Even een korte (oh nee, het is een lange geworden...) update!
Vrijdag touchdown in Sydney. Wederom bijzonder welkom geheten door
@Red dust & Co!. Co stond op het vliegveld klaar met een min-spandoek
Weet nog steeds niet of hij er voor ons was of dat hij er was om een lift te krijgen in onze rental Mitsubishi Outlander hahaha (just kidding Mr. F!
)
Zaterdag lekker even bij kletsen op het fantastische deck + views in de Blue Mountains. Het is en blijft echt een super locatie hoor
@Red dust
Zaterdagavond met de trein naar Sydney Darling Harbour voor een concert van Nick Cave & The Bad Seeds. Kaartje had ik in NL al gekocht hopende dat de jetlag mee zou vallen. Nu die viel niet helemaal mee maar met een middag dutje voor het concert was het geen probleem. (opa gaat stappen...)
(niet mijn foto hoor, goede camera's niet toegestaan zonder perskaart)
Zondag weer vroeg uit de veren to the sound of the kookaburra en in de loop van de middag op het gemakje naar... The Big C
Maar niet zonder even te stoppen bij Lake George. Lake George ligt een paar kilometer ten noorden van Canberra en staat al jaaaaaaaaren kurkdroog en is vooral grasland voor schapen (Nieuw Zeeland anyone?) Maar de afgelopen winter was zo nat dat het meer nu weer (gedeeltelijk) een meer is. Aangezien dat dit maar 1x in de tig jaar voorkomt maar even bekeken.
Maandag was a big day!
10 uur, sleutels ophalen van 36 Olympus Way! De huizen beheerder was zeer vriendelijk, correct en snel. Met twee setjes sleutels, een USB stick met het inspectie rapport/inspectie foto's en de uitleg/hint dat de owners wellicht wat flexibel waren geweest met reeds bestaande kleine ongemakken. We mogen de komende twee weken gebruiken om eventuele issues die niet in het inspectie rapport stonden alsnog aan te geven. Twee weken is best OK lijkt me om te ontdekken wat er allemaal wel en niet zo goed in orde is, niet?
We zijn daarna eerst even medicare wezen regelen. Dat ging vlot voor een maandag ochtend. Binnen 3 kwartier stonden we weer buiten met twee tijdelijke pasjes (printjes). Rijbewijs stond als volgende maar die hebben we nog even uitgesteld aangezien er de komende dagen dubbele demerit points zijn (vanwege Australia Day) En we de eerste boetes nog liever even op ons NL rijbewijs scoren
Dan maar even naar de bank, rekening hebben we al een paar jaar maar onze pasjes waren ondertussen verlopen. Ook dat was (zonder afspraak) in 10 minuutjes geregeld. Nieuwe pasjes aangevraagd, nog een paar rekening geopend enz. Soepel!
Toen het uur U, op naar ons eerste OZ (huur)huis. Eerste indruk:
- Heerlijke straat met super veel bomen en grote blocks (allemaal 1000 m2 of meer gok ik, wij wonen op één van de grotere blocks van ruim 1500 m2)
- De driveway is super steil
Zo steil bestaat in Nederland niet, zelfs niet in Limburg gok ik zo
De vuilcontainer stond aan de straat. Die naar boven brengen was een serieuze work out!
- Toen maar eens naar binnen, nu dat is even wennen zullen we maar zeggen. Als je net uit een hypermodern tot in de puntjes afgewerkt Nederlands huis komt is de staat en aankleding van de meeste Australische huizen toch enigszins... uhm... laten we het 'anders' noemen
Wat me gewoon verbaasd is dat een huis wat twee jaar terug aangekocht is voor een kleine 800.000 A$ dan niet even voor pakweg 50.000 A$ opgeknapt wordt. Dat is dan wisselgeld t.o.v. aankoopbedrag en is het weer (bijna) helemaal bij de tijd. Maar nee, laten we vooral de vloerbedekking van 10 jaar oud liggen. En de keuken van 30 jaar oud, ach die kan ook nog wel ff mee joh! hahaha.
- Na even rondgekeken te hebben besloten om het huis maar in te richten in een moderne variant van de 70's. Op die manier kunnen we er leuke meubels en accessoires in zetten die op een vreemde manier goed passen bij de originele elementen van het huis
- De ligging, tuin enz. Daar scoort het huis volle bak (en dat was ook de reden waarom we dit huis gehuurd hebben)
- Vanuit de woonkamer en slaapkamers kijk je uit over Woden Valley, een lokaal stadscentrum in maar zo begroeit en bebost dat je alleen her en der een appartementen complexje uit de zee van groen omhoog ziet ploppen. In de bomen voor het huis zit een gezellig klein groepje Cockatoo's, Magpies, Currawongs en ander gevleugeld gespuis.
- De achtertuin grenst aan Oakey Hill, een deels grassige heuvel met veel bush. Ideaal voor een bush fire zeg maar hahaha. Mis Bang is op jacht gegaan naar sporen van Roo's en de kangaroo poo ligt overal (helaas nog niet in onze tuin zelf gespot.
Gaan we aan werken!
)
Maandagmiddag/avond hebben we rond gestruind bij Ikea voor inspiratie. Dinsdag de eerste spulletje gehaald, twee lekkere huiskamer stoelen, want na weken op een tuinstoel hebben gezeten wil ik wel eens combi zitten! En een bed wat we tzt voor gasten gaan gebruiken maar nu zelf kunnen gebruiken tot onze container er is.
Woensdag eens op jacht naar een tuinset, zodat we ook buiten kunnen zitten zodra het weer onder de 35 graden gezakt is.
Katten
Tjs, dat kost toch wat energie/stress. De hele voorbereiding is best een klus maar na aankomst in Melbourne Quarantainestation kreeg ik wel een mail dat ze aangekomen waren en dat ik binnen 48 uur zou horen of alles OK was. Na 72 uur nog niets en dus maar eens gebeld. 'Nee hoor, alles was goed hoor', zei de mevrouw, 'geen issues, eten en alles gaat OK.' Waar dan de OK mail met releasedatum was gebleven. Oh, die krijgt u altijd binnen 3 tot 5 dagen (
@Thijsvr en
@blck_bnny hadden deze in 24 uur. Maar OK, nog even geduld)
Twee dagen later nog steeds niets. Nu maar even gebeld met een wat duidelijker boodschap: 'Ik wil nu weten wanneer ze gereleased worden.Punt.' Werd heel vriendelijk en snel geholpen. 30 seconden nadat ik het telefoongesprek afsloot had ik 3 bevestigingen. Iemand heeft gewoon zitten slapen, biertje erbij, sausage op de barbie, tja dan vergeet je wel eens het vinkje:
OK aan te vinken hè. Niets menselijk is ons Quarantainestation medewerkers vreemd... Maar we vieren goed nieuws als we het krijgen dus: Jippie! Zaterdag komen de furballs vrij!
In verder algemeen nieuws: Canberra is en blijft gewoon een heerlijke stad. Alle voordelen van 'big city living' zonder de issues. Elke bocht in de weg geeft een nieuw en ander doorkijkje op het fantastische heuvel- en berglandschap om de stad. En vaak rij je in de stad maar weet je het niet helemaal zeker of dat dit wel echt zo is omdat je links en rechts alleen maar bush ziet om dan plots weer een glimp van de stad op te vangen voor je weer een groen/bruine zee induikt. Maar naast alle bush en leegte is er wel gewoon een Ikea op 20 minuten, een grote shopping mall op 5 minuten en een leuk koffietentje op 2 minuten van ons huis. (mits je heelhuids de driveway afkomt
) File of drukte op de weg heb ik nog niet meegemaakt. OK het is nog een beetje zomervakantie maar in Sydney stond ik afgelopen vrijdagavond om 19:30 wel gewoon in de file. Vandaag om 17:30 van de Ikea naar huis en in plaats van 20 minuten buiten de spits duurde het nu... 20 minuten. Waarschijnlijk zaten we al weer na de avondspits van 17:00 hahaha. Dat was op de A2 wel anders!
Morgen meer shoppen (de credit card begint al slijtsporen te vertonen...) en kijken of we een stapje kunnen maken op het auto front.
Wordt vervolgd!