weer eens een update, want we zitten hier een jaar dus da's dan zo'n mooi moment 'om de balans op te maken'. Nouja, voor zover dat kan dan
.
Om dan maar bij de hoofdvraag (denk ik) te beginnen: nee, we hebben er zeker geen spijt van en ja, we zijn blij dat we hier zitten.
En de tweede vraag die er vaak achteraan komt: nee, er valt eigenlijk weinig tegen (maar dat is denk ik ook omdat we niet zoveel verwachtingen hadden) en nee, het is hier niet het paradijs (maar dat idee hadden we gelukkig ook niet).
De grote dingen gaan gewoon min of meer normaal door, geloof ik. Werk, school, weekenden, hobbies, en de afwasmachine doet de afwas.
Sommige dingen die in het begin wat tegenvielen blijken ook weer mee te vallen. Zo vonden we de huizen nogal primitief. Verwarming alleen in de woonkamer, oude badkamer, oude keuken, slechte isolatie. Maar gelukkig blijkt dat voor een groot deel ook te liggen aan de prijsklasse: we wilden nl in het begin wat goedkoper gaan wonen omdat we niet wisten hoe we uit zouden komen met inkomen. Ondertussen hebben we al aardig wat fatsoenlijke en betaalbare huizen gezien. En zelfs dit huis valt reuze mee als je het eenmaal door hebt, dus we blijven nog een jaartje zitten. Een ander ding is dat vakantie vieren erg veel duurder is geworden dan 10 jaar geleden en we gaan dus ook minder weg dan we dachten. Maar ach, vanaf huis is er genoeg te doen dus eigenlijk mis ik het ook niet. En het is niet alsof we in dat jaar nergens geweest zijn (korte week Sydney, paar dagen Kangaroo Island, anderhalve week Goolwa, weekendje Strathalbyn)...
Van andere dingen weet je dat het in het begin moeilijk gaat worden dus dan valt dat ook niet tegen... Familie missen, nieuwe vriendenkring opbouwen, de vanzelfsprekendheid van allerlei dingen (bv de juiste kleding-, schoenen- en andere winkels) terug zien te vinden, dat soort dingen. Nouja, persoonlijk vind/vond ik dat best moeilijk maar na een tijdje wordt dat vanzelf makkelijker.
Werk vond/vind ik ook best spannend: we hebben nu wel allebei een baan, maar het is allebei tijdelijk. Beide werkgevers roepen dat het wel goedkomt, dat er vanzelf iets anders komt, maar ja, in Nl hadden we allebei een vaste baan en dat voelt toch even anders. Maar ook dat is natuurlijk relatief, want zelfs een vaste baan is niet permanent, in Oz niet en in Nl niet.
Met de kinderen gaat het gewoon heel goed. Er zat rond de zomervakantie een flinke dip toen ze achtereenvolgens afscheid moesten nemen van de engelse-les-school, de buurkinderen, een nederlands gezin waar ze veel mee gespeeld hadden en opa en oma die op bezoek waren. Ik blijf afscheid nemen, zei dochterlief, kunnen we niet gewoon terug naar Nederland. Maar ondertussen gaat het prima op de niet-meer-zo-nieuwe-school, zitten ze beter in de vriendjes en allebei heel goed in hun vel.
En voor de rest zijn de dingen waarvoor we hier naartoe gekomen zijn, die paar verwachtingen die we hadden, wel uitgekomen. Het is hier absoluut beter weer - meestal dan, ik vind het nu koud
- en de zomer was niet te warm... Er is zoveel meer ruimte en natuur en echt veel en veel meer gewoon mooie plekken. We lunchen negen van de tien keer buiten op het werk, tussen de magpies en rosella's en af en toe een koala. Ik zie de zee en de kustlijn tig keer op een dag (en het blijft mooi). In plaats van file lopen op de Utrechtse heuvelrug gaan we nu even walvissen zoeken of wandelen een stukje bij Deep Creek of de Onkaparinga. Af en toe komen we mensen tegen. En waar we ook naar op zoek waren was de 'ruimte in het hoofd' en zelfs dat is er. Ik weet dat er mensen zijn die zich kunnen storen aan het feit dat sommige buurtgenoten op blote voeten naar de supermarkt gaan maar ik heb daar echt geen last van. Ze storen zich nl ook niet aan mij als ik er een keer op hoge hakken rondloop (zolang ik niet op iemands tenen ga staan denk ik). Die 'leven en laten leven' mentaliteit bevalt ons goed. De eeuwig vriendelijke cassiere ook, ze vraagt een keer naar de kids of naar opa en oma ('when are they coming again?') en lacht daarna even vriendelijk naar de volgende klant. Daar is toch niks mis mee?
Voor de rest is het even wennen aan het feit dat er geen grote plannen meer zijn. Nouja, het plan is om over niet al te lange tijd een huis te kopen cq te laten bouwen, maar da's iets heel anders als een migratie voorbereiden
. Geen visumaanvragen, geen verbouwingsklussen, geen huis opruimen voor kijkers, geen slapeloze nachten, geen afscheidsfeestjes of inpakweekenden. Dus nu hebben we zowaar tijd over. Is ook wel eens lekker
.