Okee dan, iedereen die mijn MARTIN heeft beledigd ff opletten:
Eind jaren 70 maakten de japanners al heel snelle motoren, sneller dan de britten en italianen (en zeker sneller dan duitsers).
Wat ze nog niet onder de knie hadden, was de frametechniek. Menige jappenfiets had een frame dat zo stijf was als gekookte spaghetti. Het ultieme voorbeeld is de Honda CB1000 6 pitter. Jeezes, want een supergeil geluid kwam er uit dat ding. Maar probeer er maar eens een bocht mee door te komen....
http://www.blondeel.be/honda_cbx_1000_america.htm
Goed, er waren natuurlijk al snel een paar slimmeriken, die zagen dat dat veel beter kon. Vooral in Engeland, daar had je namelijk Spondon en Harris (if you ain't got an 'arris, you ain't got nothin' mate!), en in Frankrijk had je daar de heer Martin....
Deze lieden bouwden een stijf en licht frame van supersterk chroom molybdeen pijp, en plaatsten daar de gillende jappenmotor in. Het was dan ook geen verassing dat deze combinaties vele prijzen wonnen.
De blokken van Kawasaki Z1000 worden overigens nog steeds gebruikt (30 jaar na dato) in de dragracerij, waar 400!! PK er uit wordt geperst. En wie goed opgelet heeft bij de eerst Mad Max film, zag dat daar meerdere Z1000 turbo's in rondreden...
Biermans, nog bedankt voor het opzoeken. Dit is precies wat ik bedoelde:
http://www.blondeel.be/martin_kawasaki.htm
Dus, wanneer je nog eens commentaar wil geven, zorg dan dat je de motor-technisch-historische kennis een beetje onder de knie hebt. :lol:
Iemand nog peultjes??