Maluka & Annemiek -> Alweer een jaar in Australië!

Ja dat was voor ons (naja vooral voor mij) ook een behoorlijke verrassing toen we hier kwamen. Het scheelt dat jullie al een behoorlijke tijd in Australië wonen. Dat maakte het voor ons nog net een slagje meer een uitdaging.

Als jullie hierheen komen zou ik op zoek gaan naar een Airbnb in een wijk die je leuk vindt en van daaruit de bezichtigingen doen. In mijn thread heb ik beschreven hoe wij het aangepakt hebben en dat was behoorlijk succesvol.

Dat is nu ook onze intentie. Om eerst een AirBNB te boeken en dan kijken naar properties die "Available now" als status hebben. Enige nadeel is dat we onze container weer even in opslag moeten doen voor één a twee weken. Maar ook daar komen we wel weer overheen.

Ik heb er een aantal flink gestalkt al, maar geen resultaat. Bij ons eerste huurhuis hier jaren geleden hadden we het voorstel gedaan om 3 maanden huur vooraf te betalen. We moeten maar even zien wat we kunnen doen volgende maand.

Zo, weer een kleine update..... Vorige week waren we druk bezig met het inpakken van de container. Hoog zomer in Brisbane en met 32 graden Celsius niet echt prettig om in te werken. We hadden onszelf een week de tijd gegeven om de container te vullen (mede vanwege de hitte) en hadden dus ook met de verhuizers afgesproken dat de 20ft container op onze drive way geplaatst zou worden. Het verhuisbedrijf had dit zelfs nog in Google street view gecontroleerd en dit zou dus geen probleem moeten zijn. Maar op de dag dat de container werd afgeleverd vertelde de chauffeur dat hij de container dus wel op onze drive way kon zetten, maar dat de container daar dan niet meer vanaf gehaald kon worden omdat de volle container door een grotere vrachtwagen opgehaald zou worden die die draai niet kon halen. Dus werd de container op de straat vlak voor het huis neergezet. Officieel moet je hiervoor een permit voor aanvragen van de council, maar die hadden wij dus niet.....dus daarom het inpakken van de container maar iets versneld. Hebben er 3 dagen over gedaan om alles in elkaar te passen en te meten en dat is gelukkig ook gelukt. Vorige week vrijdag werd de container dan ook opgehaald en zou die zaterdag al richting Melbourne gaan.

Afgelopen week zijn we flink aan het schoonmaken, repareren en boenen geweest. Toen we 3 jaar geleden daar gingen wonen was het huis, op het moment dat wij de sleutel kregen absoluut niet schoon. Dit was ook aangegeven bij de Property Manager en staat dus ook op het "Initial Entry Condition Report". Maar in die 3 jaar is het property management 2 keer veranderd en de huidige property managers zijn wat meer op de hygiene gefocust dan de eerste property manager. Naast de hele tuin aan kant te hebben gemaakt, de patio en de drive way schoongemaakt te hebben met een hoge druk reiniger, begonnen we afgelopen maandag aan het huis. Gaatjes dichtgemaakt met filler, overheen geschilderd met de kleur die we gekregen hadden van de property manager. Vlekken op de muur weggewerkt met magic eraser en sugar soap. En dan eindelijk donderdag ochtend met het autootje vol met spulletjes die we niet in de container wilden vervoeren (en nog de schoonmaakspullen die we gebruikt hebben bij de grote schoonmaak) richting Melbourne afgereisd.

De eerste overnachting werd gedaan vlakbij Newcastle (Raymond's Terrace). Annemiek had gezocht in Google en zag een aantal nette foto's van dit caravan park. Echter, daar eenmaal aangekomen kregen we eerst een "lecture" van de receptionist die anti-Amerika was en devoted moslim. En dat op een lege maag, dat is best hard werken :)

Nadat we de tent hadden opgezet zijn we richting Raymond Terrace gereden om wat te eten bij de lokale Thai. Weer terug bij de tent was het een vrolijke boel bij de buren die ongeveer 10 meter verderop stonden waarbij de man naar de vrouw aan het schreeuwen was (en vice versa) waarbij ze ruzie hadden over het feit dat zij teveel marihuana had gekocht en dat ze daarom geen geld hadden. Later legde hij nog uit dat hij tegen haar schreeuwde omdat hij niet aan "ice" was gekomen. Lekker dus om daar een nachtje naast te moeten slapen. De volgende ochtend hadden we dus al om 5.45 uur de tent ingepakt en waren we alweer onderweg naar Sydney. Omdat we nog vroeg waren hadden we gelukkig geen last van veel verkeer. En dus zijn we via de Hume Hwy richting Melbourne gereden waar we vrijdagavond aankwamen bij een medewerker van een van mijn klanten, waar we een nacht konden blijven slapen. Nu zitten we buiten in een klein parkje bij onze AirBnB waar we de komende week verblijven. We hebben vandaag al 4 of 5 properties bezocht en 2 applications online ingevuld....nu maar weer terug naar de AirBnB want worden beetje gestoken door mozzies....

Welkom in de leukste stad van Australië ;) (ik heb geen referentie, dus ik zeg maar wat, maar it's pretty great here, haha)

Er is hier ook altijd wat te doen hè. Een donut draaiende malloot voor Flinders Street Station die daarna nog even een aantal onschuldigen doodrijdt.

Er is hier ook altijd wat te doen hè. Een donut draaiende malloot voor Flinders Street Station die daarna nog even een aantal onschuldigen doodrijdt.

Haha, ja als het geen festival, race of wedstrijd is, dan is het wel zoiets. Zijn we mooi klaar mee ;)

Soms zit het mee, soms zit het tegen. Vandaag was een dag waarbij het meezat. Afgelopen vrijdag dus aangekomen in Melbourne. We hadden in eerste instantie drie dagen gepland voor de reis, maar omdat het allemaal zo voorspoedig liep, hebben we het binnen 2 dagen gedaan. Daarom hadden we afgelopen zaterdag al een paar huizen inspecties op de agenda staan. Melbournians hadden ons al verteld dat het wel eens wat langer kon duren om hier een huis te vinden dan in Brisbane. Onderweg naar een inspectie vandaag werd Annemiek al gebeld door de real estate agent of we nog steeds geïnteresseerd waren in het huis waar we afgelopen zaterdag hadden rondgekeken. Daarna belde hij nogmaals om nog een aantal vragen te stellen en later, toen we net even wat zijn gaan lunchen, kwam al het verlossende woord dat we waren goedgekeurd voor dat huis (met onze hoogste voorkeur). Dus vanaf volgende week donderdag kunnen we er al in, maar moeten het contract nog wel tekenen. En, hopelijk is de NBNCo site ook redelijk up to date, want die gaf aan dat NBN beschikbaar zou zijn vanaf ongeveer July - September van dit jaar. Nu nog iets zien te vinden voor de overbrugging totdat de NBN opgeleverd kan worden.

Gefeliciteerd! Is het een nieuw huis of oud? Anders ligt er meestal wel al bekabeling voor ADSL of kabel. Welke buurt hebben jullie voor gekozen?

De eerste overnachting werd gedaan vlakbij Newcastle (Raymond's Terrace). Annemiek had gezocht in Google en zag een aantal nette foto's van dit caravan park. Echter, daar eenmaal aangekomen kregen we eerst een "lecture" van de receptionist die anti-Amerika was en devoted moslim. En dat op een lege maag, dat is best hard werken :)

Haha klinkt heel bekend. Volgens mij ben ik zo'n 4 jaar geleden eens op die zelfde camping geweest toen m'n vrouw en ik een road trip Brisbane - Sydney deden. Klinkt als dezelfde receptioniste. :) Geloof niet dat ik hier ooit nog een stop zal maken. Wel een goed truckers cafe gevonden een stukje buiten de stad waar we super lekkere chunky beef pies hadden voor ontbijt. :)

We hebben gekozen voor Bulleen. Toch nog redelijk te doen qua every day commute (hopelijk).

Het lijkt niet op een heel erg oud huis. Wellicht 5-10 jaar oud? Weet zo niet de specifics. Sorry. Maar volgens de makelaar zou er zowel telefoonlijn aanwezig zijn als kabel voor Foxtel (en als ik het goed begrepen heb van de provider is dat ook de kabel die straks gebruikt kan worden voor de NBN. We zullen HFC krijgen daar)

Nou, inmiddels hebben we ook ADSL sinds een week. De hele aanvraag heeft iets meer dan 3 weken geduurd. De provider kon geen signaal op de telefoonlijn vinden. Dus, ze raadden me aan om een telefoon aan te sluiten en als er een signaal zou zijn, om dan een bepaald nummer te bellen die informatie over het laatst gebelde nummer vanaf die lijn kon laten zien. Echter, na een $20 telefoon van de Kmart aangeschaft te hebben (gebruik al jaren geen vaste lijn meer voor telefonie en deze telefoon ligt dus ook al weer nutteloos in de la) was er dus wel een signaal, maar niet de standaard beltoon, maar een "in-bezet" toon. Doorgegeven aan de provider, maar die bleven bij hoog en laag volhouden dat er geen signaal was. Dus toen er een Telstra contractor-technician aan te pas kwam na ongeveer 2 weken, wist hij het "probleem" op te lossen. Het bleek een "other than Telstra" lijn te zijn, dus bijv. Optus of TPG....Als het al wel een Telstra was geweest waren de aansluitkosten $59, nu moest ik ff $299 aftikken.

Er ligt nog geen kabel aansluiting naar dit huis en aangezien onze suburb straks HFC NBN krijgt zullen we voor NBN denk ik weer iets met aansluiting moeten doen, maar dit zal dan door de eigenaar worden vergoed (heeft hij al aangegeven). Ten tijde van de ADSL aanvraag zou NBN beschikbaar zijn vanaf ongeveer Juli - September 2017. Maar enkele dagen geleden heeft NBN Co het adressenbestand geupdate en nu blijkt NBN al beschikbaar te zijn in onze suburb rond April - Juni 2017. Dus helaas heb ik veel kosten gemaakt voor het aanvragen van ADSL, maar we hebben het dagelijks nodig, voor wanneer we beiden ook nog vanuit huis werken. Elke keer je mobiele prepaid data opwaarderen is ook niet goedkoop....

Na een aantal adressen gecontroleerd te hebben in zowel Brisbane als Melbourne lijkt het er wel op dat de oplevertermijn wel naar voren is opgeschoven. Als ze deze belofte nakomen, lijkt het er wel op dat iedereen eerder NBN zou kunnen hebben....

Mooi dat er internet is. Wij hadden een $300 new development charge voor NBN. Dat is om de NBN modem (al noemen ze het niet zo) in je huis te laten plaatsen. Die new development charge wordt gerekend aan degene die het contract afsluit en verschijnt op je eerste rekening. Het wordt dus niet gerekend aan de eigenaar van het huis. In de meeste huurcontracten staat dat een landlord connection fees niet overneemt, dus misschien even checken of je echt reimbursed wordt.

Goed is ook om alvast contact op te nemen met je provider en een officiële bestelling te plaatsen voor NBN (als dat al kan). NBN was namelijk al beschikbaar in ons huis, maar tussen aanvraag en daadwerkelijke installatie zat meer dan een maand. Bestellen kost niks, maar dan maken ze in ieder geval wel alvast een afspraak met NBN CO om je in te boeken voor installatie. Handig om die installatie afspraak al te hebben staan voordat de hele buurt een brief in de bus krijgt dat ze NBN kunnen bestellen.

Als laatste loont het om ze dicht op de huid te zitten voor de installatie, anders komen ze afspraken wel eens niet na. Internet staat vol met horrorverhalen van mensen die soms wel 5x thuis hebben gewacht en dat de installateur gewoon niet op kwam dagen (wij hadden dat 1x). En het duurt al gauw 2 tot 3 weken voordat ze dan weer komen.

Als ik dat zo lees viel 1 week dagelijks bellen en 4 weken wachten nog mee. Zeker aangezien de technician op tijd was, vooraf even belde of we er waren en het in 1x fixte. Je zou bijna fan worden van iiNet...

De NBN provider die ik in gedachten heb doet geen ADSL. Heb op Whirlpool.net gekeken welke providers er redelijk tot goed aangeschreven worden door de community. Dat was "Aussie Broadband" voor ADSL en "Skymesh" voor NBN. Dus zodra NBN beschikbaar is neem ik eerst contact op met de huiseigenaar die me al mondeling heeft toegezegd voor de NBN aansluiting te betalen. Voordat ik ook nog maar 1 dollar uitgeef aan NBN, ga ik dus eerst overleggen met de eigenaar....(eigenaren zijn broer en zus en de zus woont in het huis naast ons). Beiden zijn erg aardige mensen.....

iiNet behoorde wel tot een van de betere ISP's van Australië totdat ze zijn overgenomen door TPG. Heb tijd bij TPG gezeten vrijwel altijd problemen. Toen overgestapt naar Internode en eigenlijk nooit echt problemen gehad. Maar omdat ik op off-net zat betaalde ik vrij veel per maand. Dus toen Internode het aantal GB's verdubbelde voor hetzelfde bedrag heb ik via hun website mijn plan aangepast naar een goedkoper plan (van 400Gb terug naar 200Gb). Dat deed ik op een moment dat TPG internode al had overgenomen. En omdat ik dus, zonder tussenkomst van een van hun medewerkers mijn plan had bijgesteld, was Netflix opeens niet meer unlimited..... (dat was het wel)....er was nog maar 1 manier en dat was terug naar het 400Gb plan. Maar daar was ik dus niet van gediend en heb dus de laatste maanden in Brisbane, zonder ook maar enig onderzoek te doen op internet (STOM STOM STOM) een 1 jarig contract afgesloten met een andere provider...... Spintel...... nou, als je internet wilt dat niet vooruit te branden is, dan moet je bij Spintel een contract afsluiten. Onvoorstelbaar wat slecht.....

Ik ben dus niet van de grote providers, want die hebben mij te veel macht...ze zetten je met de rug tegen de muur en je hebt gewoon geen keus dan te buigen voor hun eisen. Ben ook niet enorm tevreden met Aussie Broadband (qua internet snelheid is het ok) maar ik houd er niet van als bedrijven geld bij mij van de rekening afhalen (Direct Debit). Ik heb liever een factuur en betaal deze dan enkele dagen voor de uiterste betaaltermijn. Aussie Broadband wilde mijn aanvraag niet eens in behandeling nemen als ik niet mijn bankgegevens zou overleggen... De goeden moeten weer onder de kwaden lijden die gewoon hun betalingsverplichtingen niet nakomen.....

Op het werk zitten we al op NBN (100/40) en ook al mocht het wat langer duren met de NBN aanvraag...we hebben nu gelukkig ADSL thuis dus het hoognodige kan ik nog steeds doen thuis....

Wij zitten met een unlimited plan bij Optus op 100/40. Vooralsnog geen klachten. Ons plan is inclusief TV.

Ik heb wel gelezen dat ze voorheen (voor NBN) de grote data abonnementen knepen op snelheid, maar ik geloof dat dat op NBN niet kan of mag.

Ik heb ook veel goeie dingen gehoord over Belong.

Wij zitten met een unlimited plan bij Optus op 100/40. Vooralsnog geen klachten. Ons plan is inclusief TV.

Ik heb ook veel goeie dingen gehoord over Belong.

Zit je bij Optus zeker minimaal vast aan een 1 of 2 jarig contract?

Ik lees juist echt hele slechte dingen over Belong. Het is dan een dochteronderneming van Telstra, maar ze schijnen vrij veel last te hebben van netwerk congestion. (Geen idee of ze ook NBN doen of alleen ADSL)

Vrijwel iedere NBN partij adverteert met kreten als: "up to X speeds". Afgelopen week sprak ik iemand van Telstra die aangeeft dat ze pas iets als probleem aanmerken als de snelheid minder is dan 50% van de snelheid van je plan. Skymesh die ik enkele weken geleden aan de telefoon had gaf aan dat zij dat niet doen omdat ze garanderen voldoende backhaul te hebben en ook niet teveel klanten op 1 node willen hebben. Maar moet dat nog gaan zien. Daarom wil ik uitsluitend nog month-to-month contracten zodat ik weg kan wanneer ik wil en niet altijd een early termination fee hoef te betalen.

We hebben inderdaad een contract, omdat we ook TV en onze mobiele telefooncontracten daar nu hebben. Dat gaf korting en we moesten het toch hebben. Ik vond de afkoopbedragen ook heel schappelijk.

Maar als ik het goed lees zie ik dat je FTTN krijgt en van wat ik begrijp is dat een puinzooi en een pure loterij wat je krijgt omdat je dezelfde technische beperkingen hebt als ADSL. FTTP is geloof ik redelijk betrouwbaar qua snelheid, maar zeldzaam verder buiten de stad.

Ik had ergens anders een screenshot geplaatst wat mijn snelheden liet zien. Niet exact de 100/40 maar close enough. Dat zijn in principe snelheden die ik op elk moment van de dag haal. Optus is ook nog niet boos geworden met een dataverbruik van richting de 800 GB.

Back