Ik ben nu zo'n 2 jaar met mijn motor bezig, alles zit tegen, ik heb hier nog maar7000km gereden.
Toen ik begon met verbouwen in NL wilde ik eigenlijk ook wat meer vermogen, dat heeft de GS1000 standaard niet zo veel.
Door mijn emigratie plannen kon dat helaas toen niet door gaan.
Ondertussen had ik me wat gesetteld en ben toen maar begonnen met mn motor wat meer vermogen te geven.
Ik had een 1100cc big bore kitje op de kop getikt, snelle nokkenassen en een set nieuwe Mikuni RS34 carburateurs.
Dat ging een stuk beter moet ik zeggen, maar de uitlaat was de zwakke schakel in het geheel.
Na niet al te veel kilometers liep de boel mij kapot, een circlip liep uit een zuiger en heeft 1 cilinder kompleet om zeep geholpen.
Toen was ik er zat van en heb besloten het serieus aan te pakken, op het werk wat ik toen deed stond een draai en een freesbank, en toen maar besloten een turbo op de ouwe GS te knoeien.
1240cc bigbore er op, en een turbo van een Mitsubishi Lancer Evolution 3, turbo levert 1.2 bar.
Uitlaat en uitlaatspruitstuk zelf gemaakt, plenum en pijp van turbo naar plenum ook zelf gemaakt, ook 2 oliepompjes aan het blok gemaakt om de turbo van olie te voorzien, en de gebruikte olie weer uit de turbo te zuigen terug het blok in.
Een gigantisch project! Ik heb er zo'n 1000 kilometer mee gereden, maar het blok gooide er olie uit, en er werd aardig wat olie verbrand, hele zooi uit elkaar gehaald, dingen veranderd, maar nog steeds olie verbrand, olie werd niet meer uit het blok gegooid trouwens.
Nu weer de hele zooi uit elkaar, ben nu weer bezig heel langzaam de boel te verbeteren en in elkaar te bouwen, gaat heel langzaam, kost veel geld en wachten op onderdelen.
Maar oh god, wat trekt die ouwe GS ongeloofelijk hard!! Got more then I bargained for...
Hij gaat van 90km/h naar zo'n 240km/h in zo'n 250 meter, vanuit de hoogste versnelling.
Als je zo'n 110km/h in de derde versnelling rijd en je geeft wat te veel gas begint de achterkant gelijk te "fish tailen", doodeng!
Bij 4500rpm gaat ie los, door laten trekken is niet nodig, beetje gas en overschakelen bij 6000 a 7000 rpm en het hele "feest" begint op nieuw....
Was ik de laatste keer wat aan het testrijden, even kijken of ie nog blauwe rook er uit gooide, reed ik zonder buddyseat en zonder tank, want dat was te veel werk om er op te zetten, had er vlug een tankje van een grasmaaier op geknupt, wordt ik aangehouden door de politie...
Ik had helemaal niet door dat ze achter me aan zaten, werd dus de berm in geduwd met zwaailicht en sirene.
Had dus het een en ander uit te leggen, agent begon gelijk over de turbo en of de motor wel "engineerd" was, dat moet hier dus als je gaat klooien met een voertuig. Had ik niet, dus de agent in z'n laptop kijken, en na een tijdje deelde hij mee dat motoren niet engineerd hoeven te zijn! Dat was een hele geruststelling.
De andere agent stond aardig wat foto's van mijn creatie te maken en vond het allemaal reuze interessant.
Maar er wordt weer/nog steeds aan de brommert gewerkt, en ik hoop deze zomer toch eigenlijk wel weer te rijden, het heeft nu wel lang genoeg geduurt...