Ik geloof dat we na 6 maanden dan eindelijk het einde van de 'wet season' bereikt hebben (al komt er dit weekend weer 20-40mm regen aan... )
Het is een nat maar vooral lang wet season geweest. Vaak begint het pas eind December of Januari. Nu van November tot mid May. Laten we zeggen dat de regenwater tanks vol zitten (wel 20x over...

) Nu komen als het goed is de maanden van zonnig, droog en relatief koeler weer. Heerlijk om dan buiten bezig te zijn.
Na 5 wet seasons hier in QLD wen je er wel aan. Als zijnde: De warmte + humidity van de wet season is nog steeds te veel, denk niet dat ik daar heel snel aan ga wennen.
Maar je geeft hard buiten werken maar gewoon op voor een paar maanden per jaar. Het heeft geen zin om er tegen te vechten. Doe binnenshuis klusjes of in de garage, maar zo min mogelijk harde tuin arbeid. Petje af voor
@SteveSW en nog wat ander Xpditers (3 of 4 ondertussen in Cairns?) die in de echte tropen wonen en werken.
Wat betreft buiten werken, de laatste weken tussen het natte weer door de kansen gegrepen om het gebied voor het huis aan te gaan pakken. En dat gaat nog wel even door.
Voor het huis is een downslope die erg overgroeid was, en die eindigt in een soort van geul waar in de zomer tijdens de frequente rainstorms water in stroomt. De helling en de geul zijn/waren dus overgroeid en daar hebben we nu een flink stuk van kunnen maaien. Deels zelf met mijn 'slasher/mower' deels met hulp van een op afstand bestuurbare slasher.
Voordeel van die heuvel terug proberen te brengen naar origineel bushland is meervoudig.
- Visueel meer 'open' land
- Gevoelsmatig is native vegetation een verbetering over foreign weeds natuurlijk!
- Fire break. We houden wat meer ruimte over richting het huis wat betreft dichte of hoge vegetatie en doen wat 'hard-scaping'.
Dat laatste heeft de meeste voeten in aarde (en de meeste $$$$) We herstellen de originele 'service track' in de slope en zetten een harde
stenen muur omhoog. (Voor mensen geïnteresseerd in Bush fire management, veel videos uit California zijn geschikt voor ons, bijvoorbeeld:
https://www.youtube.com/@FIRESafeMARIN) We zitgen hier niet in mega bush fire country, maar better prepared than not.
Op dit moment gaat dat muren zetten niet helemaal naar onze zin. De Tradie die het aan het doen is heeft al een keer zijn werk 'gefixed' op ons aandringen, maar het is verbeterd van knudde naar slecht. Dus nu even bezinnen hoe nu verder... Balen want er zit al veel tijd, stress
en geld in, en goede kans dat stukken gewoon opnieuw moeten. We hebben zover goede ervaringen hier met excavations, construction enz. Maar dit is beneden peil. Als het geleverde werk al ondermaats is, de communicatie is... daar dan weer een paar stappen onder.
In goed nieuws, met al dat werk hebben we die seasonal creek onder aan de slope in het zicht gekregen en die zijn we nu aan het herplanten met tree ferns en native palms. Ook gaan er her en der wat andere boompjes in, maar de grote fig trees en bunya pines zullen pas volgroeid zijn als wij al lang tot stof vergaan zijn denk ik zo.
"...The best time to plant a tree was 20 years ago. The second best time is now!...."