Maluka & Annemiek -> Alweer een jaar in Australië!

He Annemiek! Wat leuk om weer eens wat van je te lezen! Goed te zien dat jullie je draai een beetje gevonden hebben, maar een stuk minder om te lezen dat je ouders gescheiden zijn. Ik heb zelf ook uit mogen ontdekken dat ouders beter kunnen gaan scheiden als je nog jong bent, dan maak je dat heel anders mee dan wanneer je zelf volwassen bent. Dan moet je ineens naar al die nare verhalen over de ander luisteren en dan ook nog een oordeel geven... Dan is in Australie wonen inderdaad best een goede oplossing!

Je weet inderdaad nooit van te voren waar het leven je brengt, maar zolang je het hier nog naar je zin hebt, lekker blijven zitten!

Welkom terug :smile:

Sacha

Kijk zo komen er toch nog is wat mensen terug en hoor je hoe hetze nu vergaat. Leuk om te lezen dat jullie het erg naar jullie zin hebben.
En wat minder dat je ouders gescheiden zijn. Ook ik heb dit als volwassen meegemaakt en sluit me er volledig bij aan dat het een fabeltje is dat het vervelender is als de kinderen klein zijn.

Het maakt het nu ook nog moeilijk voor een beslissing om wel of niet een poging tot een visum te proberen. Dit omdat ze allebei alleen zijn.

Lange tijd weer stil geweest rondom ons. We zitten nog steeds in Brisbane. Ik ben nu in totaal 3 keer terug geweest naar Nederland. Voor werk, maar ook voor familie bezoek. Doordat de mijnindustrie op de kop ligt was Annemiek genoodzaakt om ander werk te zoeken. Vanaf September 2012 klungelen we al aan met het hebben van een stabiele werksituatie. Mijn werk als freelancer helpt daar ook niet echt bij. Maar hopelijk komt ook daar binnenkort verandering. Iets meer stabiliteit in het leven is wel prettig :) Het duiken staat op dit moment op een laag pitje (vanwege de onstabiele werksituatie), dus kan niet wachten totdat er wat meer stabiliteit komt.

Ik zag net de laatste pagina's van de laatste stand van zaken van Catkin en zag dat ze inmiddels door haar Case Officer benaderd was voor het aanleveren van documenten (gefeliciteerd Catkin, hopelijk gaat het nu voorspoedig en heb je binnenkort die felbegeerde sticker in je paspoort). Maar mij vraag die hieruit voortkomt is of mensen die op dit moment nog in de aanvraag fase zitten, wellicht merken of het weer iets aan lijkt te trekken qua aanvragen. En of dit wellicht aan een verandering van een labour government naar een liberal government, of dat wellicht andere factoren van invloed hier op zijn?

Aan de ene kant super dat er een aantal oude bekenden weer af en toe terug komen om te laten lezen hoe het met ze gaat. Voor mij zijn dat ook de mensen die ik nog ken, vanuit de periode dat we zo met elkaar bezig waren voor het aanvragen van onze visa. Tegelijkertijd ben ik natuurlijk wel een beetje jaloers bij het lezen van die verhalen uit Australie! Ik ben wel blij te lezen dat, ondanks de soms moeilijke tijden, de meeste wel een plekje hebben gevonden. Fijn te lezen dat jullie ook nog steeds op je plek zitten in Brisbane en hopelijk komt er binnenkort wat meer vastigheid in jullie leven qua werk!
Thanks voor je bericht trouwens, al krijg je geen sticker meer in je paspoort, gaat alles nu elektronisch (GRRRRR), dus NEE ik krijg hoe dan ook GEEN felbegeerde sticker in mijn paspoort. Op dit moment ben ik trouwens al blij met gewoon een elektronisch ietsje, wat je nooit ziet, maar wat je wel recht geeft om het land in te komen en te blijven ;)

Wat betreft het aantrekken van aanvragen, geen idee. Ik zat op een stapel waarvan ik twee jaar geleden had uitgerekend eind 2013 eens aan de beurt te moeten zijn, maar er daarna helemaal niet meer aan gedacht dat het ook daadwerkelijk zo zou kunnen zijn (eerlijk gezegd had ik verwacht dat ik nooit meer iets zou horen, naarmate de jaren verstreken...). Ik heb dus geen idee hoe het verder in visumland zit. Ze hebben elk jaar een aantal plaatsen voor mensen die in categorie 4 of 5 zitten (ik lag uiteindelijk op 5, kun je nagaan)... Waardoor deze stapels langzaam maar zeker worden behandelt. Hoe dat met nieuwe aanvragen zit, heb ik geen idee. Hoorde laatst wel van iemand die aangaf dat het aantal banen in Australie weer aan het toenemen waren, dat zou kunnen betekenen dat het allemaal weer wat soepeler kan gaan verlopen (in de toekomst).

Last edited:
Je mag mijn stickertje wel hebben hoor. Die is nu toch al verlopen :p. Maar die heeft bij ons er wel voor gezorgd dat ze in gingen zien dat ze zelf iets verkloot hadden (niet dat ze dat zouden toegeven). Annemiek had nl. in haar vorige paspoort nummer een O (letter O) of een 0 (cijfer nul). Het Nederlandse paspoort heeft dit nummer ook digitaal opgeslagen en elke keer bij het swipen van het paspoort op de luchthaven, gaven ze aan dat er aan Annemiek's paspoort geen visum gekoppeld was. Wat dus wel zo was, want er zat ook immers een sticker in het paspoort. Gelukkig heeft ze nu een nieuw Nederlands paspoort waar geen verwarring meer v.w.b. de O en de 0 kan voorkomen. Maar als we nu onverhoopt het land uitgaan, moeten we eerst zorgen dat we een RRV visum bemachtigen. Schijnt een formaliteitje te zijn, maar heb me er nog niet erg in verdiept.

Wat ook leuk was dat, toen wij vorig jaar naar NL gingen, de vrouw bij de douane (uitgaande douane wanneer je het land verlaat) aangaf dat er ook een probleem was met Annemiek's paspoort omdat het stickertje overgezet had moeten worden naar haar nieuwe paspoort. Nu is dit helemaal niet waar, staat zelfs ook op de site van DIAC, maar we zaten dus wel even met spanning. Dus op de terugweg vanuit NL weer naar huis, komt opeens een van de stewards van de vliegtuigmaatschappij naar ons toe en geeft aan dat er een probleem met het visum van Annemiek is. Of hij het paspoort even mee mocht nemen. Heeft al met al voor 20 minuten vertraging gezorgd (ja, dat waren wij >:D), maar kreeg gelukkig nog net voor vertrek het paspoort terug. Zou anders leuk geweest zijn bij de overstap in Hong Kong.
Eenmaal weer aangekomen in Brisbane al bij de paspoortcontrole direct aangegeven dat het wel eens kon zijn dat hij geen geldig visum kon vinden op dat paspoort nummer vanwege die screw up met de O en de 0. Hij was echter goed gemutst (het was bijna middernacht) en maakte al grapjes dat het eerste vliegtuig richting Europa alweer over een half uur zou vertrekken. Hij gaf ook aan dat het geen enkel probleem was om met 2 paspoorten te reizen. Een verlopen paspoort waar je sticker in zit en de andere die nog gewoon geldig is. Al met al is het natuurlijk goedgekomen, maar het is dan best wel even stressvol als je bij de doune staat.

Ik zal proberen weer wat regelmatiger het forum te bezoeken. Toen ik zelf bezig was met de visumaanvraag had ik erg veel aan alle info en heb ik, volgens mij, ook redelijk wat informatie verschaft aan anderen. Maar de hele procedure zal wel dusdanig aangepast zijn dat ik daar niet meer mijn steentje aan kan bijdragen. Kan dus alleen nog maar beetje wat onzin typen en eventuele ervaringen over hier delen....want volgend jaar Februari zitten we hier alweer 6 jaar.

Time flies when you're having fun.....or was it: time is fun when you're having flies :eek:

Zowhee...was het alweer meer dan 3 jaar geleden dat ik wat postte hier? Inmiddels is er weer wat te melden.

Vanaf half Januari zullen wij niet meer woonachtig zijn in Brisbane, waar we gewoond hebben sinds dat we hier zijn gearriveerd in 2008, maar gaan we verhuizen naar Melbourne. Ik ben enkele jaren geleden samen met mijn business partner (een Australiër) een bedrijf gestart dat zich bezighoudt met de ontwikkeling van een lidmaatschapssysteem voor vakbonden (en wat er zoal meer bij komt kijken). Hij had al contacten in de vakbondswereld en van een simpele aanvraag voor het bouwen van een online formulier wat door nieuwe leden gebruikt kon worden om zich in te schrijven bij de vakbond, is het iets groter geworden en wordt de complete ledenadministratie nu in ons systeem bijgehouden. Een van onze klanten zit in Melbourne en zij hebben naast ons systeem ook nog behoefte aan IT support in de zin van systeembeheer, netwerkbeheer, gebruikersondersteuning etc. De bedoeling is dat ik dat 1 à 2 dagen per week er bij ga doen. Ook voor Annemiek is de kans op een baan in Melbourne groter. In Nederland was ze altijd stedebouwkundig tekenaar, hier in Australië was daar niet veel behoefte aan en is ze door werkervaring civieltechnisch tekenaar geworden. Echter enkele jaren geleden, toen de mijnsector zware klappen te verduren kreeg zijn ontzettend veel tekenaars (in Brisbane) op straat komen te staan. Oud-collega's van Annemiek die net een huis gekocht hadden in Brisbane waren genoodzaakt om in Melbourne/Sydney/Canberra een nieuwe leven op te bouwen. Een van haar collega's liet zelfs zijn vrouw en kind achter in Brisbane en was alleen naar Melbourne verhuisd, omdat ze net een nieuw huis hadden gekocht hier in Brisbane.

Maar omdat Annemiek slecht stil kan zitten heeft ze zichzelf een naaimachine aangeschaft en is ze zich gaan focussen op het maken van babykleding en accessoires. Dat doet ze alweer enkele jaren met veel plezier en verkoopt dusdanig dat ze, in combinatie met markten en online verkoop, er flink druk mee is. Mocht ze een baan kunnen vinden in Melbourne (want ze is toch al sinds 2012 niet meer actief als tekenaar) dan zal haar eigen bedrijfje op een iets lager pitje komen te staan, maar haar kennende, zal ze nog steeds veel tijd achter haar naaimachine doorbrengen en de online verkopen proberen in stand te houden.

Ons huurcontract in Brisbane loopt eind januari 2017 af, maar we hebben zojuist te horen gekregen van de property manager dat een nieuwe tenant zich al aangemeld heeft en er graag een week eerder in wil (wij hadden al aangegeven flexibel te zijn qua eind datum). Nu dus nog een laatste weekendje "Straddie" plannen om nog een aantal duiken te kunnen maken en dan een nieuw avontuur aangaan in Melbourne.

A.s. zondag rijden we al 1 auto naar Melbourne toe. Dit omdat ik toch al in Melbourne moet zijn voor meetings. Daarna nog even terugvliegen om dat laatste zaken hier in Brisbane te regelen om vervolgens dus met de andere auto af te reizen.....

Nee, op dit moment nog geen idee waar. Maar omdat ik werkzaam zal zijn in Carlton en Brunswick, zal het wel ergens daar in de buurt zijn. En dan het liefst aan de oostkant. Dus dat kan van noordoost tot zuidoost zijn. Hopelijk weten we komende week meer. Ik moet sowieso een concessie doen. Ik heb nooit dichter bij dan 17km van het CBD gewoond en als het aan mij lag zou ik helemaal niet in een grote stad wonen. Echter zijn dit wel de locaties waar onze klanten zitten. Hetzelfde goldt trouwens ook voor Brisbane hoor. Maar iets waar ik nog een grotere hekel aan heb is het vaststaan in de file. Dus of je gaat ver weg wonen en staat vast in de file of dichtbij en je zit hutje mutje opeengepakt. Als ik garanties had dat ik elke dag 50 of 60 km (enkele reis) moest rijden, maar dan verzekerd was dat je niet in de file staat, dan ging ik een stuk verder van de stad wonen....

Jammer dat jullie vertrekken uit Brisbane, maar Melbourne is ook leuk! Wel veel groter en drukker. Zoals je het hierboven beschrijft denk ik er ook over. Wij wonen in de bush, slechts 40 km van het CBD van Brisbane dat gemakkelijk te bereiken is. In de buurt van Melbourne vind ik de plaatsjes in de Dandenong Ranges erg leuk, zoals Monbulk, Emerald en Olinda erg leuk, maar ik heb geen idee hoe het vervoer naar de stad en in de spits is. Het zijn wel plaatsjes waar veel eerste, tweede en derde generatie Nederlanders wonen en waarvan ik vind dat ze gezellig dorps aandoen.

Last edited:
Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik na 9 jaar Brisbane ook wel weer aan een verandering toe ben. Als onze voornaamste klant in Perth had gezeten waren we daarnaar toe verhuisd. Ik ben wel in die plaatsjes geweest die je opnoemt en zal er straks ook wel vaker komen (als dagtoerist) maar het trekt mij persoonlijk niet zo om dag in dag uit midden tussen de Nederlanders te zitten. Dit is niet negatief bedoeld, maar het enige wat we met Nederlanders overeenkomen is het feit dat we dezelfde taal spreken en uit hetzelfde land komen. Ik ga, persoonlijk, liever om met mensen die bijv. dezelfde hobby delen, ongeacht uit welk land ze komen.

Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik na 9 jaar Brisbane ook wel weer aan een verandering toe ben. Als onze voornaamste klant in Perth had gezeten waren we daarnaar toe verhuisd. Ik ben wel in die plaatsjes geweest die je opnoemt en zal er straks ook wel vaker komen (als dagtoerist) maar het trekt mij persoonlijk niet zo om dag in dag uit midden tussen de Nederlanders te zitten. Dit is niet negatief bedoeld, maar het enige wat we met Nederlanders overeenkomen is het feit dat we dezelfde taal spreken en uit hetzelfde land komen. Ik ga, persoonlijk, liever om met mensen die bijv. dezelfde hobby delen, ongeacht uit welk land ze komen.
Wij zijn ook altijd verhuisd waar het werk ons bracht en zo zijn we in Oz terecht gekomen. Ik weet ook niet of ik dag in dag uit midden tussen de Nederlnders zou willen wonen, maar het zijn leuke plaatsjes en ik denk dat dat mede door de Nederlandse invloeden komt. Ik bedoelde het neutraal, meer om een beschrijving te geven. Persoonlijk vind ik het ook leuk om met Ozzies of mensen van andere nationaliteiten om te gaan, maar contact met andere Nederlanders, oa van dit forum, is op zijn tijd ook heel leuk. Verder is de Dandenong Ranges natuurlijk wel een heel mooi gebied, inderdaad ideaal voor een dagje uit.
In elk geval succes met de zoektocht naar huizen en de verhuizing!

Als jullie het leuk vinden kunnen we misschien een keer wat drinken ergens ofzo. Wij zitten al in Brunswick en misschien ook leuk om elkaar gewoon te leren kennen. Laat maar weten, genoeg leuke cafeetjes in Brunswick en omstreken ;)

Zoals jullie misschien al wisten is blck_bnny (Annelies) mijn vriendin.

Dandenong's is fraai ja. Wel file gevoelig naar CBD volgens mij.

Ik ben hier met de fiets net zo snel of zelfs sneller de stad in dan met het openbaar vervoer of de auto. Dat zijn dan wel de innercity suburbs en ik ben in 20 minuten in de CBD. Afgezien van dat het hier erg warm wordt is een motor een ideaal vervoersmiddel, zeker als je de kant van de Dandenongs opgaat. Elke ochtend en avond rijden of wegen waar we in Nederland alleen maar van dromen. Je staat nog steeds stil voor elk stoplicht, maar je staat dan in ieder geval wel vooraan. Er is me al een paar keer een elektro motor aangeraden. Worden niet zo heet, zijn lekker stil, spotgoedkoop om te rijden in stadsverkeer en range anxiety is totaal geen issue omdat de afstanden in principe klein zijn.

Ik ben hier met de fiets net zo snel of zelfs sneller de stad in dan met het openbaar vervoer of de auto. Dat zijn dan wel de innercity suburbs en ik ben in 20 minuten in de CBD. Afgezien van dat het hier erg warm wordt is een motor een ideaal vervoersmiddel, zeker als je de kant van de Dandenongs opgaat. Elke ochtend en avond rijden of wegen waar we in Nederland alleen maar van dromen. Je staat nog steeds stil voor elk stoplicht, maar je staat dan in ieder geval wel vooraan. Er is me al een paar keer een elektro motor aangeraden. Worden niet zo heet, zijn lekker stil, spotgoedkoop om te rijden in stadsverkeer en range anxiety is totaal geen issue omdat de afstanden in principe klein zijn.

In Sydney moet je toch een zekere mate van levensmoeheid hebben om per fiets naar het werk te gaan.

In Brisbane ga ik ook echt niet met de fiets, tenzij het in suburbia is. Ik moet zeggen dat ik wel veel fietsers heb gezien in Melbourne deze afgelopen paar dagen en ook veel meer fietsstroken.

Ik heb dus geprobeerd om naar huizen te gaan kijken, maar dat gaat hier dus even iets anders dan in Brisbane. Als er nog mensen wonen in een huis in Brisbane kun je een afspraak maken met de agent. De bewoners krijgen dan een 24 hour notice (of langer) en dan kun je met de agent gaan kijken. Hier hebben ze alleen vaste tijden dat je mag kijken als er nog mensen wonen en dat was allemaal afgelopen of komend weekend. Dat ik hier dan een paar dagen ben vanuit Brisbane maakte dus niets uit.

Ik heb dus 2 dagen door Melbourne CBD gebanjerd en m'n favo winkeltjes bezocht. Vandaag zijn we met de auto richting Portsea gereden. Supermooi daar!

In Melbourne zal het hetzelfde gaan als in Sydney. Vaste bezichtigings tijden en dagen en dan in rijen van 3 naar binnen o_O
das is het nadeel van het zoeken van een huurwoning vrees ik. Het scheelt wel als je bereid bent om iets meer te betalen/net boven de drukte gaat zitten.
En je moet makelaars stalken, echt, ik ben er een ster in hihi

Back