Tamarind
Well-Known Member
@afterbang Emigreren is een leerproces he
Perth zijn mijn ouders geweest en heb genoeg video's gezien, lijkt mij persoonlijk een hele mooie stad om te wonen. Ook grotendeels prettig klimaat en wat FOL ook al zei het is daar niet zo vochtig als aan de oostkust. Hele mooie regio's eromheen: goede wijnen etc. De westkust is adembenemend mooi, nadeel dat Perth een enorm dure stad is kwa cost of living door hoge huren en hoge huizenprijzen. Nadeel verder van Perth lijkt mij dat je overal zo enorm ver vandaan zit. Dat zitten wij nu bijv in Cairns ook en dat is [soms] echt een groot nadeel. Maar ter vergelijking: Als wij naar Sydney willen is het 3 uur vliegen. Vanaf Perth is het niet te doen.
De nadelen die je opnoemt, worden vaak genoemd. Ik persoonlijk vind dat alleen een enorme misconceptie.
Huizenprijzen: https://www.realestate.com.au/australian-property-market/property-report-april-2019/
Sydney: 74% duurder
Melbourne: 40% duurder
Canberra: 27% duurder
Zie:Huizenprijzen zegt niet alles. De steden en de lokale economieën zijn zo verschillend dat je de cost (of living) niet zo 'plat' kunt vergelijken. Je zult salarissen daarbij moeten pakken. (ja, Sydney is een beetje maf )
Perth, Sydney, Brisbane enz. liggen letterlijk bijna net zo ver uit elkaar als Spanje, Nederland en Noorwegen. En ondanks dat dit EU landen zijn verschilt hun economie ook tot bepaalde hoogte. En dat is hier ook zo.
Voorbeeldje: (in het artikel mooie staatjes met salarissen, kosten enz.)
"...Dr Peter Brain of the National Institute of Economic and Industry Research said the ACT was doing very well.
"You're very wealthy, you've got the best housing affordability in the country. Rents may well be higher than Sydney and Melbourne but they should be higher, because you've got higher real incomes," Dr Brain said..."
https://www.canberratimes.com.au/st...rest-of-australia-a-new-report-says/?cs=14225
kwa cost of living door hoge huren en hoge huizenprijzen
Zie:
Verschil tussen de landen die je opnoemt is dat we wel een gedeeld belastingsysteem hebben, dat maakt de verschillende staten een stuk homogener dan EU landen met elkaar verelijken.
Voor de rest is het lastig(er) te vergelijken. Want hogere lonen is belangrijk bij de vergelijking. Maaarrr...zijn de kosten van boodschappen bijvoorbeeld overal gelijk? Of verschilt dat ook weer per staat?
ah well. In ieder geval durf ik wel te zeggen dat Perth echt niet zo duur is kwa cost of living. Misschien dat ACT in de buurt komt (hogere salarissen vs hogere huur/hypo), maar Sydney en Melbourne liggen daar ver boven.
De nadelen die je opnoemt, worden vaak genoemd. Ik persoonlijk vind dat alleen een enorme misconceptie.
Huizenprijzen: https://www.realestate.com.au/australian-property-market/property-report-april-2019/
Sydney: 74% duurder
Melbourne: 40% duurder
Canberra: 27% duurder
Brisbane, adelaide, darwin: Allemaal binnen 5% marge bij de gemiddelde (median) huisprijzen van Perth.
Je zegt dat het vliegen vanuit jouw plaats naar Sydney 3u is en vanuit Perth niet te doen. Vanuit Perth is het 6 uur. Als je toch in het vliegtuig moet stappen, doen die 3 uurtjes er toch niet toe. Als je nou de auto zou pakken en het zou 3 uur duren, versus de 4 dagen vanuit Perth, dat is een ander verhaal. Vliegen is vanuit Perth uiteraard duurder omdat het verder is.
Maar het hele "most isolated city in the world" gedoe. 11 maanden per jaar leef je in de stad waar je woont. Je gaat misschien op pad x km om de stad heen met de auto. Misschien 1 maand per jaar ga je op vliegvakantie. Maakt het dan echt uit dat Perth verder vliegen is? Ik denk dat je het jezelf vooral theoretisch moeilijk maakt door naar een kaart te kijken en te zien dat Perth verder weg ligt. Weinig mensen die een paar keer per jaar vanuit Brisbane naar Sydney, Melbourne en Adelaide rijden.
Niks persoonlijks hoor, wat jij noemt, wordt vaak genoemd. Ik denk alleen dat ze buitenproportioneel zwaar wegen bij het vormen van mensen hun mening (en soms onterecht zijn zoals huizenprijzen).
Zie:
Verschil tussen de landen die je opnoemt is dat we wel een gedeeld belastingsysteem hebben, dat maakt de verschillende staten een stuk homogener dan EU landen met elkaar verelijken.
Voor de rest is het lastig(er) te vergelijken. Want hogere lonen is belangrijk bij de vergelijking. Maaarrr...zijn de kosten van boodschappen bijvoorbeeld overal gelijk? Of verschilt dat ook weer per staat?
ah well. In ieder geval durf ik wel te zeggen dat Perth echt niet zo duur is kwa cost of living. Misschien dat ACT in de buurt komt (hogere salarissen vs hogere huur/hypo), maar Sydney en Melbourne liggen daar ver boven.
Ik denk dat de mining de median wages ook wel wat omhoog stuwt in WA. Kosten van boodschappen zullen niet overal gelijk zijn, ik kan me goed voorstellen dat je in Perth of Cairns meer betaald. De supply moet toch betaald worden, of ze smeren het uit over het hele land om kosten gelijk te houden maar dat lijkt me niet.
Even tussendoor een hondenvraag: ik wilde de import permit voor de hond aanvragen, maar op het formulier moet je een importer opgeven, met een Australisch adres. Is dat de firma waarmee je werkt en die je hond overvliegt? Of iets anders? We hebben nog geen firma gekozen, we dachten eerst dit te doen, maar misschien werkt het zo dus niet. Advies welkom!
Na wat graven op het forum vond ik een reply naar iemand vanuit de Aus institution die zich hiermee bezighoudt (wel al van 10 jaar terug) dat het ook gewoon je eigen (voorlopig) adres mag zijn. Maar dat brengt ons terug bij de nog niet doorgehakte knoop Perth of Canberra lol. We wachten dus nog even af. Ik heb 2 offertes aangevraagd intussen, JetPets en SkyFast (dat is Belgisch dacht ik). Dus misschien leveren zij ook een adres aan.
@afterbang Wat is er lastig aan VCK voor Vlamingen? Sowieso vanuit Amsterdam vliegen?
Twee jaar inmiddels, de tijd vliegt als je je amuseer