Merry-go-round to & in OZ

Dat zouden jullie ook denk ik (als je de zee kan missen) Hills om en in de stad en heeeeeeeeeeeel veeeeeeeel beestjes om en in de stad. 's Avonds in, en zeker om de stad rijden is vragen om op zeker moment een kangaroo op je grill (en dan niet van de barbie maar van je auto)
 
Nou maar even een berichtje van de assistant Canberra Promoter :D

WIJKEN/STAD

Canberra is gepland, dat straalt er wel vanaf. Alles is ruim opgezet en is behoorlijk clean zeg maar. Als je van doorleefde steden houdt met een door de 100-en jaren heen gevormd karakter, rij gerust verder. Dat ga je hier niet vinden.

CBD is modern met wat winkelstraten en eet tentjes cafe’s en koffie bar’s. Niet exorbitant maar genoeg om al het werkvolk ’s ochtends van een goede bak koffie te voorzien (Can I have a Decaf Latte with skimmed milk and a Long flat white with soy milk please…. Het moet niet gekker worden…) Canbera Center is en moderne nette mall met alle winkels die je nodigt kunt hebben volgens mij. Echte Shop-Aholics moeten wel naar Melbourne denk ik zo… Maar als je gewoon koopt wat je nodig hebt kom je hier prima weg. In Fyshwick is ook nog het een en ander DFO (Direct Factory Outlet) enz.

Wat opvalt (of eigenlijk niet) is het volledig ontbreken van de kilometers lange autoboulevards, Bunnings-en en dergelijke aan de randen van de stad. Heerlijk! Ze hebben vrijwel alles bij het vliegveld neer gepleurd, uit de weg en op een plek waar toch niemand wil wonen. Perfect! Volgens mij ook erg weinig McDonaldsen en ander spul. Ook geen billboards langs de wegen en zo. De boel is erg easy on the eye zeg maar.
 
Noordelijk zijn we in minder wijken geweest dan het zuiden.

Inner North:

Ainslie en Hackett vond ik erg fraai, zeer dicht bij CBD maar grenzend aan Mt Ainslie en Mt Majura Nature Reserve, echte bushie dus aan de rand. Tijdje in een klein parkje/speelplaatsje gezeten tussen een wat straten. Helemaal stil… Alleen maar vogels.

De wijk is wat ouder met zeer veel groen en bomen in de straten, soms voelt het aan als laantjes. De huizen zijn daarmee ook wat ouder en kleiner, de blocks weer wat groter. Aan de rand veel zogenaamde ‘battle axe’ blocks. Dus een zeer ruim blok wat ooit weer opgedeeld is. Achterste huis heeft dan via een oprit langs het voorste huis toegang tot de straat. Ondertussen zie je aardig wat ontwikkeling waarbij de oude huizen af en toe plat gegooid worden en door een nieuw huis vervangen worden. Wat ik gezien heb aan nieuwe huizen zag er goed uit en niet veel van die ‘ Tuscan beasts’ die OZ’s nog wel eens willen neer plempen van border to border op het block. Wijken zijn niet duurder dan de rest maar vaak dus een wat ouder huis voor hetzelfde geld.

Belconnen:

Belconnen is best groot en volgens mij populair (onder Engelsen) Wij hebben alleen Cook en Aranda gezien. Ook weer erg groen, wel een (toevallig?) een dubieuze straat gezien maar met een beetje opletten zeker de moeite waard. Deze straat lag ook langs de highway dus zowieso niet de topper van de buurt zeg maar. Ook dicht bij het centrum en bijvoorbeeld Black Mountain Reserve en Mt. Stromlo! (kom ik op terug)

Gungahlin: Nagelnieuw. Helemaal niets voor ons!

Ja en dan de sprong over de brug across the lake! Nou dat is voor veel Canberrans heel wat. Als je in het zuiden woont kom je nooit in het noorden (of het moet heeeeeel erg nodig zijn, en andersom) Zoals een Canberran het omschreef. The other side of the lake? That’s the Dark Side! (en dan maakt het niet uit welke kant, het is maar net welke kant je zelf vandaan komt)
 
Het Zuiden:

Ja, toch wel onze favo kant over het algemeen. In het Noorden liggen wat minder leuke huurhuizen en was de vibe soms net wat minder voor ons. In het zuiden voelen de wijken wat meer als suburbs of dorpjes.
De views zijn vaak ook wat wijdser met in sommige wijken echt fantastisch uitzicht richting de Brindabella’s. In de Winter ligt daar sneeuw op te toppen terwijl het dan in de stad wel OK is qua temp (tegen de 15 graden) en strakblauw. Ik kijk er al naar uit!!!


Tuggeranong: Tuggers is massive met veel wijken erin.

Wij vonden qua uitzicht en/of vibe wijken als Banks, Theodore, Conder, Calwell, Chisholm, Gillmore en Gowrie helemaal goed. Fadden en MacArthur ook top maar te duur voor ons denk ik zo. We gaan om te consuminderen en niet om de kapitalistische denkwijze nog verder op te stuwen. In Conder (of was het nu in Theodore…) had ik de ontmoeting in de lokale buurtsuper waarbij de cassier zich aan mij voorstelde omdat hij me nog niet eerder gezien had in de shop ;)

Sommige huizen zijn helemaal tegen de heuvels opgebouwd en kijk je dus over de wijk uit richting de Brinda’s. En de prijzen zijn ook van die huizen niet duurder dan in het noorden. Puur omdat je aan de ‘verkeerde kant’ van het meer zit voor veel Canberrans. En je block wellicht wat onbruikbaarder is om dat de tuin wat steiler ligt. Onze dame bij de bank woonde in het (mid)zuiden en werkte dus in CBD. Klaagde dat het wel een half uur rijden was in de ochtend!

Rondom Lake Tuggeranong is het wat stadser en meer appartementen. Hier ligt het tweede grote winkelcentrum van Canberra (na CBD) en heb je een Bunnings en wat auto business.

Kambah is een mix van de wijken echt in het zuiden en net wat stadser of zo, was een gevoel. Maar ook hier is zeker wat te vinden. Het wisselt gewoon een beetje van straat naar straat zeg maar.

Weston: Ligt mooi aan de rand maar even opletten. Hier verschuift de rand momenteel. Er wordt aan de rand stevig gebouwd met nu nog kale wijken. Die worden ook wel groen maar dat duurt nog wel even… Dus zeker geen No Go, maar gewoon even kijken hoe of wat er gebouwd wordt, je mooie stukje bush naast de deur kan over een paar jaar best een nieuwe wijk zijn. Wel super dicht bij Mt Stromlo!

Woden Valley: Niet echt gechecked, weinig passende huurwoningen
 
Tip bij huizen zoeken.

Kijk even wat er in de voortuin ligt. Net gras of local plants, waarschijnlijk goede buren. Liggen er versnellingsbakken of motorblokken in de voortuin. Wellicht een ander huisje opzoeken ;)

Zoals al aangegeven hebben Canberrans een hekel om het meer over te steken en eigenlijk aan autorijden in het algemeen, alles verder dan 15 minuten van het werk is ver. Dus doe er je voordeel mee als je huizen zoekt. Let wel op dat de eventueel lagere huur je wel meer brandstof kost om naar je werk te rijden als dit in CBD of de Government triangle ligt.

Wij hadden eerst het idee om wellicht gelijk in de bush buiten de stad te starten. Getting away from it all. Nu we de stad ervaren hebben vinden we de stad zo relaxed dat we er echt wel in willen wonen. (wie had dat gedacht!) Maar de pace in the city is al zo slow dat ik buiten de stad echt gelijk in slaap zou vallen ;) Daarnaast is het wellicht een stuk eenvoudiger om een netwerk op te bouwen en kun je bijvoorbeeld wat eenvoudiger lid worden van sportclubs of andere sociale aangelegenheden. Na een jaar of twee kijken we dan wel hoe het bevalt en of we alsnog naar buiten willen.

Als je buiten gaat wonen moet je wel een extra slaapkamer hebben voor bezoek uit de stad. Wij verbleven dus bij een vriend in Royalla, dat is 31 minuten vanaf CBD. Maar als er bezoek bij ze was bleven ze ’s nachts slapen. Want anders moesten ze nog het hele eind naar huis ’s nachts J Eerlijk toegeven, de ziljoen kangaroo’s en wombats maken de rit terug in de nacht wel heel spannend.

In de winter dus ook tricky als je vanuit je office naar huis rijdt, dan schemert het al vroeg en is het koel. Dus gaan de Roo’s op pad. Opletten geblazen!
 
SPORT/OUTDOOR

Als je van fietsen houdt (mountain bike) dan heb je met Mt Stromlo een wereldplek voor de deur. Mt Sromlo is in 2003 met de grote bushfires helemaal afgefikt. Tsja, de ene dag keek je uit op een mooie groene berg, de volgende dag een kale pukkel. Maar niet getreurd, ze hebben er nu één van de beste mountainbike parken ter wereld van gemaakt. Diverse routes van eenvoudig tot ondoenbaar. Je kunt ook van alles aan elkaar knopen om je gek te maken en er zijn korte tracks om te testen wat je technisch al aankunt voor je zo’n (lange) track gaat doen. Echt mijn bek viel open… Worldcup wedstrijden, in 2009 het Wereldkampioenschap, 24 uur wedstrijden, echt hotspot voor Mountainbiken in OZ. Aan de oostkant van de stad heb je ook nog wat spul wat hoog aangeschreven staat (Sparrow Hill, Kowen Forest) , en dan kun je overal in de stad in de Nature Reserves ook gave mountainbike trails vinden. Zoals eerder gezegd was ik verdwaald in zo’n stuk omdat ik i.p.v. de firetrails ook de singletrack opnam in mijn loop routine, dat had ik niet moeten doen… Maar ik heb zo wel gezien dat in een paar kilometer Canberra meer (goede) mountainbike trail ligt dan in heel Nederland (minus dan wellicht Limburg)

Als je van racefietsen houdt, is het zuiden ook een zeer goede optie. Rondje Tharwa via de Cotter road is een zeer populaire bezigheid onder de wielrenfamilie in Canberra (en knap slopend!). Op dit stuk ligt niet een apart fietspad maar er staan wel veel bordjes om autmobilisten te waarschuwen voor wielrenners. Cotter road gaat van niets naar nergens eigenlijk dus druk met auto’s is het niet echt.

Als je van hardlopen houdt, ook dan kun je bij Mt. Stromlo terecht voor een mooie trail. Verder overal in en om de stad eigenlijk gewoon. Wat wel even wennen was voor mij is dat het nergens zo vlak is als hier. Rondom het meer is het redelijk vlak. Maar verder is het vaak wel hilly. Dat is voor een polder hardloper als mijzelf even wennen zeg maar ;)

Het viel ons op dat er ongelofelijk veel gefietst wordt in Canberra (en hard gelopen) Meer dan in enige andere stad in OZ. Ook woon-werk verkeer op de fiets is heel normaal. Veel mensen met in hun rugzakje een werkkloffie en dan op de mountainbike of racefiets naar het werk. Nou ik geloof niet dat ik dat ooit ergens anders gezien heb behalve in NL dan ;)

Het meer is groot en leuk om omheen te fietsen. Alles bij elkaar een kilometer of 40 geloof ik. Zeker een aanrader. Je kunt het door de twee bruggen over het meer ook makkelijk inkorten en variëren. Er zijn ook hardloop circuits en ‘natural fitness’ paden uitgezet.

Verder is Canberra niet voor niets de Bush capital, de gehele staat ACT bestaat uit een klein beetje Canberra en verder heel veel National Park. Je bent dus al snel in de bush en met ietsie pietsie meer moeite zo ver in de bush dat ze je nooit meer gaan vinden als je dat niet wil (en ook niet als je dat juist wel wilt...) De wandeling naar Square Rock in Namadgi NP, eindigt op een heeeel steil en zeeer dodelijk klif. Geen hekjes. Een wandeling die ik met kinderen best wil doen maar de laatste 100 meter moeten ze dan wel aan de lijn zeg maar ;) Vier uur gelopen, 1 ander stel gezien, locals die natuurlijk een praatje moesten maken en vertellen over de bushfires van 2003 enz. Dit is 30 minuten rijden vanaf Tuggeranong, uurtje vanuit het Noorden.

De Canberran waar we contact mee hadden ging in de winter vaak sneeuwhollen en iglo’s bouwen en zo kamperen in Namadgi. Zie je geen mens voor een week gaf tie aan.

Honeysuckle campground ligt ook in die regio. Infested met Kangaroo’s. Sommige erg nieuwsgierig, (wat ben jij nou aan het koken?) andere stoïcijns en je volkomen negerend, de volgende weer ondeugend (even die muesli reep stelen)

Watersport en vissen is voor Australische begrippen mager. Maar zeilen en roeien op het meer (onder meer Lake Burley Griffin) wordt zeer veel gedaan. Vissen kan er uiteraard ook of in 1 van de vele andere meren en meertjes. Zelf heb ik niets met vissen dus geen probleem lijkt me!

Wil je gaan Golfen. Geloof dat ze 11 golfbanen hebben in ACT dus sla maar af zeg ik ;)


-----

Nou dat was het weer ff!
 
Prachtige samenvatting, hulde! Denk dat we je bij deze kunnen promoten naar Chief Canberra Promoter. Overweeg na dit stuk (bijna) om Nieuw Zeeland over te slaan en rechtstreeks door te gaan naar Canberra :D

Ik heb de MCDonalds nog even gecheckt (een kleine milkshake aardbei op z'n tijd gaat er wel in), maar dat zijn er toch nog 16 stuks in Canberra.

Je geeft aan dat de vibe in zuid beter is dan noord. Had al eea gelezen over de verschillen, maar merk je ook dat er een verschil is in mentaliteit tussen noord en zuid?

Weston ziet er goed uit. Maar zoals je al aangeeft zijn ze langs de rand druk aan het bouwen. Tussen Weston en Belconnen gaan ze de komende jaren (10-15 jarenplan) druk bouwen aan de nieuwe wijk Molonglo Valley. Mijn gevoel zegt me dat Tuggeranong op de lange termijn meer zekerheid biedt mbt uitzicht op natuur ipv nieuwbouw. Wat denk jij?

Zelf hadden we ook de focus op een stukje grond net buiten Canberra (zeker na het bericht dat er niet echt sprake was van een verplichting om binnen ACT te gaan wonen, ondanks 176 visum), maar na je samenvatting sluit ik niet uit dat we ook een plekje in de "stad" gaan zoeken. Hoewel ik tegen vrienden en familie altijd heb gezegd dat ik mijn dochters op hun 12e naar het klooster zou sturen, denk ik dat Canberra een mooi alternatief is :rolleyes:

Mt Stromlo en mountainbiken.... Mocht men nog niet overtuigd zijn check:


Zit nog steeds in dubio of ik m'n scott meeneem of ter plekke een nieuwe bike koop, maar als ik dit soort filmpjes zie is iedere minuut verspillen aan een zoektocht naar een goeie bikestore zonde van de tijd en moet de scott mee in het vliegtuig :cool:
 
Prachtige samenvatting, hulde! Denk dat we je bij deze kunnen promoten naar Chief Canberra Promoter. Overweeg na dit stuk (bijna) om Nieuw Zeeland over te slaan en rechtstreeks door te gaan naar Canberra :D

Ik heb de MCDonalds nog even gecheckt (een kleine milkshake aardbei op z'n tijd gaat er wel in), maar dat zijn er toch nog 16 stuks in Canberra.

Je geeft aan dat de vibe in zuid beter is dan noord. Had al eea gelezen over de verschillen, maar merk je ook dat er een verschil is in mentaliteit tussen noord en zuid?

Weston ziet er goed uit. Maar zoals je al aangeeft zijn ze langs de rand druk aan het bouwen. Tussen Weston en Belconnen gaan ze de komende jaren (10-15 jarenplan) druk bouwen aan de nieuwe wijk Molonglo Valley. Mijn gevoel zegt me dat Tuggeranong op de lange termijn meer zekerheid biedt mbt uitzicht op natuur ipv nieuwbouw. Wat denk jij?

Zelf hadden we ook de focus op een stukje grond net buiten Canberra (zeker na het bericht dat er niet echt sprake was van een verplichting om binnen ACT te gaan wonen, ondanks 176 visum), maar na je samenvatting sluit ik niet uit dat we ook een plekje in de "stad" gaan zoeken. Hoewel ik tegen vrienden en familie altijd heb gezegd dat ik mijn dochters op hun 12e naar het klooster zou sturen, denk ik dat Canberra een mooi alternatief is :rolleyes:

Mt Stromlo en mountainbiken.... Mocht men nog niet overtuigd zijn check:


Zit nog steeds in dubio of ik m'n scott meeneem of ter plekke een nieuwe bike koop, maar als ik dit soort filmpjes zie is iedere minuut verspillen aan een zoektocht naar een goeie bikestore zonde van de tijd en moet de scott mee in het vliegtuig :cool:

Nieuw Zeeland wordt vast en zeker ook heel gaaf! En ook daar kun je buitengewoon mtb-en!

Die McD's hebben ze dan goed verstopt. Heb er niet echt op gelet of zo, maar bedacht me gisteen dat ik me niet enorm veel Red Roosters, Hungry Jacks, McD's en KFC's kan herinneren. Wellicht toch al een subjectieve blik ;)

Qua zuid en noord. Ik heb niet genoeg mensen 'echt' gesproken om de eventuele verschillen qua mentaliteit te ondervinden. We deden ook meestal boodschappen in zuid en vreemdgenoeg doe je altijd veel van de vibe op in winkelcentra. Eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik in Tuggeranong winkelcentrum dacht ietsje meer mensen te zien die gek zijn op V8 Supercars en iets 'losser' waren qua kleding. Geen waarde oordeel. Gewoon een vaststelling. Maar ook hier, we zijn in het noorden nooit echt wezen shoppen voor groceries. Want als ik wijken zie als Downer, zal het daar een beetje hetzelfde zijn denk ik. En Charnwood in Belconnen (schijnt) de kroon te spannen qua motorblokken in de voortuin. Dus ik denk dat wat mij opviel eigenlijk gewoon een dwarsdoorsnede is van de OZ bevolking op een warme dag ;) En wat is er mis met V8 supercars? ;) Ik loop ook reclame voor Monster Energy Kawasaki in mijn vrije tijd zeg maar ;)

Bottomline is dat je (volgens mij) zowel in noord als zuid een leuke buurt/huis kunt vinden. Daar dan is een paar maanden tot een jaar huren en dan eens kijken waar je echt zou willen wonen.

De Molonglo gaat vol gebouwd worden ja. Hoeft niet 'erg' te zijn maar wel even rekening mee houden. Voor ons wel 'erg' waarschijnlijk dus wat minder op gefocussed, al is alles in vergelijk tot NL. relatief!

Of dat Canberra een goed alternatief is voor het klosster weet ik niet. Maar ik weet wel dat veel OZ's dat wel vinden :D Geen probleem, blijft het lekker rustig!

Voor fietsen kun je in ieder geval terecht bij Pushies in Fyshwick. Ben er even wezen kijken. Daar staan goede merken in zowel hardtail als full suspension. (Rocky Mountain, Pivot, Giant enz...) Heb zelf nu een Rocky Mountain Vertex. Of ik daar lang een hardtail zal rijden betwijfel ik enorm. Ben in Thredbo wezen biken met een Giant Reign. Dat beviel best goed op de weg naar beneden zeg maar ;) En als ik je filmpje zie op Stromlo met die keien is een stukje veerweg voor en achter geen luxe!

Verder zijn wij helemaal niet jaloers dat jullie straks al gaan hoor. Helemaal niet :confused:
 
Wauw wat een verhaal. En ach, jaloers zijn mag, dat hebben wij ook nog steeds als we mensen zien weggaan! Mooi om te lezen dat jullie het zo naar je zin hebben gehad!
 
Prachtige omschrijvingen. Je kunt zo een programma maken à la Phil Spencer. Erg leuk om te lezen. Je weet me zelfs bijna te overtuigen om ACT-fan te worden.

Topklasse!
 
Wauw! Echt mooie foto's Michel! Die Pebble Beach Stair Trails.. Heb je die bewerkt of was dat echt zo??
 
Wauw! Echt mooie foto's Michel! Die Pebble Beach Stair Trails.. Heb je die bewerkt of was dat echt zo??

Hoi Gwen,

Het ziet er wellicht uit als een trucje maar dat is het niet ;) De sterren draaien rond aan de hemel, net als de zon en de maan (of beter gezegd, wij draaien rond op onze aardkloot)

Als je je hoofd heeeeeeel stil kunt houden zul je na een paar minuten zien dat die ene ster net boven het dakvan je huis nu al weer wat hoger boven je huis staat zeg maar ;)

Met een camera is dat makkelijker. Je zet hem op een statief, op het zuidelijk halfrond richt je hem op het zuiden (in het noordelijk halfrond op het noorden) Je zet de sluiter voor een lange tijd open en dan zie je dus de sterren 'om je heen' draaien, en omdat je dus elke sterren stipje vastlegt op de gevoelige plaat worden het uiteindelijk strepen.

Hier heb ik het nog ietsje anders gedaan. Ik heb 50 foto's achter elkaar genomen, elk met een sluitertijd van 30 seconden. De foto's leg je over elkaar met software. Het effect is hetzelfde maar iets vriendelijker voor de kwaliteit van de foto('s). Maar dat is ff niet belangrijk voor je vraag zeg maar ;)
 
Prachtig hier die sterrenhemel he! Ik heb in Nederland ooit in de polders (Zeeland) wel eens de "melkweg" mogen aanschouwen. Zo een beetje vage witte band van sterren die je over de hemel ziet hangen...
Afgelopen woensdag was ik bij Andy Steward in de opnamestudio (de studio waar Gotye zijn hit heeft afgemixed: "somebody that I used to know" ;) ) om te repeteren voor een gig op het Philip Island Music Fest en na het repeteren kwamen we buiten in het pikkedonker en ik schrok me werkelijk rot. Zoveel sterren had ik in al mijn 36 levensjaren nog nooit bijeen gezien! De melkweg (heet dat ding eigenlijk zo?) was prachtig er waren werkelijk overal sterren en Andy heeft me nog eventjes op 2 andere kleine Nebulas gewezen die met het blote oog zichtbaar waren. Ik dacht dat Orion (sterrenbeeld) uit 7 sterren bestond :p, niet dus;) Het was gewoonweg niet te omschrijven.
Weer een fijn voordeel van "Rural" te wonen :up:
 
Ja de sterrenhemel kan echt ongelofelijk zijn in Australia. Deze vakantie hadden we eigenlijk nog wel wat pech qua sterrenhemel e.d. Vaak bewolking in de nacht, vochtigere lucht (zomer) en een melkweg die vrij laag aan de horizon staat in dit jaargetijde. En dan nog is het een ziljoen keer beter dan in NL. De licht (en lucht) vervuiling hier is te bizar voor woorden.

En ja EJ, het heet de melkweg, kan het ook niet helpen ;) En die zie je in Nederland eigenlijk niet of nauwelijks. In rural areas in OZ kun je er niet omheen, ding staat grootste deel van het jaar prominent in beeld zeg maar :D

Oh, zag net op mijn website een download knop boven de fotostrip. Dan krijg je de foto's in origineel formaat te zien :) Leer elke dag nog wat bij op die gekke Mac :up:
 
  • Like
Reactions: Jor
Back
Top