Laptop...hier of daar...

And that's a second vote for Mac.  :peace: :happysun: :clap:

Who is bidding???????

Well, to be honest!!!.......... :think: :think:

That my next will be ...............................a ............

Mac indeed :thankyou:

Na zoveel jaren gezeik met pc's ben ik het zat, ik wil rust,

Maar je, he! nog ff geen tijd om me er in te verdiepen dus moet ik het doen waar ik het al jaren mee doe en nog even door foeteren, dus!


En als ik dan zometeen tijd heb........ heb ik geen geld meer dus zit er niets anders op dan te wachten tot ik  :gramps: ben.  :dunno:
 
Suske, wat is er mis met boodschappen doen in een Volvo? Wel eens gereden in een S60 D5?? Of een XC90??

(Sorry, is off-topic, ik weet het).
 
Wat is nu echt (in het nederlands, uitgelegd voor iemand die amper iets van computers weet0 het voordeel van een Mac of gewone laptop???
 
[quote author=Catkin link=topic=6237.msg80691#msg80691 date=1170780452]
Wat is nu echt (in het nederlands, uitgelegd voor iemand die amper iets van computers weet0 het voordeel van een Mac of gewone laptop???
[/quote]

Catkin,

Je gaat er nog steeds abusievelijk van uit dat een laptop "gewoon" is. Een laptop is een PC (of een mac) waarvan alle delen verkleind zijn, zodat het allemaal in een veel kleiner kastje past, en op een batterij werkt.
Een desktop is de gewone thuiscomputer, een notebook of laptop is de verkleinde versie daarvan. Dat is ook de reden dat een laptop altijd duurder is dan een desktop, terwijl ie minder presteert. Dit heeft dan weer te maken met de warmteafvoer, die bij een laptop altijd problematischer is.

Bart
 
Het verschil tussen een computer en laptop weet ik. Maar omdat veel mensen het hebben over een laptop of een mac, wilde eigenlijk weten wat daar het verschil in is. Schijnbaar werkt die toch met andere programmas en dergelijke.
 
Catkin, ik heb je een PM gestuurd hierover....
(sorry voor het lange verhaal, maar het is in tekst niet zo snel uit te leggen als mondeling) :)
 
[quote author=Catkin link=topic=6237.msg80764#msg80764 date=1170868536]
Het verschil tussen een computer en laptop weet ik. Maar omdat veel mensen het hebben over een laptop of een mac, wilde eigenlijk weten wat daar het verschil in is. Schijnbaar werkt die toch met andere programmas en dergelijke.
[/quote]

Haha, ik kan het me voorstellen. Het verschil tussen een 'pc' en een mac is dat een pc Microsoft Windows als besturingsysteem heeft en een mac heeft OS X als besturingssysteem.

Als je kijkt naar de software die je wil gebruiken (zoals office) is dat ook meestal wel voor beide systemen te krijgen. Het verschil zit hem met name in werkbaarheid en gebruiksgemak. Zo vinden veel mensen een Mac gebruikersvriendelijker, vrijwel alles werkt zonder veel problemen (sluit een printer aan en hij werkt; bij windows moet je meestal drivers installeren etc). Het voordeel van windows is dat het marktaandeel van windows groter is en er dus meer software voor te krijgen is. De vraag is alleen of 'meer' ook belangrijk is voor jou.

Als ik bijvoorbeeld naar mijn ouders kijk; zij willen graag emailen, foto's inscannen, foto's bewerken, filmpjes die ze hebben gemaakt bewerken etcetera. Hiervoor gebruiken ze een pc en voor de pc is hier geen standaard pakket voor. Diverse leveranciers komen met hun eigen software en installatie en integratie met hardware (scanners, camera's, etc) is altijd een boel gedoe. Op de mac heb je iLife waar foto, video, dvd en dergelijk bewerkingsprogramma's in zitten die perfect integreren met het systeem. Ik gebruik dagelijks op mijn werk Windows en thuis mijn Mac (PowerBook) en de Mac wint echt qua gebruiksgemak, usability, eenvoud van een 'pc'. Maar, het kan voorkomen dat je misschien een softwarepakket niet kan vinden voor de Mac al wordt dat wel steeds minder.

Het enige wat ik kan zeggen is, het gaat echt om je persoonlijke voorkeur. Ik kan je aanraden toch eens te spelen met een Mac. Het zal eventje wennen zijn want het werkt in sommige opzichten iets anders; maar als je er aan gewend bent dan wil je niet anders meer.

Als je kijkt naar veiligheid dan heeft Windows een historie van problemen (virussen, spyware, trojans, etc). Dit komt mede omdat windows het grootste marktaandeel heeft (90 a 95%) en dus de virusschrijvers zich met name op windows richten. Daarnaast is OS X gebasseerd op UNIX (Free BSD om precies te zijn) en dit besturingssysteem is al heel lang heel erg veilig. De kans dat je nu een virus oid krijgt op een Mac is ook bijzonder klein.

Een ander voordeel van een Mac is dat zowel de Mac als het besturingsysteem worden ontwikkeld door Apple wat inhoud dat de software (OS X) perfect is afgestemd op de hardware. Bij een 'pc' is sprake van diverse 'pc bouwers' (bijvoorbeeld: dell, sony, etc) en het besturingsysteem door Microsoft wordt gemaakt. De pc bouwers kunnen gebruiken maken van een enorme diversheid aan hardware leveranciers; elke pc gebruikt dus andere hardware. Het kan dus zijn (en dat is meestal zo) dat je bij een windows installatie ook diverse drivers moet installeren om de hardware in je pc te supporten. Dat hoef je niet te doen maar de kans is dan dat iets niet werkt of beneden prestatie werkt. De Mac werkt gewoon; geen gezeur met drivers en rare hardware.

En last but not least... een Mac ziet er qua design ook nog eens heel strak uit. :)

Kortom; wat ik je kan adviseren is: bezoek eens een Applestore; speel eens met een Mac en laat je er eens adviseren. En hetzelfde geld voor een reguliere pc winkel.

Als je nog vragen hebt; Maluka en ik kunnen je vast verder helpen ;)
 
Wouw,

Dit is nou wat ik een uitleg in menselijke taal vind.

En je legt je vinger toch wel weer op de zere plek.
Nu weet ik ook weer waarom ik nooit eerder aan een Mac wilde, maar daar tegenwoordig niet zo'n problemen meer heb.
Het aanbod aan software, maar volgens mij is dat tegenwoordig niet zo'n probleem meer.
En eigenlijk hoef ik ook niet "zoveel". als wat ik heb het maar goed doet en doet wat ik wil.
Hoef je ook niet iedere keer weer die keus te maken.
gebruikersgemak staat bij mij toch wel hoog op de ladder, hoor!

Rest mij nog een vraagje, Ik ben voor mijn vader en mijn tante (beide 83) een computer en begeleiding aan het regelen, zodat als wij straks zijn vertrokken zij toch op de hoogte kunnen blijven van ons doen en laten.
Bij hun in de buurt is een bedrijf die levert speciaal aan senioren. maar natuurlijk alleen pc's en geen Mac.
Als ik zelf overstap op een Mac kan ik dan toch gewoon voipen, skypen etc?
Het gaat mij er maar om dat zij op de hoogte blijven en ons weblogje kunnen volgen.
En hoe is het met de leveranciers en service van Apple in Oz?

Als ik nog een antwoord op mag krijgen denk ik toch echt te weten waar mijn voorkeur naar uitgaat.

Mariette
 
Hoi Mariette,

Als je kijkt op www.skype.com.au of op www.skype.nl dan kan je zien dat je ook Skype voor de mac kan downloaden. Ik kan je zelf verklappen dat ik mijn Mac heb meegenomen uit Nederland en nu draait ie zonder problemen op Internet, op mijn beeldscherm (ook uit Nederland meegenomen). Ik vind het wel een voordeel dat als je een mac hebt, er overal Apple zit. Hetzelfde bereik je ook denk ik wel met Dell als je toch een PC wilt hebben, het viel mij eigenlijk wel meteen op dat er hier in Australie denk ik meer op Mac gebeid wordt gedaan dan in Nederland, zo zag ik bijvoorbeeld ook Mac software staan bij de Myer. Ik vraag me af of er zoveel in Nederland mee wordt gedaan.

Ik kan je verder nog meegeven dat wat betreft Skype communicatie met webcam ik wel wat probleempjes zie verschijnen op de volgende gebieden:

1) Draadloos Internet. Met webcam valt de communicatie soms weg voor zo'n 5 seconden en om de 1/2 minuut.
2) Laptop. De webcam (met ingebouwde microfoon) staat bij deze persoon vlakbij de speakers dus kan ik mezelf wel heel duidelijk horen echoen.

Oplossingen: 1) Laat je computer zeker voor skype met webcam bekabelen voor Internet. 2) Neem een skype compatibel telefoon / Headset met ingebouwde microfoon / losse microfoon en speakers (deze laatste is mijn configuratie), in dit geval hoef je dus geen webcam met ingebouwde microfoon te kopen want dat is dan natuurlijk dubbelop.
 
Dank je,

valt mij inderdaad mee dat er voldoende aanbod is op het gebeid van Mac.
Hier in Nederland vind ik toch wel dat je je al bewust moet zijn om een Mac te kopen, want je wordt alleen maar overladen met aanbiedingen van pc's.

Leuk dat je weer actief bent op het forum, volgens mij vroegen toch heel wat mensen zich af of er wat met je gebeurd was.

Mariette
 
Nee, echt?

Af en toe ben ik even weg en vervolgens kom ik weer eens kijken.
En dan ook duidelijk maken dat ik er weer ben met mijn gebruikelijke spreuken, adviezen, meningen en dergelijke zoals jullie wel van mij gewend zijn  :grin:  :evil:
 
ok.
Nu ik weer voor mijn werk op het punt sta een laptop te kopen (ontwerpburo, voornamelijk web based, momenteel  3 macs en 6 pc's) moet ik weer eens de beslissing maken.

Mac is inderdaad leuk, veilig en gemakkelijk. ( Hoe strak het ontwerp is lijkt me subjectief en overigens deel je je 'unieke' smaak met alle andere 'unieke' mac gebruikers )

Je betaalt een stuk meer als een pc: geen idee waarom anderen denken dat het inmiddels gelijk getrokken is, hier in Oz dus absoluut niet. (En als je hardwarematig wilt uitbreiden heb je minder keus. Gaat er iets kapot betaal je ook meer; mijn vrouw heeft een mac laptop en een kut plugje van de power supply was kapot. Helaas een 'mac only' standaard, dus niet in een electronica zaak te koop - de hele supply by mac wel. Duur en belachelijk.)

Qua utilities (handige programma's voor alles en niets) ook veel minder keus.

Let wel. Ik ben absoluut NIET anti mac.  Ik vind het alleen jammer dat sommige mac gebruikers niet meer objectief kunnen denken om hun uitgaven te rechtvaardigen.
Probeer vooral een mac als je een computer wilt kopen.  Hou je van knutselen en ben je niet bang denk dan ook aan linux. (Koop een pc, download bv Ubuntu and bob's your uncle)

Ik besluit nu weer voor een PC. Het is gewoon goedkoper. De veiligheid van een mac heb ik met gezond verstand niet nodig.
 
ja die veiligheid lijkt mij juist wel wat,

En ach........ toch geld zat :lol1: :rotflmao:
 
hey,
ik ken van dat computergedoe niet veel af, niettegenstaande dat ik er twee heb.
Als we "the move" naar oz maken dan overweeg ik om alles van de hand te doen en ginds van nul af beginnen met nieuw materiaal. En dit niet alleen de pc's maar dan ook het hele huishouden. Brrrr. Angstaanjagend hé? Soms vraag ik me af of dat wel de beste oplossing is, zal ik mijn oude spullen niet missen?
Groeten Henk.
 
[quote author=maryhinge link=topic=6237.msg80911#msg80911 date=1171059635]
hey,
ik ken van dat computergedoe niet veel af, niettegenstaande dat ik er twee heb.
Als we "the move" naar oz maken dan overweeg ik om alles van de hand te doen en ginds van nul af beginnen met nieuw materiaal. En dit niet alleen de pc's maar dan ook het hele huishouden. Brrrr. Angstaanjagend hé? Soms vraag ik me af of dat wel de beste oplossing is, zal ik mijn oude spullen niet missen?
Groeten Henk.
[/quote]

offtopic: ik ga hetzelfde doen, maar denk dat ik niet zozeer gehecht ben aan de spullen (en wat persoonlijke dingen neem je zo wie zo mee. Lekker juist je leven helemaal opnieuw inrichten.
Ik heb gelukkig alleen nog een maand of 8 tijd te beslissen wat ik voor n laptop neem (al is die van Mac wel erg duur).
 
Nou ik zal je eerlijk zeggen, je leven helemaal opniew inrichten klinkt heerlijk.
Maar ja, een huis compleet opnieuw inrichten voor 5 man wordt toch wel een erg dure bezigheid, dus wij zijn wel van plan om een gedeelte mee te nemen.

En om toch even on-topic te blijven, nemen we de pc's ook allemaal maar mee.
maar "mijn" volgende wordt beslist een Mac.
Tijd zat om te sparen tot mijn pensioen :p

Mariette
 
Hoi Kallie,

Nog even een reactie wbt skype e.d.; in de laatste serie Mac's zit standaard een camera geintegreerd; je hebt dus niet het probleem dat je een webcam moet installeren. Skype is er ook voor de mac dus dat moet ook geen probleem zijn. Ik weet alleen niet zeker of skype ook een webcam support. Ik weet in ieder geval dat MSN Messenger voor de Mac dat niet doet. Voor MSN is er trouwens nog een mooi alternatief wat ik ook altijd gebruik: AdiumX. Deze kan naast MSN ook vele andere instant messaging protocollen aan (zoals ICQ, Yahoo Messenger, Google Messenger, etc). Helaas ondersteund ook adium nog geen webcam maar daar zijn ze -voor zover ik weet- wel mee bezig. Wbt software; er is genoeg te krijgen. Volgens mij kom jij ook uit Utrecht, toch? Dan moet je maar eens bij de Applestore op de mariaplaats of de bakkerstraat binnen wandelen (de eerste is de mooiste/beste vind ik) :)

Ik denk trouwens dat ik maar heel weinig ga verhuizen naar Oz. Ik denk dat ik mijn backpack volgooi; misschien nog een tweede tas / koffer meeneem vol spullen en uiteraard mijn laptop + benodigdheden. Als ik zo op de makelaarssites kijk kan je kiezen uit koop, huur of gedeelde huur. Ik denk dat ik in het begin voor de gedeelde huur ga en die kamers zijn meestal al gemeubileerd. Het voordeel is dat je huisgenoten hebt en dus direct mensen leert kennen; dat spreek me wel aan. Ik denk dat ik ook nog wel eea op de boot zal zetten maar echt niet alles. Ik denk dat ik -totdat ik echt iets heb dat helemaal van mijzelf is- voorlopig veel spullen in opslag zal doen. Mocht ik echt iets nodig hebben dan vraag ik mijn ouders het te shippen.

Maar goed, dit was een laptop topic toch? ;) haha Uiteindelijk gaat het er om wat je zelf het prettigst vind :)
 
Hey suske, grappig artikel idd ;) Ik kreeg hem van de week ook van een collega toegemailed (met een MacBook + linux ;) )
 
Back
Top