LaStaVa FOL... OMG, RLY? RLY!

Ik denk dat een verhaaltje wel op zijn plaats is :D Sommige mensen heb ik nog niet gePM't, dat ga ik zeker nog doen!

Onze huwelijksreis liep iets anders dan verwacht. In de weken naar het vertrek toe kreeg Follin steeds meer last van haar hernia die al anderhalfjaar kwam en ging. Hoewel ze het in die periode toch vrij rustig aan deed, werd het erger. Twee weken voor vertrek ging het eigenlijk niet meer. We zaten zelfs te twijfelen of we moesten cancellen of niet. Uiteindelijk samen besloten om toch te gaan. Met de nodige -bijzondere en sterke- medicijnen heeft Follin het eerste deel van de vlucht overleeft tot aan Singapore. Maar toen nog naar Melbourne en weer door naar Adelaide. We hadden mazzel! Het tweede gedeelte van de vlucht was het halve vliegtuig leeg, dus ze kon languit liggen en dat heeft haar gered.

Anyway, uiteindelijk in Adelaide aangekomen en eindelijk ff slapen in een motel. Lekker een goed bedje - maar oei dat was toch wel fris! Australie was toch warm? ;)
Dag later Apollo camper opgehaald, dat ging allemaal erg goed en toen begon de reis. Effe wennen met zo'n hoog lomp ding rijden. We gaan zo slapen, dus zal het een beetje kort houden. In Adelaide zijn we nog bij Lamarck langs geweest - dat was erg gezellig! Klikte erg goed. @Mountains hebben we helaas met de planning niet meer gered. Prachtige dingen gezien tot aan Melbourne. Van Adelaide tot aan de Grampians, van de toeristische GOR (die nu niet zo druk was) tot "scenic lookouts" die je bijna nergens vindt. Net voor Melbourne (Apollo Bay) kwamen we rond 6 uur aan op camping, komt er ineens een vrouw naar buiten gerend met de vraag of we soep wilden, want we zouden wel honger zijn. Blijkt die man 35 jaar geleden uit NL naar Australie te zijn verhuisd. Super aardige mensen! Als we in Melbourne een warme douche en bed wilden, dan waren we welkom. 2 dagen later zaten we bij die mensen thuis. Het ging toen veel slechter met Follin's rug en we twijfelden of we nog door moesten gaan. In Melbourne een GP gezien en die gaf wat extra pillen. Vanuit daar zijn we nog naar Philip Island gezien, maar dit was de zoveelste dag op rij dat Follin eigenlijk alleen maar de hele dag in de camper op het bed ligt (ook tijdens het rijden - wat eigenlijk niet mag) en tussendoor steeds een beetje kon wandelen. Het wandelen doet echter steeds meer pijn en soms komt ze nauwelijks meer terug in de camper. Vooral bij de penguin parade op Philip Island (die een stuk beter is dan die van Granite Island in SA!) kwmen we tot de conclusie dat het zo niet verder kon.

Dus hebben we de vakantie gecancelled. En zijn vanaf Melbourne naar Perth gevlogen om daar te gaan herstellen. De donderdag na aankomst een GP gezien. Hij wilde een CT scan laten maken en gaf aan dat het waarschijnlijk een operatie zou worden. Dag erna konden we voor de scan terecht en de woensdag erop zouden we het resultaat met de GP bespreken. Inderdaad, het was nog erger geworden. Hij raadde een neurochirurg aan. Helaas hebben we geen private insurance (we zijn net weer in het land), dus dat wordt zelf betalen of tot wel 24 maanden wachten! We besluiten het zelf te betalen - vanwege emotionele en financiele redenen. 2 jaar niet kunnen werken kost nog meer. 2 jaar niet kunnen leven is ook onmenselijk. Een makkelijke keuze die altijd wel een beetje een nare bijsmaak heeft. Woensdag dus de uitslag bij de GP, donderdag hebben we een afspraak bij de neurochirurg en de dag erna is ze geopereerd. Binnen een week!

Nu zijn we bijna een week verder en gaat het zoveel beter dan de vorige maanden rustig aan doen. Dit was de beste keuze. En meteen weer wat geleerd over Australische health care ;) Wij zijn naar een private hospital geweest. We moesten zelf alles betalen, maar medicare geeft via MBS (Medicare Benefit Scheme) toch wat geld terug. Maximaal 75% van bepaalde bedragen die zij opstellen. De overige 25% betaalt normaal de private insurance. Daarnaast kan de dokter soms ook nog meer dan die 100% vragen, sommige private insurances dekken dat ook (gap cover). Sommige zaken dekt medicare helemaal niet en die dekt de private insurance dan (zoals de kosten van de operatiezaal en verblijf). Voor ons betekende dit dat: Wij de helft van de kosten van de chirurg terugkregen van medicare, zelf volledig het ziekenhuis moesten betalen (dat was het duurste!) en de anesthesist zelf betalen (nog niet uitgezocht of we daar iets terugkrijgen).

Naast het positieve nieuws dat het nu dus beter gaat met Follin's gezondheid, hebben we vandaag ook approval gekregen voor ons huurhuis. Over 2 weken krijgen we de sleutel. Ik verwacht dat onze spullen er dan ook zo ongeveer zijn.

p.s. aan de koffiedates, ik wilde nog iedereen een berichtje sturen of we het wel of niet gingen redden/langs zouden komen. Dat heb ik niet gedaan en was niet zo netjes. Sorry!
 
Last edited:
Wat een verhaal. Ik zag al geen travel updates...

Sterkte daar en hopelijk alles snel weer 'normaal'.
 
Een heel verhaal. Niet direct de leukste binnenkomer, maar wel fijn dat het weer goed gaat.
Succes met het opknappen. Hopelijk kun je nog wat van je vakantie terugpakken later.
Het beste ermee!
 
Wellicht nuttig om te weten: ik hoorde laatst dat de wacht periode gewaived wordt als je het afsluit binnen 3 maanden na het opzeggen van je nl zorgverzekering. Is het proberen waard! Veel sterkte, klinkt niet als een leuke terugkomst
 
Dat lijkt me inderdaad de enige juiste beslissing! Wat een verhaal zeg...
Blij om te lezen dat het nu zoveel beter gaat. Kalmpjes aan maar Follin, en dan komt die reis misschien nog wel een keer. Een goed herstel gewenst! :up:
 
Gelukkig maar dat de operatie goed is verlopen. Dat is toch altijd een risico. Nou lekker rustig aan herstellen en opnieuw starten. Heeft Follin in ieder geval tijd genoeg om jullie huisje gezellig te maken.
Leuk zijn ze hè, die pinguins, ik heb ze al een keer of 5 gezien, maar het blijft geweldig :)
 
Je vergeet te vermelden dat jullie ook nog n gave 4WD hebben gekocht!
Blij jullie weer hier te hebben. Xx
 
Nou, inderdaad niet echt de gedroomde huwelijksreis, maar zo verder reizen was ook geen optie. Fijn dat het weer beter gaat en nu jullie hier weer wonen komt er vast wel weer een gelegenheid om lekker rond te trekken. Follin's gezondheid is belangrijker.Hopelijk heb je een fijn huurhuis gevonden en kan je weer lekker settelen! Succes daar in Perth!
 
Wow wat een verhaal! Heel jammer van de afgebroken vakantie maar super dat Follin zo snel geholpen kon worden :) . Nu rustig aan genieten van jullie nieuwe huurhuisje en alles lekker inrichten. Heel veel succes in Perth! :D
 
Oef da's alles bij elkaar een pittig verhaal. Wat jammer dat jullie niet 100% hebben kunnen genieten van SA en VIC. Maar goed om tr lezen dat het nu een stuk beter gaat met Follin. Ik hoop dat jullie deze gedeeltelijk geannuleerde vakantie nog een keer kunnen gaan afmaken. Nu toch eerst maar gaan genieten van het feit dat jullie terug zijn en werken aan jullie nieuwe toekomst in dit prachtige land. Beterschap voor Follin.
Enne...mocht je nog eens in de buurt van Bendigo komen (route Lamarck, Edireliro, Yuud:D), dan is de koffie bij ons hier in het binnenland heel lekker;). Succes en vooral veel geluk de komende tijd. See you!
 
Voor zover ik weet, blijven SA en VIC gewoon liggen waar ze liggen, dus... :D
Gewoon een keertje terugkomen :)
Gezondheid gaat voor alles en het is fijn te lezen, dat die operatie geholpen heeft. Wat zal dat een verademing voor Follin zijn! Enne, welkom thuis? :)
 
Dat is niet mis....hoe gaat het nu met de rug? Hoe was je ervaring met het ziekenhuis, kijk je er met een goed gevoel op terug?
Sterkte ermee!
 
  • Like
Reactions: FOL
Bijna 5 maanden later is het misschien een keer een tijd voor een updateje. Het meeste gaat behoorlijk goed. Folin haar rug gaat erg goed. Helaas is het herstelproces lang, waardoor paardje rijden er nog niet echt inzit. Afgelopen week heeft ze weer een keer op een paardje gezeten en dat deed haar erg goed. Is nog wel erg oppassen, want dat je geen pijn voelt, wil niet zeggen dat het al goed zit (dat is het grootste risico). Zelf ben ik nu weer regelmatig in zee aan het dobberen op een plankie en heb ik een groepje gevonden die vaak in het weekend in de ochtend gaat surfen. Aardige mensen, alleen een stukkie beter :D

We zitten nu een maandje of 4 in dit huis en het bevalt prima (in hoeverre een huurhuis goed is natuurlijk). Als het nog iets warmer wordt, kunnen we ook het zwembad in, dat is nu nog iets te koud. We hebben ook familieuitbreiding erbij genomen. Een viervoeter in de vorm van een Staffy cross Kelpie. Daar hebben we afgelopen 2 maanden onze handen vol aan gehad. Een rescuedog van 1 jaar (pubertijd) met nog niet zo'n hele goede manieren. Gelukkig gaat het al wel beter en is het buiten het niet luisteren wel een erg vriendelijke aanhankelijk hond voor andere honden en mensen. Hij vindt iedereen en alles leuk. Dat betekent ook dat hij 3 weken geleden in een auto was gesproken die geparkeerd stond en waar de deur van open stond. Hij zat op schoot bij een vrouw die een baby aan het voederen was. Ze kon er wel om lachen. En afgelopen week likte hij vol over het gezicht van een vrouw die in het park situps aan het doen was. Achteraf kan je er wel om lachen :p

Folin had eigenlijk al meteen weer werk maar was nog herstellende van haar operatie. Na een aantal weken is ze partime gaan werken en 2 weken daarna weer fulltime. Ze zit nu alleen bij een afdeling die niet zo leuk is, dus dat valt tegen. Maar met alle verhalen van mensen die geen werk kunnen vinden, is dat niet de grootste zorg. Hopelijk wordt ze wel over een tijdje op een andere afdeling gezet of misschien ander werk. Echt actief is ze daar overigens nog niet mee bezig, het is ook wennen aan het werk. Ik heb nog voldoende werk vanuit Nederland en ben bij 3 andere initiatieven betrokken hier in Australie. Nu even gasgeven en dadelijk hopelijk weer een beetje rustiger aan doen.

Ondertussen hebben we Gwen gezellig op bezoek gehad en die heeft nu ook haar eigen stekkie. Volgende week gaan we een lang weekendje weg met de tent. en begin volgend jaar een "1 jaar getrouwd reis" naar iets van Fiji, Samoa oid. Genoeg leuke dingen in de pipeline!

Dan het heimwee gedeelte natuurlijk, dat is er eigenlijk helemaal niet. Tuurlijk er zijn momenten waarop ik/we er wel aan denken, maar door het dagelijks leven helemaal niet. Ik heb ook veel meer contact met Nederland dan toen we hier de eerste keer kwamen. Ik accepteer dat zij daar zijn en wij hier en dat het contact wat we op deze manier hebben grotendeels ook was wat we daarvoor hadden. Tuurlijk raak je elkaar niet aan en zit je niet letterlijk tegenover elkaar, maar slap ouwehoeren gaat prima via skype. Regelmatig met vrienden gamen is hartstikke gezellig en daar is nu (emotioneel/mentaal) ook de ruimte voor.

edit: Ziekenhuisgebeuren hebben we hier als goed ervaren. Snel, professioneel, goede kwaliteit. Alleen het shoppen en dat ze prijzen geven e.d. voelt te commercieel. Eigenlijk wil je daar niks van weten.

Da'wast alweer. 5 maanden gaan zo voorbij :eek:
 
wow, daar zat ik gisteravond nog aan te denken. Hoe zou het met Folin haar rug gaan? Fijn om te horen dat het herstel goed gaat. En dat jullie allebei lekker op je plek zijn, werk hebben en gewoon morning surf doen
Goed om te weten dat de zorg op niveau is. Veel plezier met kamperen!
 
  • Like
Reactions: FOL
Dat is gelukkig een beter verhaal. Fijn om te lezen dat het nu veel beter gaat dan voorheen. Blijkbaar had je de ervaring nodig om je huidige situatie goed te kunnen waarderen.

Ook is het fijn te lezen dat het niet alleen maar kommer en kwel is in Australië. Ik zou bijna gedacht hebben dat ik beter hier kan blijven;). Ik wens jullie dan ook het beste.
En veel plezier op je marriage anniversary.:up:
 


OFX
Back
Top