Merry-go-round to & in OZ

7 jaar!

Mooi getal 7. 7 jaar hier, 7 jaar fijner dan in NL. Tuurlijk heeft Australië zijn dingetjes. Maar all in all ben ik 100% happy met de beslissing en de uitkomst. Als ik morgen dood neerval, kan ik alleen maar blij zijn dat we dit gedaan hebben en dat ik hier bezwijk, en niet ergens op een gure, grijze regenachtige dag in de file op de A2, met een anoniem bedrijfsterrein als achtergrond.

Ja, je ziet het voor je he!

Maar voor als dat niet lukt zie hieronder voor een reminder ;)

weer_regen_snelweg_file5d52714d4c9a8.jpg
 
Last edited:
........In NL had je ook familie en vrienden over de vloer. Maar nooit voor weken natuurlijk. Benieuwd hoe jullie dit beleven!

Specifiek op dit stukje.
we zijn/waren dit al een beetje gewend. Schoonouders kwamen steeds voor langere tijd (3 maanden (totaal 10X) naar nederland. Ze woonden dan bij ons in huis, de zolder was omgetoverd in een "huis/slaapkamer". Wij hadden gewoon ons werk en zij deden hun eigen ding, na de derde keer alles wel gezien te hebben. Met de reserve sleutels konden ze gaan en staan waar en wanneer ze wilden.

In Maart komen de schoonouders hier voor 2 maanden, hier hebben we slechts een logeerkamer, dus dat zal wel wat anders zijn maar.... We gaan het zien.

Ik weet nog niet hoe het zal zijn als mijn eigen ouders over komen voor drie maanden in september. 🤔 Maar voor alles..... One way to find out.

Uiteraard is het altijd weer fijn als je je eigen dingen weer kan doen in je eigen huis.
 
........In NL had je ook familie en vrienden over de vloer. Maar nooit voor weken natuurlijk. Benieuwd hoe jullie dit beleven!

Specifiek op dit stukje.
we zijn/waren dit al een beetje gewend. Schoonouders kwamen steeds voor langere tijd (3 maanden (totaal 10X) naar nederland. Ze woonden dan bij ons in huis, de zolder was omgetoverd in een "huis/slaapkamer". Wij hadden gewoon ons werk en zij deden hun eigen ding, na de derde keer alles wel gezien te hebben. Met de reserve sleutels konden ze gaan en staan waar en wanneer ze wilden.

In Maart komen de schoonouders hier voor 2 maanden, hier hebben we slechts een logeerkamer, dus dat zal wel wat anders zijn maar.... We gaan het zien.

Ik weet nog niet hoe het zal zijn als mijn eigen ouders over komen voor drie maanden in september. 🤔 Maar voor alles..... One way to find out.

Uiteraard is het altijd weer fijn als je je eigen dingen weer kan doen in je eigen huis.
Heel benieuwd hoe jullie dit gaan ervaren. Hoop ook dat mijn moeder in de toekomst een aantal maanden per jaar over kan komen.
Hier in NL ga je af en toe op de koffie, heb je het over koetjes en kalfjes en na een uurtje of 1,5 ben je weer weg. Als familieleden overkomen dan maken ze echt deel uit van je gezin en heb je hele andere gesprekken. Ik ben oprecht van mening dat de band na emigratie alles zou kunnen versterken. (Kan ook de andere kant op gaan natuurlijk...🤣)
 
Ik heb mijn moeder ook wel eens voorgerekend dat als ze hier een week of 5 per jaar is, ze ons per jaar in principe meer ziet dan toen we in NL in hetzelfde dorp wonen hahaha. Dan was het vaak een paar minuutjes hier, een uurtje daar. Nu is het geconcentreerd 5 weken per jaar. En ja, je hebt andere gesprekken dan in NL, het komt wat vaker voor dat er 'inhoud' is tov van zomaar wat prietpraat.

Wij vinden zelf 4-5 weken wel mooi. We hebben 1x 7 weken gehad, en dat went ook, het wordt bijna weer 'normaal'. Alsof je je ouders in huis genomen hebt. Ter info, mijn moeder komt elk jaar 1x. En er zijn bijzondere jaren (ons eerste jaar hier, na Covid) dat ze twee keer kwam. Ik kan me voorstellen als je ouders maar eens in de paar jaar komen, langer een optie is. Ik weet van andere migranten dat 3 maanden je ouder(s) over wel een flinke tijd is. Maar dat hangt natuurlijk ook af van hoe 'into familie' je bent. Mrs Bang en ik zijn alle twee niet heel erg van de familie (understatement). Dus voor ons is 3 maanden (te) lang. Voor anderen wellicht te kort ;)

In Canberra kon mijn moeder zelf op pad met het OV, en Canberra heeft altijd wel wat te doen, er zijn een hoop musea met wisselende tentoonstellingen en veel verschillende wandelingen bereikbaar met OV. Waar we nu zitten (Noosa Achterland) is dat geen optie. Het is ~10km naar de dichtstbijzijnde bus halte. Dus ze is nu eigenlijk alleen in en om het huis. We sparen dus wat schoonmaakwerkzaamheden zoals ramen zemen en kleine tuinier klusjes een beetje op, ze vindt het fijn om voor ons dingen te doen en het houdt haar 'van de straat' hahaha.

Voor bezoekende vrienden e.d. zijn we nu dus bezig een caravan te renoveren zodat er ook buiten ons huis een plek is waar mensen kunnen verblijven, maar waar je wat meer privé hebt. Goed voor beide zijden. Dat project staat even stil, het is zo warm en vooral vochtig hier de laatste tijd, dat hard 'buiten' werken niet echt een pretje is. Het is echt, half uurtje/uurtje buiten. En dan weer een uurtje bijkomen in de aircon. 🥵 Als het goed is keert het meer terug naar normaal warm en normaal vochtig in de loop van de week en hoop ik voor het aankomende bezoek van October (3 weken vrienden) of heeeeeeel wellicht Mei (2-3 dagen passerende collega) de caravan op orde te hebben voor bezoek.
 
Ik weet van andere migranten dat 3 maanden je ouder(s) over wel een flinke tijd is. Maar dat hangt natuurlijk ook af van hoe 'into familie' je bent. Mrs Bang en ik zijn alle twee niet heel erg van de familie (understatement). Dus voor ons is 3 maanden (te) lang. Voor anderen wellicht te kort ;)

Ja, 3 maanden is lang. Maar het hangt er ook een beetje vanaf hoe stabiel je eigen leefsituatie is. Toen mijn ma (en je weet hoe zij is ;)) hier was in 2022 had Q net haar papiertjes weer gehaald, zaten we midden in de "waar gaan we nu naar toe" en maakte ze een week dwars door Australia mee. Dat was... heftig.

Nu komt ze in september en oktober dit jaar, dus twee maandjes waarvan 2 weken beide kids vakantie hebben. Ze kan vanaf hier makkelijk overal naar toe en ze weet dat we niet twee maanden vakantie gaan nemen.
 
Oh ja, Het is helemaal afhankelijk van allerlei zaken. Ervaring met land hebbende of niet, de taal (enigszins) spreken, OV of eigen vervoer. Grootte van het huis, ligging, jaargetijde (de zomers hier in QLD zijn wellicht niet de beste tijd om te komen) enz. enz. En dan vooral ook: je eigen state of mind en zaken die in je privé of werkleven spelen.

Gek voorbeeldje, we hebben een nieuw erg ruim opgezet deck/veranda. Dus 's ochtends als nog niet iedereen verlegen zit om een gesprek kunnen we allemaal een eigen stukje nemen op het deck. Moeders op de bank, ik aan de grote tafel en Tash binnen of het zitje aan het einde van het deck :D

Wij hebben de luxe dat mijn moeder elk jaar kan komen, dus dan is een goede maand een mooie tijdvak voor zowel mijn moeder als onszelf. Maar dat is verder voor iedereen iets waar ze hun eigen weg/optimum in gaan vinden!
 
Heel benieuwd hoe jullie dit gaan ervaren. Hoop ook dat mijn moeder in de toekomst een aantal maanden per jaar over kan komen.
Hier in NL ga je af en toe op de koffie, heb je het over koetjes en kalfjes en na een uurtje of 1,5 ben je weer weg. Als familieleden overkomen dan maken ze echt deel uit van je gezin en heb je hele andere gesprekken. Ik ben oprecht van mening dat de band na emigratie alles zou kunnen versterken. (Kan ook de andere kant op gaan natuurlijk...🤣)
De schoon ouders zal wel goed komen en ben ik niet zo "bang" voor. Spreken beide goed Engels, vooral schoon papa.
Zijn al meerdere keren in Australië geweest voor werk en study. Dus komen op bekend terrein.

Mijn eigen ouders, daar ben ik nog niet zo zeker van. Eerste keer Australië, Eerste keer lange tijd weer samen nu, sinds ik thuis woonde. Spreken nauwelijks Engels, dwz mijn moeder kan zich een beetje redden, mijn vader non existent zeg maar. Links rijden riskeren en durven ze niet op hun leeftijd. Dus afhankelijk van ons/ov. Maar Adelaide is goed te doen qua ov en reistijden binnen de stad.

Ze willen wel hun eigen ding gaan doen als ze hier zijn met verzorgde trips enz.
Maar we zijn heel benieuwd hoe dat zal gaan. Het zal allemaal wel goed komen.
 
Mijn moeder komt tegenwoordig 1x per jaar, meestal zo'n 4-5 weken. Toen we hier net woonden was dat ongeveer elke 6-9 maanden. Meestal in maart of september als het voor haar lekker weer is, niet te heet, niet te koud. Alleen toen de grenzen open gingen voor familie na COVID is ze hier bijna drie maanden geweest. Dat was wel lang (vond ze gelukkig zelf ook). In de eerste jaren planden we heel veel uitjes. Nu ze wat ouder is (ze wordt 84 dit jaar) doen we het wat rustiger aan. Ze wil vooral bij ons zijn, lekker met boekje op de veranda zitten, af en toe lekker lunchen en bijkletsen met onze vrienden etc. Ze spreekt goed Engels (heeft hier gewoond) en loopt af en toe nog naar het dorp voor een boodschap en maakt dan een praatje met wie ze ook maar tegenkomt. Tegenwoordig halen we haar daarna op want bergop terug naar huis wordt the zwaar. Ze is nu dus meer afhankelijk van ons. Ze rijdt geen auto meer, maar heeft hier wel de train genomen, bijvoorbeeld. Meestal huren we wel ergens een huisje voor een lang weekend en doen wat bezoekjes aan musea, een mooie tuin, marktjes etc. Vorig jaar vond ze het geweldig dat ze helemaal niet hoefde te koken en dat was voor mij een simpele manier om haar in de watten te leggen. Zelf vind ze het leuk om af en toe wat te poetsen (en we houden haar niet tegen). Op haar leeftijd kan elke reis de laatste zijn dus we genieten van haar bezoek. En ja, je levert wat privacy in, maar dat is dan maar zo.
 
Zo, de democratische plicht er weer op zitten. Voor nieuwe burgemeester en gemeenteraad gestemd. Noosa is een relatief kleine gemeente en dus ‘undivided’. Je moet dus 6 councillors kiezen. Dat kost je een (regenachtige) zondagmiddag om 6 kandidaten (in preference order) te kiezen uit 20 opties en één burgemeester uit 4 kandidaten. Democratie is hard werk!

Verder is het hier al dagen grijs, nat en lekker qua temperatuur. Soort van Nederland maar dan in korte broek en t-shirt 😀

We hebben in de eerste twee maanden van dit jaar net zo veel regen gehad als heel vorig jaar. Vorig jaar was ERG droog, dus in die zin niet een eerlijk vergelijk. Maar dat we de tuin niet hoeven bij te wateren in het eerste kwartaal is duidelijk 👍
 
IMG_4085.jpeg

Het is redelijk nat in Queensland. (understatement) Nog een paar dagen en dan hebben we er een maand met (bijna?) elke dag regen op zitten geloof ik. Zal de BOM statistieken er eens op nazoeken. Maar nat is het!

Vlieg maandag naar Nederland, hopelijk daar wat droger … 🤔
 
En een dikke jas😄
Check
  1. Regen jas
  2. Trui
  3. Warme jas
  4. Lange broek... :eek:
  5. Schoenen... :eek:
Vooral die laatste paar items wordt weer even zoeken, waar heb ik die gelaten na de laatste NL trip 1.5 jaar geleden....
Geen grapje, ik draag hier nooit schoenen, behalve werkschoenen tijdens tuin werkzaamheden. Zelfs aan de auto's sleutelen gebeurt over het algemeen in thongs/flip-flops/teenslippers :D
 
Nog een paar dagen en dan hebben we er een maand met (bijna?) elke dag regen op zitten geloof ik. Zal de BOM statistieken er eens op nazoeken
1,2 en 3 Maart waren droog. Verder elke dag in Maart regen, met hoeveelheden van minder dan 1mm op een dag tot 220mm in een dag en alles er tussen. De komende dagen wordt er ook nog regen opgeven. Dus we gaan de maand continu regen wel halen! (vandaag weer 50mm erbij, alsof het niks is ;) )

Ik zie dat het bij @SteveSW ook nog steeds Wet Season is trouwens ☔
 
Back
Top