Motor meenemen

Succes met alles reinhoud!!
En natuurlijk ook super veel plezier met de emigratie!!
 
Dank je!!

Heb jij alles al klaar voor vertrek??
Staat je koffer al klaar bij de voordeur?? :wink:
 
Hee Reinhoud,

gisteren nog wat dingen voor kerst gehad om mee te nemen, maar mijn koffer staat nog niet klaar nee..
De tijd gaat zooooooooo langzaam!! :oops:

Maar jij gaat in ieder geval echt al bijna.. Waar vlieg je mee?
 
Tijd gaat inderdaad erg langzaam.

Ik vlieg geloof ik met Singapore airlines, weet het niet eens zeker :oops:
Weet wel zeker dat ik mn tussenstop in Singapore heb en daar 12 uur moet wachten... Maar ja, het was zo wel 300 euro goedkoper!

En ik vlieg met een A380(dat is dat verschrikkelijk grote nieuwe vliegtuig van Airbus) en dat vind ik helemaal geweldig, want daarvan worden vleugeldelen gemaakt bij mijn vorige werkgever.

Jij hebt zeker nog wel wat afleiding met school tijdens het wachten op je vertrek??
 
Wat gaaf!! Zo'n groot vliegtuig.
Ik vlieg met Qantas vanuit Frankfurt.. in een gewone airbus voor zover ik weet.

Ik loop heel dit jaar stage, dus ook nu, maar dan in NL..
Maar mijn stage is eigenlijk nogal onder niveau, en hoe leuk en gezellig het er ook is, het is geen uitdaging meer, dus het houdt mijn gedachten niet echt van Australië af :rolleyes:
Maar goed, ik moet nog wel wat opdrachten maken enzo. Het is de bedoeling dat ik die morgen ga maken, haha.
 
Hey Reinhoud,

Ga je motor direct importeren, of gaat 'ie mee onder carnet du passage met Nederlands kenteken?
Indien je gaat importeren, doe je dit als 'oldtimer' of als 'personal import'?
Laat zeker even je bevindingen weten wanneer je aankomt!

Ik ben nl hetzelfde van plan in maart, maar dan met een land rover (jeep) uit '74.
(zie http://forum.xpdite.net/topic/10443-container-laten-verschepen-met-auto-en-wat-varia/page__gopid__151558&#entry151558)

Bedankt,

Michael
 
Hallo Michael,

Ik ben zelf nu een paar week in Australie, mn spullen komen rond 8 feb. aan.

Mn spullen van Melbourne naar Tasmanie krijgen is nog best lastig...
Met een huurauto mag je de staat niet uit en niet over Bass Strait en voor een auto met aanhanger betaal je zo'n 1400 dollar.
Ik heb ook een paar zee transportbedrijven gebeld, maar die waren niet echt behulpzaam.
Zal wel te weinig opleveren bij een particulier..

Ik had de rederij al gevraagd of die het niet naar Bell Bay (dat kan ik zien vanuit de tuin) of Devonport konden verschepen, ik kreeg eerst te horen dat dat niet voor particulieren kon (onvriendelijke vrouw trouwens), vandaag nog maar eens gebeld en nu kreeg ik een bijzonder vriendelijke en behulpzame dame aan de lijn en die zou mij een prijsopgave doen.
Ik had er alleen even niet op gerekend dat de spullen van de boot halen enzo ook nog dik 600 dollar kost.. :oops:

Ik hou jullie op de hoogte!!
 
Vandaag kon ik eindelijk mn motor (en spullen) ophalen!!! :grin:

Ik had het bedrijf waar mijn spullen waren aangekomen in Melbourne gevraagd wat het zou kosten om alles naar Tasmanie te verschepen, dit wilden ze doen voor 825 AUD.
Dat vond ik duur maar was goedkoper dan het zelf ophalen.

Omdat de waarde van mn spullen hoger was dan een bepaald bedrag (ik geloof 1000 AUD) kon ik alles niet zelf inklaren maar moest een broker dit doen.
Ik dacht dat zo'n man erg duur zou zijn, niet dus, maar 125 AUD.
Die broker vond 825 AUD ook wel erg duur voor het verschepen en heeft het zelf naar Tas laten brengen, koste nu 420 AUD....

Mn brommert staat nu dus in Tas, de kosten vielen mij bijzonder mee!

Hier een opsomming van de kosten (van al mn spullen, was niet veel);

Vervoer van Rotterdam naar Melbourne - 935 Euro
Kosten aankomst goederen Melbourne - 613 AUD
ALLE kosten van vervoer van Melbourne naar Launceston, customs & quarantine, GST, opslag enz., custombroker - 1300 AUD

Nu nog mn motor op kenteken krijgen...
 
Het heeft even geduurd, maar hier een update.

Eindelijk maar eens besloten om te proberen mijn motor op de weg te krijgen!

7 maart ben ik heen geweest voor een Roadworthy test, dit viel mij erg mee. Denk nu niet dat je motor er zo door heen komt!!!
De roadworthy test voor import moet bij een speciaal aangewezen bedrijf zijn, mag niet elke garage doen, er zijn echter genoeg bedrijven die dit doen.

M'n achterlicht kon wat te veel heen en weer bewegen, ik had iets niet goed gedaan met mn zijstaander (moest ik lassen), ik moest nieuwe remblokjes en een nieuwe voorband hebben (zat nog wel genoeg profiel op maar de vorige eigenaar heeft flink met de band geraced waarschijnlijk, want de zijkant was wat bobbelig)
Nu iets specifieks voor Tasmanie/Australie, ik had staal omvlochten remleidingen, dat mag je wel hebben, maar die moeten een bepaalde certificering hebben.
Die moest ik dus ook laten maken.
Ook moet een motor hier een kettingkast/rand hebben!
Dat ik mn motor kompleet verbouwd had, werd totaal niet naar gekeken!
De koplamp werd tot mijn verbazing goedgekeurd, meestal is de lens van de lamp zo geslepen dat je lichtbundel een beetje de berm in schijnt dacht ik.
Lamp heeft ie met een apparaat, wordt in NL ook voor de APK gebruikt, helemaal nagemeten.
Motor mag nergens lekken! Dit is iets waar ze in NL niet moeilijk om doen.

Als je een motor hebt die in NL op de weg mag, hoef je je geen zorgen te maken dat ie ,in AUS wordt afgekeurd.

Vervolgens moest ik naar een Transport inspecteur voor een identity check.
Hier bekijkt de inspecteur de nummers in je frame en motorblok, ook bekijkt ie van welk bouwjaar de motor is en de papieren van registratie van het land van herkomst, kentekenbewijs dus.
Dan tikt ie wat in in de computer, ik denk om te kijken of er wat staat geregistreerd als gestolen.
Dit alles duurde nog geen 10 minuten.

Vandaag voor de herkeuring geweest!
Alles was goed en ik kreeg een stempel op mn keuringsrapport!!

Nu kan ik m'n motor laten registreren, moet dan met alle papieren naar Service Tas en die doen de rest.
Dat doe ik volgende week, nu even net niet genoeg geld...

De kosten;
- Invoerrechten had ik al betaald, geen idee wat dat was, was voor al mn spullen in een keer.
- Roadworthy Test is $85
- Identity Check kost niets!!
- Herkeuring was gratis.
- Registration is $595 per jaar, + 3% van de marktwaarde stampduty. Als je in Australie een voertuig koopt en op naam zet moet je 3% stampduty betalen.

Verder waren er geen kosten meer verbonden.

Belangrijk;
ALS JE EEN MOTOR IN WILT VOEREN, ZORG DAN DAT JE ALLE PAPIEREN ER BIJ HEBT!!!!
VOER NOOIT EEN MOTOR IN ALS JE GEEN IMPORT APPROVAL HEBT!!!!!!! DEZE IS HEEL BELANGRIJK!!!!
ZORG DAT JE MOTOR SHOWROOM SCHOON IS!!!!

Al met al viel het mij dus bijzonder mee.
Een motor invoeren in Australie is vrij eenvoudig en de papier winkel valt erg mee!!!
Mijn ervaring althans

Als ik hem geregistreerd heb post ik nog eens voor de definitieve uitslag.

Mocht iemand vragen, stuur dan gerust een PB, ik zit niet vaak meer op dit forum...
Ik hoop dat iemand anders hier nog wat aan heeft.

Groeten uit Gravelly Beach / Tasmanie
 
Het heeft even geduurd, maar hier een update.

Even?
EVEN?

Een jaar zalje bedoelen.
Nou?
Waar is de beloofde foto van je brommer voor je huis in Australie?
Nou?
 
suzukil.jpg


Hier is de foto!!

Als ik hem geregistreerd heb zal ik nog een foto er vsn maken, met op de achtergrond waar ik woon... gewoon om jullie lekker te maken!! :p
 
Ik kwam nog een foto tegen van mn motor in het frame waar die in verscheept is.
Frame is ook prima te gebruiken als werkbank heb ik ontdekt, je gooit hem plat en legt de 2 zijplaten er op, bankschroef er op gemaakt en klaar... :grin:

inframe.jpg
 
Hoi, interessante topic!

Hopelijk staat-ie er nog als wij eraan toe zijn.
Mooie fiets en een leuke hobby. Je kunt op Tassie dan ook prima uit de voeten.
Nu nog de foto's van je stulpje..


Hartelijke groet,

Cor
 
Coole bike hoor (!) en leuk om te lezen hoe en wat. Ben zelf ook aan het (ver)bouwen geslagen in Nederland (Meest Kawa onderdelen uit de periode 1978 - 2004)

Mocht je je vervelen: CafeFighter Z hier kun je de boel volgen.
 
Hoe zit het daar met onderhoud. Zijn garages duur voor de motor en zijn die er veel? Ik heb 2 linkerhanden helaas. Heb hier in NL wel een gespecialiseerde supermoto dealer waar die altijd heen gaat.
 
Garages zijn er genoeg!!
Alleen moet je daar voor naar de stad.. Tenminste waar ik in de buurt woon en dat is zo'n 35 kilometer rijden.
Uur tarief is dacht ik iets lager dan in NL, weet ik niet 100% zeker, ik doe alles altijd zelf.

Prachtige wegen hier om te rijden, het uitzicht in Tasmanie verveelt werkelijk waar nooit...
 
Back
Top