Merry-go-round to & in OZ

helaas heb je dat niet in de hand. Een goede verzekering hier is niet duurder dan in NL hoor.

Nl, dat weet ik niet, maar toch alvast veel duurder dan in Belgie. Daar moest ik die trouwens nooit betalen, bij de meeste wordt dat door de werkgever betaald. En ik heb het idee dat je er hier minder voor krijgt. Voor 'simpele' problemen valt dat allemaal wel mee, dan moet je bijna niks betalen, maar ik heb al verhalen gehoord van een paar mensen, die al hun spaargeld zijn kwijtgeraakt door ziekte.
Ik heb al veel mensen horen zeggen dat die gewoon een aparte spaarrekening hebben voor als ze ooit ziek worden...
 
Last edited:
Ik denk dat een goede verzekering hier zeker wel duurder is dan in NL. Als we alleen even naar zkh verzekering kijken dan he, niet naar de extra's zoals fysio, tandarts, lenzen, etc. In NL heb je al een basisverzekering voor zo'n 90 euro, 125 aud. Voor 125 aud per maand heb je hier niet een privé verzekering die ALLES dekt, zoals de basisverzekering in NL alles dekt. Er zijn vaak uitsluitsels zoals 'hart ziektes', 'heup operaties', etc. Daarnaast heb je bij prive verzekering ook vaak de out of pocket expenses. Ik blijft het een raar systeem vinden.
Heb nu alleen een Extra's verzekering bij MediBank omdat daar Ambulance bij zit en ik dat toch wel belangrijk vind. Kosten: 33 aud per maand. En dit is dan incl tandarts, fysio, lenzen, etc. Maar wel allemaal met een waiting period. Als er ooit iets gebeurd hoop ik dat ik nog genoeg bij westen ben om te zetten dat ik naar een Public Hospital vervoerd moet worden ;-). Ik denk dat ik over een tijd wel prive zkh verzekering af ga sluiten, maar kan het nu nog niet betalen (en heb mijn PR nog niet).
 
Voor 'simpele' problemen valt dat allemaal wel mee, dan moet je bijna niks betalen, maar ik heb al verhalen gehoord van een paar mensen, die al hun spaargeld zijn kwijtgeraakt door ziekte.
Ik heb al veel mensen horen zeggen dat die gewoon een aparte spaarrekening hebben voor als ze ooit ziek worden...
Ik heb ook wel eens een verhaal gehoord van iemand die een dure operatie nodig had die niet gedekt werd door de verzekering. Voor haar was het de keus om haar huis te verkopen of binnen een paar jaar blind te worden. Dat was van een vriendin van een vriendin, dus ik weet het fijne er niet van...
 
Last edited:
kortom....België heeft nog het oude systeem van NL? Tenminste zo lees ik het een beetje @kat In onze leeftijd categorie 30 en 40 plus zijn de kosten in Oz vergelijkbaar met NL. Wij zijn verplicht particulier verzekerd met wat extra's als tandarts (want dat heb ik nodig) en Max heeft een bril dus dat zit er ook in. Kost ons 240 dollar in de maand voor ons beiden. Lekker gemakkelijk systeem is wel dat je bij een bezoek en of dat nou de opticiën is of de tandarts, je kaart gelijk door de lezer gaat, zodat Bupa in ons geval gelijk dat deel betaald. En wij dan het verschil bijleggen. Geen gezeur met rekeningen opsturen etcetera.
Op dit moment zit ik in de tandartsmallemolen (en dat is een klein persoonlijk stresspuntje :eek:) en ik ben dezelfde week nog geholpen, kosten normaal consult en schoonmaken 150 dollar. Moet gums laten behandelen/schoonmaken en dat is 500 dollar en de x ray was gratis :) Volgens mij iets duurder dan in NL, maar niets om je huis voor te verkopen :p en ik ben ook van de centjes net als Miss Bang @afterbang
 
Ligt het aan mij of begreep ik het destijds verkeerd-> Het verrotte aan Ozzie verzekeringen is dat er overal een cap op zit. Oftewel, moet je kronen krijgen voor de tandarts, dan dekken ze tot 3000 dollar en de rest mag je zelf lappen. Heel leuk, maar dat kost misschien wel 10.000 dollar. Dus EN je sluit een dure verzekering af EN je hebt eerst eigen risico EN je hebt dan ook nog eens een cap. Vooral die cap baart me zorgen, je verzekert je toch om juist tegen onverwachte situaties met torenhoge kosten? Of heeft iemand een verzekering zonder caps voor belangrijke zaken omtrent je gezondheid?

Ik snap er ook nog steeds geen reet van wat medicare nou wel en niet dekt kwa belangrijke ingrepen...van het breken van je been, tot een hartoperatie, van behandeling van kanker, tot een oogoperatie. Ik dacht te lezen dat medicare die zaken allemaal dekt, alleen dat je met een priveverzekering op een eigen kamer ligt en bij medicare op een kamer met 4.
 
Tandarts valt bij mij onder de simpele problemen :p. Ik heb gehoord van iemand die kanker had, en volledig financieel aan de grond zit daardoor. Een trucker (25j) had dringend nieuwe heup nodig, behalve dat ie paar maanden geen inkomen had (casual, dus geen werk, geen geld) door de operatie, moest hij daarboven ook nog 11.000 AUD zelf ophoesten, verzekering betaalde maar 3000 AUD. Toch slikken als je dat overkomt denk ik...

Ik blijf het een zeer vreemd systeem vinden. In B betaalden we verzekering om als er iets gebeurd (ziekte,...) minder te moeten betalen. Hier is het net andersom, als je prive verzekerd ben, dan betaal je over het algemeen veel meer.
 
Wat een interessante verhalen.

Eerste conclusie:
Is OZ healtcare duurder/slechter dan NL? "It depends"
Het is in ieder geval niet goedkoper denk ik zo, en de caps heb ik ook wel eens wat over gehoord maar weet ik het fijne niet van. Risico op echt hoge kosten is wat groter dan NL lijkt het zo op het eerste gezicht. Hier zomaar wat 'high level' info: http://www.aussiemove.com/healthcare/



In het algemeen lijkt het of OZ een paar jaar 'voorloopt' op NL en een wat meer individuele instelling heeft op het sociale vlak.
Ziektekosten systeem schuift in NL de laatste 10 jaar meer en meer richting OZ systeem. Dus wellicht is het oude NL systeem wel echt onhoudbaar...?
Ook over pensioenen en arbeidsongeschiktheidsverzekeringen gaan in NL al de eerste geluiden op om deze meer persoonlijk/prive te maken (klinkt als...OZ)

Is dat slechter? Ik denk het niet. Nu betaal je pensioenpremie, die in een pot gaat die je werkgever bepaalt heeft, en die nu al leeggegeten wordt door anderen.
Wellicht investeert de pensioenmaatschappij van mijn werkgever wel in bedrijven die in de wapenhandel/defensie zitten of kernenergie of, of, of. Zaken waar ik niet mee geassocieerd wil worden. Daarnaast heb ik op mijn 40-ste al een rits aan pensioenfondsen van verschillende bedrijven... Nee dan liever het OZ systeem waar je zelf je pensioen toko kiest. En zelf bepaald hoe en wanneer je kunt gaan innen.

Zelfde voor arbeidsongeschiktheid. Ik heb een deskjob (weinig risico) en sport 4x in de week. Rook en drink niet, geen koffie, nauwelijks suiker enz. Redelijk gezond bezig lijkt, geen garantie op een lang en gezond leven, maar toch... Maar mijn sociale premie is gelijk aan iemand met een hoog risicoprofiel. Wellicht heb ik mijn arbeidsongeschiktheid of WW liever zelf in de hand qua verzekering?

Al met al is de OZ maatschappij individualistischer qua verzekeringen. En dat past me geloof ik wel. Ik snap ook dat dit andere mensen juist tegen de haren instrijkt. Ik zeg niet dat een individueel stelsel beter is. Ik denk alleen dat het beter past bij mij/ons :)
 
@Katjavdl
Ik zal het eens aan Miss Bang vragen, die heeft het vast allemaal al lang uitgerekend terwijl ik hier als een kip zonder kop in het rond ren op het forum. Miss Bang is van de centjes. Ik van het ouwehoeren...

Heb al wat meer info van Miss Bang gekregen. Wordt vervolgd!
 
Uiteraard, als het allemaal duidelijk is (en dat duurt even... ;) ) zal ik (we) hier wat kosten en voorbeelden neerzetten.
 
Is een fictieve polis aanvragen misschien een ideetje?
@midlife crisis

Puur een losse flodder die wellicht nergens op slaat. Maareh ik hoorde dat een credit check voor een mortgage niet zomaar aangevraagd moet worden. Een aanvraag wordt geregistreerd, wat weer nadelig kan zijn als je later een echte aanvraag doet (beejte wazig verhaal en lang geleden dus ik weet de details er niet meer van. Ik was iig verbaasd).
 
Haha klopt, beetje offtopic :X Dacht er ineens aan dat "vrijblijvend" in NL soms wel iets anders betekent dan daar. Is bij zorgverzekeringen (dan waarschijnlijk) niet zo relevant.

edit: niet helemaal waar blijkbaar, zie hieronder.
 
Last edited:
Haha klopt, beetje offtopic :X Dacht er ineens aan dat "vrijblijvend" in NL soms wel iets anders betekent dan daar. Is bij zorgverzekeringen (dan waarschijnlijk) niet zo relevant.
Is in Nederland ook zo. De BKR houdt bij hoe vaak er een verzoek tot kredietcheck wordt gedaan. Elke keer komt er een vinkje bij. Staan er heel veel vinkjes (5+) dan kan je daar problemen bij krijgen bij een nieuwe hypotheek.
 
Is in Nederland ook zo. De BKR houdt bij hoe vaak er een verzoek tot kredietcheck wordt gedaan. Elke keer komt er een vinkje bij. Staan er heel veel vinkjes (5+) dan kan je daar problemen bij krijgen bij een nieuwe hypotheek.

Didn't know :)
 
edit tandarts >:D kosten 250 dollar per sessie (moet er 2) maarrrrr ze trekken er 1.5 tot 2 uur per sessie voor uit, lekker relaxed en aangezien lokaal verdoven bij mij niet werkt (ik was al halverwege richting lift) is het "block" spuiten zetten geheel gratis!
wow, gelukkig, niks gevoeld, geen ahum centje pijn o_O
 
Net terug van weekendje Canberra, maar ACT is zo gek nog niet Afterbang! Beetje koeler dan hier in de Mountains, maar wat een prachtig weer en mooi uitzicht op de heuvels rondom. We zaten in Kingston, dus lekker hardlopen langs het meer. We gaan zeker een keer terug, zoveel te zien en te doen (War memorial: wat een verrassing!). En super rustig, 6 banen zonder auto's, kom daar eens om in de buurt van Sydney. En van de ene kant van de stad naar het centrum in 15 minuten. Je gaat zeeën tijd overhouden. Misschien iets te relaxed?
 
Net terug van weekendje Canberra, maar ACT is zo gek nog niet Afterbang!

Ssssssst niet doorvertellen, straks komt iedereen er naar toe! :p


Beetje koeler dan hier in de Mountains, maar wat een prachtig weer en mooi uitzicht op de heuvels rondom.

Ja, dat is wel 1 van de Unique Selling Points voor mij, ik ben helemaal gek van heuvels en bergen. (en dan woon je in Nederland...) Overal weer dat uitzicht op de heuvels en bergen rondom de stad. 's Winters ligt er aan de bergen aan de westkant vaak sneeuw op de toppen! Terwijl je dan in de stad lekker in een zonnetje zit. Kijk er nu al naar uit (niet naar de slecht geisoleerde huizen trouwens...)


We gaan zeker een keer terug, zoveel te zien en te doen (War memorial: wat een verrassing!).

Was voor ons ook een verassing, echt super indrukwekkend, die muren met eindeloze rijen namen en poppies, en dan het heel goed opgezette museum eronder. Verplichtte kost als je het ontstaan van het huidige Australia en de onzin van oorlog in één museum wilt zien.


En van de ene kant van de stad naar het centrum in 15 minuten. Je gaat zeeën tijd overhouden. Misschien iets te relaxed?

Geloof niet dat 'te relaxed' in het woordenboek van Miss Bang voor komt. Die werkt regelmatig in Curacao en Suriname, en dat bevalt haar priiiimmmmaaaaa.
En ik zit nu 2 uur per dag in de auto voor mijn werk, dus die 15 minuten, kom maar op!

Super bedankt voor je update! Het vuurtje brand weer! (en een vuurtje heb je wel nodig in Canberra om je warm te houden :rolleyes: )
 
Back
Top