Zo, gisteren de IELTS test gehad!
Supervroeg opstaan, half 7. De trein om 7:15 naar Amsterdam, BLTC. Aangemeld, het eerste wat ons opviel: wat een enorme hoeveelheid Oosterse mensen! Chinezen, Japanners, etc. etc. Waarschijnlijk voor de studie!
Ik moest dus 4,5'en halen op General niveau. En eigenlijk niet echt geoefend, wel Ace the IELTS gelezen (top boek!). Nina had het wat moeilijker, die moest op Academic niveau 7's halen.
Eerst de luistertest. We zaten in aparte zalen, konden we elkaar niet afleiden. De luistertest is voor beiden hetzelfde. In totaal 3 of 4 gesprekken gehoord. Over een servicedesk, natuurgebieden en een instelling ter bescherming van de Wetlands. Vragen als postcode's, namen, algemene dingen. Erg goed te doen vonden we beiden. Wel goed opletten! Ik denk dat we hier allebei wel een 8 voor hebben. De test duurde dus een half uur.
Daarna meteen de leestest er achteraan, hier heb je 60 minuten voor. Ik kreeg een andere dan Nina. In totaal 4 verhalen, 40 vragen. Teksten over "sign language", fietstochtjes en studentenvoorzieningen. Ik moet zeggen; erg makkelijk, goed te doen. Het enige wat rot is zijn de TRUE/FALSE/NOT GIVEN vragen. Altijd twijfel tussen TRUE of NOT GIVEN, of tussen FALSE en NOT GIVEN. Maargoed, ik gok dat we hier ook beiden wel een 7 - 8 voor hebben. Ik was binnen 40 minuten klaar, dus lekker de tijd om alles nog eens goed na te kijken. Zelfde gold voor Nina.
Daarna meteen de schrijftest er achter aan. Weer 60 minuten de tijd. Ik moest een woning agency een brief schrijven met de vraag of ik ergens anders mocht wonen, vervolgens een opstel over het feit dat de jonge generatie zoveel meer weet over de wereld dan eerdere generaties van die leeftijd. De brief 150 woorden, opstel 250. Lamme hand, en "maar" 10 minuten voor tijd klaar. Maar ik denk dat we er beiden wel iets moois van hebben weten te maken. Nina moest trouwens een grafiek/tabel beschrijven, en een opstel schrijven over sport..!
Toen uurtje wachten, lekker gelunched, glaasje wijn, broodje, ontspannen. En toen de spreektest. En ik moet zeggen; het viel me tegen!! Je hebt geen referentiekader (je kan niet zien of je het goed of fout doet), kwam af en toe niet uit mijn woorden, hij stelde stomme vragen.. dus denk niet dat het heel geweldig ging. Maargoed; je weet het niet. Ik heb geen idee hoe ze dat beoordelen. Bij Nina ging dat overigens voor haar gevoel wel heel goed..
Ik heb het wel gehaald.. 4,5'en overal voor, dat kan niet mis gaan. Ik gok zelf dat Nina het ook heeft gehaald, afgaande op haar verhalen. Zelf durft ze dat echter niet te zeggen.. (en ze is nu naar de hockey, dus kan het stiekem typen, haha).
Al met al blij dat het achter de rug is, het viel me overall gezien erg mee!! Concentratie is hetgeen wat je nodig hebt..