Je mag mijn stickertje wel hebben hoor. Die is nu toch al verlopen
. Maar die heeft bij ons er wel voor gezorgd dat ze in gingen zien dat ze zelf iets verkloot hadden (niet dat ze dat zouden toegeven). Annemiek had nl. in haar vorige paspoort nummer een O (letter O) of een 0 (cijfer nul). Het Nederlandse paspoort heeft dit nummer ook digitaal opgeslagen en elke keer bij het swipen van het paspoort op de luchthaven, gaven ze aan dat er aan Annemiek's paspoort geen visum gekoppeld was. Wat dus wel zo was, want er zat ook immers een sticker in het paspoort. Gelukkig heeft ze nu een nieuw Nederlands paspoort waar geen verwarring meer v.w.b. de O en de 0 kan voorkomen. Maar als we nu onverhoopt het land uitgaan, moeten we eerst zorgen dat we een RRV visum bemachtigen. Schijnt een formaliteitje te zijn, maar heb me er nog niet erg in verdiept.
Wat ook leuk was dat, toen wij vorig jaar naar NL gingen, de vrouw bij de douane (uitgaande douane wanneer je het land verlaat) aangaf dat er ook een probleem was met Annemiek's paspoort omdat het stickertje overgezet had moeten worden naar haar nieuwe paspoort. Nu is dit helemaal niet waar, staat zelfs ook op de site van DIAC, maar we zaten dus wel even met spanning. Dus op de terugweg vanuit NL weer naar huis, komt opeens een van de stewards van de vliegtuigmaatschappij naar ons toe en geeft aan dat er een probleem met het visum van Annemiek is. Of hij het paspoort even mee mocht nemen. Heeft al met al voor 20 minuten vertraging gezorgd (ja, dat waren wij
), maar kreeg gelukkig nog net voor vertrek het paspoort terug. Zou anders leuk geweest zijn bij de overstap in Hong Kong.
Eenmaal weer aangekomen in Brisbane al bij de paspoortcontrole direct aangegeven dat het wel eens kon zijn dat hij geen geldig visum kon vinden op dat paspoort nummer vanwege die screw up met de O en de 0. Hij was echter goed gemutst (het was bijna middernacht) en maakte al grapjes dat het eerste vliegtuig richting Europa alweer over een half uur zou vertrekken. Hij gaf ook aan dat het geen enkel probleem was om met 2 paspoorten te reizen. Een verlopen paspoort waar je sticker in zit en de andere die nog gewoon geldig is. Al met al is het natuurlijk goedgekomen, maar het is dan best wel even stressvol als je bij de doune staat.
Ik zal proberen weer wat regelmatiger het forum te bezoeken. Toen ik zelf bezig was met de visumaanvraag had ik erg veel aan alle info en heb ik, volgens mij, ook redelijk wat informatie verschaft aan anderen. Maar de hele procedure zal wel dusdanig aangepast zijn dat ik daar niet meer mijn steentje aan kan bijdragen. Kan dus alleen nog maar beetje wat onzin typen en eventuele ervaringen over hier delen....want volgend jaar Februari zitten we hier alweer 6 jaar.
Time flies when you're having fun.....or was it: time is fun when you're having flies