Motor meenemen

Thanks!

Vraagje, hoe (of op hoeveel) hebben ze je marktwaarde bepaald?
Ik heb hier een Kawa staan (zie avatar <<<<) Die ik gekocht heb voor een paar honder euro :)
Wat tie nu waard is? Wat de gek er voor geeft :D

Kan me voorstellen dat dit bij jou oude Choppie ook het geval is?
 
De marktwaarde bepaal je zelf. Ze zijn niet gek natuurlijk en kijken even op internet wat dat type motor in australie moet kosten. Het grootste probleem zit in de kostprijs van transport en verzekering.
Wat men doet is de kostprijs van het transport en de verzekering optellen bij de waarde van de motor.
Daarover betaal je dus GST. Omdat we een kleine 40 voeter bij ons hadden was dat niet gering.
Na telefonisch contact met de broker alhier gevraagd wat er was gebeurd als ik de motor, of andere niet vrij invoerbare spullen NIET had meegenomen. Dan had ik helemaal geen GST hoeven te betalen, want het zijn huishoudgoederen.
Hier ga ik me nog wat verder in verdiepen want ik vind het gekheid, maar hier in aussie houden ze nogal van belastinggeld innen op allerlei niet reguliere zaken:confused:
 
Ik ben nu zo'n 2 jaar met mijn motor bezig, alles zit tegen, ik heb hier nog maar7000km gereden.

Toen ik begon met verbouwen in NL wilde ik eigenlijk ook wat meer vermogen, dat heeft de GS1000 standaard niet zo veel.
Door mijn emigratie plannen kon dat helaas toen niet door gaan.
Ondertussen had ik me wat gesetteld en ben toen maar begonnen met mn motor wat meer vermogen te geven.

Ik had een 1100cc big bore kitje op de kop getikt, snelle nokkenassen en een set nieuwe Mikuni RS34 carburateurs.
Dat ging een stuk beter moet ik zeggen, maar de uitlaat was de zwakke schakel in het geheel.
Na niet al te veel kilometers liep de boel mij kapot, een circlip liep uit een zuiger en heeft 1 cilinder kompleet om zeep geholpen.
Toen was ik er zat van en heb besloten het serieus aan te pakken, op het werk wat ik toen deed stond een draai en een freesbank, en toen maar besloten een turbo op de ouwe GS te knoeien.

1240cc bigbore er op, en een turbo van een Mitsubishi Lancer Evolution 3, turbo levert 1.2 bar.
Uitlaat en uitlaatspruitstuk zelf gemaakt, plenum en pijp van turbo naar plenum ook zelf gemaakt, ook 2 oliepompjes aan het blok gemaakt om de turbo van olie te voorzien, en de gebruikte olie weer uit de turbo te zuigen terug het blok in.

Een gigantisch project! Ik heb er zo'n 1000 kilometer mee gereden, maar het blok gooide er olie uit, en er werd aardig wat olie verbrand, hele zooi uit elkaar gehaald, dingen veranderd, maar nog steeds olie verbrand, olie werd niet meer uit het blok gegooid trouwens.

Nu weer de hele zooi uit elkaar, ben nu weer bezig heel langzaam de boel te verbeteren en in elkaar te bouwen, gaat heel langzaam, kost veel geld en wachten op onderdelen.

Maar oh god, wat trekt die ouwe GS ongeloofelijk hard!! Got more then I bargained for...
Hij gaat van 90km/h naar zo'n 240km/h in zo'n 250 meter, vanuit de hoogste versnelling.
Als je zo'n 110km/h in de derde versnelling rijd en je geeft wat te veel gas begint de achterkant gelijk te "fish tailen", doodeng! ;)
Bij 4500rpm gaat ie los, door laten trekken is niet nodig, beetje gas en overschakelen bij 6000 a 7000 rpm en het hele "feest" begint op nieuw....

Was ik de laatste keer wat aan het testrijden, even kijken of ie nog blauwe rook er uit gooide, reed ik zonder buddyseat en zonder tank, want dat was te veel werk om er op te zetten, had er vlug een tankje van een grasmaaier op geknupt, wordt ik aangehouden door de politie...
Ik had helemaal niet door dat ze achter me aan zaten, werd dus de berm in geduwd met zwaailicht en sirene. ;)

Had dus het een en ander uit te leggen, agent begon gelijk over de turbo en of de motor wel "engineerd" was, dat moet hier dus als je gaat klooien met een voertuig. Had ik niet, dus de agent in z'n laptop kijken, en na een tijdje deelde hij mee dat motoren niet engineerd hoeven te zijn! Dat was een hele geruststelling.
De andere agent stond aardig wat foto's van mijn creatie te maken en vond het allemaal reuze interessant.

Maar er wordt weer/nog steeds aan de brommert gewerkt, en ik hoop deze zomer toch eigenlijk wel weer te rijden, het heeft nu wel lang genoeg geduurt...
 
Allen,

even een waarschuwing voor degenen die een motor naar QLD en Brisbane in het bijzonder importeren. Je moet een personal import plate verkrijgen en hiertoe moet je een compliance keuring laten uitvoeren. Als de motor helemaal standaard is (zoals de mijne) kan dit snel gebeuren, ze checken remmen, banden, olie, uitstoot, verlichting etc.
De instantie die de import plate vergeeft heeft Niddrie Nameplates, je kunt er niet om heen. Ik had hen gebeld om te vragen wie de keuring kan uitvoeren, want dit gebeurt dan weer niet door het Department of Transport of door de dealer zelf, hier bestaan weer aparte bedrijven voor. Er werd mij de naam doorgegeven van ene David Turner (davidjturner07@gmail.com, telefoon 04-34523282, zijn bedrijf heet Cranecerfitication.com.au). Over de telefoon heel behulpzaam en kon snel de keuring verrichten. Geen prijsopgave. Een half uur na de keuring die een uur duurde kreeg ik de factuur toegestuurd: 2.475 AUD, zonder specificatie.
Ik hjeb gevraagd of de komma niet op een verkeerde plek stond. Geen antwoord. Toen maar gebeld en hij bleef maar schreeuwen "how much do you want to pay". Ik zeg dat ik de normale prijs wil betalen. Die bestaat niet zegt ie. Na veel gezeik kon ik de prijs naar 500 AUD krijgen, waar 250 een meer redelijk bedrag is.
GA DUS NIET MET DEZE KEREL IN ZEE, of leg van te voren schriftelijk een bedrag vast.
Ik ga de naam van deze oplichter op verschillende emigratie fora in verschillende talen zetten met zijn gegevens erbij, zodat er op gegoogled kan worden. Ik wil voorkomen dat deze gast nog klandizie krijgt van immigranten.
Succes met alle import beslommeringen :)
 
Knap onderhandelt zeg! Maar inderdaad beetje jammer van die gast. oplichter....fijn voor je dat je weer kunt rijden daar, enjoy!
 
Ik zat het verhaal van @Mountains te lezen en kwam dit draadje tegen omdat het ging over een brommer die mee ging naar Australië. veel draadjes lijken niet al te veel gebruikt te worden zie ik 😄😄.

Maar nou wil het toeval, dat ik een brommer heb, een DKW uit 62, en die gaat uiteraard mee. Zijn er mensen hier bekend mee? Het apparaat ligt in onderdelen omdat ik met de restauratie bezig ben.

Ik heb er verder nog niet naar gezocht, dat is iets voor na het weekend schat ik zo een beetje in.
Wat moet er gebeuren en of zijn bijzondere regels om zo'n oldtimertje mee te nemen?
 
Je mag 1 motor meenemen zonder al te veel taxes te betalen mits deze langer als 1 jaar(?) op je naam staat. Als tie in NL niet op je naam staat dan ben je een commerciële importeur en betaal je meer. (dat was een jaar of 5-10 terug ongeveer de regelgeving) Ik heb er met veel plezier van afgezien. Een immigratie is al genoeg geregel ;)

Soms sources:
 
Ik kom hier niet veel meer....

@Rolls, ik denk dat er verschil in zit per staat, in Tasmanie zijn ze behoorlijk makkelijk. en zo ver ik weet zijn de regels voor motoren gemaakt voor 1989 een heel stuk simpeler.

Schrijf een E-mail naar Transport van de staat je hhen wilt.
Ze zijn niet zo snel hier, maar meestal erg behulpzaam.

Als je hem mee wil nemen ben je wel een import approval nodig, zoals met veel dingen in Australie, dit stelt ook weinig voor. Het meeste gaat via Transport, de Australische RDW. Meestal erg behulpzaam.
 
Back
Top