Is het daar nu écht zoveel beter?

Eerlijk?

Dus als je je hele leven hard werkt, maar niet echt een hoog loon hebt, iets waar je weinig zelf aan kan doen, heb je als je met pensioen gaat een pensioentje opgebouwd waar je het een jaar of 5? me volhoudt...
Dat is eerlijk?

Een pensioner uitkering is zo'n $600 per fortnite, als je geen eigen huis hebt kun je daar amper van rondkomen, als het al lukt...

Eerlijk?

Dus als je je hele leven hard werkt, maar niet echt een hoog loon hebt, iets waar je weinig zelf aan kan doen, heb je als je met pensioen gaat een pensioentje opgebouwd waar je het een jaar of 5? me volhoudt...
Dat is eerlijk?

Een pensioner uitkering is zo'n $600 per fortnite, als je geen eigen huis hebt kun je daar amper van rondkomen, als het al lukt...
Ik ga me niet wagen aan een beoordeling of het eerlijk is of niet aangezien dat nooit een objectieve observatie is. Diegene op een laag salaris zal een sociaal pensioen systeem waarschijnlijk eerlijker vinden, diegene op een hoog salaris zal het eigen beheer eerlijker vinden. Ik zie het pensioen in Nederland als een soort van verzekering, een verzekering tegen het erg oud worden zeg maar. Diegenen die niet oud worden betalen voor diegenen die wel oud worden. Daarentegen "spaar" je in Australie zelf voor je oude dag. Het is van jou en blijft van jou.

In Nederland is het pensioen dat je zelf opbouwd ook afhankelijk van je salaris. Dat was jaren geleden op basis van het eindloon, maar tegenwoordig het gemiddelde (al weet ik niet precies hoe het gemiddelde wordt genomen). Dus als je een laag salaris hebt voor je hele leven, dan krijg je ook niet veel pensioen bovenop je AOW. De AOW zelf is het sociale vangnet dat in NL nu eenmaal beter is dan in AUS. Maar dat hangt dan ook weer samen met je belasting en daar zijn al veel meer discussies over gevoerd.

Overigens in 40 jaar kan je veel meer opbouwen dan 50k. Als je jaarsalaris nu zo'n 33k is (het minimumsalaris), dan draagt je werkgever zo'n 3k af aan je super. Na belasting is dat zo'n 2600. Als je dat voor 40 jaar doet, dan heb je toch al 100k. En als je dan ook nog uitgaat van een gemiddeld 7% resultaat, dan is het nog wel een beetje meer. Daar kan je het toch al wat langer mee uithouden. Als je dan 65 bent, dan kun je er hierook vor kiezen om een annuity te "kopen". Dan verzeker je jezelf feitelijk net als in Nederland tegen het ouder worden dan het gemiddelde. Hoeveel je dan krijgt ieder jaar weet ik overigens niet.

Als Nederlander zal het Australische systeem wellicht een beetje karig lijken. Maar als je van andere landen komt, inclusief de VS, dan kan het Australische systeem als tamelijk riant gezien worden. Het zit er dus een beetje tussenin. Het zal er dus ook wel een beetje tussenin zitten als het gaat om onafhankelijk blijven als oudere of door je kinderen verzorgd/onderhouden te worden.

In NL zijn we inderdaad wel erg verwend met het sociale systeem...
Grootste probleem is waarschijnlijk dat we tegenwoordig te oud worden.
Dat heb ik zelf niet echt in de planning, maar gezien mijn familie zal het wel gebeuren. ;)

Op het werk hoorde ik eens een collega zeggen dat ie hat gehoord dat er een land in Europa was dat je een uitkering kreeg als je werkloos werd dat bijna net zo hoog was als je loon, dat kon ie bijna niet geloven...

Op het werk hoorde ik eens een collega zeggen dat ie hat gehoord dat er een land in Europa was dat je een uitkering kreeg als je werkloos werd dat bijna net zo hoog was als je loon, dat kon ie bijna niet geloven...
DAAR moeten we heen! Hoef je je nooit zorgen te maken als je je baan verliest...

FF serieus: Kennissen vertelden mij, dat je in Australië van de overheid een pensioen krijgt, onafhankelijk van hoe lang je er al woont en werkt, én dat je daar prima van kunt leven. Hij is in de 50-er jaren daar naartoe geëmigreerd (wat toen stukken eenvoudiger was dan nu, alleen werd je in de haven wel zo'n beetje aan je lot overgelaten) en geniet nu van zijn oude dag. Ik ben dus verbaasd over de negatieve berichten hier.

De andere kant: Hier moet je vooraf al goed nadenken hoe je je pensioen gaat regelen en inmiddels is ook al gebleken dat je er niet vanuit kunt gaan dat het over pakweg 30 jaar nog goed geregeld is, in Oz zul je daar ook de nodige maatregelen moeten treffen.

Verder smul ik wel van de verhalen en ervaringen. Keep 'em comin'

Het irritante van het NL systeem vind ik juist dat het pensioengeld niet echt van jouzelf is: je kunt GEEN invloed uitoefenen op hoe het belegd wordt, en als je overlijdt is alles weg.

Dan is niet alles weg, maar heeft de directeur van het pensioenfonds weer een mooie bonus.

Des te meer overleiden op 65 straks 67 des te meer bonus meneer de directeur ontvangt ;)

En idd hebben ze een keer verkeerd gegokt dan verlagen ze gewoon de uitkering / pensioenopbouw.

Ik ken het au systeem nog niet, maar klinkt m.i. stukken eerlijker en transparanter

Het maakt op zich eigenlijk niet zo heel veel verschil uit. Ja het systeem is hier anders, maar ook hier beleggen de superfunds en verliezen ze geld waardoor jij gewoon straks minder uitgekeerd krijgt. Dankzij de globale graaicultuur is dat wereldwijd aan het gebeuren met als voorloper de USA. Juist dit soort praktijken heeft veroorzaakt dat er nog altijd wereldwijd een finaciele crisis zich aan het voltrekken is met als kind van de rekening, juist de gewone hardwerkende werknemer. Daar zal ook nooit iets aan veranderen. Ik denk dat het straks overal hetzelfde is, heb je een dik pensioen of super, dan mag je lekker veel belasting betalen of trekken ze het straks gewoon van je AOW af. Dus bruto-netto krijg je straks toch weinig voor veel.

Even een kanttekening: er is een maximum wat je per jaar zelf in je pensioen kan stoppen.

Verder vertelde mijn ouders dat het in NL er ook leuker op gaat worden, niet dus.
Eigen risico wordt flink verhoogt, items gaan uit het ziekenfonds pakket etc.

Hmmm ik zal je mijn ervaringen vertellen.Topic naam is Is het daar nu écht zoveel beter? Het is hier beter, is mijn antwoord dan. Oke daar komt de bekende maarrrrr:)
Als je het woord bureaucratie hoort en vervolgens beginnen er pimpels en dergelijke uit je gezicht te groeien en je stopt met ademen,dan moet je zeker niet naar Australia komen hahaha,want bureaucratie is hier erger dan in Nederland.
Wij hebben op 5 verschillende adressen gewoont in 2 verschillende staten en ik heb niet veel kinderen gezien op straat. In QLD waar we de eerste 5 jaar hebben gewoont was het of te warm dus bleven de kinderen binnen of ze hebben play dates en spelen ze voornamelijk in de achter tuin en niet voor op straat .Net als in Nederland moet je hier hard werken om aan je geld te komen en vergeet niet dat je hier maar 10 dagen ziekte geld krijgt per jaar, dus als je ziek thuis bent langer als 10 werk dagen dan is de rest voor je eigen rekening, kun je het niet betalen dan word je je huis uit gezet. Tuurlijk is er een mogelijkheid om je daar tegen te verzekeren maar die kost je wel de nodige doekoes. Mensen zijn niet recht door zee en komen hun afspraken vaak niet na of komen veel te laat op dagen! Mijn ervaring is dat je altijd minder kans maakt dan een australier omdat ze je toch als buitenlander zien. Tuurlijk misschien afhankelijk in welke industrie je werkt,en/of kantoor of work floor. In de normale suburbs is het net zo druk als in welke andere stad in de wereld. Nou ja ik kan zo nog wel ff door gaan met voorbeelden. Als je voor klimaat,beauty of nature en de ruimte gaat zit je hier altijd goed en maakt het niet uit waar je in Australia terecht komt. Nog steeds is de verhouding cost and living beter als in Nederland,maar ook hier zie je het per jaar minder worden. Het leven is goed hier en ik zou echt nooit meer terug willen, maar real life is zeker geen roze geur en manen schijn hier. Verwacht geen rode loper als je binnen komt. Zolang je dit in je achterhoofd houd en alles goed overwogen hebt kan het niet fout gaan.

De laatste tijd zegt iedereen dat het daar effectief beter is, maar dan begint een opsomming van allemaal negatieve dingen. Waardoor ik zelfs al een beetje schrik begin te krijgen :confused:

Kunnen jullie misschien ook eens wat vertellen over wat er dan zoal wél beter is in Oz dan in Nl/B?
Dingen uit het dagelijkse leven. Dus niet het weer en de natuur, want dat weet ik wel al...

mijn positieve ervaring in suburb Waikiki ten zuiden van Perth, afgelopen 7 maanden:
- (winkel)personeel veeeel klantvriendelijker, glimlach, behulpzaam met zoeken.
- gezellige oppervlakkige gesprekjes met vriendelijke vreemden, vaak wel zelf immigranten.
- veel ouders met kinderen van 1-4 jaar buiten spelen op de talrijke speelplaatsjes.
- als je opbotst of in elkaars weg loopt heel beleefd naar elkaar: Sorry ( zelfs pubers).
- verkeer is afwachtender, voorzichtiger, veel minder aggressief.

dat is t efkes, groeten Simone

Vind het schoolsysteem aantrekkelijker meer variatie.
Gelukkig zijn er nog genoeg huizen met wel veel ruimte eromheen alleen zijn die betaalbaar als je ver buiten de grote stad woont waar weer weinig werk is
Je heb hier heerlijke blueberry/white chocolate scones zo jammie :)
De mensen zijn over het algemeen vriendelijk tot ze in hun auto stappen dan veranderen de meeste ineens in opgefokte aso's.
Ook hier moet je helaas keihard werken om je rekeningen te kunnen betalen :p
Belasting teruggave gaat razend snel. Over het algemeen storten bedrijven geld sneller over/terug dan in nederland maar misschien hebben we tot nu toe steeds geluk gehad.
genoeg leuke speelplaatsen voor kleine kinderen helaas is er weinig te doen voor 12+ maar misschien zoek ik verkeerd
Straten zijn over het algemeen schoner.
Bijna geen hondedrollen op de straat en in de parken.
helaas loop je ook hier met heel veel dingen tegen die enorme ambtenarij muur op. En dan hangt het ook nog heel erg af wie er achter het bureau/loket zit. De een is heel erg hulpvaardig en de ander stuurt je het bos in, net zoals in Nl en B :)

Verder is het een geweldig avontuur om hier te zijn en een nieuw leven op te bouwen . Soms lukken dingen snel en soms loop je tegen een enorme berg aan omdat je het systeem niet kent of begrijpt.

Groetjes,
Moon

Blijkbaar kan Australie heel anders zijn voor de een dan voor de ander. En het ligt vaak ook erg aan waar je woont natuurlijk!! ( je kunt Spanje ook niet vergelijken met Zweden he)
Ik heb b.v nog nooit zo heerlijk geslapen als in Maroochydore,toch een stadje met veel inwoners,maar nooit geen hond horen blaffen!Of laat herrie of muziek ofzo. Heerlijk. (laat ik die ene keer van de achterlijke buurvrouw dan niet mee tellen ;) )

Wij hebben heeeeeeel lang op onze belasting teruggave moeten wachten, bijna 1 jaar.Heel veel telefoontjes en geduld aan besteed...maar ja, we mochten dan ook wel een leuk bedrag terug krijgen,dus dat geven ze niet zo snel hahaha.

Ik vond de mensen in the Sunshine Coast erg aardig over het algemeen,hier in Byron stukken minder. Komt misschien door het toerisme want eerlijk gezegd, in de zomer tref je de nodige eikels en feestgangers die zich niet echt gedragen...
Maar over het algemeen vind ik Ozzies minder snel op hun p*k getrapt en veel behulpzamer dan Nederlanders.
Ook wat betreft het rijgedrag vind ik ze hier net ff wat minder gestresst en denken ze (soms) met je mee. Waar je in NL geen ruimte krijgt om in te voegen,krijg je dat hier wel.

De jeugd die je op straat zag in the Sunshine Coast vond ik altijd aardig en zeiden netjes gedag...het zal er wel aan liggen waar je woont! De meeste kinderen ( en ouders ) tref je in de parken waar vaak ook speeltoestellen zijn. Ik heb niet het idee dat ze allemaal binnen zitten,juist meer actief ( skateboard enzo)

Klopt wat Moon zegt, met zaken regelen ligt het erg aan wie je treft.Als je een irritant mens achter de balie hebt,en je krijgt iets niet voor elkaar, probeer het op een ander moment nog eens, als er iemand anders is, en wie weet gaan de deuren dan wel (sneller) open!

Waar ik niet zo blij mee ben is de manier waarop hier heel veel banen casual zijn. Je bent een soort van uitzendkracht, en als het niet meer lekker loopt doordat er minder werk is (rustige periode) lig je er meteen uit, of zit je dagen/weken thuis zonder inkomen. Ik hoorde wel eens iemand zeggen dat het in NL zo ook kan zijn, maar dat geloof ik niet.
En als je niet bijverzekerd kun je door ziekte ook inderdaad behoorlijk het l*lletje zijn. Ik voelde me wat dat betreft wel zekerder op mijn goede oude plekje in NL, maar hee, als ik daar dan tegenover zet hoe wij onze vrije tijd kunnen besteden, dan wil ik niet ruilen! Bijna elk weekend strand,zon,zee,regenwoud,bergen beklimmen,kanoeen of heerlijk op een terrasje zitten..... :up:

Voor mij zit het 'm vooral in de kleine alledaagse dingetjes. Met op kop de vriendelijkheid van de mensen. Wat het leven meteen zo ontzettend veel aangenamer maakt. Er is hier al een paar keer gezegd dat het nepvriendelijkheid is, en zo zullen er heus wel een paar tussen zitten (trouwens: ik ken genoeg nep-Nederlanders hoor, het is niet omdat je er maar alles uitflapt wat je denkt dat je niet nep kunt zijn), maar in het algemeen kan je er niet onder uit dat het gewoon een veel warmere, vriendelijker maatschappij is dan Belgie of Nederland. We zijn hier nu 8 maanden, en op die tijd heb ik al 5x (5x!) van wildvreemden op straat of in de winkel, een complimentje gehad. Over iets dat ik aan had, of mijn zonnebril, of iets dergelijks. Wildvreemden die helemaal niets van mij verwachtten, maar gewoon dat even wilden zeggen. Dat is toch fantastisch! Ik wist niet wat ik hoorde de eerste keer en heb de hele dag lopen glunderen. Ik heb mijn hele leven in Belgie nooit ofte nooit een complimentje van een wildvreemde gehad...

Andere leuke dingen die het leven van alledag veel aangenamer maken: er zijn overal mooie en meestal propere publieke toiletten MET WC-papier (i.t.t. Belgie waar je heel veel geluk hebt als je ergens een publieke WC kan vinden, waar je dan een halve euro mag betalen aan een norse WC-madam, die de WC net "proper" gemaakt heeft met een doekje waarvan je niet wil weten wat er allemaal mee afgeveegd is), de parken en bankjes die je echt overal tegenkomt, overal kleine speeltuintjes, de openbare barbecues die je gratis kan gebruiken, de Australische humor die door alles heen komt schemeren, de behulpzaamheid van de mensen (sta ergens een seconde een beetje hulpeloos om je heen te kijken en ze komen al vragen of ze je kunnen helpen met iets), het feit dat de chauffeur achter je niet begint te toeteren als je niet onmiddellijk vertrekt bij groen licht, de relaxte no-worries-mentaliteit van de Australiers (waardoor ze mss niet altijd hun afspraken nakomen, hoewel ik dat nog niet tegengekomen ben, maar waardoor ze jou ook niets kwalijk nemen als jij je eens niet aan een afspraak houdt...), het feit dat ze overal meteen je voornaam vragen en je met je voornaam aanspreken (zoveel leuker dan het afstandelijke "mevrouw"), het feit dat je als huurder elke drie maanden gevraagd wordt of er ergens problemen zijn of dingen die niet meer werken, en die dingen worden dan ook allemaal meteen hersteld, de electricteitshokjes en soms -palen die beschilderd zijn met kleurige tekeningen, de kunstgalerijtjes overal, de massa tweedehandsboekenwinkels, de aandacht die besteed wordt aan groen in het straatbeeld, de lekker geurende bloemen aan bomen en struiken, het geluid van de vogels (ok, das soms irritant als je er om 6u van wakker wordt....), het feit dat je hier kan aantrekken wat je wil zonder dat je raar aangekeken wordt, de mensen die teenslippers blijven dragen als het stortregent, of gewoon op hun blote voeten rondlopen, de kinderen die op hun skateboard of step naar school gaan, de schooluniformen (geen modeshow elke dag), vriendelijke en beleefde kinderen (ook pubers), geen hoofddoeken op straat (itt Antwerpen, waar ik me soms in het buitenland waande), de vele verschillende nationaliteiten die je hier tegenkomt, en die echt in Australie WILLEN zijn (itt veel immigranten in Belgie die Belgie maar niks vinden), het levensgenieten (stoeltjes en eski's meenemen naar het park en je daar lekker voor de rest van de dag installeren), het buiten leven, de lekkere cappucino's, de positieve aanpak in de school (er worden massa' rewards uitgereikt), de treinen die op tijd rijden of zelfs soms te vroeg zijn. Enzokaniknogwelevendoorgaanmaarikgamaarstoppen ;)

In ieder geval: dat is mijn ervaring. In het deel van Australie waar ik woon. Ik voel me hier meer thuis dan in Belgie. En er zijn genoeg dingen waar ik me aan stoor, met op kop de levensduurte hier, maar het gewone alledaagse leven hier vind ik veel aangenamer dan in Belgie of Nederland.

Zal natuurlijk per persoon verschillen, maar als je de verhalen op dit Forum leest gaan de meeste mensen (als ze teruggaan) terug omdat ze de familie en vrienden missen. Niet omdat ze NL/BE missen. Ik ben hier nu bijna 3 jaar en kan me niet meer voor stellen weer permanent in NL te wonen. Zal ik het wel beter hebben. Misschien zijn er wel twee redenen:
1. het is hier na alle plussen en minnen tegen elkaar weggestreept te hebben echt beter
2. het is prettig om eens helemaal ergens anders te zijn en opnieuw te beginnen en je overal over te verbazen. Werkt andersom ook hoor: ik ken nu een aantal Australiers die in Nederland wonen en werken (of intussen weer hier zijn)

Hey allemaal,

Ik vind het leuk dat er replies blijven komen en ik lees ze allemaal met evenveel interesse, zowel de negatieve als positieve.
We zijn er nog verre van hoor, alles voor de skills assesment van mijn hubbie is gisteren doorgemaild, dus de uiteindelijke beslissing (als we die ooit al zouden MOGEN nemen), is ook nog niet voor direct. Maar we hebben eind dit jaar wel een "reisje" van 2 maanden richting OZ in het vooruitzicht en dan kunnen we ook nog eens testen of het goede gevoel dat we daar hebben, er nog altijd is. En ja, ik weet het reizen is niet hetzelfde als de sleur van het alledaagse leven, maar ik ben tot nu toe 2x in Australië geweest, en telkens ik daar kom, voel ik precies altijd dat er zo'n bedrukking van mijn borstkas wegvalt, alsof ik daar pas echt ten volle kan ademen. We zullen zien binnen enkele maanden.

Hey allemaal,
En ja, ik weet het reizen is niet hetzelfde als de sleur van het alledaagse leven, maar ik ben tot nu toe 2x in Australië geweest, en telkens ik daar kom, voel ik precies altijd dat er zo'n bedrukking van mijn borstkas wegvalt, alsof ik daar pas echt ten volle kan ademen. We zullen zien binnen enkele maanden.
Hoi Twov:)

Ik denk dat als je hier al 2 x bent geweest,je een heel goed idee hebt kunnen op doen,waarop je een mogelijke emigratie basseerd. Heel veel sterkte/plezier de komende tijd.

Cheers
:up:

Lastige vraag om te beantwoorden, wij vinden van wel natuurlijk anders zouden we terug gaan naar Nederland! Het zit hem wwarschijnlijk meer in de details en de verandering die je zelf doorvoert op het moment dat je je hier vestigt. Kon mij nog het meest identificeren met het verhaal van Sander.
Ook hier heb je je alledaagse bezigheden, er moet gewerkt worden, kinderen naar school, sport en ja soms ook opvang en dat is allemaal planning, net als in Nederland, niet meer of minder druk. Vrijetijdsbesteding vind ik hier veel beter omdat we de dingen doen die we leuk vinden, vlak bij huis of verder weg.
Ik denk dat de vraag "is het daar nu echt zoveel anders" veel gemakkelijker met ja beantwoord kan worden! Of dat beter is is een persoonlijke mening of ervaring.

Cheers W.

Wat ik mij afvraag...
Heeft een mens nu minder stress in Oz?
Of is het leven daar even 'gejaagd'?

As verpleegkundige vind ik de werkdruk hier stukken lager, je zit veel papierwerk te doen en dat op je gemakkie! Ben pas zelf gaan bloedprikken en de nurse nam alle tijd voor me, einde van het verhaal was zelfs dat ik een uitnodiging had om eens bij haar op visite te gaan.
Het forenzen met trein/tram is wel erg druk maar iedereen laat het gelaten over zich heen komen dat je als sardientjes in de trein staat( zitten is er vaak niet bij)
Ik ervaar duidelijk minder stress! Dit wordt ondersteund doordat de Aussies positief zijn ingesteld. Ze focussen zich niet zo op het negatieve is mijn ervaring. En dat past helemaal bij mijn positivo instelling!!

Back