LaStaVaZa van Lamarck

Ach die regen. denk maar zo erger wordt het niet en het is winter. Volgens de laatste berichten uit Nederland is het daar hetzelfde weer en daar is het zomer ;-)

Hoop dat jullie een leuke dag hebben gehad ;-)
 
Goed te horen dat jullie veilig zijn aangekomen. Settle maar lekker in. Een aanrader, zeker met de kids is Cleland Wildlife Park, in de hills, prachtige route en heel dicht bij Mount Lofty Summit voor een prachtig uitzicht over de stad :)
Geniet er maar lekker van!!!
 
Het gaat hier best goed. Zoals gezegd was de reis lang maar heel ontspannen. Toen we eenmaal hier waren hebben we ook enorm veel geslapen, bijna 24 uur aan een stuk, met af en toe even een ontbijt of avondeten ertussendoor. We waren allemaal enorm moe, maar nu gaat het wel weer normaler.
Het weer is hier prut. Ze hebben in geen jaren zoveel regen gehad. Vandaag viel er in 1 dag meer dan voorgaande jaren het hele jaar. Dus iedereen is zo blij met de regen. Zucht. Dat hebben wij dan weer. Gelukkig hebben we de winterjassen mee, en hebben we vanaf gisteren een huurauto (een Kia Rio, bij Koala Car Rentals). Dat scheelt al een heleboel. Na het slapen zijn we wat gaan regelen, zoals de bankpassen en internet en telefoon en wat nieuw speelgoed voor de kinderen. En we hebben de overloopstekker van de ANWB ´aangepast´ (deels gesloopt) zodat de oplader van de laptop erin kan. En we kregen het advies van de bank om zsm een tfn nummer aan te vragen. Ze moeten nl als je geen tfn nummer hebt, 50% van je rente inhouden als belasting. Dat kan je dan de maand erop weer terugvragen, maar met het afsluiten van het financiele jaar op 30 juni kan dat niet meer, en zouden we een tax return form in moeten vullen. Dus we hopen dat het nog lukt voor die datum.
Wat de baan betreft kreeg ik te horen dat ik overgekwalificeerd ben grrrrr. Nou, graag! Dan is het wat minder moeilijk met de overgang van taal en cultuur en het is maar een contract van 12 maanden. Maar hij zei erbij dat hij me wel wil houden en dus met de director ging overleggen om te zien of ze iets anders voor me hadden. Geen idee wat dat betekent. Misschien wel een leukere baan, of misschien is het wel een verkapte manier van iemand aan het lijntje houden? Iemand?

Na twee dagen van geregel in de stad hebben we vandaag iets leuks gedaan. We zijn naar Warragong conservation park geweest, een dierenverblijf waar je de dieren nog moet zoeken, en hebben daar onze eerste koala, kangaroes, wallabies, lorikeets, galahs, platypussen en bandicoots gezien. Om er even in te komen :) Prachtig gebied om te wandelen dus een welbestede dag.

We hebben trouwens naast internet ook nieuwe telefoonnummers. Dat was ook een makkie. Het kost wel een smak duiten, maar we wilden niet vast zitten aan contracten omdat we niet in deze wijk blijven wonen, en ik begreep dat je dan niet weet of je ontvangst hebt. Dus nu hebben we prepaid telefoons en prepaid internet.

Ff denken hoor, wat er nog meer te vertellen valt.
Het huisje was even wennen. Het is tamelijk jaren 70 (tikkeltje ouderwets), de tv werkt niet goed en het is behoorlijk koud. Aan de andere kant is het wel schoon en dingen als het gasfornuis en de oven en de douche enzo werken prima. En het is natuurlijk ook bedoeld als vakantiehuisje. Dat is wat dubbel: er is eigenlijk geen scheiding tussen vakantie en het opbouwen van een nieuw leven. Dat voelt soms raar. Aan de ene kant erg luxe want we hebben de tijd, aan de andere kant primitief in zo'n vakantiehuisje zonder afwasmachine en met beperkt ruimte. We moeten af en toe bewust bedenken dat dit niet definitief is, maar alleen een tussenstation.
Zo voelden we ons de afgelopen dagen erg onthand zonder auto en internet. Gelukkig hebben we daar gisteren wat aan kunnen doen. En zondag gaan we bij Saskia en Rensa op bezoek, dan zien de kinderen ook eens hoe een normaal huishouden eruit ziet.

Verder weinig toe te voegen… Mooie foto´s hadden we tot vandaag nog niet, we vergeten steeds om het fototoestel mee te nemen en bovendien kun je ook geen mooie foto´s maken van een dagje dingen regelen in de City met regenachtig weer! Maar Warragong heeft aardig wat goed gemaakt ;-)

Wat zouden jullie nog meer willen weten? Ik weet dat ik een hoop van dit soort ´eerste weken´ verhalen heb gelezen, maar ben nu helemaal kwijt wat je dan wilt weten!
 
Inderdaad, verhaaltjes van jullie wel en wee ginder, zoals je nu hebt gedaan dus :up:

Doe dat nog goed daar!

En tot september! ;)
 
Ik weet uit eigen ervaring dat er werkelijk niets ergers is voor je humeur dan de zomer overslaan. Hadden wij 3 jaar geleden. We vertrokken toen het eindelijk lekker weer werd in Nederland en kwamen midden in een zeer natte Westaustralische winter aan. Volgens mijn wederhelft had ik last van een "winterdepressie" veroorzaakt door een tekort aan zon... Is allemaal goed gekomen :), gaat jullie ook zeker lukken!!!
 
Wat je schrijft is sowieso goed. Iedereen is volgens mij razend benieuwd hoe het jullie vergaat Down Under.
Dus wat ons betreft: keep writing! :up:
We zullen duimen dat je een mooi aanbod krijgt voor een baan. Als dat in orde is, dan is dat weer een hele stap in de goede richting. Succes hoor enne.....laat nog eens wat van je horen (maar dat zit vast wel goed).
 
Super leuk om te lezen en komt allemaal zo bekent voor..:) Succes,geniet en ik ga jullie zeker volgen,dus keep posting:rolleyes:
 
update 2
We zijn nog steeds niet toegekomen aan huizen kijken, dus degenen die zitten te wachten op een mening over wijken enzo moeten nog even wachten. Die andere dingen kosten wat meer tijd ;-)

na een leuke dag bij Saskia, Rensa en SAM (al lag die vooral te slapen ;) ) zijn we maandag op autojacht gegaan. Rond kwart over 5 's avonds kwamen we weer buiten, met een auto. Nouja, we konden hem de volgende dag ophalen. Dus die ochtend eerst rondgebeld voor een verzekering, en langs de bank voor een cheque (!! echt waar!!) en toen kon de auto opgehaald. Uiteindelijk was dat ook pas rond drieen, dus de doorlooptijd van een auto kopen is 2 dagen.

Vandaag een poging gedaan om nog wat regelwerk rond te krijgen. Voor die auto moeten we nu toch vrij snel een rijbewijs regelen, dus vandaar. TFN was er nog niet, helaas, en de eerste poging voor een rijbewijs mislukte omdat we 1 papier met adres te weinig bij ons hadden. Zucht. Centrelink ging min of meer in 1 keer goed, kostte ongeveer anderhalf uur, en medicare ging ook vanzelf (uurtje). De kinderen waren ondertussen gaar, wij eigenlijk ook, maar het rijbewijzenkantoor zat ernaast dus daar toch maar een tweede poging gedaan. Eerst in de rij voor een nummertje en een rood formulier, daarna terug in de wachtkamer en toen naar het loket. De dame erachter had het ook gehad zo op het eind van de dag en begon eerst te piepen over dat we geen vertaling hadden, en uiteindelijk zag ze het licht en gaf ons allebei een nieuw paars formulier dat we in moeten laten vullen door een optometrist omdat we allebei een bril dragen (daar had ik nog nooit van gehoord! Iemand??!). Maar ook de tweede poging voor een rijbewijs is dus niet gelukt :(. Nu moeten we eerst dat andere formulier ingevuld zien te krijgen voor poging 3. En dan opletten dat we weer alles mee hebben: oude rijbewijs, papier met adres, pasje met naam en handtekening, paspoort en het rode formulier.

Maar gelukkig gaan we morgen eindelijk op huizenjacht. Er komt/kwam gewoon steeds wat tussen, en zo ondertussen wil ik graag rond gaan kijken!
En het weer was vandaag prima, niet warm maar wel droog en zonnig en gewoon lekker. Net voor het eten nog even naar het strand geweest voor de zoveelste mooie zonsondergang. Veeeeeel beter!

Na schrift: ondertussen heeft zoon zijn bril gesloopt. Misschien toch morgen die optometrist?
 
Hi :)

Kijk dat geregeld klinkt misschien heel vervelend voor jullie, maar voor ons komt het over als iets waar je ook gewoon van moet genieten. Je wordt onderdompelt in het Australische proces en daar kan je alleen maar heel veel van leren. Dus begin maar met leren genieten ervan :) Ik kan me heel goed herinneren dat ik op mijn WHV kennis heb gemaakt met de Australische bureaucratie toen we een dagje in het ziekenhuis doorbrachten. Dat hebben we alleen maar gered doordat we het zagen als een ervaring die we dan maar weer van het lijstje konden schappen :)

Zet hem op en geniet (al moet dat met die zonsondergangen wel lukken toch?)!
 
update 2
We zijn nog steeds niet toegekomen aan huizen kijken, dus degenen die zitten te wachten op een mening over wijken enzo moeten nog even wachten. Die andere dingen kosten wat meer tijd ;-)

na een leuke dag bij Saskia, Rensa en SAM (al lag die vooral te slapen ;) ) zijn we maandag op autojacht gegaan. Rond kwart over 5 's avonds kwamen we weer buiten, met een auto.

En wat is het voor auto :)

de eerste poging voor een rijbewijs mislukte omdat we 1 papier met adres te weinig bij ons hadden
Is dat je tijdelijke adres? Want wij hebben straks natuurlijk nog geen adres... Of ze moeten het hotel en daarna de camping accepteren als adres.


De dame erachter had het ook gehad zo op het eind van de dag en begon eerst te piepen over dat we geen vertaling hadden, en uiteindelijk zag ze het licht en gaf ons allebei een nieuw paars formulier dat we in moeten laten vullen door een optometrist omdat we allebei een bril dragen (daar had ik nog nooit van gehoord! Iemand??!). Maar ook de tweede poging voor een rijbewijs is dus niet gelukt :(.

Goede tip. Gaan we toch maar vooraf de vertaling bij de ANWB ophalen. Voorkomt discussie. En wellicht van Laura maar even de brilwaardes van de opticien meenemen. (of het doosje met de lenzen)

Maar gelukkig gaan we morgen eindelijk op huizenjacht. Er komt/kwam gewoon steeds wat tussen, en zo ondertussen wil ik graag rond gaan kijken!
En het weer was vandaag prima, niet warm maar wel droog en zonnig en gewoon lekker. Net voor het eten nog even naar het strand geweest voor de zoveelste mooie zonsondergang. Veeeeeel beter!

Klinkt goed. Goed om te lezen dat het weer nu beter is. Weeronline is ook al wat positiever :)
 
ja, die zon maakt veel goed ;) maar ik weet niet precies wat jij je voorstelt bij genieten van in volle wachtkamers zitten met het vijfde formulier van vandaag :D . Nee hoor, wat mij betreft is dat een noodzakelijk kwaad. Dan zit ik liever met een laptop in het zonnetje een paklijst in te vullen ;-).
Ik denk dat het geregel vooral lastig is omdat de kinderen er niks aan vinden. Die vervelen zich kapot op zo'n middag en worden er ongeduldig van. Probeer jij maar eens te genieten als allebei je handen en knieën geclaimd worden door twee ruziënde kids die veel liever schelpen gaan zoeken op het strand.
En bovendien wil ik eigenlijk naar huizen gaan kijken. Nu zijn er weer drie dagen voorbij gegaan met formulieren invullen en in de rij staan, en ik word er ook ongeduldig van :p.
 
@tommy het is een Toyota Camry geworden! Niet heel nieuw, maar hij rijdt lekker en had nog niet veel op de kmteller staan, dus hopelijk kan hij nog even mee. Het was in elk geval binnen budget, en binnen het wensenlijstje, dus we zijn er heel blij mee. Ook fijn dat we hem een dag later meteen mee konden nemen. Dat scheelt weer voor de huurauto!

Het is idd ons tijdelijk adres. We zitten daar zes weken, maar vind het wel een beetje onhandig om nu al dat adres overal neer te zetten. Straks op tijd adressen wijzigen.
 
Ik weet niet of ik er ooit van ga genieten maar al dat regeltjes geneuzel went wel , en ach je hebt weer een verhaal te vertellen en iedereen is het met je eens dat het allemaal veel te veel geneuzel is!
Mijn grootste verbazing was toen ik mijn Working with Children Check moest aanvragen: hier een samenvatting:
- mijn foto was niet goed....deze foto's zijn voor alles gebruikt wat ook maar met Australie te maken heeft maar ach, ze maken ter plekke een slechtere voor $15.
- ik had voortvarend het aanhangels met de uitleg en proof of identity check puntentelling af gescheurd, dit is toch alleen maar voor mij om te checken of ik alles bij me heb? Nee dame van postkantoor had die nodig om te zien of ik alles bij me had? ( pak ff een nieuwe? nee)
- ik dacht dat de brief van mijn Police Check met mijn huidig adres wel goed zou zijn....nee, moet bank statement of utility bill zijn. Police kan zich vergissen met mijn adres( bank niet? ) en PC staat niet als formulier op de uitleg als zijnde ok dus dame accepteerde het niet!
Tja...genieten was het niet maar ik heb wel wat te vertellen toch?
Hoop dat jullie snel een huis vinden!!

Greetz, Mien
 
Back
Top