Second week In OZ, eerste volledige week in ons huis. Weer tijd voor een update.
Als er nog mensen zijn die denken dat de eerste weken in een nieuw land alleen maar romantisch of avontuurlijk zijn moet ik jullie teleurstellen. Naast dat we het ontzettend naar ons zin hebben is het toch vooral veel winkelen. Heel veel winkelen… (en jullie begrijpen dat ik ontzettend veel van winkelen hou... Niet!)
IKEA staat wat betreft bezoekjes nog op nummer 1, al wordt die langzaam maar zeker nu bijgehaald door het winkelcentrum in Woden Valley.
We zijn toch vooral bezig het huis en home office enigszins op orde te krijgen, en na eerst wat keukenspullen, stoelen voor in de woonkamer en een bed gekocht hadden ontdekte we een paar dagen later dat we eigenlijk bijna nooit binnen zitten…
Dus na wat rondgekeken te hebben bij wat winkels en op Gumtree (geen gehoor op mijn belletjes/mailtjes) maar weer naar de IKEA om een tuinset te halen, en daar zitten we nu dus wel heel de dag op.
Even wat betreft Gumtree, tot nu toe heb ik diverse pogingen gewaagd om dingen te kopen op Gumtree, van krabpalen van 5 dollar tot autos van 8000 dollar. Het netto resultaat is hetzelfde men mailt of belt nooit terug. Is dit ook jullie ervaring? Want langzaam maar zeker begin ik Gumtree al af te strepen als bron van spulletjes. Koop ik het wel nieuw ergens, dan heb ik het gelijk zonder wachten of men ooit eens terug belt of mailt.
Daarnaast hebben we ontdekt dat online shoppen hier gewoon niet altijd handig is. De prijzen liggen niet heel veel lager, de leverkosten zijn vaak flink en de levertijden vaak nog flinker. Voorbeeldje: een krabpaal voor de kitten. 1 paal = 20 euro verzendkosten. 2 palen is 40 euro verzendkosten… Pardon, hoe bedoel je twee producten is gewoon 2x verzendkosten? En dan is de levertijd ergens tussen 3 en 7 werkdagen hopen ze… Dus dan maar weer op naar de dierenwinkel waar je dan een paal oppikt (de duurste krabpaal die ik ooit gekocht heb...) maar je hebt hem dan tenminste gelijk.
Nu we het toch over dieren hebben, onze 3 fur balls doen het super en waren zoals eerder gezegd meteen de tweede nacht thuis al ontsnapt door een hordeur die we niet goed dicht hadden gedaan (smart fuckers!) Aangezien ze hiermee wel gelijk bewezen hadden goed met de verantwoordelijkheid van los buiten lopen om te kunnen gaan (aangezien ze op ons verzoek weer netjes terug kwamen) hebben we besloten dat dus vanaf afgelopen dinsdag overdag buiten mogen en ‘s nachts binnen. Ze vinden het geweldig hier!
In ander dierennieuws:
- We hebben 1 nieuw huisdier. Ongeveer 10 centimeter in doorsnee, 8 poten en harig. We noemen hem Hairy Harry. Harry woonde de eerste dagen boven een slaapkamer deur. Daarna is hij een tijd spoorloos geweest, ik misste hem al een beetje. Maar vandaag hebben we hem weer gevonden! Harry bewaakt nu de keuken.
- We hebben twee lokale Magpies. Scruffy en Fluffy. De een zit iets minder fraai in het verenpakket als de ander vandaar de naam. Door ze een kastenbrokje in de ochtend en avond te geven hopen we ze te overreden ons niet te swoopen in de lente. We komen we in Oktober/November nog even terug op dit onderzoek! We zullen de resultaten publiceren.
- De possum doet het ook leuk en verder weinig last van het beestje. Soms hoor je hem ‘s nachts ruzie maken met de buur-possum. That’s all.
- En last but not least, de kangaroos. We houden de eer hoog door elke dag kangaroos te zien. Dat is in Canberra niet heel moeilijk en daar genieten we dan ook van! Soms kunnen we ze tijdens het ontbijt al zien zitten door het keukenraam, andere keren moeten we een stukje lopen achter het huis om er wat te vinden. Maar ze zijn nooit ver weg. Als we stoer doen gaan we ze in een ander stuk bush zoeken. Dan is het dubbel zo leuk om ze tegen te komen. Urambi Hill hier down the road heeft er nog meer dan onze hill. En ook onze buurberg Mt Taylor zit er vol mee. Weten we dat ook weer!
Als laatste dieren nieuws, we hebben al even kennis gemaakt met de buurvrouw en haar poes… Ik bedoel haar kat. De buurvrouw is erg aardig en onze katten en die van haar gaan goed samen. Dat is een pak van ons hart, we hebben geen zin om elke dag vechtende katten uit elkaar te halen. Los nog van wat dit doet voor de buren relatie!
Min puntje dan (ja weer Internet) Waarom is er volgens mij maar 1 goede Internet provider ter wereld? (xs4all) Ik zal het wel weer niet begrijpen maar de workflow van de internet mannen hier kan wel een efficiëntie slag gebruiken! Dat het zolang duurt is nog tot daar aan toe, dan kijk je even wat minder op Facebook en dergelijke. Maar ik ben deze week al begonnen met werken (vanuit huis) en mijn klant zit vooral in Nederland, Singapore, USA, Duitsland und so weiter, und so weiter. Dat betekent dus veel Skypen, veel mailen en veel upgrades kopen voor je mobiele data-abonemment. Positieve kant is dat er dus vanaf 1 februari alweer geld verdiend wordt. De mogelijkheid om door te werken voor mijn ‘oude’ klant is een geweldige kans en die laat ik niet lopen door een beetje duur 4G internet.
Plus puntje: Container is in het land! Now we wait (again
)
Nataschja heeft zich ook al in het culturele leven gestort via een Latin dansschool in het centrum, ze is daar dinsdag avond wezen dansen (ik heb bedankt voor de eer, ik had een date met een bebaarde Australische hipster vriend die me uiteindelijk liet zitten hahaha) Grappige aan Canberra is trouwens dat mensen uit het Centrum al vinden dat je van ver bent komen rijden als je uit Woden Valley komt (15 minuten van CBD) Rare jongens die Canberrans! Daarnaast is er een duidelijke scheiding tussen Zuid van het meer en Noord van het meer. Beide zijden vinden hun zijde uiteraard de beste. Wat een beetje kul is want ze lijken erg veel op elkaar. Noordzijde iets meer shopping en een hipster wijk, Zuidzijde meer Government en her en der wat duurdere wijken. Maar dat is het dan ook wel een beetje. Wij hebben ook een kant gekozen (automatisch) aangezien we ten zuiden van het meer wonen! SouthSide Rules!
Vandaag weer lekker wezen wandelen, wekker om 06:00 uur, relaxed een beetje ontbijten, beetje Facebooken, schoentjes aan, 10 minuutjes rijden, stukje wandelen en toen…. toen wisten we het weer… we waren er weer ingetrapt! In de Australische zomer is het om 09:00 uur al gewoon best serieus warm en staat de zon hoog aan de hemel (met UV kracht bizar+) Dus volgende keer, wekker om 06:00 (of eerder), snel een ontbijtje erin, en hop gelijk de paden op, de lanen in! Voor die leuke wandeling een helletocht wordt! Les geleerd? Ik hoop het.