Meer ruimte en mogelijkheden

Ik heb het al vaak gezegd, en ik kan het blijven zeggen. Als je denkt het walhalla (ook in wonen) hier te vinden. Denk ik dat je vertrekt met de verkeerde instelling. Hier kun je met een uitkering in een sjoemele woning terechtkomen. Ze kennen in Brisbane alleen niet echt het fenomeen rijtjeshuis. Maar je hebt ook ontzettende dodgy ander soort huizen! De randstad mag dan een mierenhoop zijn, maar dat heb je hier in de stad ook wel. Moet je nu maar eens Kerstinkopen gaan doen in Indooroopilly  :-D dan kun je daar ook over de hoofden lopen.

Het klopt trouwens wel dat je er lang over doet om van de ene naar de andere kant van de stad te komen. Maar dat ligt denk ik niet aan het gebrek aan snelwegen (M1 - centenary highway - ipswich motorway - inner city bypass) maar meer aan het feit dat je zo'n beetje altijd door de stad moet om je doel te bereiken. Hierdoor is het in de stad relatief druk. En ben je langer onderweg.

Neemt niet weg dat het hier allemaal vrij relaxt er aan toe gaat. En dat maakt het verschil. Minder gehaaste mensen, minder met zichzelf bezig. Dat maakt dat hier voorlopig prima woon.

BTW ik denk niet dat ze hier heel blij zullen zijn als Australië overspoelt wordt door duizenden Nederlanders? Zeker niet als je denkt een mooie woning van de overheid te krijgen in een leuke wijk (ipv een treurflat of een vormloze rijtjeswoning). De eerste twee jaar, moet je het sowieso zelf rooien...

Ik ook :lol:

Hier ook niet echt rijtjes woningen, maar genoeg slechte wijken. En trouwens je hebt wel steeds meet townhouses(dat zijn net rijtjes huizen, met zelfs vaak een nog kleinere tuin), en duplexen(twee aan elkaar) of triplexen). En huizen worden met steeds kleinere tuinen gebouwd.

HET IS ALLEMAAL RELATIEF OOK!!!

Wij, als 'first home buyers' hadden ook echt niet alle keuze. Wij zitten nu in een iets mindere buurt, en 17 km van de stad. En dit was ook de enige wijk die aan onze eisen voldeed(trein erbij, niet nog verder van het centrum etc), voor deze prijs.

Wij woonden in NL in Overijssel, en bij vergelijking is het hier veeeeel drukker, in sommige delen veel meer op elkaar gepropt, veeeel meer criminaliteit, etc etc etc. Zoals ik zei, het is dus allemaal objectief

groetjes

Simone

p.s. we wonen hier goed hoor. Maar in Nederland deden we dat ook. De reden dat we hier blijven(voorlopig tenminste) heeft niks met drukte, huizengroote of wel of geen of minder criminaliteit te maken. Ook het weer niet (nou, dat is misschien een klein deel ervan).

[quote author=Simone link=topic=3161.msg41208#msg41208 date=1135153602]
p.s. we wonen hier goed hoor. Maar in Nederland deden we dat ook. De reden dat we hier blijven(voorlopig tenminste) heeft niks met drukte, huizengroote of wel of geen of minder criminaliteit te maken. Ook het weer niet (nou, dat is misschien een klein deel ervan).
[/quote]

Hahahha, ja het weer is een fijne bijkomstigheid zullen we dan maar zeggen ;).

Jeetje, wat jullie nou schrijven dat kan niet hoor...

In Australië is alles fantastisch; de mensen zijn aardiger, iedereen heeft een groter en mooier huis, er is geen werkloosheid en natuurlijk geen criminaliteit, want in Australië heeft men veel meer respect voor elkaar.

:roll:

[quote author=jufrebekka link=topic=3161.msg41172#msg41172 date=1135125542]
Ik heb het al vaak gezegd, en ik kan het blijven zeggen. Als je denkt het walhalla (ook in wonen) hier te vinden. Denk ik dat je vertrekt met de verkeerde instelling. Hier kun je met een uitkering in een sjoemele woning terechtkomen. Ze kennen in Brisbane alleen niet echt het fenomeen rijtjeshuis. Maar je hebt ook ontzettende dodgy ander soort huizen! De randstad mag dan een mierenhoop zijn, maar dat heb je hier in de stad ook wel.

BTW ik denk niet dat ze hier heel blij zullen zijn als Australië overspoelt wordt door duizenden Nederlanders? Zeker niet als je denkt een mooie woning van de overheid te krijgen in een leuke wijk (ipv een treurflat of een vormloze rijtjeswoning). De eerste twee jaar, moet je het sowieso zelf rooien...
[/quote]

Ik wil er toch nog even op terugkomen. Ik besef inderdaad ook erg goed dat het vooral de 1e twee jaar heel moeilijk zal gaan worden. Ik denk dan ook absoluut niet dat ik plotseling van het ene moment op het andere een geweldig en veel beter leven zal hebben.
Toch denk ik wel dat je qua wonen in Oz meer kunt opbouwen als in Nederland. En dan doel ik echt op het type huis (vrijstaand, zonder van een villa te spreken) en met relatief meer ruimte. In Nederland mag je (vooral als beginner) helemaal niet eens roepen dat je wel iets vrijstaands zou willen betrekken (nogmaals; zonder te reppen over villa-achtige proporties); dan ben je veeleisend en te kritisch  :-( . Ik vind het allemaal zo bekrompen. Het lijkt hier alsof iedereen hier in een hokje en boven op elkaar moet wonen. Alsof je daar helemaal niets te zeggen over mag hebben. Ik vind het erg beklemmend en onprettig. Dat wilde ik toch nog even kwijt.

[quote author=Simone link=topic=3161.msg41208#msg41208 date=1135153602]

Hier ook niet echt rijtjes woningen, maar genoeg slechte wijken. En trouwens je hebt wel steeds meet townhouses(dat zijn net rijtjes huizen, met zelfs vaak een nog kleinere tuin), en duplexen(twee aan elkaar) of triplexen). En huizen worden met steeds kleinere tuinen gebouwd.

HET IS ALLEMAAL RELATIEF OOK!!!
[/quote]

Ja okay; dat is ook zo. Maar de treurwijken in Nederlandse steden en Australische steden zijn toch wel behoorlijk verschillend. Wellicht gaat deze vergelijking mank (want waar hebben we het eigenlijk over; twee totaal verschillende landen  :| ), maar alles staat in Oz toch wat minder 'bovenop elkaar'. In Nederland moet je al echt naar kleinere en afgelegen dorpen gaan om iets van ruimte te voelen; in de steden is het zo beklemmend vaak (welke wijk je ook bijna komt).
Maar het stemt me inderdaad ook niet echt positief dat in Oz de huizen steeds kleiner worden en de ruimte eromheen steeds minder wordt. Het lijkt mij dat dit vooral geldt voor Syndey en Melbourne, bij de andere steden heb ik echt geen idee eigenlijk. Ja okay; lees in deze topic wel veel over Brisbane; maar daar wonen ook ca een miljoen mensen; veel hoor. Helemaal als ik bedenk dat ik zelf uit een stad komt met 'slechts' 180.000 inwoners.....

goeie middag
De boven staande discussie is snel opgelost ga is naar fund.nl en kijk is wat je met een straal van 0- 20km rond een grote stad kan kopen voor €150K. Helemaal niets. Doe dan het zelfde op realestate.com.au. …tadaaa… :cheer:

De afgelopen 2 jaar is het hier in het land echt uit de hand gelopen. 3-5 jaar geleden kon je nog wel iets leuks krijgen voor 150k ergens in brabant of groningen. Dan is nu ook niet meer. Misschien word dat nog wel is onderschat door de in Aus-NL mensen. Desalniettemin mensen in Nederland waaronder ik willen ook wel is de realestate in aus overschatten :up: :wink: Mar ja het blijft natuurlijk appels met peren vergelijken..... Hoe dan ook het bljft leuke bier en chips praat.  :up:
gr Barry

Tsja; het blijft een eindeloze discussie he..... (het mag van mij trouwens ook wel rode wijn, nootjes en kaas zijn, Bear  :lol: ).
Ik moet wel eerlijk zeggen dat afgezien van de Randstad er gelukkig nog wel wat mogelijkheden in Nederland zijn wat 'ruim' wonen betreft. Helemaal in de omgeving van de stad waar ik vandaan kom; da's nog weer een pluspuntje gelukkig.
Nederland mag dan weliswaar dichtbevolkt zijn; ik moet er al HELEMAAL NIET aan denken om in China, Japan of India ofzo te wonen; dat lijkt mij nog vele malen erger (ik moet eerlijk zeggen dat Azie mij grotendeels sowieso niet trekt; afgezien van bijvoorbeeld Thailand en Cambodja dan). Nog drukker, voller en vooral SMERIGER!!!!!!!

[quote author=Jean76 link=topic=3161.msg42288#msg42288 date=1136377938]
Nederland mag dan weliswaar dichtbevolkt zijn; ik moet er al HELEMAAL NIET aan denken om in China, Japan of India ofzo te wonen; dat lijkt mij nog vele malen erger (ik moet eerlijk zeggen dat Azie mij grotendeels sowieso niet trekt; afgezien van bijvoorbeeld Thailand en Cambodja dan). Nog drukker, voller en vooral SMERIGER!!!!!!!
[/quote]

I drink to that, Jean!  :cheers:

Sara

Hmmmmm, ik ben een tijdje wat stiller geweest, had niet echt de behoefte om te reageren, maar nu wil ik toch echt even reageren hoor. Ik begrijp niets van wat de Nederlanders in OZ, en dan vooral Perth hierover melden. Ik weet niet hoe het in de rest van Australie is, dus daar kan ik niets van zeggen, maar hier in Perth vinden wij het toch echt aanzienlijk makkelijker om aan een leuke, ruime en toch betaalbare woning te komen dan in Nederland (Randstad, dat wel).  :)

Wij zijn ook 'starters', net als mijn tweelingszus die net in Nederland een huis heeft gekocht. We gingen precies gelijk op dus kunnen goed vergelijken. Wat zij daar voor hetzelfde geld konden krijgen als wij hier, dat is een wereld van verschil. Zij hebben een klein rijtjeshuisje met een piepklein tuintje, wij hebben een enorme lap grond van 5 acres/2 hectare en kunnen daar ons eigen huis op laten bouwen!  :up:

Tuurlijk zijn er hier ook best slechtere wijken, 'asowijken', maar als je een beetje je best doet kun je daar best buiten blijven, zelfs als je inkomen niet heel geweldig is. Tja, een uitkering, dat is misschien een ander verhaal, maar dat is hier sowieso niet aan de orde, want in de eerste twee jaar in OZ moet je jezelf kunnen redden en kun je niet eens een uitkering krijgen.  :-o

Ook moet je niet alles tegelijk willen, als je een huis wilt dat EN dicht aan het strand, EN aan een park, EN dicht bij de stad, En groot en met een grote tuin wilt, tja, dan betaal je wel wat meer  :roll:
Maar wij hebben dus gekozen voor iets verder bij Perth vandaan (45 minuten rijden) en iets verder bij het strand vandaan (30 minuten rijden) maar dan wel een enorme lap grond, in een prachtige omgeving in de heuvels met enorme mooie uitzichten en geen 'hutje mutje'. We kunnen ons eigen huis laten bouwen, ook zo iets. Wie kan dat nou in Nederland? Dan moet je echt goed in de slappe was zitten. Nogmaals: wij zijn starters, en wij laten nu ons eigen huis bouwen. Het wordt prachtig en ongelooflijk groot (300 m2 exclusief veranda's en carport).  :up:
En op dit moment, terwijl we de bouw van ons droomhuis afwachten huren wij een prachtige woning (4 bed, 2 bath) met een enorme tuin in een buitenwijk van Perth voor de helft van het geld waarvoor we in Nederland een kleinere rijtjeswoning huurden. Tel uit je winst!  :cheer:

En Sander, je hoeft niet zo sarcastisch te doen. Niemand roept hier dat ALLES zoveel beter is en dat er niets negatiefs te zeggen valt. De mensen die hier op deze site zitten hebben echt wel over de stap nagedacht en er over gelezen en gehoord en gesproken. Naar de andere kant van de wereld verhuizen is niet zomaar iets.
En wij vinden dus WEL dat er minder criminaliteit is hier. Ik zeg niet GEEN criminaliteit, maar die criminaliteit die er is is wel ff van een ander kaliber dan in Nederland op het ogenblik waar om de week weer een crimineel wordt omgelegd op klaarlichte dag in het bijzijn van kinderen! En JA, wij hebben allebei binnen 3 maanden tijd een superleuke baan gevonden, dat viel dus ook erg mee. En over het algemeen vinden wij de mensen ook een stuk vriendelijker en behulpzamer dan in Nederland ja.

Voor alles in het hele leven geldt: je moet er zelf iets van maken. Geld maakt niet gelukkig, het maakt ook niet ongelukkig. Als je in Nederland een somber en ontevreden mens bent, dan zul je dat hoogstwaarschijnlijk in OZ ook zijn. Maar mensen die ervoor kiezen om de halve wereld over te reizen om ergens anders te gaan wonen doen dat niet zo maar van de een op andere dag, ze zijn niet achterlijk en het is dan ook niet nodig om de zaken minder zonnig voor te stellen dan ze zijn om een punt te maken.

Wij hebben het hier geweldig naar onze zin. Het weer is fantastisch, de dingen zijn hier goedkoper, het wonen is hier mooier, de stranden zijn hier prachtig. Ook zijn er wel dingen die we missen zoals de gezellige ouderwetse sfeervolle dorpskernen en stadkernen. Perth binnenstad is prachtig en Fremantle en Subiaco, maar verder zijn het voornamelijk ongezellige sfeerloze winkelcentra. Ook had ik het leuk gevonden als er iets meer 'ontwikkeling' was langs het strand. Een leuke boulevard met wat winkeltjes en restaurantjes direct aan het strand. Hier lijkt er altijd een weg tussen te lopen.

Maar ik geloof dat iedereen het enkel voor zichzelf kan bepalen of het hier beter is voor hen dan in Nederland. En als dat niet het geval is, dan kun je toch altijd weer terug? Niets is onomkeerbaar.

Hartelijke groeten van Anna & @  :later:

[quote author=Anna link=topic=3161.msg42720#msg42720 date=1136817464]
En Sander, je hoeft niet zo sarcastisch te doen. Niemand roept hier dat ALLES zoveel beter is en dat er niets negatiefs te zeggen valt. De mensen die hier op deze site zitten hebben echt wel over de stap nagedacht en er over gelezen en gehoord en gesproken. Naar de andere kant van de wereld verhuizen is niet zomaar iets.
En wij vinden dus WEL dat er minder criminaliteit is hier. Ik zeg niet GEEN criminaliteit, maar die criminaliteit die er is is wel ff van een ander kaliber dan in Nederland op het ogenblik waar om de week weer een crimineel wordt omgelegd op klaarlichte dag in het bijzijn van kinderen! En JA, wij hebben allebei binnen 3 maanden tijd een superleuke baan gevonden, dat viel dus ook erg mee. En over het algemeen vinden wij de mensen ook een stuk vriendelijker en behulpzamer dan in Nederland ja.
[/quote]

Och jee, voelde je je aangesproken?!  :?
Er zijn hier wel degelijk mensen te vinden die de zogenaamde 'roze bril' op hebben en zoals Syl onlangs ook al zei in een andere thread, aan struisvogel-politiek doen zodra er iets negatiefs over Australia wordt gezegd. Voorbeeld hiervan was deze thread.
Wat betreft criminaliteit; vergeleken met waar ik woonde in Nederland (jaja, Randstad) is er hier dus wel meer criminaliteit, maw het is dus allemaal relatief.

Overigens, als je in de heuvels woont ben ik benieuwd hoe je in het centrum van Perth komt gedurende het spitsuur in 45 minuten...  :roll:

"En JA", ik had binnen 6 weken tijd een goede, leuke en uitdagende baan gevonden...dus maak je geen zorgen.  :up:

Nou nee, het heeft niets met 'aangesproken voelen' te maken, dit is een forum waarop veel mensen meelezen met wat je schrijft en waar mensen dus ook mogen reageren op wat je schrijft.
Als ik wat 'te fel' ben overgekomen dan bied ik daarvoor mijn oprechte excuses aan. Het was niet mijn bedoeling om iemand aan te vallen ofzo, maar ik kan gewoon niet goed begrijpen dat je soms zulke negatieve dingen schrijft.  :?

Ik ben trouwens ook wel benieuwd waar jij (Sander) dan woont als het er zo crimineel aan toe gaat?

En wij kunnen inderdaad binnen 45 minuten, in spitsuur, van ons landje op ons werk komen. Dat hebben we al uitgeprobeerd (nee niet tijdens de vakantie ;-) )
Maar zelfs als het nog wat langer zou gaan duren, dan zouden wij dat er voor over hebben. Maar dat zit dan weer in de persoonlijke keuzes die je maakt. Wij zijn hier gekomen voor rust, ruimte en natuur en daarom hebben wij voor een flinke lap grond in de heuvels gekozen. Voor ons is het helemaal goed.  :)

Trouwens, wat je zegt over dat je binnen 6 weken een baan had, dat geeft toch ook al aan dat het hier met de werkeloosheid inderdaad heel erg meevalt, en dat het relatief makkelijk is om aan een baan te komen?  :lol:

Er zullen inderdaad vast ook wel een paar mensen met 'roze bril' op deze site rondkijken, maar ik denk dat het meerendeel wel goed beseft waar ze aan beginnen. Ik krijg een beetje de indruk dat sommigen hier (en niet alleen maar Sander) de zaken hier in OZ een beetje extra negatief neerzetten om misschien die mensen met 'roze bril' in bescherming te nemen ofzo. Dat lijkt mij niet de bedoeling van een forum. Ik (en mijn man) kan me in ieder geval absoluut niet vinden in die negatieve weergave.  :-(

Misschien zit er ook een verschil in de manier waarop je het ervaart afhankelijk van de reden waarom je hier naar toe gaat. Wij hadden geen banden met mensen hier, kennen helemaal niemand en de enige reden waarom we hier naar toe wilden gaan was puur deze plek, deze omgeving, omdat wij ervan overtuigd waren dat wij ons hier beter op onze plek zouden voelen dan in Nederland. Dat hebben we wel van te voren zo goed mogelijk uitgezocht door erover te lezen en video en films te bekijken en webpages van mensen die er al zitten te lezen. Dan heb je nog geen garanties, want er is maar een manier om er echt achter te komen en dat is door het zelf te ervaren. Maar je kunt altijd weer terug naar Nederland, dat is ons idee. Naar onze mening is OZ/Perth niet perfect, maar het komt er wel erg dicht bij in de buurt.  :up:

Wij vinden het leven hier fantastisch en voor ons zijn er veel voordelen van het leven hier boven het leven in Nederland. Het enige grote nadeel dat wij ondervinden is dat het erg ver weg is van Nederland en dat het daardoor te duur en te lang reizen is om regelmatig even bij familie en vrienden in Nederland langs te gaan. En dan die 'kleine dingen' die ik in mijn vorige bericht al noemde van die dorpskernen en boulevards. Maar dat zijn geen 'major things' als je het vergelijkt met alle voordelen.

Dat is alles wat ik even wilde zeggen.  :)

Hartelijke groeten van Anna & @

Hiya Anna

Leuk om jouw bijdrage te lezen :up:. Wil toch even reageren op: 
Er zullen inderdaad vast ook wel een paar mensen met 'roze bril' op deze site rondkijken, maar ik denk dat het meerendeel wel goed beseft waar ze aan beginnen. Ik krijg een beetje de indruk dat sommigen hier (en niet alleen maar Sander) de zaken hier in OZ een beetje extra negatief neerzetten om misschien die mensen met 'roze bril' in bescherming te nemen ofzo. Dat lijkt mij niet de bedoeling van een forum. Ik (en mijn man) kan me in ieder geval absoluut niet vinden in die negatieve weergave. 
.

Ik geef regelmatig "tegen-gas" maar dat heeft zeker niet te maken met het in bescherming nemen van toekomstige emigranten maar meer met het "normaliseren: van Australie. Het is een land met voors (een hoop, een hele hoop) maar ook tegens. En ik vind dat er een hoop mensen zijn die op dit forum komen die het leven hier een beetje idealiseren. Tuurlijk is het hier leuker en beter :-D :up:...anders hadden wij het nooit zo lang uitgehouden. Maar puntje bij paaltje moet je hier toch ook gewoon aan de slag om je boterham te verdienen toch? moet je ook gewoon je boodschappen doen en zit je ook niet dagelijks op het Barrier Reef of ga je backpackend naar je werk..
Ik persoonlijk denk dat het het forum alleen maar ten goede komt om ook eens over de normale gang van zaken te praten.  :up:

Groetjes
Syl :)

Ha Syl,

Helemaal met je eens! Ik vind dat jij altijd erg goede (lees: realistische) stukken op deze site post.  :up: Natuurlijk moet je ook de minder goede kanten laten zien en niet alleen maar de leuke dingen noemen. Ik heb zelf in het verleden ook al wel eens berichten gepost met een 'kritische noot' om het zo maar te zeggen. Ik vind ook niet dat je alles moet ophemelen maar een zo realistisch beeld moet proberen te geven. Maar soms kreeg ik een beetje het idee dat sommigen hier het een beetje de andere kant op 'overdrijven'. Misschien omdat overdreven positieve een beetje recht te trekken ofzo?  :?

Als ik lees dat het hier in Perth crimineler is dan in de Randstad in Nederland, en even moeilijk of moeilijker om een huis te kopen, dat het niet goed gesteld is met de werkgelegenheid/werkeloosheid en dat men hier in het verkeer nog 'lomper' is dan in Nederland (dat was in een eerder bericht), dan verbaas ik me daar echt enorm over.  :| Dat geeft volgens mij ook geen realistisch beeld van OZ. Ik vond dat ik daarop echt even moest reageren.

Zoals ik al eerder zei: het is hier niet perfect maar wij vinden dat het er behoorlijk dicht bij in de buurt komt. En het zal ook voor ieder persoon verschillen of hij/zij het hier beter vindt dan in Nederland of niet. Mijn zus en moeder zijn echte 'stadsmensen' en die vonden het hier 3 x niks.
Veel te rustig, te weinig te beleven. Mijn vader vond het daarentegen fantastisch. Ieder zijn wensen zullen we maar zeggen.  :lol:

Dus als we nou allemaal proberen een zo realistisch mogelijk beeld te geven, dan hebben de mensen die nog in Nederland zitten, en plannen hebben, daar het meeste aan denk ik.  :)
Dat is toch ook waar een forum voor bedoeld is?

Cheers, Anna

Go Anna & Syl,

Dank jullie wel voor je input. Altijd prettig om wat genuanceerde verhalen te lezen over het leven in Australie. Het is inderdaad moeilijk om een goed beeld te krijgen van het leven in Australie als er maar een kant wordt belicht. Natuurlijk is het een hele grote stap om naar de andere kant van de wereld te verhuizen, dus de verhalen over het leven daar zijn zeer welkom. Maar, het is al eerder gezegd, Nederland is echt niet alleen maar slecht en Australie echt niet alleen maar goed. Je zult overal dingen tegenkomen die je minder leuk vindt.

Desalniettemin zal Australie ook voor jullie wat op voor hebben op Nederland, anders zou je daar toch niet blijven :).

Keep up the postings zou ik zo zeggen!

Groetjes,
Lela

Absolutely, zeg nooit nooit  :-D maar zoals het er nu voorstaat willen wij "nooit" meer terug naar Nederland :up:, hetzij voor een vakantie (en dan hebben wij het als snel over een "werk-vakantie". Want het is bloody hard work om het dan iedereen dan naar de zin te maken en er zijn altijd weer mensen die teleurgesteld zijn omdat je geen of veels te weining tijd voor ze hebt gemaakt....maar dat is een topic op zichzelf! :)

Groetjes
Syl

[quote author=Anna@work link=topic=3161.msg42749#msg42749 date=1136857462]
maar ik kan gewoon niet goed begrijpen dat je soms zulke negatieve dingen schrijft.  :?
[/quote]

Nou nou, zulke negatieve dingen heb ik niet echt geschreven hoor. Ik heb inderdaad kritiek geuit op bepaalde dingen hier in Australië, dat klopt.

Ik ben trouwens ook wel benieuwd waar jij (Sander) dan woont als het er zo crimineel aan toe gaat?

Waar ik nu woon in Perth is het helemaal niet zo crimineel, dat heb ik niet gezegd. Ik schreef dat er hier meer criminaliteit is dan waar ik in NL woonde. En ja, dat was (randje) randstad. Maar niet de gehele randstad is zo crimineel, integendeel zelfs. Mijn punt was dan ook dat het relatief is. Waar ik nu woon is er niet zo veel criminaliteit, maar dat hoeft nog niet te betekenen dat waar ik in NL woonde er meer criminaliteit is, zelf al was dat randstad.

Trouwens, wat je zegt over dat je binnen 6 weken een baan had, dat geeft toch ook al aan dat het hier met de werkeloosheid inderdaad heel erg meevalt, en dat het relatief makkelijk is om aan een baan te komen?  :lol:

Het valt hier inderdaad erg mee met de werkloosheid, sterker nog; het gaat hier goed met de werkgelegenheid! Wederom, ik zei dan ook niet dat er veel werkloosheid is. Mijn punt in mijn 'sarcastische' post was alleen maar om aan te geven dat er hier wel werkloosheid is en dat het niet allemaal rozengeur en manenschijn is. Men klaagt steen en been over de werkloosheid in NL, maar het valt allemaal wel mee, op dit moment is de situatie in NL iets minder gunstig dan hier in Aus, maar het is zeker niet slecht te noemen. Mijn studiegenoten in NL die net als ik in 2004/2005 zijn afgestudeerd hebben allemaal binnen een paar maanden een goede baan gevonden.

Ik krijg een beetje de indruk dat sommigen hier (en niet alleen maar Sander) de zaken hier in OZ een beetje extra negatief neerzetten om misschien die mensen met 'roze bril' in bescherming te nemen ofzo. Dat lijkt mij niet de bedoeling van een forum.

Ik ben van mening dat ik de zaken realistisch weer geef, en niet extra negatief. Overigens ben ik de eerste om toe te geven dat ik misschien niet altijd even genuanceerd ben. Ik belicht minder van de positieve kanten simpelweg omdat het gros van de mensen hier dat al uitvoerig doet, en soms naar mijn mening 'over the top'. Ik probeer wat meer balans te geven aan de informatie op het forum.

Als ik lees dat het hier ...  even moeilijk of moeilijker om een huis te kopen

Ik weet niet of je hier refereert aan een post van mij, maar het lijkt me niet. Wat ik schreef over huizen kopen was dit:
Het is toch belangrijk denk ik om een realistisch beeld te hebben van Australië.
Zo zijn de huisprijzen hier inderdaad relatief minder, maar vergis je niet. De median huisprijs hier in Perth (1 van de goedkoopste van de grotere steden) is inmiddels gestegen tot over de $300.000, ruwweg €200.000. Dus zo heel goedkoop is het allemaal niet meer, en de prijzen stijgen verschrikkelijk snel. Hou er ook rekening mee dat de hypotheek rente hoger is, en niet aftrekbaar van de belasting. Dus ook hier moeten de meeste mensen inmiddels 2 inkomens hebben om een huis te kunnen kopen.

Natuurlijk kan je verder van de stad gaan wonen, is goedkoper. Maar dat moet dus wel weer kunnen met je werk.

Het enige wat ik dus zeg is dat het misschien niet zo goedkoop is als sommige lijken te denken.

Als ik lees dat ... men hier in het verkeer nog 'lomper' is dan in Nederland (dat was in een eerder bericht)

Ik weet niet waar je dit precies vandaan haalt. Maar ik ben wel van mening dat de gemiddelde automobilist hier minder begenadigd is dan in NL. En dan heb ik het niet eens over de 'hoons' in hun Commodore V8s die af en toe 's avonds of als het geregend heeft donutjes gaan draaien op straat.

Ikzelf heb het hier prima naar mijn zin!  :up:  Maar ik heb niet het gevoel dat het hier 'beter' is dan in NL. Beide landen hebben voor- en na-delen en in beide landen ben ik er van overtuigd dat ik een even goed leven kan leiden en eventuele toekomstige kinderen een even goede toekomst kan geven.
Een voordeel van Australië is bevoorbeeld het weer, dat lijkt me duidelijk! Een nadeel is bijvoorbeeld, zoals Linda in een andere thread al aangaf, de (conservatieve) australische wetgeving, denk aan euthanasie en sedition laws. Dit zijn toch ook belangrijke dingen.
Wat ik jammer vind is dat er een trend lijkt te zijn om alleen maar kritiek op NL te leveren en Australie alsmaar te prijzen. Niemand lijkt zich aan de kritiek op NL te storen, maar zodra er kritiek wordt geleverd op Aus zit menig mens op de kast. Ik begrijp best dat emigreren een grote stap is en dat veel mensen deze kant op komen omdat zij van mening zijn dat ze hier een betere toekomst tegemoet gaan. En iedereen heeft recht op zijn eigen mening, maar ook iedereen heeft andere ideeën bij een betere/slechtere toekomst - het is alleen wel goed om realistisch te blijven.

[quote author=Sander link=topic=3161.msg42827#msg42827 date=1136911370]
Wat ik jammer vind is dat er een trend lijkt te zijn om alleen maar kritiek op NL te leveren en Australie alsmaar te prijzen. Niemand lijkt zich aan de kritiek op NL te storen, maar zodra er kritiek wordt geleverd op Aus zit menig mens op de kast.[/quote]

Dat is mij idd ook opgevallen. Het lijkt er op dat al diegenen waar jij naar refereerd, Ozzie freaks zijn (geworden). Toch is het de waarheid!

Rene

Back