Laat ik het ook eens proberen, op basis van mij "full circle" ervaring
: (alles hieronder gebaseerd op wat gold 4 jaar geleden vwb Oz)
Ja, naar mijn mening is het leven in Oz beter dan in NL (op basis van ervaring tot 4 jaar geleden in Oz). Maar voor West-Europese emigranten geldt, denk ik, well dat je vanuit een positieve gedachte moet gaan, als je ongelukkig bent in NL/B dan word je ook niet gelukkig in Oz.
Qua financien en andere praktische dingen:
Inkomen - ik verdiende in Oz ongeveer 40% meer bruto dan toen we vertrokken uit NL. Nu na weer 4 jaar in NL verdien ik bruto nog ongeveer 10% minder dan in Oz. Netto was het verschil nog groter.
Wij hadden wel een 457 visum met LAFHA, maar de voordelen daarvan kun je ongeveer wegstrepen tegen de kortingen etc waar je recht op hebt als permanent resident (in geval van gezin, als single of beide werkend koppel is 457 met LAFHA wel een stuk voordeliger).
Uitgaven - Wij woonden in Elwood, VIC (arguably the best suburb in Melbourne
) en betaalden zoals al eerder gemeld een godsvermogen aan huur (+- $780 per WEEK). Maar...... daarvoor wel 3 slpkmrs, 2 badkmrs, balkon, tuin, gave keuken en, nog veel belangrijker op loopafstand van, cafes, supermarkt(je), super-duper fruit and vegie store etc, loopafstand van het strand, golfbaan, speeltuin(en), cricket/AFL veld, tram, trein en openbare bbq's in het park.
Auto hebben we "gekocht" via novated lease via de zaak (soort van personal lease, maar dan bruto betaald, en dan weer fringe benefit tax op je inkomen, zou een Nederlandse constructie kunnen zijn qua geld rondpompen), maar het ligt een beetje aan je inkomen of dat voordelig is of niet.
Benzine stuk goedkoper dan in NL. Waar ik me wel scheel aan kon ergeren was het schommelen van de benzineprijs afhankelijk van of het maandag of dinsdag etc was, tot wel 20 cent per liter
Kindy voor nog niet schoolgaande kids, ongeveer $78 per dag. gingen ze 2 dagen per week naar toe, wel redelijk veel geld (op ons visum geen rebates of subsidies) maar moet wel zeggen dat dat zonder twijfel de beste Engelse les is die een klein kind kan krijgen
.
Vier jaar geleden waren naar mijn mening boodschappen toch nog goedkoper in Oz dan in NL bij de Appie. En dingen als mango, tomaat, druiven een stuk lekkerder dan hier (en queensland Bananen natuurlijk)
Gezondheidszorg - ik herken de negatieve verhalen niet. Heb in QLD een wortelkanaal ding moeten laten doen, en QLD is toch 1 hour and 20 years behind
, en dat was prima en heel goed. Kraamzorg en alles wat daarvoor en na komt ook prima geregeld (in VIC).
Mensen - moeilijk om daar uitspraken over te doen, overal wonen leuke mensen en eikels, is in Oz niet anders.
Scholen - de betere staan idd in de duurdere wijken, stilaan zie je in NL ook hetzelfde gebeuren. Denk dat het toch ook komt doordat in duurdere wijken meestal mensen met een hogere/betere opleiding wonen, dat daardoor het ingangs nivo van de kinderen al wat hoger is, waardoor leraren beter de stof kwijt kunnen, wat weer betere leerkrachten aantrekt (want aantrekkelijke school), waardoor de school nog beter wordt, en de wijk/zone nog duurder
In hindsight, which is always 20/20, zou ik niet terug zijn gegaan naar NL. Mis het weer, mis de hustle and bustle in Melbourne CBD, mis het strand, mis lekker zuigen als de Wallabies weer verloren hebben van de All Blacks
, mis de take-away flat white, tim tams, 's morgens langs het strand rijden met palmbomen om op het werk te komen.