LaStaVaZa Max en Katja

Even een kleine update. Ondertussen ben ik al ruim een week hier.
Bij deze kan ik iedereen ten zeerste aanbevelen om een container over te huizen, zeker als je met meerdere (gezin) mensen vertrekt en al helemaal als je hier de prijzen ziet van meubels en dergelijke. Ik had in Nederland niet zo veel spulletjes en ik heb via marktplaats heel veel mensen blij gemaakt, tevens een leuk bedrag bij elkaar gekregen.
Maar nu we aan het shoppen zijn om ons huis enigszins te vullen, poeh dan moet je wel even slikken hoor. Goeie genade.....:confused: de dollars vliegen de deur uit; dus wees gewaarschuwd!

Verder zijn we natuurlijk druk met de buurt verkennen :D en bijvoorbeeld een rijbewijs te regelen. Laatste update voor NSW; je moet 6 maanden in het land zijn (dus niet zoals ik even op en neer, dan begin je weer opnieuw te tellen) en dan moet je naar een bureau midden in Sydney dat jouw nederlands rijbewijs vertaald. Dus niks geen eigen vertaling of een internationaal rijbewijs. Regeltjes volgen. Dat gaan we dus de komende week doen, dan heeft Max het zijne al. Kunnen we dan om laten zetten bij de betreffende instantie (ik zal dit later nog even aanvullen).

Voor de rest....zoeken naar werk. Lastig, moeilijk en ingewikkeld, maar ik ga een paar cursussen volgen en heb al wat dingetjes uit staan, dus ik keep my fingers crossed. Het gaat lekker hier!!!:)
 
Even een kleine update. Ondertussen ben ik al ruim een week hier.
Bij deze kan ik iedereen ten zeerste aanbevelen om een container over te huizen, zeker als je met meerdere (gezin) mensen vertrekt en al helemaal als je hier de prijzen ziet van meubels en dergelijke. Ik had in Nederland niet zo veel spulletjes en ik heb via marktplaats heel veel mensen blij gemaakt, tevens een leuk bedrag bij elkaar gekregen.
Maar nu we aan het shoppen zijn om ons huis enigszins te vullen, poeh dan moet je wel even slikken hoor. Goeie genade.....:confused: de dollars vliegen de deur uit; dus wees gewaarschuwd!

Verder zijn we natuurlijk druk met de buurt verkennen :D en bijvoorbeeld een rijbewijs te regelen. Laatste update voor NSW; je moet 6 maanden in het land zijn (dus niet zoals ik even op en neer, dan begin je weer opnieuw te tellen) en dan moet je naar een bureau midden in Sydney dat jouw nederlands rijbewijs vertaald. Dus niks geen eigen vertaling of een internationaal rijbewijs. Regeltjes volgen. Dat gaan we dus de komende week doen, dan heeft Max het zijne al. Kunnen we dan om laten zetten bij de betreffende instantie (ik zal dit later nog even aanvullen).

Voor de rest....zoeken naar werk. Lastig, moeilijk en ingewikkeld, maar ik ga een paar cursussen volgen en heb al wat dingetjes uit staan, dus ik keep my fingers crossed. Het gaat lekker hier!!!:)
Fantastisch Katja!! We leven helemaal met je mee;) Hoop dat je snel iets leuks vindt en anders eerst maar genieten van de Australische winter!!! Enjoy!
 
Goed om weer wat van je te horen Katja.
Dat van die container, dat hadden wij al zo ingeschat. Onze 40-voeter wordt donderdag ingeladen, wij sjouwen alles mee.
Voor het prijsverschil tussen een 20- en een 40-voeter kunnen wij alles wat dus meer mee kan, niet vervangen.
Kijk jij ook nog wat op Gumtree Katja?
 
Even een kleine update. Ondertussen ben ik al ruim een week hier.
Bij deze kan ik iedereen ten zeerste aanbevelen om een container over te huizen, zeker als je met meerdere (gezin) mensen vertrekt en al helemaal als je hier de prijzen ziet van meubels en dergelijke. Ik had in Nederland niet zo veel spulletjes en ik heb via marktplaats heel veel mensen blij gemaakt, tevens een leuk bedrag bij elkaar gekregen.
Maar nu we aan het shoppen zijn om ons huis enigszins te vullen, poeh dan moet je wel even slikken hoor. Goeie genade.....:confused: de dollars vliegen de deur uit; dus wees gewaarschuwd!

Verder zijn we natuurlijk druk met de buurt verkennen :D en bijvoorbeeld een rijbewijs te regelen. Laatste update voor NSW; je moet 6 maanden in het land zijn (dus niet zoals ik even op en neer, dan begin je weer opnieuw te tellen) en dan moet je naar een bureau midden in Sydney dat jouw nederlands rijbewijs vertaald. Dus niks geen eigen vertaling of een internationaal rijbewijs. Regeltjes volgen. Dat gaan we dus de komende week doen, dan heeft Max het zijne al. Kunnen we dan om laten zetten bij de betreffende instantie (ik zal dit later nog even aanvullen).

Voor de rest....zoeken naar werk. Lastig, moeilijk en ingewikkeld, maar ik ga een paar cursussen volgen en heb al wat dingetjes uit staan, dus ik keep my fingers crossed. Het gaat lekker hier!!!:)
Leuk om je update te lezen! Verhuizen is altijd een dure aangelegenheid. Ook hier vliegen de dollars de deur uit.
Wat het rijbewijs betreft: het is voor mij alweer een paar jaar geleden, maar ook voor mij was het een half jaar wachten en weer opnieuw beginnen te tellen nadat ik op en neer naar Nederland was geweest. Verder liep ik ook nog tegen het e/v gebeuren aan. Alles staat op mijn man zijn naam en ook in Nederland gebruikte ik die naam, met als gevolg dat bankpasjes ed op mijn gehuwde naam staan. Maar dat erkennen ze niet bij de RTA. Zorg dus dat je een bankpasje en je Medicare card op je meisjesnaam hebt. Dan kan je dat alvast overleggen. Verder moet je nog kunnen bewijzen dat je op het adres woont, waar je woont. Dat kan met een huurovereenkomst, maar ook met een gas-, water- of electriciteitsrekening op jouw (meisjesnaam). Eventueel kan je ook vragen of iemand een verklaring aflegt dat je daar woont. Dat kan gewoon op het aanvraagformulier. Wat de vertaling van je Nederlandse rijbewijs betreft, was dat bij ons helemaal niet nodig. Ik zou gewoon naar een andere RTA gaan. Er is nl. nogal een verschil tussen de manier van aanpak tussen verschillende RTA's, waarschijnlijk door ervaring van de werknemers. In eerste instantie was ik Thornleigh (klein bureau) en daar moest ik een verklaring hebben van de datum waarop mijn rijbewijs voor het eerst was afgegeven. Dus aangevraagd in NL en wachten. Na een paar weken ging ik met alle pasjes op mijn eigen naam, rekening en rijbewijs naar een RTA in Parramatta (groter kantoor) en toen had ik de verklaring helemaal niet nodig, want er stond al een datum achterop het rijbewijs (wel niet de echte datum van eerste uitgifte, maar goed genoeg om aan te tonen dat je al een aantal jaren in bezit van een rijbewijs bent) en dat voldeed. De hele afhandeling vond ik in Parramatta ook een stuk professioneler. Ik zou dus maar even wachten met het laten vertalen van je rijbewijs.
Verder is het handig om eerst een formulier te downloaden of op te halen bij een RTA, zodat je alles eerst even door kan lezen. Er staat precies op welke bewijzen je moet kunnen overleggen en wat voldoet om aan te tonen wie je bent en waar je woont.
 
Goed om weer wat van je te horen Katja.
Dat van die container, dat hadden wij al zo ingeschat. Onze 40-voeter wordt donderdag ingeladen, wij sjouwen alles mee.
Voor het prijsverschil tussen een 20- en een 40-voeter kunnen wij alles wat dus meer mee kan, niet vervangen.
Kijk jij ook nog wat op Gumtree Katja?
Ik klik me te pleuris op Gumtree :p maar je weet nooit hè. Beter 1 klik te veel...voor baantjes en wel eens gekeken voor meubels, maar we hebben geen auto, das een beetje lastig soms.
En inladen die container familie Mountains, met alles wat je hebt, dus ja ook die potjes met dingetjes zoals spijkertjes, dopjes, potloden, paperclips, anything....meenemen, volladen tot de nok hihi
 
Hee Katja! Leuk om je update te lezen, je bent al lekker bezig zo te horen. Lijntjes uitgezet en kansen pakken die je pakken kan - dat levert naast de nodige inspanning vast ook energie en nog meer enthousiasme op :) Keeping my fingers crossed for you!
 
Leuke update, en je bent ook goed bezig met de benodigde documenten. Nu hopen dat je snel een leuke baan ! Keep us posted!

Tja, wij weten nog niet wat we wel of niet meenemen. Alles nieuw kopen of een container....we zijn er nog niet uit. Maar goed, wij moeten nog een flinke tijd wachten :(
 
Thanks @Tamaria ik zie ons nog zitten in Den Bosch :)
@Margrietvk ik wil First Aid halen (want ik zou het liefste als gids de brug gaan beklimmen met toeristen, maar ik was net te laat, moet nu wachten tot de volgende sollicitatieronde eind september) en mijn bewijzen voor Gaming and Alcohol, dat moet hier in NSW dmv een 1 daagse cursus. Dan kan ik wellicht in de horeca beginnen; lijkt me leuk en ik wil gewoon wat doen! Mensen leren kennen, nieuwe dingen doen, ik ben niet zo'n stilzitter (bovendien heb ik al zo lang moeten wachten, sorry ik klaag niet hoor) en ik heb altijd in de horeca gewerkt. Ik wil ook een cursus barrista doen, beetje koffiezetten is wel gewenst in dit land :rolleyes: en het lijkt me gewoon leuk om te doen. Ik ben toch een doener en een mensen-mens.
enne @FritsC geloof me, meenemen die spullen, zeker als je degelijke (eiken) meubels hebt, doen! echt waar, de kwaliteit is hier over het algemeen wat minder dan wij gewend zijn en anders is het 2 keer zo duur :mad:
Bovendien kun je alles in die container pleuren, je fiets....maar ook dat kleine potje met frutsels en friemeltjes, waar ik dus hier op mis grijp.
Gelukkig kunnen wij op onze fietsen een kilo of 50 aan potgrond verslepen en 30 bloempotten haha lachen wel, zowel voor ons als voor de tegenliggers en voorbijgangers, we maken er wat leuks van hier.
 
Leuke update! Heel herkenbaar allemaal. We hebben vorige week na lang zoeken 1000 dollar uitgegeven aan een matras (ligt wel lekker hoor :). Gisteren kwamen we langs een factory outlet voor matrassen waar ze vergelijkbare voor de helft verkochten. Jammer maar zo gaat dat.
We hadden ook veeeel meer mee moeten nemen hoewel we ons waarschijnlijk ook rotschrikken als de container (20 voet, bijna vol, gezin met twee kids :) aankomt. Rijbewijs voor QLD was een eitje. De bank heeft een brief gemaakt met ons adres, zelfs voor het huurcontract getekend was. Vandaag kwam mn rijbewijs binnen in de post. En inderdaad, wat gaan de dollars hier verschrikkelijk hard! Als sneeuw voor de zon. In het begin moet er heel veel geregeld worden in heel korte tijd. Dan is er niet altijd tijd om alle alternatieven uitgebreid te onderzoeken. Gewoon slikken en doorgaan. Ik ben ook druk druk druk op zoek naar werk. Succes met starten en blijf lachen!
 
Ons rijbewijs was hier een appeltje/eitje bij de RTA in Springwood, Blue Mountains. Inderdaad formulier opgehaald en ingevuld, terug met een paar bewijzen , w.o. een verklaring van een vriend dat we op zijn adres wonen en je nederlandse rijbewijs. Ik had voor de zekerheid een internationaal rijbewijs uit Ned. meegenomen, maar daar hebben ze helemaal niet naar gekeken. Ter plekke werd er een foto van ons gemaakt. Ik heb contactlenzen en moest daar ook een ogentestje doen en 15 minuten later liepen we met ons rijbewijs de deur uit. Geen idee of je naar elk willekeurige RTA kunt, maar het is het zeker waard om dat even uit te zoeken. Scheelt tijd en een vertaling.
 
Ons rijbewijs was hier een appeltje/eitje bij de RTA in Springwood, Blue Mountains. Inderdaad formulier opgehaald en ingevuld, terug met een paar bewijzen , w.o. een verklaring van een vriend dat we op zijn adres wonen en je nederlandse rijbewijs. Ik had voor de zekerheid een internationaal rijbewijs uit Ned. meegenomen, maar daar hebben ze helemaal niet naar gekeken. Ter plekke werd er een foto van ons gemaakt. Ik heb contactlenzen en moest daar ook een ogentestje doen en 15 minuten later liepen we met ons rijbewijs de deur uit. Geen idee of je naar elk willekeurige RTA kunt, maar het is het zeker waard om dat even uit te zoeken. Scheelt tijd en een vertaling.

En Katja en Koos: van die vliegende dollars is heel herkenbaar. Er moet gewoon veel gebeuren in die eerste paar weken. Zeker met het kopen van een redelijke auto en de eerste huur/borg voor een huurhuis. En dan heb ik nog niet eens alle boodschappen gedaan voor ons nieuwe huis. Ben wel op de aanbiedingen aan het letten, vooral de 'half price' bij Coles en Woolies zijn favoriet. Gelukkig hebben wij ook gekozen voor een container, die inmiddels in de haven van Sydney is aangekomen en hopen we dat die binnenkort wordt afgeleverd!
 
Bedankt weer allemaal en zo zie je maar weer elk kantoortje heeft zijn eigen regels. Vooralsnog hebben wij ons rijbewijs niet nodig, dus hebben we verder nog niks ondernomen, maar we zullen eens rond shoppen zoals @Janneke61 en @Red dust al aangeven, het is in ieder geval de moeite waard.
Ik heb maandag een sollicitatiegesprek bij een cruiseliner.....spannend.....wellicht komen de dollars dan mijn kant op :)
 
Ons rijbewijs was hier een appeltje/eitje bij de RTA in Springwood, Blue Mountains. Inderdaad formulier opgehaald en ingevuld, terug met een paar bewijzen , w.o. een verklaring van een vriend dat we op zijn adres wonen en je nederlandse rijbewijs. Ik had voor de zekerheid een internationaal rijbewijs uit Ned. meegenomen, maar daar hebben ze helemaal niet naar gekeken. Ter plekke werd er een foto van ons gemaakt. Ik heb contactlenzen en moest daar ook een ogentestje doen en 15 minuten later liepen we met ons rijbewijs de deur uit. Geen idee of je naar elk willekeurige RTA kunt, maar het is het zeker waard om dat even uit te zoeken. Scheelt tijd en een vertaling.
Op zich is het aanvragen van je rijbewijs inderdaad een fluitje van een cent, als je maar de juiste bewijzen kunt overleggen die op de goede naam staan. Ik heb altijd mijn dubbele naam gebruikt, dus mijn man zijn naam en mijn meisjesnaam daarachter. Mijn bankpasjes en post die ik krijg op mijn adres staan dus allemaal op die naam en dat wordt niet geaccepteerd. Telefoon-, gas-, water- en electriciteitsrekeningen en huurcontract stonden allemaal op mijn man zijn naam aangezien hij alles hier had geregeld toen ik nog in Nederland woonde. Aangezien mijn man regelmatig in het buitenland zit, had hij zijn NSW rijbewijs ook nog niet en dan moet je inderdaad een vriend of een bekende een verklaring laten invullen. Als je het van tevoren weet, kun je daar rekening mee houden, maar ik werd er pas mee geconfronteerd toen ik dacht mijn rijbewijs even te kunnen aanvragen. Dus dan moet je eerst je naam weer laten veranderen (bij Medicare) of gewoon een bankrekening openen op je meisjesnaam.
Trouwens, hoe kan het dat jij je rijbewijs al hebt kunnen aanvragen, @Red dust ? Moet jij hier niet eerst zes maanden wonen?
 
Ik weet dat je het al eens eerder gepost hebt @slatsr , en ik werd daardoor in twijfel gebracht, maar je kunt in NSW pas je rijbewijs omzetten nadat je hier zes maanden onafgebroken hebt gewoond. De post van Katja bevestigt mijn ervaring nog maar eens.
 
Back
Top