[quote author=Catkin link=topic=6237.msg80764#msg80764 date=1170868536]
Het verschil tussen een computer en laptop weet ik. Maar omdat veel mensen het hebben over een laptop of een mac, wilde eigenlijk weten wat daar het verschil in is. Schijnbaar werkt die toch met andere programmas en dergelijke.
[/quote]
Haha, ik kan het me voorstellen. Het verschil tussen een 'pc' en een mac is dat een pc Microsoft Windows als besturingsysteem heeft en een mac heeft OS X als besturingssysteem.
Als je kijkt naar de software die je wil gebruiken (zoals office) is dat ook meestal wel voor beide systemen te krijgen. Het verschil zit hem met name in werkbaarheid en gebruiksgemak. Zo vinden veel mensen een Mac gebruikersvriendelijker, vrijwel alles werkt zonder veel problemen (sluit een printer aan en hij werkt; bij windows moet je meestal drivers installeren etc). Het voordeel van windows is dat het marktaandeel van windows groter is en er dus meer software voor te krijgen is. De vraag is alleen of 'meer' ook belangrijk is voor jou.
Als ik bijvoorbeeld naar mijn ouders kijk; zij willen graag emailen, foto's inscannen, foto's bewerken, filmpjes die ze hebben gemaakt bewerken etcetera. Hiervoor gebruiken ze een pc en voor de pc is hier geen standaard pakket voor. Diverse leveranciers komen met hun eigen software en installatie en integratie met hardware (scanners, camera's, etc) is altijd een boel gedoe. Op de mac heb je
iLife waar foto, video, dvd en dergelijk bewerkingsprogramma's in zitten die perfect integreren met het systeem. Ik gebruik dagelijks op mijn werk Windows en thuis mijn Mac (PowerBook) en de Mac wint echt qua gebruiksgemak, usability, eenvoud van een 'pc'. Maar, het kan voorkomen dat je misschien een softwarepakket niet kan vinden voor de Mac al wordt dat wel steeds minder.
Het enige wat ik kan zeggen is, het gaat echt om je persoonlijke voorkeur. Ik kan je aanraden toch eens te spelen met een Mac. Het zal eventje wennen zijn want het werkt in sommige opzichten iets anders; maar als je er aan gewend bent dan wil je niet anders meer.
Als je kijkt naar veiligheid dan heeft Windows een historie van problemen (virussen, spyware, trojans, etc). Dit komt mede omdat windows het grootste marktaandeel heeft (90 a 95%) en dus de virusschrijvers zich met name op windows richten. Daarnaast is OS X gebasseerd op UNIX (Free BSD om precies te zijn) en dit besturingssysteem is al heel lang heel erg veilig. De kans dat je nu een virus oid krijgt op een Mac is ook bijzonder klein.
Een ander voordeel van een Mac is dat zowel de Mac als het besturingsysteem worden ontwikkeld door Apple wat inhoud dat de software (OS X) perfect is afgestemd op de hardware. Bij een 'pc' is sprake van diverse 'pc bouwers' (bijvoorbeeld: dell, sony, etc) en het besturingsysteem door Microsoft wordt gemaakt. De pc bouwers kunnen gebruiken maken van een enorme diversheid aan hardware leveranciers; elke pc gebruikt dus andere hardware. Het kan dus zijn (en dat is meestal zo) dat je bij een windows installatie ook diverse drivers moet installeren om de hardware in je pc te supporten. Dat hoef je niet te doen maar de kans is dan dat iets niet werkt of beneden prestatie werkt. De Mac werkt gewoon; geen gezeur met drivers en rare hardware.
En last but not least... een Mac ziet er qua design ook nog eens heel strak uit.
Kortom; wat ik je kan adviseren is: bezoek eens een Applestore; speel eens met een Mac en laat je er eens adviseren. En hetzelfde geld voor een reguliere pc winkel.
Als je nog vragen hebt; Maluka en ik kunnen je vast verder helpen