De bladeren zijn niet echt een kool gaan vormen, maar goed. Op de Caboolture Market iedere zondag in Caboolture QLD kun je zaailingen kopen van allerlei soorten groente en fruit voor $0.15 per plantje! Zo zijn mijn tomaatjes dus ook begonnen :) Het is enorm leuk om te doen en je hebt onbespoten groente, fruit en kruiden.

En ja... de Sushi... die lijk je op elke hoek van de straat te kunnen kopen en ook helemaal niet duur. Wat ik leuk vind hie is dat je zoveel verschillende soorten groente en fruit kun kopen. Zelfs soorten die we in Nederland niet hebben. In Nederland heb je gewoon een komkommer, maar hier heb je witte komkommers, Libanese komkommers en de "gewone" komkommer :) Het fruit smaakt hier ook allemaal lekkerder en je hoeft het vaak niet dagen te laten rijpen op je fruitschaal voordat je het kunt eten.
Ook de Kettle crinkle cut chips Salt 'n Vinegar zijn helemaal goed :)

Pies maak ik trouwens gewoon zelf. Die vind ik veel lekkerder dan uit de supermarkt. Ik heb het recept van Lillygirl gekregen en ik heb het nog ergens liggen, dus als er nog mensen in geïnteresseerd zijn... :)

En de frikandellen in Brisbane kun je inderdaad ook bij een deli kopen. Een Italiaanse deli genaamd George's Cabbage Patch in Deagon. Verkoopt veel lekkere Italiaanse dingen en veel groente en fruit. Heeft ook aardig wat Nederlandse dingen en verbazend veel drop! Ook de frikandellen en kroketten, maar de kroketten hebben een kipvulling en dat is wel iets anders dan de kroket uit Nederland. De frikandellen zijn ook iets zouter.
 
Nou Annemiek die pie recept wil ik wel hoor. Steef en Amy zijn pies fans.
Wij wonen in de country en er is hier weinig aan buitenlandse producten (eten) te verkrijgen. Ja bij de Woolies de centen drop en de appelmoes en ik heb nog worst gevonden voor de andyvie stamppot. Hellaas geen lekkere roti marinade als iemand weet waar je die kan krijgen laat he me weten.

Ik moet zeggen dat veel mensen hier in australie inderdaad veel en vet eten. bah. Als je alleen al ziet wat er in de school kantine geserveerd wordt en wat die kinderen wel niet allemaal van huis meenemen aan ongezond voer dat wil je echt niet weten. Tja daar zijn de lunchtrommels van mijn dochters leeg bij. Wij eten een stuk gezonder en minder dan in Nederland (geen nederlandse snackdagen op het werk of tractaties meer).
Ik hoop komend jaar ook mijn eigen biologisch tuintje te beginnen heerlijk en dat we onze eigen kippetjes kunnen aanschaffen. Wij proberen ook zoveel mogelijk ecovriendelijke producten te kopen, ons afval zo goed mogelijk te scheiden en ik moet zeggen dat gaat prima. bij ons komt geen vuilnisman langs omdat wij aan een dirtroad wonen. en dan zorg je er wel voor dat je zo min mogelijk afval in je schuur heb. 1x in de maand of 1,5 maand breng ik ons afval naar de stort en het past allemaal in mijn kleine autootje  :lol:.
En wj willen ons gras ecovriendelijk gaan maaien en dat is dus met een zeis. Na lang zoeken heb ik een adres hier in NSW gevonden waar we er een kunnen aanschaffen. 
 
Nog een vorm van eco friendly je gras maaien... koeien ;) of schaapjes...
Ik zal het pie recept even naar je PMen. Moet het eerst even opzoeken ;)
 
Annemiek dank je wel he voor het recept. Hij kwam terecht in de mailbox van Steef en voor hij die eens naar mij toe stuurde was het alweer een week verder  :lol:.

Haha en die koetjes, schaapjes of shetland pony's die komen er ook nog wel eens. Of ik moet iemand vinden die zijn beesten bij ons wilt stallen voor een tijdje en die dan ook meteen even een hek plaatst  :grin:.
 
[quote author=Annemiek link=topic=10118.msg141829#msg141829 date=1246360943]
Pies maak ik trouwens gewoon zelf. Die vind ik veel lekkerder dan uit de supermarkt. Ik heb het recept van Lillygirl gekregen en ik heb het nog ergens liggen, dus als er nog mensen in geïnteresseerd zijn... :)
[/quote]

Hoi Annemiek,

Dat Pie recept wil ik ook wel graag.
Kan ik het hier in NL ook eens proberen, ben ook een enorme pie fan!!
groetjes Jenny
 
Back
Top