SPORT/OUTDOOR
Als je van fietsen houdt (mountain bike) dan heb je met Mt Stromlo een wereldplek voor de deur. Mt Sromlo is in 2003 met de grote bushfires helemaal afgefikt. Tsja, de ene dag keek je uit op een mooie groene berg, de volgende dag een kale pukkel. Maar niet getreurd, ze hebben er nu één van de beste mountainbike parken ter wereld van gemaakt. Diverse routes van eenvoudig tot ondoenbaar. Je kunt ook van alles aan elkaar knopen om je gek te maken en er zijn korte tracks om te testen wat je technisch al aankunt voor je zo’n (lange) track gaat doen. Echt mijn bek viel open… Worldcup wedstrijden, in 2009 het Wereldkampioenschap, 24 uur wedstrijden, echt hotspot voor Mountainbiken in OZ. Aan de oostkant van de stad heb je ook nog wat spul wat hoog aangeschreven staat (Sparrow Hill, Kowen Forest) , en dan kun je overal in de stad in de Nature Reserves ook gave mountainbike trails vinden. Zoals eerder gezegd was ik verdwaald in zo’n stuk omdat ik i.p.v. de firetrails ook de singletrack opnam in mijn loop routine, dat had ik niet moeten doen… Maar ik heb zo wel gezien dat in een paar kilometer Canberra meer (goede) mountainbike trail ligt dan in heel Nederland (minus dan wellicht Limburg)
Als je van racefietsen houdt, is het zuiden ook een zeer goede optie. Rondje Tharwa via de Cotter road is een zeer populaire bezigheid onder de wielrenfamilie in Canberra (en knap slopend!). Op dit stuk ligt niet een apart fietspad maar er staan wel veel bordjes om autmobilisten te waarschuwen voor wielrenners. Cotter road gaat van niets naar nergens eigenlijk dus druk met auto’s is het niet echt.
Als je van hardlopen houdt, ook dan kun je bij Mt. Stromlo terecht voor een mooie trail. Verder overal in en om de stad eigenlijk gewoon. Wat wel even wennen was voor mij is dat het nergens zo vlak is als hier. Rondom het meer is het redelijk vlak. Maar verder is het vaak wel hilly. Dat is voor een polder hardloper als mijzelf even wennen zeg maar
Het viel ons op dat er ongelofelijk veel gefietst wordt in Canberra (en hard gelopen) Meer dan in enige andere stad in OZ. Ook woon-werk verkeer op de fiets is heel normaal. Veel mensen met in hun rugzakje een werkkloffie en dan op de mountainbike of racefiets naar het werk. Nou ik geloof niet dat ik dat ooit ergens anders gezien heb behalve in NL dan
Het meer is groot en leuk om omheen te fietsen. Alles bij elkaar een kilometer of 40 geloof ik. Zeker een aanrader. Je kunt het door de twee bruggen over het meer ook makkelijk inkorten en variëren. Er zijn ook hardloop circuits en ‘natural fitness’ paden uitgezet.
Verder is Canberra niet voor niets de Bush capital, de gehele staat ACT bestaat uit een klein beetje Canberra en verder heel veel National Park. Je bent dus al snel in de bush en met ietsie pietsie meer moeite zo ver in de bush dat ze je nooit meer gaan vinden als je dat niet wil (en ook niet als je dat juist wel wilt...) De wandeling naar Square Rock in Namadgi NP, eindigt op een heeeel steil en zeeer dodelijk klif. Geen hekjes. Een wandeling die ik met kinderen best wil doen maar de laatste 100 meter moeten ze dan wel aan de lijn zeg maar
Vier uur gelopen, 1 ander stel gezien, locals die natuurlijk een praatje moesten maken en vertellen over de bushfires van 2003 enz. Dit is 30 minuten rijden vanaf Tuggeranong, uurtje vanuit het Noorden.
De Canberran waar we contact mee hadden ging in de winter vaak sneeuwhollen en iglo’s bouwen en zo kamperen in Namadgi. Zie je geen mens voor een week gaf tie aan.
Honeysuckle campground ligt ook in die regio. Infested met Kangaroo’s. Sommige erg nieuwsgierig, (wat ben jij nou aan het koken?) andere stoïcijns en je volkomen negerend, de volgende weer ondeugend (even die muesli reep stelen)
Watersport en vissen is voor Australische begrippen mager. Maar zeilen en roeien op het meer (onder meer Lake Burley Griffin) wordt zeer veel gedaan. Vissen kan er uiteraard ook of in 1 van de vele andere meren en meertjes. Zelf heb ik niets met vissen dus geen probleem lijkt me!
Wil je gaan Golfen. Geloof dat ze 11 golfbanen hebben in ACT dus sla maar af zeg ik
-----
Nou dat was het weer ff!