LaStaVaZa De twijfelaars

Ik zou voor Canberra gaan als je kunt kiezen. Ruime rustige stad, veel natuur eromheen en op 3 uur rijden van Sydney en 2 uur van de kust. Ook Snowies op redelijke afstand. Niets mis met Perth maar in Perth zit je echt een stuk geisoleerder, maar wel weer warmer.
 
Alvast een dingetje: Canberra is een 20 minute City. Je moet wel echt je best doen om meer dan 30 minuten van je werk te zitten. ANU is net naast het centrum. Dus dan is alles ongeveer even ver. Alleen de heel heel zuidelijke wijken zijn dan te ver (en zelfs dat is voor ons Nederlanders eigenlijk nog wel doenbaar) Laat maar weten als je wat weet qua praktijk. Dan kan ik je daarna wel overhalen om Southside te gaan wonen ;)
 
Ter info; voor we migreerde naar Canberra was Perth de stad waar we veruit het meest geweest waren. Uiteindelijk was Canberra echt een blessing in disguise voor ons. Beste wat ons overkomen is.
 
Uiteraard is Perth de beste keuze, laat je niks wijs maken door het trollenleger uit het Oosten ;)

Nah je moet zelf kiezen. Commute naar de stad in Perth is vervelend als je met de auto gaat. Trein is juist weer uitstekend en snel. Maar als GP is dat volgens mij niet nodig. Hier om de hoek zit een vrij grote GP& tandartsenpraktijk. Altijd retedruk. Volgens mij zitten die verlegen om GPs. Dus daar zou je contact mee kunnen opnemen.

Perth is remote, maar met 2 miljoen inwoners en een prachtige omgeving alle kanten op, ervaar je dat echt totaal niet. Het enige verschil is dat je niet de auto kan pakken op vakantie naar een andere capital, maar om daar je keuze voor je hele (dagelijkse) leven op te baseren? Ik snap het "Perth is zo remote" idee nooit.


De surf is slecht hier, tenzij je wat gaat rijden, 8 maanden per jaar prachtig en droog weer, 1 maand per jaar heet (maar droge hitte, geen klamme hitte) en 3 maanden per jaar koud en regen.
 
Last edited:
Ik ben nog nooit in Perth geweest, wel in Canberra en Brisbane.

Als ik zou mogen kiezen tussen Canberra en Perth zou ik persoonlijk Brisbane kiezen :p Ik bedoel: QLD is toch de state waar je uiteindelijk wil zijn.

Goed klimaat jaarrond, in de zomer bloedheet maar de rest van het jaar heerlijk, mooie wijken aan de kust en je kunt alle kanten op: Sunshine coast met zijn prachtige achterland en Goldie wat ook veel te bieden heeft. Verder is Brisbane niks bijzonders maar de omgeving is wel mooi. En de lifestyle is top door het mooie weer jaarrond.

Canberra kwam op mij verschrikkelijk doods over, echt niks te doen en erg saai. Reed daar ook niemand op de weg wat ook wel weer een voordeel is natuurlijk. Ik heb veel plaatsen bezocht in Oz maar Canberra was zeker the least appealing van de wat grotere steden. Het is ook erg koud daar te veel maanden per jaar. Voordeel is prachtige omgeving en je zit vlakbij Sydney en ook Melbourne is te berijden. Ook rustig wonen lijkt me en ik denk dat er niet teveel bogans en andersoortig uitschot wonen maar dat kan ik mis hebben. Voor een gezin lijkt het me een prima en heel veilige stad om in te wonen. Mijn vriendin heeft er 4 jaar op de UNI gezeten en die vond het er vreselijk. Maar goed dat was een jonge student en niet te vergelijken.
Sorry @afterbang hopelijk kun je ooit mijn ongelijk bewijzen als we daar eens langskomen.

Perth zijn mijn ouders geweest en heb genoeg video's gezien, lijkt mij persoonlijk een hele mooie stad om te wonen. Ook grotendeels prettig klimaat en wat FOL ook al zei het is daar niet zo vochtig als aan de oostkust. Hele mooie regio's eromheen: goede wijnen etc. De westkust is adembenemend mooi, nadeel dat Perth een enorm dure stad is kwa cost of living door hoge huren en hoge huizenprijzen. Nadeel verder van Perth lijkt mij dat je overal zo enorm ver vandaan zit. Dat zitten wij nu bijv in Cairns ook en dat is [soms] echt een groot nadeel. Maar ter vergelijking: Als wij naar Sydney willen is het 3 uur vliegen. Vanaf Perth is het niet te doen. Dus al met al zou ik na Brisbane toch voor Canberra kiezen denk ik. Maar het is net wat je zelf belangrijk vind en wat voor soort lifestyle je zoekt. Voor ons doet het jaarrond warme klimaat het erg goed, behalve de zomer dan, dat trek ik ook niet. Maar de rest van het jaar leef je vooral buiten wat ik echt zo'n enorm voordeel vind, dat is met geen pen te beschrijven. HEERLIJK
 
Last edited:
Kweenie. Wat zou je kiezen als je een nieuwe verblijfplaats moet uitzoeken voor de rest van je leven. Oftewel, wie ben je?

Jij bent zowel huisarts als doctor in the making. Ik heb mijn PhD ongeveer 30 jaar geleden gedaan, dus ik begrijp er wel iets van. In aanvang ben ik in de beste universiteitsstad van NL gebleven omdat ik al 10 jaar vertrouwd was met het academische milieu en ik dacht dat ik nevernooitnie in suburbia zou kunnen leven. Guess waar ik het eerst terecht kwam na die 10 jaar en wat onbevredigende universiteitsbaantjes? In een ffing dorp.

En dat was gans zo gek nog niet. Ik vond een veel leukere baan in -godforbid, eeew- het bedrijfsleven dat ik als marxist zo verfoeide en ik heb me stukgenoten. Lekker platteland, 11 km fietsen naar mijn werk in de academische binnenstad, koeienstrontparfum, lammetjes, asperges, heerlijke aardse buren, verpletterende natuur en iedereen wou maar bij ons logeren in het paradijs :cool:.

Ja, dus pieker het maar eens uit. Ben je een gretige plattelandshuisarts die lekker settelt in een kleine gemeente met intieme bewonerscontacten, dan is de regio je ding, en de rust en het klimaat waarschijnlijk bepalend. Maar als je academische uitdaging zoekt, en werkgelegenheid voor je man, dan ben je in Melbourne het best af (ja, ik weet dat dat niet op het lijstje staat). Cool, relaxed, 10 universiteiten, likkebaardendlekkere bibliotheken en boekhandels, kranten die niet van NewsCorp zijn, foodie paradise, erg mooie suburbs als je wat wil neertellen en het ultieme, perfecte public transport. Plus een linkse, progressieve regering al tig jaar. Ik hoef hier niet weg :). Natuur ook hier om de hoek, en de city toch altijd dichtbij.

En het kloterigste klimaat van heel Australia.

Good luck.
 
Last edited:
Jullie maken het ons echt makkelijk lol.

Ik vind al dat kiezen maar niks -- voor elke stad is wel wat te zeggen (voor remote plekken trouwens ook) en intussen hebben we de voor-en nadelen van elke optie zo wel wat op een rijtje. Maar goed, daar sta je dan. We hebben al tegen mekaar gezegd dat uiteindelijk niks meer goed is, omdat je zo gefocust bent op het goed begrijpen van de nadelen en afwegen of dat dan wel iets voor ons is.
Het makkelijkst zou zijn dat er gewoon iets uit de lucht valt -- bij voorkeur een job. En dan trekken we daar naartoe en zien we wel. Maar een job moet je zoeken natuurlijk, en daar is dan de keuze weer.

Maar blijf gerust pro's en con's gooien, dat brengt inspiratie :p. Intussen denken we door over de vraag "wat willen we nu eigenlijk?" -- dat wordt een leuke :cool:.
 
Canberra is saai omdat iedereen dat zegt/denkt. Self fulfilling prophecy ;)

Maar interessante vraag: wat maakt een stad saai of juist niet. Struikelen over toeristen in één van de laneways? Maar de best muziek scene van het land. Lockout laws maar wel een Opera House? Nergens kunnen parkeren in de buurt van het strand onder de 20 dollar per uur (of gewoon helemaal niet kunnen parkeren?) maar wel live Aziaten gered zien worden op Bondi Beach? Geen wereldberoemde attracties in de stad hebben maar wel op bijna elke straathoek toegang tot natuur en kangaroos roaming the city? Huizen op meestal 800m2 blocks en dat vanaf 500K. Eén van de beste Uni's in het land (ANU) met een (aan de ANU afgestuurde) Nobel laureate als directeur. National Library etc.

Vanuit ons perspectief is Canberra briljant. Neem dit weekend.

Even naar Sydney/Blue Mountains op de vrijdagmiddag, want redelijk dichtbij, kopje thee bij @Red dust . Zaterdag ochtend na de hond uitgelaten te hebben weer terug naar de Bush Capital. Zaterdag middag lekker nog even in het zonnetje en echt zonder dikke jas hoor ;) tussen de kangaroos door slenteren in de natuur in onze woonwijk. En dat heeft niets met onze wijk te maken. Iedereen in Canberra woont op 5 minuten van natuur met Roo’s, wandelpaadjes en/of mountainbike paadjes. Je hebt het vaak redelijk voor jezelf. De ochtend heeft de missus lekker op een terrasje gezeten (want was niet mee naar Sydney) met de best koffie in de wereld (Ja, de laatste jaren komen de wereldkampioenen barista en koffie brouwers uit Canberra)

Dan even boodschapjes doen in het buurt winkelcentrumpje met flinke supermarkt en altijd ruim voldoende parkeerplek. Elke wijk heeft zo'n buurtwinkelcentrumpje. Koffie tentje, restaurantje, kapper, chemist, supermarkt. Dat soort werk.

Zaterdag avond even 20 minuutjes in de auto, op naar de Super Rugby game in Noord-Canberra. ACT Brumbies tegen de Queensland Reds (die we ruim versloegen) We zijn ondertussen al Australian Conference kampioen en hebben dit jaar korte metten gemaakt met Sydney, Melbourne, Brisbane, Zuid Afrikaanse en (sommige) Nieuw Zeelandse teams, bloody Kiwi's! Nu gaan we komend week op voor de Southern Hemisphere quarter finals. Altijd parkeerplek, geen files terwijl er toch zo'n 10.000 man tegelijkertijd komen en gaan. Echt een familie dingetje trouwens, ziet gewoon toddlers in de stroller liggen in het stadion. Geen geweld of vandalisme uiteraard, en bij sommige wedstrijden kun je na de game gewoon het veld op om even met de mannen bij te praten (fuck wat zijn die gasten groot van dichtbij...)

Zondagmiddag nog even de mountainbikes in de auto. Naar Mt. Stromlo (15 auto-minuutjes) waar Australisch grootste fietspark ligt. Asfalt tracks voor de criterium fanaten, kids trails, BMX baan en een berg vol met mountainbike trails + cafe at the bottom (en altijd parkeerplek). Daar kom je dan vaak wat vage of minder vage bekenden tegen en laat je je tegen een kleine vergoeding boven op de berg afzetten door de Stromlo Shuttle als je geen zin hebt om de berg op eigen kracht te bedwingen. (en gewoon in shirts en shorts op de bike.

Nu kijken hoe we er in hemelsnaam nog een weekendje sneeuw in kunnen proppen de komende weken en een weekendje kust (allemaal op zo'n 2 uur)

Wederom, is dit saai? Ik weet het niet, ik vind van niet. Maar het is maar wat je belangrijk vindt. Uiteraard is het maar net wat je zoekt en waar je werk/studie/lot je brengt. Maar saai, dat is het (voor ons) zeker niet :)
 
Last edited:
Canberra is saai omdat iedereen dat zegt/denkt. Self fulfilling prophecy ;)

Maar interessante vraag: wat maakt een stad saai of juist niet. Struikelen over toeristen in één van de laneways? Maar de best muziek scene van het land. Lockout laws maar wel een Opera House? Nergens kunnen parkeren in de buurt van het strand onder de 20 dollar per uur (of gewoon helemaal niet kunnen parkeren?) maar wel live Aziaten gered zien worden op Bondi Beach? Geen wereldberoemde attracties in de stad hebben maar wel op bijna elke straathoek toegang tot natuur en kangaroos roaming the city? Huizen op meestal 800m2 blocks en dat vanaf 500K. Eén van de beste Uni's in het land (ANU) met een (aan de ANU afgestuurde) Nobel laureate als directeur. National Library etc.

Vanuit ons perspectief is Canberra briljant. Neem dit weekend.

Even naar Sydney/Blue Mountains op de vrijdagmiddag, want redelijk dichtbij, kopje thee bij @Red dust . Zaterdag ochtend na de hond uitgelaten te hebben weer terug naar de Bush Capital. Zaterdag middag lekker nog even in het zonnetje tussen de kangaroos door slenteren in de natuur in onze woonwijk. En dat heeft niets met onze wijk te maken. Iedereen in Canberra woont op 5 minuten van natuur met Roo’s, wandelpaadjes en/of mountainbike paadjes. Je hebt het vaak redelijk voor jezelf :) De ochtend heeft de missus lekker op een terrasje gezeten (want was niet mee naar Sydney) met de best koffie in de wereld (Ja, de laatste jaren komen de wereldkampioenen barista en koffie brouwers uit Canberra)

Dan even boodschapjes doen in het buurt winkelcentrumpje met flinke supermarkt en altijd ruim voldoende parkeerplek. Elke wijk heeft zo'n buurtwinkelcentrumpje. Koffie tentje, restaurantje, kapper, chemist, supermarkt. Dat soort werk.

Zaterdag avond even 20 minuutjes in de auto, op naar de Super Rugby game in Noord-Canberra. ACT Brumbies tegen de Queensland Reds (die we ruim versloegen) We zijn ondertussen al Australian Conference kampioen en hebben dit jaar korte metten gemaakt met Sydney, Melbourne, Brisbane, Zuid Afrikaanse en (sommige) Nieuw Zeelandse teams, bloody Kiwi's! Nu gaan we komend week op voor de Southern Hemisphere quarter finals. Altijd parkeerplek, geen files terwijl er toch zo'n 10.000 man tegelijkertijd komen en gaan. Echt een familie dingetje trouwens, ziet gewoon toddlers in de stroller liggen in het stadion. Geen geweld of vandalisme uiteraard, en bij sommige wedstrijden kun je na de game gewoon het veld op om even met de mannen bij te praten (fuck wat zijn die gasten groot van dichtbij...)

Zondagmiddag nog even de mountainbikes in de auto. Naar Mt. Stromlo (15 auto-minuutjes) waar Australisch grootste fietspark ligt. Asfalt tracks voor de criterium fanaten, kids trails, BMX baan en een berg vol met mountainbike trails. Daar kom je dan vaak wat vage of minder vage bekenden tegen en laat je je tegen een kleine vergoeding boven op de berg afzetten door de Stromlo Shuttle als je geen zin hebt om de berg op eigen kracht te bedwingen.

Nu kijken hoe we er in hemelsnaam nog een weekendje sneeuw in kunnen proppen de komende weken en een weekendje kust (allemaal op zo'n 2 uur)

Wederom, is dit saai? Ik weet het niet, ik vind van niet. Maar het is maar wat je belangrijk vindt. Uiteraard is het maar net wat je zoekt en waar je werk/studie/lot je brengt. Maar saai, dat is het (voor ons) zeker niet :)

Ok even kijken, behalve het struikelen over toerisme: goede muziekscene, check. Opera house, check, supermarkten waar je 200 parkeerplekken teveel heb met kapper etc check, gratis parkeren bijna overal behalve CBD check, elke straathoek toegang tot natuur check, goede koffie check, zee en strand altijd op max 15 min afstand waar in de stad je ook woont ipv 2 uur, check. Huizenprijzen met grote lots voor rond de 500k check, Enorm bruisende boulevard 's avonds en in het weekend check, gratis public swimming pool check, ALTIJD mooi weer, check. World cup ATB trail met verschillende grades tracks check... Ben vast een hoop vergeten maar veel wat Canberra heeft hebben wij ook... en meer. Maar ik ga natuurlijk niet teveel verklappen want het moet natuurlijk wel een beetje Ozzie's best kept secret blijven... :p
 
Maar ik ga natuurlijk niet teveel verklappen want het moet natuurlijk wel een beetje Ozzie's best kept secret blijven... :p

Bit same here. Laat ze maar geloven dat we hier 300 dagen per jaar sneeuw op het dak hebben liggen (never) en je geen goede bak koffie kunt krijgen (everywhere) ;)
 
Bit same here. Laat ze maar geloven dat we hier 300 dagen per jaar sneeuw op het dak hebben liggen (never) en je geen goede bak koffie kunt krijgen (everywhere) ;)

Ik zit een beetje in dubio aangezien wij gestimuleerd worden om meer Ozzies deze kant op te krijgen omdat het toerisme ietwat stagneert. Dus maak graag reclame voor de regio. Dus @SteveSW als jij nog wat weet, be my guest :p
 
Vertel ze dat je wel altijd dicht bij het strand zit, maar er niet kunt zwemmen vanwege de salties en de stingers :p

Hahaha stingers zijn er niet meer. Salties wel helaas, stond er laatst oog in oog met 1, we wisten dat er daar 1 zat [ @SteveSW als je mazzel heb kun je hem zien liggen in het ondiepe water naast de weddingchapel in Palm Cove naast NuNu zeg maar, tussen Clifton Beach en Palm Cove in] was wel gaaf, op de heenweg half uur staan kijken om te zien of hij er zat, dag eerder had iemand hem gespot. Niks te zien.. Op de terugweg hadden we geluk en lag hij daar een meter of 20 bij ons vandaan onder een boomstronk. Vrouwtje compleet in paniek, dus vond het ook wel een goed idee om even snel door te lopen... Maareh, als toerist zie je ze hier nooit joh, of je moet naar Bloomfield river gaan...
 
gratis parkeren bijna overal behalve CBD check
Ondertussen weer wel gratis parkeren in CBD in het weekend trouwens!
En waar op de wereld kan je leven tussen 2 World Heritage landscapes...? Sommige mensen sparen hun halve leven om hier eens op vakantie te komen.
 
Ondertussen weer wel gratis parkeren in CBD in het weekend trouwens!
En waar op de wereld kan je leven tussen 2 World Heritage landscapes...? Sommige mensen sparen hun halve leven om hier eens op vakantie te komen.

Vanaf wanneer is dit? Want vorige week moesten we nog gewoon betalen, en volgens mij zaterdag bij Rusty's ook nog.
 


OFX
Back
Top