Het heeft even geduurd, maar hier een update.
Eindelijk maar eens besloten om te proberen mijn motor op de weg te krijgen!
7 maart ben ik heen geweest voor een Roadworthy test, dit viel mij erg mee. Denk nu niet dat je motor er zo door heen komt!!!
De roadworthy test voor import moet bij een speciaal aangewezen bedrijf zijn, mag niet elke garage doen, er zijn echter genoeg bedrijven die dit doen.
M'n achterlicht kon wat te veel heen en weer bewegen, ik had iets niet goed gedaan met mn zijstaander (moest ik lassen), ik moest nieuwe remblokjes en een nieuwe voorband hebben (zat nog wel genoeg profiel op maar de vorige eigenaar heeft flink met de band geraced waarschijnlijk, want de zijkant was wat bobbelig)
Nu iets specifieks voor Tasmanie/Australie, ik had staal omvlochten remleidingen, dat mag je wel hebben, maar die moeten een bepaalde certificering hebben.
Die moest ik dus ook laten maken.
Ook moet een motor hier een kettingkast/rand hebben!
Dat ik mn motor kompleet verbouwd had, werd totaal niet naar gekeken!
De koplamp werd tot mijn verbazing goedgekeurd, meestal is de lens van de lamp zo geslepen dat je lichtbundel een beetje de berm in schijnt dacht ik.
Lamp heeft ie met een apparaat, wordt in NL ook voor de APK gebruikt, helemaal nagemeten.
Motor mag nergens lekken! Dit is iets waar ze in NL niet moeilijk om doen.
Als je een motor hebt die in NL op de weg mag, hoef je je geen zorgen te maken dat ie ,in AUS wordt afgekeurd.
Vervolgens moest ik naar een Transport inspecteur voor een identity check.
Hier bekijkt de inspecteur de nummers in je frame en motorblok, ook bekijkt ie van welk bouwjaar de motor is en de papieren van registratie van het land van herkomst, kentekenbewijs dus.
Dan tikt ie wat in in de computer, ik denk om te kijken of er wat staat geregistreerd als gestolen.
Dit alles duurde nog geen 10 minuten.
Vandaag voor de herkeuring geweest!
Alles was goed en ik kreeg een stempel op mn keuringsrapport!!
Nu kan ik m'n motor laten registreren, moet dan met alle papieren naar Service Tas en die doen de rest.
Dat doe ik volgende week, nu even net niet genoeg geld...
De kosten;
- Invoerrechten had ik al betaald, geen idee wat dat was, was voor al mn spullen in een keer.
- Roadworthy Test is $85
- Identity Check kost niets!!
- Herkeuring was gratis.
- Registration is $595 per jaar, + 3% van de marktwaarde stampduty. Als je in Australie een voertuig koopt en op naam zet moet je 3% stampduty betalen.
Verder waren er geen kosten meer verbonden.
Belangrijk;
ALS JE EEN MOTOR IN WILT VOEREN, ZORG DAN DAT JE ALLE PAPIEREN ER BIJ HEBT!!!!
VOER NOOIT EEN MOTOR IN ALS JE GEEN IMPORT APPROVAL HEBT!!!!!!! DEZE IS HEEL BELANGRIJK!!!!
ZORG DAT JE MOTOR SHOWROOM SCHOON IS!!!!
Al met al viel het mij dus bijzonder mee.
Een motor invoeren in Australie is vrij eenvoudig en de papier winkel valt erg mee!!!
Mijn ervaring althans
Als ik hem geregistreerd heb post ik nog eens voor de definitieve uitslag.
Mocht iemand vragen, stuur dan gerust een PB, ik zit niet vaak meer op dit forum...
Ik hoop dat iemand anders hier nog wat aan heeft.
Groeten uit Gravelly Beach / Tasmanie