Hoe ik in Australie anders ben gaat eten ,...

Heb ze gisteren weer gemaakt :) Deze keer is 1 batch niet zo goed gelukt, omdat ik het blik had ingevet met olijfolie uit een spraycan. Gaat dus beter met canola olie uit een spraycan. Weten we dat ook weer. Ik zal het even doorsturen :up:
 
Ik vind die pies niet te vreten... maar snap ook niet dat mensen smachten naar een frikadel :s
las dat iemand die zelf wilde maken, maar als particulier is het lastig om aan restafval te komen  :|

voor cakejes mag je me wakker maken  :up:
 
Die pie klinkt wel goed, is Bart gek op. Kun je mij het recept ook sturen, Annemiek?
Alvast bedankt namens Bart.  :up:

Miranda
 
[quote author=wenkah link=topic=10118.msg143442#msg143442 date=1247915447]
Ik vind die pies niet te vreten... maar snap ook niet dat mensen smachten naar een frikadel :s
las dat iemand die zelf wilde maken, maar als particulier is het lastig om aan restafval te komen  :|
[/quote]

Welke niet? Die van Annemiek niet? Die zijn erg lekker hoor....

Een frikandel heeft overigens geen "restafval" als ingredient hoor. Afval is iets wat niet meer gebruikt wordt (hence the term: "afval"). Schijnt voornamelijk schraapvlees in te gaan. Vlees wat aan de botten is blijven zitten bij de verwerking van het vlees. Een jaartje uit NL weg en je krijgt wel weer zin in een frikandel of (oeeeeewwww een berehap pinda :p)....tenminste..ikke wel :)
 
Hoi Annemiek,

Zoveel positieve verhalen over je Pie, die wil ook wel eens proberen, ben niet zo'n pie fan maar wie weet als ik die van jouw heb geproeft?!!!

Groet Magda
 
:grin: :grin:

Hoe ik anders ben gaan eten in Australia.
Geen friet met mayo meer maar nu heb ik een abonnement op taartjes gevuld met koe.

Eet smakelijk.

Jack :evil:
 
Is makkelijker om het recept gewoon hier neer te zetten.

Ikzelf doe het meestal op de gok en doe het gewoon met een scheutje hier en een scheutje daar, maar dit zal het ongeveer zijn

Je hebt nodig:
1 pak bladerdeeg (hier zijn de plakken 4 keer groter dan die kleine plakjes in NL) maakt 24 pies
+/- 1 kilo mager rundergehakt
1 of 2 uien (ligt eraan of je veel van ui houdt of niet ;) )
1/4 tot 1/2 kopje Ketjap Manis (ik gebruik die van ABC, is wat stroperiger)
1/4 kopje Worchestershire saus
beetje bloem om te binden
beetje olie om in te bakken
boter of olie om in te vetten
1 ei om te besmeren
muffinvorm

Snij de plakken bladerdeeg in vieren. Verhit de olie in een koekenpan en rul het gehakt. Voeg de uit toe en laat het even gaar worden. Vet ondertussen je pie vorm in (ik gebruik een muffinvorm voor 12 muffins van de IKEA) met een beetje boter of olie.

Voeg een flinke scheut ketjap manis toe en een scheutje worchestershire saus. Al het vlees en ui moet een beetje een coating hebben van saus. Als de saus te dun is kun je het binden met een beetje bloem gemixt met water.
Zet het vuur laag en laat het even pruttelen. Over de hoeveelheid saus ben ik niet helemaal zeker, dus voeg meer of minder toe als je dat lekkerder lijkt.

Doe ondertussen de plakjes bladerdeeg in de vormpjes en zorg dat de vier punten een beetje uitsteken zodat je die kunt gebruiken om de pies dicht te maken.

Zet ondertussen de oven aan om voor te verwarmen op zo'n 180ºC

Schep met een juslepel een beetje gehaktmix in de bladerdeegbakjes en vouw ze dicht. Meestal blijft het wel goed plakken, maar mocht het niet goed gaan kun je een beetje water gebruiken om de flapjes beter aan elkaar te laten plakken. Zorg dat je een klein gaatje over houdt of prik de pie voorzichtig in met een vork.

Smeer een beetje ei over de pies en plaats ze in de oven voor ongeveer 20 minuten. Ik check regelmatig en als ze mooi goudbruin worden haal ik ze eruit. Soms duurt het iets langer dan 20 minuten.

Maluka en ik vinden ze erg lekker :) Het recept komt origineel van Lillygirl die het, dacht ik, weer van een tante van haar had. Ik heb het alleen een klein beetje anders gemaakt.
 
Hoi
voor een goede frikandel word geen vlees afval  gebruikt,
maar bijvoorbeeld goede kwaliteit gehakt,  zie      [ culinair journalist        Johannes van Dam] het Parool
de frikandel kwam al een paar honderd jaar voor in goede restaurants.
groet
Jaap
 
Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Frikandel

Ingrediënten

Er werd wel eens gesuggereerd dat er van alles en nog wat in een frikandel zou zitten: slachtafval, uiers, koeienogen en vet. Industriële producenten moeten daar echter niets van weten. In de moderne frikandel vindt men kippenvlees dat achterbleef op het karkas na het fileren (40 %), ook wel separatorvlees genoemd, 25% is varkensvlees; sommige producenten voegen voor de smaak nog circa 5% paardenvlees toe. De rest is water, paneermeel, bindmiddel, kruiden, uien en smaakversterkers. Ook bestaan speciale kipfrikandellen die tot wel 80% kippenvlees en geen varkensvlees bevatten.
 
[quote author=Jack link=topic=10118.msg143533#msg143533 date=1247999536]
:grin: :grin:

Hoe ik anders ben gaan eten in Australia.
Geen friet met mayo meer maar nu heb ik een abonnement op taartjes gevuld met koe.

Eet smakelijk.

Jack :evil:
[/quote]

Heb mijn abonnement al aangevraagd!  :grin:
 
Wij hebben wel een frituurpan, maar het lijkt wel of we de enige zijn van alle Nederlanders die we hier kennen :)

We hebben er trouwens wel voor gezorgd dat een Nieuw Zeelandse en een Italiaan anders zijn gaan eten ;) Onze huisbaas is italiaan en woont hier al 36 jaar. Zijn vrouw is kiwi en 1.5 week geleden hebben ze bij ons gegeten. We hebben gegourmet en ze vonden het echt geweldig! Toevallig had de Aldi die week gourmetstellen in de aanbieding, dus de volgende dag hebben ze er meteen 2 gekocht. Ze zijn helemaal weg van hun raclette-barbecue zoals ze hem zelf noemen. Ze hadden het meteen die avond thuis ook weer gedaan met de kinderen en ook die vonden het super!
 
Hoi!
Tja anders eten in Australie, dat ben ik ook wel gaan doen ja.
Mijn vriend is Australier en dan ga je toch gauw over op zijn routine.
Ik eet nu vaak 's morgens toast licht besmeerd met boter en vegemite en dan een lekker gepouched eitje erop.
Ook vind ik de roast potatoes en pumpkin uit de oven zo lekker.
De moeder van m'n vriend kan erg lekker koken en ze maakt vaak roast lamb met couscous en allemaal lekkere dingen erbij. We eten daar vaak en vooraf hebben we dan lekker 'nibbelies'; kleine hapjes en kaas op toastjes.
Het is maar goed dat ik vaak sport anders groei ik dicht!
Daarom eet ik vaak ook 's morgens een bakje yoghurt van 'Diet', weinig calorien.
Maar elke zondag ontbijten we bij m'n vriend z'n ouders en tja dan hebben we echt een big breaky; scrumbled egg, crispy bacon, baked beans, grilled balsamic tomatoo and mushrooms on toast. MMMM...
 
Sjeetje dat Engelse ontbijt....  :? Nee daar zal ik echt nooit fan van worden.
Maar oh ik kan niet wachten tot ik weer al die andere lekkernijen kan eten :
- die verse yoghurts ( zoals  je hier ijs hebt, verschillende bakken met allerlei lekkere smaken mjum  )
- Thais ( bakje vullen met alles wat je lekker lijkt voor maar +/- 5 dollar )
- crumpets, chicken pie, honeycrumble
- en heerlijke echte verse groenten en fruit, zoals aardbeien die echt zoet smaken en niet waterig
 
Sjips het is nu bijna 15:00 uur en ik heb niets meer te eten bij..... want na al dat lekkers wat wordt beschreven krijg ik ontzettende trek en ik heb al zo'n vreetbui... :eat:
 
:grin: hahaha ja dat had ik dus ook Kathren! Jammer genoeg hebben we hier zo'n automaat met van alles er in wat niet gezond is maar wel heel lekker....
 
gelukkig hebben wij die hier niet... anders zou er elke dag wel een mars, kit-kat, [size=9pt]snickers[/size], [size=8pt]lion[/size], [size=7pt]bounty,[/size] [size=6pt]milky way [/size] [size=5pt]en andere repen die je zo op je heupen [/size] [size=4pt]kan plakken naar binnen geschoven worden...[/size]  :lol:
 
Tim Tam, mmmmmmmmmm

nu weet ik wat crumpets zijn, de meiden vinden ze heerlijk.

wennen hoor al dat veodsel aanbod, maar wat ik super lekker vind is de zoete aardappel, heel even koken en dan frituren of in de oven met knoflook en olie.

ik vind ze jammiee


wat zijn die witte wortels joh??
Een winterpeen , maar dan wit?
En wat zijn de spruiten groot!!!

lekker die libaneze courgetjes, voor in de pasta.

veel oosterse producten!!!

Toch denk ik dat het handig is om een Aussie kookboek te ritselen, want het is toch wel anders, ik moet een beetje opnieuw het wiel uitvinden of hoe zeg je dat.

vond we;l de conimex nasi kruiden bij de wollies, jippie.

aussie engelse drop, huge!!!!!!!

heeft iemand een tip voor een leuke website, koken in Aus,

een soort AH kookboek , naar het aanbod in de supermarkt, zoiets??!!!!!!
 
Hi Lizzie,

Die grote witte wortel dat is retich en het smaakt een beetje naar radijs maar dan wat minder pittig, ze zijn heel lekker in de salade. Ja die spruiten, daar schrok ik eerst ook wel van, maar de smaak is prima, iets zoeter dan in Nederland.

Een goed basiskookboek is dat van Womans Weekly.

Echt een site als die van AH heb ik nog niet gevonden maar er staan heerlijke recepten op Exclusively Food, klinkt erger dan het is, de recepten zijn smakelijk en goed te maken.

Groetjes, Magda
 
Op de site van Coles staan tegenwoordig ook allemaal recepten. Met producten uit de winkel en van die handige kaartjes die ook in de winkel staan. Begint hier steeds meer op de AH te lijken!!!
 
Back
Top