LaStaVaZa BobtheCactus

Heeeeey Emulate!

Nee, helaas, nog niks eigenlijk. Ik had gehoopt dat er wat meer specifieke plannen zouden komen na Budget Day. Maar die zijn er niet echt. Er zijn wel duidelijke cijfers over de verdeling van de soorten visa die toegewezen zullen worden - niet zo positief voor Skilled Migration, want het zijn niet zoveel plekken. Maar blijkbaar kunnen de staten met deze cijfers nog geen vervolgplannen maken. Waar het dus op neer komt is dat de staten nog steeds geen duidelijke lijsten voor FY 2020-2021 hebben gepubliceerd. Sommige staten maken nog steeds gebruik van de interim (crisis)-lijsten, sommige staten zijn dicht, sommige staten zijn dicht maar je kunt wel een EOI indienen... Allemaal erg vaag.
Daarbij komt dat voorlopig in deze interimlijsten beroepen met een 'critical skills' label natuurlijk voorrang hebben, en ik zie dat mensen uitgenodigd worden, het overgrote deel zijn toch onshore aanvragen. Ik val niet onder critical skills - behalve voor ACT, daar staat graphic design op hun critical list, maar zij nodigen sowieso geen offshore kandidaten uit. Plus, zij hebben een eigen puntensysteem waarmee ik niet genoeg punten haal, tenzij job offer. Maar goed, ook niet van toepassing dus omdat ik offshore ben.

Gisteren publiceerde NT een update dat hun interim lijst nu ook op slot zit. En dat aanvragen ingediend voor 1 december, beoordeeld zullen worden. Eigenlijk kan ik hier niet zoveel mee, want dat zeiden ze ook over aanvragen die voor 1 maart, voor de crisis waren ingediend, toen ze de eerste keer hun lijst op slot deden toen. Daar hebben wij toen nog niks op gehoord.

Onze aanvraag in NT is dus nog steeds 'pending'. Er was in april een case officer aan gekoppeld, en vanaf toen geen nieuws. Een maandje geleden nog gebeld met onze agent, en zij had ook nog steeds geen nieuws helaas. Ook niet van andere aanvragen die momenteel in NT lopen.

Ik heb ook gevraagd of het zin heeft om misschien toch te gaan mikken op een sponsorship, of een job offer. Ze raadt op zich een sponsorship af, wat ik goed kan begrijpen, want liever zit je niet vast aan een werkgever. Dat heeft ook echt mijn voorkeur niet. Een 'losse' job offer op zichzelf kan ook al helpen met een niet-sponsorship visum (ingewikkeld verhaal wat ik je zal besparen haha). NSW gaat binnenkort (zeggen ze) de lijsten publiceren, waar offshore kandidaten ook in mee kunnen dingen naar een visum mits bijv een job offer op zak. Dus mocht mijn beroep daar op staan en ik een job offer kunnen bemachtigen dan kan ik een EOI daar indienen. Verder heeft het natuurlijk geen zin voor werkgevers om nu een sponsorship aan te bieden aan iemand overseas, maar ik dacht misschien in de nabije toekomst als de grenzen weer langzaa, open gaan...

Zo zoek ik dus naar openingen maar het is lastig. Ik zou het zo graag willen weten of we een uitnodiging krijgen. Dat we daar dan nu even niks mee kunnen omdat de grenzen dicht zijn zou ik prima vinden - je hebt dan in elk geval de uitnodiging en dan heb je tenminste iets waar je je aan kunt vasthouden. Dat ze dan een uitnodiging sturen met een side note: maar we kunnen je nog geen visum geven tot de grenzen openen... Helemaal goed, dat zou ik snappen. Maar dat ze helemaal niks laten horen is erg jammer want je kunt geen vervolgplan opstellen.

A.s. april gaat in elk geval mijn professionele werk ervaring naar 3 jaar en heb ik weer 5 punten er bij... Wie weet dat dat nog helpt en dat we tegen die tijd hopelijk iets kunnen indienen.

Als ik het zelf voorspel op basis van hoe in mijn laks men met de publicaties van de lijsten elke keer omgaat, dan zie ik het niet gebeuren dat er nog lijsten open gezet worden in 2021, tot het nieuwe FY2021/22.

Tot zover mijn spreekbeurt over mijn visumaamvraag.
 
Hang in there! Dit soort onzekerheid is killing inderdaad, maar klinkt alsof de moed er nog goed inhoud (of in ieder geval zo weet over te komen). Ozzies zijn wat langzaam, maar laten we hopen dat ze aan iets moois aan het werken zijn. We duimen voor je!
 
Ik houd de moed er wel in, omdat ik dit zo graag wil. Maar het voelt soms echt nogal uitzichtloos. Scheelt wel dat dit jaar heel snel voorbij ging, voor mijn gevoel. Kan bijna niet geloven dat we al 8 maanden verder zijn dan toen we aan een case officer gekoppeld werden, wow. En het scheelt ook dat wij natuurlijk niet als enigen stil staan, maar iedereen die nu een aanvraag heeft lopen. We wilden, als Australie niet zou lukken, een plan B voor een ander land maken, maar ook dat is nu niet handig met veel gesloten grenzen en onzekerheid in werk zoeken. Dus dan voelt de stilstand misschien extra aanwezig ofzo? Het slimst is om 'm nu gewoon uit te zitten en geld te sparen. Dus dat doen we. Maar het is wel lastig als je zo'n reiskriebel hebt en zo'n zin in Australie haha, en je er echt zo klaar voor voelt.

De aanhouder wint! Hopelijk. 🤞🤞🤞🤞
 
Helaas.

Onze aanvraag voor NT is vandaag afgewezen.

Reden:
your application provides insufficient evidence of strong employment prospects in the Northern Territory in your competitive occupation.

Dat is wel balen. Ik had er wel een heeeeel hard hoofd in hoor, dat het in het huidige corona klimaat in visum land nog zou lukken, met een offshore positie in een niet critical beroep. Dus verrassend is het niet, maar alsnog big bummer.

Ook openen langzaamaan de staten hun 'nieuwe' lijsten deze maand, en tot nu toe zegt eigenlijk elke staat: onshore kandidaten alleen met een voorrang voor critical skills. Dus zolang deze lijsten gelden hebben wij gewoon geen kans, daar komt het duidelijk op neer. Ook een sponsorship wordt erg lastig, de economie staat er momenteel denk ik niet naar buitenlanders een baan te geven boven Aussies en daarbij kun je een werkgever niet eens beloven wanneer het visum er door komt. Om over het verkrijgen van een exemption nog maar te zwijgen :).

Het wordt ons kortom niet makkelijk gemaakt.

Ik laat het voorlopig ook even rusten, in die zin, dat het nu wel echt duidelijk is dat we geen EOI hoeven in te dienen, want: bovenstaande.

Ik heb wel een goed idee over hoe ik een sterker dossier kan opbouwen, hier heb ik het in de afgelopen weken en vandaag met onze visumagent ook over gehad. Zij heeft het ook het idee dat men nu de boel een beetje aan het 'opruimen' is, veel offshore aanvragen afwijzen en de toegewezen plaatsen vullen met critical skilled aanvragers. Om, mogelijk rond 1 juli (nieuw FY), weer met een schone lei en zonder administratieve achterstand te beginnen. Logisch.

Ik deel deze mening en gedachte hierover, al een tijdje voor vandaag. Ik laat het even los, maar, typisch Bob, ga wel direct met een ander plan bezig. Ik haat het gevoel van niks doen en wil mezelf achteraf niks kwalijk kunnen nemen qua inzet of het zoeken naar creatieve oplossingen. Ik wil nooit het moment meemaken dat ik denk: "Tuurlijk! had ik dat of zus of zo maar geprobeerd, misschien was het dan wel gelukt..."

Ik ga komend half jaar bezig met het opstellen van een nieuw plan en het aanpassen van mijn dossier. Ik wil het sterker maken en een overload aan bewijsmateriaal toevoegen dat ik A. dit wil en B. Australië prima uit de voeten kan met mij als grafisch ontwerper en vice versa :) Ik heb al wat ideeen bij hoe ik dit kan doen.

Voor nu is dit de update!


:(🌵🤙
 
Enorm jammer! Klinkt alsof je er goed mee omgaat en toch nog mogelijkheden ziet in de toekomst. Dat is fijn. Maar neemt natuurlijk niet weg dat het nu even flink balen is. Veel succes met de opbouw van het nieuwe dossier (na misschien even een periode het te laten rusten)
 
Hey 'Bob'! Dat is wel even slikken, afgewezen worden is nooit leuk.
Het is goed om het even los te laten en dan te bedenken hoe je het opnieuw aan wilt vliegen.
Wat wordt je nieuwe plan A, Plan B enz. Voor ons was een visum verkrijgen indertijd (ook) op het randje, dus we hadden wat plannen B en C. Sommige hadden helemaal niets met Australia te maken. Maar bijvoorbeeld een move binnen Europa, early retirement in Portugal bijvoorbeeld, waar je gespaarde Euro je net even wat verder brengt.

Anyway, bedenk dat, ondanks dat de afwijzing wellicht persoonlijk voelt, het meer een afspiegeling is van de wereld van vandaag. Een beetje rommelig.

Succes!
 
Jammer Bob; ook al hard je er een hard hoofd in, het is nooit leuk als dat door de ander bevestigd wordt.
Goed dat je toch nog de schouders eronder zet en gaat werken aan een sterker plan A, en een plan B.
Wellicht dat aan het eind van het jaar de wereld weer wat normaler is en dat er nieuw kansen komen!
 
Wat naar om te horen, dat heeft eventjes nodig om te verwerken denk ik zo. Sterkte en moed erin houden voor wanneer de wereld weer een beetje normaler is.
 
Balen! Geen leuk nieuws zo in het nieuwe jaar.
Heel goed dat je positied ingesteld ben en nadenkt over een goed en sterker plan. Het gaat je lukken!

Wij gaan er vanuit zoals je zelf ook aangeeft vanaf juli hopelijk beter nieuws.
 
Thanks allemaal! Erg fijn om zulke reacties te lezen.

Ik neem het zeker niet persoonlijk op, totaal niet eigenlijk. Ik heb het gevoel dat ze de boel schoonvegen en dit gebrek aan bewijs voor arbeidskansen is gewoon een makkelijke. Ik heb voldaan aan de voorwaarden voor dit bewijs dus het zal wel haha.
En ja dus denk ik ook dat het een afspiegeling is van de wereld van vandaag, corona heeft echt enorm roet in het eten gegooid voor ons. Heel jammer maar het is niet anders. Ik mag verder niet klagen, ik doe het goed op mijn werk, ben meer gaan verdienen zelfs, en ook mr Cactus gaat goed qua werk. Onze vrienden en familie zijn gezond of er goed vanaf gekomen. We hebben ons huis. Het kan altijd erger.

Mr. Cactus zat al een tijdje er aan te denken om een opleiding te volgen. Tot nu toe was dat constant on hold gezet, omdat het niet fijn is om een opleiding te starten, om die vervolgens af te moeten breken. Een opleiding in Australie, kunnen we ons niet veroorloven, dat loopt al gauw tegen de 30 K per jaar en dat hebben wij net even niet in onze spaarpot liggen.

We hebben het volgende plan bedacht:

Het Temporary Residency (491) laten we schieten. De eerstvolgende kans dat we hier, in het beste scenario (dus corona weg, grenzen open, lijsten direct gepubliceerd en gunstig voor mijn profiel), pas in juli mee aan de slag kunnen.

NT was onze beste kans, denk ik, in de corona tijd. Minste aanvragen voor deze staat, zeer weinig corona gevallen, geen aanvullende eisen.... En dat duurde een jaar voor we iets hoorden. Kortom, met het meest gunstige scenario kun je mogelijk over 1,5 jaar uitgenodigd worden. Daarna volgt nog de tijd om de grant te krijgen. Twee jaar verder, terwijl mr Cactus dan al op de helft van de opleiding kan zijn.
Daarbij komt, dat mocht je dus over anderhalf jaar een uitnodiging krijgen, het inderdaad inpakken en wegwezen is, bij wijze van. Je moet er binnen X tijd zijn, binnen X jaar een X bedrag salaris verdienen etc. om vervolgens een PR aan te kunnen vragen.

We gaan nu, komend half jaar alles even loslaten, en vanaf juli of dus mogelijk nog later (afhankelijk van corona en grenzen open/dicht en natuurlijk offshore kandidaten kansen), MOCHT het zo zijn dat mijn beroep op de 190 lijst komt, we daar voor gaan met een zo sterk mogelijk dossier. de 190 is dus direct een Permanent Residency, en heeft voorheen voor mijn beroep ook op die 190 lijsten van de staten gestaan.

De kans is alsnog klein dat we worden uitgenodigd, maar de tijd voor een daadwerkelijke uitnodiging rekken we op voor 3 jaar. Vanwege de studie duur, en het leeftijdsvak waar ik nu nog komende vier jaar onder val zonder punten te verliezen.

Mocht die uitnodiging komen, dan hoef je het visum alleen maar te activeren met een bezoek en kun je je daadwerkelijke verhuizing enkele jaren uitstellen. (@afterbang zo hebben jullie dat toch ook gedaan?)

We willen allebei nog steeds HEEL graag en liever gisteren als vandaag, maar we moeten realistisch zijn met het huidige klimaat in visumland. Het gaat gewoon heel moeizaam en ik verwacht gewoon echt niet alles in juli weer normaal zal zijn. Helaas pindakaas.

Ik zou Bob niet zijn als ik niet zou afsluiten met een positieve noot ;) dus:

Bijkomstige voordelen: meer tijd om geld te sparen, nog even doorwerken aan die jaren ervaring, Mr. Cactus met een diploma op zak wat altijd lekker binnenkomen is, meer tripjes hier (wanneer de cijfers omlaag gaan en het mag natuurlijk), thuis even de boel opleuken, en zo kan ik nog wel even doorgaan. Even het idee van 'niks kan want misschien Australië..... , investeer niet in dit of dat want misschien Australië..... En het krampachtige volgen van het nieuws nu steeds.

Lang verhaal, ik ga dit natuurlijk ook nog met mijn visumagent overleggen en horen wat zij ervan denkt.
 
Mocht die uitnodiging komen, dan hoef je het visum alleen maar te activeren met een bezoek en kun je je daadwerkelijke verhuizing enkele jaren uitstellen. (@afterbang zo hebben jullie dat toch ook gedaan?)

Correct!

Even het idee van 'niks kan want misschien Australië..... , investeer niet in dit of dat want misschien Australië....

Ja, dit kan echt wel vervelend worden na een tijdje, alles continu op hold.
 

Je hebt 5 jaar de tijd vanaf.... goedkeuring medicals of VOG of zoiets. Het was een beetje apart, het was niet 5 jaar vanaf toekenning visum volgens mij, net iets minder. Maar de laatste datum van binnenkomst (en voor wanneer te activeren) staat keurig op het visum. Dus geen stress (om dat in ieder geval)
 
Je hebt 5 jaar de tijd vanaf.... goedkeuring medicals of VOG of zoiets. Het was een beetje apart, het was niet 5 jaar vanaf toekenning visum volgens mij, net iets minder. Maar de laatste datum van binnenkomst (en voor wanneer te activeren) staat keurig op het visum. Dus geen stress (om dat in ieder geval)

ja naja, in elk geval genoeg tijd inderdaad, en hopelijk kan ik op de een of andere manier nog bouwen aan mijn puntenaantal. Ik zit nu al stiekem naar masters te kijken, nu mr. Cactus studies aan het uitpluizen is vind ik dat eigenlijk ook wel leuk geloof ik #nerd 🤓
 
ja naja, in elk geval genoeg tijd inderdaad, en hopelijk kan ik op de een of andere manier nog bouwen aan mijn puntenaantal. Ik zit nu al stiekem naar masters te kijken, nu mr. Cactus studies aan het uitpluizen is vind ik dat eigenlijk ook wel leuk geloof ik #nerd 🤓
Dan kom je in aanmerking voor het nerdvisum. Maar seriously, een master's geeft je grotere kansen, in meer staten. Prima plan! Welke master's, if any, hebben je aandacht?
 


OFX
Back
Top