Lastavaza Red dust

Dank allemaal, inderdaad vorige week in de aanbieding de Coles vriezer geplunderd. Pas bij Woolies wat uit koelvak geprobeerd, maar die champignonburgers waren echt niet te pruimen. De Vegie Delights van IGA zijn ook wel aardig. Grappig Yuud, ik was altijd verslingerd aan mijn geroosterde broodje met kaas en een sinaasappel en glaasje melk in de morgen, maar ben nu ook aan de cornflakes/muesli/fruit. Ik haal de muesli trouwens gewoon bij de Aldi.
Ga vanavond limoncello maken, want wat moet ik anders met al die citroenen uit eigen tuin? Tips zijn welkom, heb nog een emmer vol! Oh ja, heb online kefir grains gekocht en ben begonnenom zelf yoghurt te maken hier, want 6 dollar voor een kilo yoghurt vind ik toch wel erg gortig.
Verder gaat het lekker hier. Via mijn vrijwilligerswerk leuk juridisch onderzoeksproject aan het doen voor een paar weken. Cursus voor trainer is halverwege, nu nog een baan voor langere termijn. En we hebben onwijs veel zin in het voorjaar en kijken uit naar het bezoek van mijn mams die over 4 weken deze kant op komt.

Oh ja, heb online kefir grains gekocht en ben begonnenom zelf yoghurt te maken hier, want 6 dollar voor een kilo yoghurt vind ik toch wel erg gortig.
:eek: Huh?! en wat zijn dan kefir grains? - don't answer that - zojuist even op google afbeeldingen gekeken, er ging weer een wereld voor me open... wow...
Benieuwd naar je resultaten @Red dust !

Ben ook wel benieuwd naar je yoghurt recept en resultaat!

Bircher muesli is weer iets heel anders dan muesli. Dit moet je laten weken. Probeer maar eens :)

Ik drink enkele keren per dag heet (kokend) water met uitgeperste citroenen. Begon met 1 citroen per kopje en doe er nu 2 in (wel n enorme mok hoor volgens mij n halve liter kop). Heb ook n boek over citroenen gekocht je kan er echt alles mee doen van schoonmaken tot gezichtverzorging tot aan medische kwaaltjes etc. Je moet de citroenen regelmatig blijven plukken dan blijven er nieuwe aan komen (het hele jaar door). Op de schaal rijpen ze dan nog verder.

Had n foto van t boek genaakt maar de file mag Max 256kb zijn. Eeeh welke foto is zoooo klein :(
Anyway boek heet: lemon, van Diane & Jon Sutherland. Subtitel: hundreds of household hints

niks geen recept nodig voor kefir grains. Gewoon melk op gieten en dag laten staan op ongeveer 20 graden en dan fermenteert de yoghurt en heb je een soort dunne yoghurt. De kefir eruit filteren, yoghurt opbergen in de koelkast en opnieuw beginnen. De kefir grains groeien, dus je kunt steeds meer maken. Ook lekker voor drinkyoghurt met vers fruit gemixt of met sinaasappelsap.
Dank Yuud, ik zal eens kijken naar dat boek!

Waar koop je kefir grains? Niet in de supermarkt lijkt me?
Heb je t al gegeten van jezelf?

Hey Red dust,

Onderstaand een recept voor je citroenen / Kefir. Ik weet niet of je dezelfde kefir hebt natuurlijk.
Maar zoals de foto's op google aangaven lijkt het er wel op.
Ik ben zelf net ook weer een kuurtje van 10 dgn begonnen.

WATERKEFIR

Waterkefir is in tegenstelling tot melk-kefir misschien nog beter te drinken.
Bereiding voor 2 liter.
Glazen wekfles of een andere goed af te sluiten pot van 2 liter.
Daarin 6 eetlepels kefir – 100 tot 150 gram rieetsuiker-3 a 4 gedroogde vijgen.
Een citroen met schil half doorsnijden (biologisch of goed wassen)
Met water opvullen en goed omroeren: niet in de koelkast na 24 uit nogmaals goed omroeren.
Laten staan minimaal 48 uur, maximaal 36 uur: koolzuurgehalte stijgt van dag tot dag.
Afzeven en in flessen doen: de bijgaande citroen uitpersen en het sap er bij doen.
De kefir vermeerdert zich snel. Hij kan met een theelepeltje suiker in water een paar weken bewaard blijven in de koelkast.

Last edited:
Dank Wenden, maar voordat jullie nu allemaal denken dat ik enge ziektes onder de leden heb: ik ben kerngezond, maar zocht gewoon een goedkoper alternatief voor yoghurt. En het lukt steeds beter!

Hoi Red dust, zo was het inderdaad niet bedoeld hoor.
Ik heb het nu bij het recept gehouden.

Hebben jullie de storm goed doorstaan? 20cm sneeuw en geen stroom zag ik op het nieuws.. hoop dat alles in orde is met jullie!

Toevallig waren we net een paar dagen weg met mams die over is uit Nederland. Lazen in de krant dat het inderdaad bijzonder weer was. Notabene een jaar geleden waren hier nog fikse bosbranden. Hoe raar kan het gaan! Maar wij zaten afgelopen dinsdagavond in Lower Portland in de spa op het deck van onze cottage met uitzicht op de Hawkesbury river (tot het begon te hozen). Begreep wel van onze buurman dat het hier in de lower blue mountains flink geregend heeft, verder niets aan de hand. Dus geen spannende verhalen van onze kant.

Bevalt de yoghurt nog steeds goed zo @Red dust ? Ik overweeg om aan Sjnterklaas een yoghurtmaker te vragen, zou dat een goed plan zijn? Het is hier nu 38 graden, dus groeit de yoghurt dan twee keer zo snel? Grapje.

Ja dat is echt zo! Nu het in huis een stuk warmer is gaat de yoghurt een stuk sneller. Heb al een deel van de kefir plantjes weggedaan omdat het teveel was :) Ik heb geen yoghurtmaker, dus geen idee hoe dat proces werkt.

Oh, Miss Bang liep tegen deze site aan: http://www.bulkwholefoods.com.au

Aangezien wij hier van alles doen met Amandelmeel, Kokosolie en al dat soort zaken (i.p.v. granen e.d.) kreeg ze het een beetje benauwd of dit in OZ ook te vinden was. Nou en of! En het gekke... het is NIET duurder dan in NL. Het is ongeveer even duur. Maar met de OZ levensstandaard (inkomen) dus eigenlijk nog iets goedkoper :eek:

Nu we het toch over goedkoper hebben... Zelfs de IKEA is goedkoper in OZ dan NL (9 van de 10 items) Als je dan het OZ inkomen er nog bijneemt is IKEA dus echt El Cheapo :confused: Alleen die bedmaten hé. Daar klopt nog steeds geen bal van o_O

Back