Laptop...hier of daar...

Maluka, je bent niet de enige die positief is over de MAC. Maar als wel iedereen een Mac zou hebben ipv een Windows machine, dan vrees ik toch dat dan de Mac HET doelwit voor virussen e.d. zal worden.

En als je een Mac hebt moet je het ook niet erg vinden om van de meeste software op (ver-)ouder(d)e versie te werken. Dat geeft ook wel eens wat gestress... ;-)
 
[quote author=Catkin link=topic=6237.msg78078#msg78078 date=1167856773]
Ik zit er ook aan te denken een laptop aan te schaffen voordat in naar australie vertrek, of in australie zelf. Bijna even duur als een computer en toch wel handig. Mn keuze is door dit topic (hier kopen en meenemen of daar kopen) nog niet echt door gehakt.
[/quote]

Een laptop is altijd duurder dan een vergelijkbare Desktop. Dat komt omdat alles in een kleiner kastje zit gepropt (kleiner is dus duurder!)

Ik heb net een Dell Inspiron 6400 gekocht met Dual Core 2 processor en 1024 MB intern, met een logitech webcam for notebooks, een Logitech headsetje (dat zorgt er voor dat het geluid stukken beter wordt!) en nog een muis met oprolsnoer.
Tot nu toe ben ik zeer te spreken over het geheel.
Ik moet in Oz nog wel effe een ander snoer regelen voor in de lader.

Bart
 
[quote author=perthpete link=topic=6237.msg78174#msg78174 date=1167987600]
Maluka, je bent niet de enige die positief is over de MAC. Maar als wel iedereen een Mac zou hebben ipv een Windows machine, dan vrees ik toch dat dan de Mac HET doelwit voor virussen e.d. zal worden.

En als je een Mac hebt moet je het ook niet erg vinden om van de meeste software op (ver-)ouder(d)e versie te werken. Dat geeft ook wel eens wat gestress... ;-)
[/quote]

Ik zal maar geen technisch verhaal gaan afsteken over waarom jouw uitingen kant noch wal raken. Virussen heeft niets met de hoeveelheid computers met Windows of OSX te maken. Het heeft met de architectuur van het besturingssysteem te maken. Vergelijk Windows met jouw geparkeerde auto, die niemand mag meenemen, maar toch zijn de portieren niet op slot en zit de sleutel in het contactslot. Zelfs de motor draait al! OSX heeft alle portieren gesloten en de sleutel niet in het contactslot (hierdoor draait de motor natuurlijk ook niet). In OSX moet je beheerder zijn om bepaalde taken uit te kunnen voeren die instellingen aan het systeem veranderen. In Windows ben je standaard beheerder omdat veel applicaties (applicaties die je eigenlijk als user met beperkte rechten zou moeten uitvoeren) gewoonweg niet werken als user met beperkte rechten.

En ook jouw "verouderde" versies van software klopt niet. Ik draai de meeste up-to-date software van de versies die er zijn. Er is zojuist een mooi en helder artikel geschreven door een journalist die een vergelijking maakt tussen OSX en Windows Vista.

http://www.informationweek.com/news/showArticle.jhtml;jsessionid=Q1EV0GB1DXC1EQSNDLRCKH0CJUNN2JVN?articleID=196800670

Als je toch zit te "denken" aan het aanschaffen van een nieuwe computer. Overweeg echt een Mac, tenzij je werkgever een machine voor je aanschaft, want dan ben je helaas maar al te vaak "verplicht" om Windows te gebruiken, omdat een IT-manager vaak weer, door gebrek aan kennis, foute keuzes heeft gemaakt....(ok, ok, niet alle IT-managers zijn zo)
(als dit verhaal toch te technisch is geworden, mijn excuses :) )
 
[quote author=Bartman link=topic=6237.msg78215#msg78215 date=1168009455]
Een laptop is altijd duurder dan een vergelijkbare Desktop. Dat komt omdat alles in een kleiner kastje zit gepropt (kleiner is dus duurder!)

Ik heb net een Dell Inspiron 6400 gekocht met Dual Core 2 processor en 1024 MB intern, met een logitech webcam for notebooks, een Logitech headsetje (dat zorgt er voor dat het geluid stukken beter wordt!) en nog een muis met oprolsnoer.
Tot nu toe ben ik zeer te spreken over het geheel.
Ik moet in Oz nog wel effe een ander snoer regelen voor in de lader.

Bart
[/quote]

:shock: :shock: :shock: :shock: :shock:
Owkee ja het zal allemaal best, maar het zegt me niet zoveel als ik eerlijk ben  :grin: Ik ga denk ik ook maar gewoon voor een laptop. Dat is me al klein en ingewikkeld genoeg  :lol:
 
Tip: veel Dorito's of andere chippies eten -> kun je een mooie Mac in de wacht slepen!!  :wink: Ben het wel met Maluka eens.. Soms halen echter betere ontwikkelingen niet de status die ze verdienen (ik denk aan video 2000 en... sjuust Mac)

:smile: Cat
 
[quote author=Bartman link=topic=6237.msg78215#msg78215 date=1168009455]
Ik moet in Oz nog wel effe een ander snoer regelen voor in de lader.
Bart
[/quote]

Geen probleem, gewoon bij Dell AU bestellen.  :smile:
 
[quote author=Lin link=topic=6237.msg78465#msg78465 date=1168302501]
Geen probleem, gewoon bij Dell AU bestellen.  :smile:
[/quote]

Tegenwoordig werken Laptop laders zo'n beetje over de hele wereld (tussen 100 - 250 volt -> staat op de sticker op de lader). Ik ben dus gewoon naar Bunnings gegaan en heb voor iets van $1.95 een steker gekocht. De Nederlandse (Dell) steker heb ik van het snoer afgeknipt en de Aussie steker eraan geschroefd.

En, mocht je graag je Nederlandse steker aan je lader willen laten zitten (bijvoorbeeld voor garantie), dan kun je hier bij Dick Smith of zo een verloop steker van Europa naar Oz te kopen (ongeveer $15.00 als mijn geheugen goed werkt). Dat werkt ook prima (en kan je dan meteen gebruiken voor je electrische scheer apparaat etc etc etc)...

T'is maar een idee  :smile:
 
[quote author=Joep link=topic=6237.msg77694#msg77694 date=1167382632]
Ik heb een laptop met ingebouwde microfoon, maar enorm irritant omdat ie bij het msn-en gaat rondzingen.
[/quote]

Hoi Joep,

Ik heb niet het hele topic doorgelezen, alleen of iemand je geciteerd had, en dat hadden ze niet, dus ik ga er even van uit dat niemand hier antwoord op heeft gegeven. Je kan de microfoon tijdelijk heel simpel uitschakelen als je bijvoorbeeld gaat msnen (moet je niet op dat moment natuurlijk niet je microfoon gebruiken :)). Ik neem aan dat je Windows gebruikt: Rechtsonderin staat een luidsprekertje (links van de tijd). Dubbelklik daar op. Dan zie je een kolom 'microphone' staan. Of verlaag dat  balkje, of klik op mute. Klik dan op het kruisje rechtsbovenin en tada, de microfoon staat zachter/uit en 'zingt' niet meer. Wanneer je de microfoon wil gebruiken doe je hetzelde,  dan unmute je, of zet je het geluid harder.


mocht je het microfoontje niet zien, moet je misschien eerst op het tekentje ' << ' klikken ook ietsjes links van de tijd. Dit klapt de balk uit en geeft dan meer icoontjes (plaatjes) weer
 
[quote author=FOL link=topic=6237.msg78585#msg78585 date=1168429866]
[quote author=Joep link=topic=6237.msg77694#msg77694 date=1167382632]
Ik heb een laptop met ingebouwde microfoon, maar enorm irritant omdat ie bij het msn-en gaat rondzingen.
[/quote]

Hoi Joep,

Ik heb niet het hele topic doorgelezen, alleen of iemand je geciteerd had, en dat hadden ze niet, dus ik ga er even van uit dat niemand hier antwoord op heeft gegeven. Je kan de microfoon tijdelijk heel simpel uitschakelen als je bijvoorbeeld gaat msnen (moet je niet op dat moment natuurlijk niet je microfoon gebruiken :)). Ik neem aan dat je Windows gebruikt: Rechtsonderin staat een luidsprekertje (links van de tijd). Dubbelklik daar op. Dan zie je een kolom 'microphone' staan. Of verlaag dat  balkje, of klik op mute. Klik dan op het kruisje rechtsbovenin en tada, de microfoon staat zachter/uit en 'zingt' niet meer. Wanneer je de microfoon wil gebruiken doe je hetzelde,  dan unmute je, of zet je het geluid harder.
[/quote]

En als dat niet helpt kun je het beste een goedkope headset kopen, dan ben je gegarandeerd rondzingvrij!
 
[quote author=FOL link=topic=6237.msg78585#msg78585 date=1168429866]
[quote author=Joep link=topic=6237.msg77694#msg77694 date=1167382632]
Ik heb een laptop met ingebouwde microfoon, maar enorm irritant omdat ie bij het msn-en gaat rondzingen.
[/quote]

1. Je kan de microfoon tijdelijk heel simpel uitschakelen als je bijvoorbeeld gaat msnen (moet je niet op dat moment natuurlijk niet je microfoon gebruiken :)).
2. Ik neem aan dat je Windows gebruikt
[/quote]

T.a.v. 1: Het rondzingen heeft "weinig" te maken met de microfoon. Het komt doordat een laptop naast een ingebouwde microfoon, ook ingebouwde speakers heeft. En die speakers produceren geluid die weer door de microfoon wordt opgevangen. De volumeregeling van de microfoon terugschroeven heeft wellicht als resultaat dat het rondzingen niet zo erg meer optreedt, maar de andere kant kan je veel slechter horen. De beste oplossing is, zoals Bartman al aangeeft: gewoon een eenvoudige headset of koptelefoon (een normale walkman koptelefoon is al voldoende eigenlijk). Ik heb er juist voor gekozen geen headset te nemen (weer een extra microfoon), maar gewoon een koptelefoon te gebruiken.

T.a.v 2: Alhoewel MSN Messenger (de applicatie) beschikbaar is op MacOSX, kun je met deze MSN Messenger versie geen voice-chat gebruiken. Andere clients (bijv. Adium voor OSX) ondersteunen voice chat voor MSN ook niet. En AMSN voor Windows en Linux ook niet...Dus idd....hij moet wel windows gebruiken..... :)
 
Maulka: Ik zag "msnen" als typen... Ik heb een tijdje ook de microfoon gewoon aan gehad, ena sl ik dan met mijn arm over de microfoon ging <piieieeeep> Heel irritant. Maar inderdaad, als je de microfoon daadwerkelijk ndoig hebt, kan je deze uiteraard niet uitzetten :D  Dan moet je bartmans oplossing gebruiken :)
 
He Maluka, zie je wel... Een voorbeeld van 'oude' versie van software als je een Mac hebt ;-)
(Maar een kleintje hoor ;-)
Peter
 
Nee hoor Perthpete,

De laatste versie van MSN die gereleased is door M$ voor het MacOSX platform is MSN 6.0.1 (van 10 oktober 2006).

M$ heeft gewoon de arrogante houding dat ze meer voor hun eigen platform ontwikkelen. Ze hopen daarmee waarschijnlijk dat gebruikers van andere platformen juist hun Windows gaan gebruiken. Maar niets is minder waar, want van alle MacOSX machines die vorig jaar gekocht zijn is rond de 50% van ex-windows gebruikers die de virussen/spyware/adware helemaal zat waren (of de maatregelen die je moet nemen om je er continue tegen te beveiligen) :)

Want, wees eerlijk, voor MSN zijn er genoeg andere alternatieven (Skype, iChat, ICQ, AOL)

Een ander voorbeeld van hun arrogantie is het feit dat er wereldwijd een ISO-gecertificeerde indeling voor het opslaan van documenten (Open Document) is afgesproken en dat M$ er gewoon weer hun eigen product van maakt (OpenXML) en dat vervolgens er weer doorheen drukt, terwijl het niet ISO-gecertificeerd is. En omdat de meesten nog steeds Windows gebruiken, gaan ze weer voor de makkelijke oplossing, dus OpenXML en moet de rest van de wereld zich maar weer conformeren aan M$.

Maar genoeg M$ bashing alweer op een topic waar het ging om het aanschaffen van een laptop.

Ik hoop alleen dat ik hiermee een beetje meer inzicht heb kunnen geven dat er meer (en betere) alternatieven zijn dan de software van Microsoft. En dat houdt wel weer verband met de aanschaf van een eventuele laptop....
Want:

PC-laptop draait Windows, Linux (en nog wat andere op unix gebaseerde varianten)
Mac-laptop draait OSX, Windows, Linux (en ook nog andere unix gebaseerde varianten).

De keus lijkt mij duidelijk :)
 
Hallo mensen,

Wij hebben hier een fujitsu siemens amilo pi1505 gekocht met een centrino duo processor gekocht vind ik een geweldig apparaat.
Het voordeel van je notebook hier kopen is wel, als er iets gebeurt in het begin kun je iemand te hulp vragen bij het instaleren van nieuwe programma's, en dan bedoel ik programma's die er niet standaard op zitten.
Ik ben namelijk niet zo'n kei met een pc dus een vriend van me is al een paar keer geweest om me uit de brand te helpen, gaat daar een beetje moeilijk worden denk ik.
Ook fujitsu siemens heeft een wereld garantie dekking dus daar hoeven we ook geen zorgen over te maken.
Wij hebben de notebook op internet gekocht, goedkoper gaat bijna niet.

Nog even over een webcam...................
Wij wilden er een bij kopen voor onze notebook en ze hadden ons verteld in de winkel dat een webcam alleen goed werkt bij een snelle internet verbinding (adsl of breedbandkabel), dus niet bij een analoge telefoon lijn. nu weet ik niet wat voor internet verbinding je daat gaat nemen maar dan denk ik dat je misschien beter kunt wachten met een webcam kopen................omdat ik hier ook ergens heb gelezen dat internet in OZ erg duur is.

Ohja en ook nog even over het nieuwe windows besturings systeem......VISTA......
Daar moet je de eerste paar jaar niet te veel over nadenken want met dat systeem moet heel je systeem aangepast worden (drivers, programma's, etc)
Dus de gewone man kan nog jaren vooruit met XP (ben zelf niet zo'n genie, maar heb dit van iemand die dagelijks met computers bezig is.)

Groeten marcel :up:
 
[quote author=Maluka link=topic=6237.msg77916#msg77916 date=1167648007]
Toch opmerkelijk dat iedereen die hier laptop modellen opnoemt, eigenlijk alleen maar over PC laptops heeft. Waarom niet eens overwegen om een Macbook of Macbook Pro aan te schaffen.
[/quote]

Inderdaad ;) Ik tik dit ook op mijn PowerBook G4 en rond maart -wachtend op de nieuwe revisies- ga ik een nieuwe MacBook Pro bestellen. Dan kan ik mijn desktop pc (die ik overigens nooit meer gebruik) helemaal wegdoen en OS X én Windows op mijn laptop draaien. Heb ik mooi een nieuwe laptop voordat ik richting OZ vertrek (ik gok zo eind 2007).

Eenmaal een Macje, dan wil je niet anders meer :)
 
[quote author=marc-el link=topic=6237.msg78858#msg78858 date=1168769757]
Hallo mensen,

Wij hebben hier een fujitsu siemens amilo pi1505 gekocht met een centrino duo processor gekocht vind ik een geweldig apparaat.
Het voordeel van je notebook hier kopen is wel, als er iets gebeurt in het begin kun je iemand te hulp vragen bij het instaleren van nieuwe programma's, en dan bedoel ik programma's die er niet standaard op zitten.
[/quote]

Dat is voor iemand zoals ik inderdaad een groot voordeel  :grin:  :up:
 
[quote author=Maluka link=topic=6237.msg78811#msg78811 date=1168675689]
De laatste versie van MSN die gereleased is door M$ voor het MacOSX platform is MSN 6.0.1 (van 10 oktober 2006).[/quote]

Ik geef de voorkeur aan Adium X :)
 
[quote author=marc-el link=topic=6237.msg78858#msg78858 date=1168769757]
Het voordeel van je notebook hier kopen is wel, als er iets gebeurt in het begin kun je iemand te hulp vragen bij het instaleren van nieuwe programma's, en dan bedoel ik programma's die er niet standaard op zitten

.....

Ohja en ook nog even over het nieuwe windows besturings systeem......VISTA......
Daar moet je de eerste paar jaar niet te veel over nadenken want met dat systeem moet heel je systeem aangepast worden (drivers, programma's, etc)
[/quote]

Dat gezeur heb je op een Mac dus niet; daar werkt het allemaal gewoon; je hebt geen gezeur met drivers en wat M$ bij VISTA introduceert zit al jaren in OS X. Daarnaast zit in de laatste generatie macs standaard een iSight (webcam). :)
 
................omdat ik hier ook ergens heb gelezen dat internet in OZ erg duur is.

Ik heb geen idee wat internet tegenwoordig in NL kost want we zijn voor het "breedband-tijdperk" vertrokken. In NL had ik ISDN en met de "timed local calls" daar was dat zeker niet goedkoop (1994-1999).

In Oz heb je broadband plannen vanaf $ 10 per maand gebaseerd op access time of op byte-volume en uiteraard afhankelijk van de gekozen snelheid. Zelf heb ik - omdat ik veel internet, websites en servers beheer enz - een 1500/256 broadband plan met een volume van 12 Gb voor $69.95 per maand bij Bigpond.  Ik weet 't, 't kan voordeliger.... maar dit is tot nog toe zeer bedrijfszeker en sommige anderen vallen nog wel eens uit. Alle waar is naar z'n geld.

Als je geen broadband kunt krijgen - omdat je te ver van de centrale af woont - dan zijn er voordelige analoge plannen. En het voordeel in Oz is dat lokale telefoongesprekken "untimed" zijn: je kunt zo lang blijven hangen als je zelf wilt - als je een volume plan hebt.
 
[quote author=Maluka link=topic=6237.msg78811#msg78811 date=1168675689]
Want, wees eerlijk, voor MSN zijn er genoeg andere alternatieven (Skype, iChat, ICQ, AOL)
[/quote]

Je hebt gelijk alleen je moet er wel  bij vertellen dat, als  je toch eerlijk wil zijn, er eigenlijk in europa niet zo'n goede alternatieven zijn kwa userbase. De meeste mensen in Europa hebben nou eenmaal MSN messenger.
 
Back
Top