Moving to Australia?!

Meeste mensen (Aboriginals inclusief) zijn een product van hun omgeving en de krachten die op hun inwerken. Als ik in Baltimore USA geboren zou zijn en zwart zou zijn, was ik vrijwel zeker drug dealer zijn geworden of al dood zijn geweest.

Als ik als Aboriginal geboren zou zijn ergens in een 'reservaat' zonder toekomst, had ik waarschijnlijk een heel ander leven gehad dan nu. (100% van de gevangenen in NT jeugd gevangenissen zijn Aboriginal. Je kunt me niet wijsmaken dat er sociaal niets aan de hand is wat de verschillen qua incarceration tussen blank en zwart zo opdrijft)

Mensen hebben een eigen verantwoordelijkheid voor hun succes in het leven. Maar soms zijn de kaarten wel heeeeeel erg vervelend geschud.
Aboriginals en de issues daaromtrent zijn een ongelofelijk complex onderwerp waar met de enorme beperkte kennis die ik er van heb weinig op kan zeggen. Maar dat ze aan het kortste eind trekken lijkt me duidelijk, ik woon hier 3 jaar en heb meer toekomst dan zij die hier 70.000 jaar wonen.
 
Last edited:
Volgens mij zeggen we hetzelfde? (weet niet precies wat je met punt 1 en 2 bedoeld maar denk het volgende) :D

Maar vrienden maken kost tijd en energie.
-Het is gewoon algemeen zo dat hoe ouder je wordt, hoe moeilijker het wordt om nieuwe vrienden te maken.
-En als laatste, mensen zullen echt niet op jou afkomen om vrienden te worden. Het initiatief moet van jou komen.

En de meeste mensen hebben al een vol leven.
-Zeker als je de 30 passeert en vrienden rondom zwanger worden en kinderen krijgen. Afspreken met die vrienden wordt plots een heel pak lastiger (ook in NL/BE). En laat nu net zijn dat als je finaal migreert je meestal rond de 30 of ouder bent.

Ik had het voornamelijk op "Als je als buitenlander in NL komt loop je ongetwijfeld tegen dezelfde dingen op om vrienden te maken." - dat het niet echt te maken heeft met dat je een buitenlander bent. Maar eerder door de leeftijd en bijhorende leefwereld.

Maar ik denk dat we hetzelfde zeggen idd :)
 
Dat vind ik wel wat kort door de bocht gaan. Toen de eerste Europeanen naar Australie kwamen, zagen ze de Aboriginals niet als medemens, maar als een soort inheems 'dier' wat zich naar de Europeanen aan te passen had. OK, we zijn nu ruim 200 jaar verder, maar de Stolen Generations is eigenlijk nog niet zo lang geleden en dat zit diep. Potverdikke, kinderen zijn bij hun ouders weggehaald, omdat ze een blanke en aboriginal ouder hadden. Weggehaald, omdat de blanke, Christelijke opvoeding zogenaamd beter was. Dat zit diep! Dat gaat niet zomaar ineens weg. Daar gaat zeker nog een paar honderd jaar overheen.

Natuurlijk zijn er issues. Ik steek m'n kop niet in het zand. Whyalla kent momenteel belachelijk veel criminaliteit en het meerendeel daarvan lijkt veroorzaakt te worden door jonge aboriginals, maar ik zie ook blanke kinderen rondhangen en voor problemen zorgen. Ik denk dat drugsgebruik hier meer een issue is. Ken genoeg twintigers die het de moeite niet waard vinden om voor een minimum loon aan het werk te gaan. Gunst, die kende ik in Nederland ook. Waarom werken als je een uitkering kunt krijgen? Idem voor drank- en drugsgebruik. En net zoals je bij ons losgeslagen gezinnen ziet, zie je dat ook bij hen.

De aparte klinieken e.d. vind ik af en toe ook storend. Net zoals het Aboriginal Access Centre op het werk die in principe hetzelfde aanbiedt als Foundation Skills. En toch is er blijkbaar behoefte aan. Er zijn genoeg Aboriginals en TSIs die liever naar de een, dan naar de ander gaan. En ik vermoed dat ik hetzelfde zou hebben. Nederland is in de WW2 overspoeld met Duitsers, maar qua cultuur e.d. ligt dat dicht tegen ons aan. Wat als het Chinezen waren geweest? En wat als die gewoon ons land ingenomen hadden en niet meer weggegaan waren? Wat als de voortaal van de diverse dialecten en het Nederlands, overgegaan was op bijv Mandarijns? Wat als onze generatie 70ers bij hun Nederlandse moeders waren weggehaald, omdat hun vader Chinees was? Zouden wij niet proberen om ondanks alles onze eigen cultuur en taal/talen in stand te houden? Zouden we die Chinezen ooit helemaal vertrouwen, terwijl ze alles van ons afgenomen hebben? En ja, ze zouden ook veel voor ons gedaan hebben. Betere voorzieningen wellicht etc., maar feit blijft, dat ze ons toen niet voor vol aangezien hebben, en nu doen 'de meesten' dat ook nog niet, dus...

Het naar elkaar toekomen moet van twee kanten komen en sommigen willen dat niet (geldt voor beide partijen). En ja, er zijn Aboriginals & TSIs die vinden dat ze het recht hebben op een 'handout'. Ik weet dat er plekken zijn, waar Aboriginals de hele dagen hangen en wellicht drinken en overlast veroorzaken. Migranten in een soortgelijke categorie lijken meer thuis voor de buis te hangen en daar te drinken (of drugs te gebruiken). Zie ik het als een probleem? Ja, want ik ben zo'n naieveling die van mening is dat er voor alle mensen ruimte moet zijn, mits we elkaar in vrede kunnen laten leven. Ik heb geen oplossing, maar denk dat we er samen aan moeten werken. Als het van bijv alleen onze overheid komt, dat zal dat vermoedelijk overkomen als 'zij denken het weer beter te weten'. Zelf ken ik goede Aboriginals en hele vervelende, maar he, die ken ik ook onder de niet-Aboringals ;)

Ik zeg niet dat ik tegen aboriginals ben, of dat ik hen de schuld geef van alle problemen of misstanden, integendeel zelfs. Ik geef een voorbeeld uit overheidsperspectief en niet uit de aboriginals zelf. Want ik snap zelf ook wel dat het diep zit, en dat er niet 1,2,3 een oplossing is. Maar waarom die handout? Zo hou je toch alleen een viceuze cirkel in stand van pappen en nathouden? Laat iedereen gelijke rechten hebben en werken voor zijn geld. Immigrant of niet. Ik vind het hele topic een enorm taboe, want o wee als je wat negatiefs over een aboriginal zegt. Ik kan me recentelijk nog iets voor de geest halen, Iemand had CCTV beelden van een inbreker gedeeld en mensen vroegen naar de beschrijving van de persoon. Toen hij aangaf dat hij donker gekleurd was was de wereld te klein. Ik was op Australia day en bij de anti Australia day optocht in Melbourne heb ik geen 1 echte aboriginal gezien bij de demonstraties, alleen blanke lefties..

Mijn vriendin werkt voor een aboriginal koor welke zeer bekend is in Australie. unlimited funding door Rio Tinto. Maar waarom? What's the point? Er is weinig tot geen talent en ze voelen zich enorm entitled. Ziet er alleen goed uit voor Australia als ze gaan optreden in Wenen. Kijk eens hoe goed wij samen leven, het is 1 grote sharade.

Over het drugsgebruik en inbraken kan ik inderdaad beamen dat het zowel blanke tieners als donkere zijn, afgelopen zaterdagnacht zijn er blanke tieners opgepakt bij ons complex die auto's wilden inbreken, en een maand of wat geleden waren dit indiginous kids welke aangepakt zijn door een bewoner. 1 grote rotzooi hier in Cairns. De problemen zullen hier ook veel groter zijn dan down south, ons complex staat momenteel onder toezicht van de politie op zaterdagnacht... En dan zit je ver van de ellende af op de northern beaches...

Ik weet dat het off topic is, maar geef alleen maar aan dat het niet alleen maar manegeur en rozenschijn is hier in Oz.
 
Verder uiteraard ook positieve kanten, uiteraard belicht ik mijn eigen regio omdat ik daar de meeste ervaring mee heb. FNQ: Cairns.

Zoals vaker genoemd doe de visa kansberekening en kijk of je uberhaupt kans maakt op een visa, zo ja boek een vakantie en reis de oostkust. Zo krijg je een goede indruk van het land en welke regio je het meeste trekt.

Het is hier heerlijk wonen, altijd mooi weer en het strand om de hoek. De meeste mensen zijn vriendelijk en behulpzaam, echter is het vaker ook beleefdheid en is het hier iets lastiger om te peilen wat iemand nou ECHT vind. Het leven gaat hier in de tropen op een wat lager tempo dan Nederland. Maar vooral in de zomer heb je ook geen keus, dan moet je terug in tempo anders ga je troppo. Een woning kun je hier nog voor prijzen kopen waar je in hartje Sydney een garagebox voor koopt, al beginnen de prijzen toch aardig te stijgen nu, met namen dankzij onze investors van down south. Maar nog steeds kun je voor minder dan 500k een prima woning kopen op een redelijk stuk grond en vlakbij het strand of stad, net wat je voorkeur is. Als je in de wat mindere wijken wilt wonen kun je een woning voor 280-300 oppikken.

De wegen zijn nog prima begaanbaar zonder files, en alle voorzieningen zijn verder voorhanden hier.

Ik zit hier nu 1,5 jaar en zou niet meer terug willen. Uiteraard zijn er ook genoeg minpunten te benoemen wat in dit topic ook genoeg gedaan is, maar dat heb je overal.

In salaris zijn mijn vriendin en ik flink gestegen, we doen soortgelijk werk als dat we in NL deden, ik zelf met veel minder verantwoording en toch verdienen we zo'n 30% meer gecombineerd. Dus dan valt de iets hogere cost of living ook wel op te vangen.
 
Toen ik hier jaren terug de garage uit reed voor een testritje met mijn eerste auto, begon ik aan de rechterkant te rijden, midden in de stad. De verkoper naast me kreeg een hartaanval. Sindsdien nooit meer last van gehad, went snel.

Klimaat in Sydney is lekker, maar het probleem is de zon die gruwelijk brandt, veel erger dan in Europa. Als je daar een beetje gevoelig voor bent, is dat toch best wel een problem, ook in de winter. Kinderen spelen niet buiten zoals in NL, en de zon is een van de redenen daarvoor.

Huizen zijn inderdaad vaak slechte kwaliteit. Vanwege het klimaat, maar ook omdat men hier meer waarde hecht aan het land waar het huis op gebouwd is. Het is hier heel normaal om een huis te kopen, die vervolgens plat te gooien, en een nieuw huis te bouwen. Doet men hier niet moeilijk over.

Politiek is dramatisch. Wat aan mij het meeste vreet, is de nanny state cultuur. Dat komt uit de politiek, maar burgers hier gedragen zich ook als nanny state citizens. Mateloos irritant.

Auto rijden in Sydney is dramatisch. Het is erg druk, de infrastructuur is bagger, en over het algemeen ligt het niveau rijvaardigheden hier laag. Ik vond auto rijden in Europa leuk, hier probeer ik het zoveel mogelijk te vermijden.

Mensen zijn hier vriendelijk, maar niet noodzakelijkerwijs socialer. De vriendelijkheid is vaak wat oppervlakkig en gedreven door gewoonte.
 
Klimaat in Sydney is lekker, maar het probleem is de zon die gruwelijk brandt, veel erger dan in Europa. Als je daar een beetje gevoelig voor bent, is dat toch best wel een problem, ook in de winter. Kinderen spelen niet buiten zoals in NL, en de zon is een van de redenen daarvoor.
Politiek is dramatisch. Wat aan mij het meeste vreet, is de nanny state cultuur. Dat komt uit de politiek, maar burgers hier gedragen zich ook als nanny state citizens. Mateloos irritant.

Auto rijden in Sydney is dramatisch. Het is erg druk, de infrastructuur is bagger, en over het algemeen ligt het niveau rijvaardigheden hier laag. Ik vond auto rijden in Europa leuk, hier probeer ik het zoveel mogelijk te vermijden.

Dat van die zon herken ik heel erg. Hier in de tropen is het nog erger. Vooral nu de zomer eraan komt is die zon zo verschrikkelijk fel dat je echt op moet passen. Ik ben er inmiddels aan gewend geraakt om niks meer in de volle zon te doen, liefste long sleeve aan en een hoed of cap. Eigenlijk compleet contra van wat je als Nederlander gewend bent. Altijd vol in de zon en elk straaltje proberen te vangen. Dat is hier echt uitgesloten, en je pikt de toeristen er zo uit, want dat zijn de enige die in de zon zitten/liggen.

Nanny state cultuur, goed gezien want dat is het zeker. Kun je wat concrete voorbeelden noemen mbt de nanny state citizens?
 
  • Like
Reactions: AJ
Nanny state cultuur, goed gezien want dat is het zeker. Kun je wat concrete voorbeelden noemen mbt de nanny state citizens?

Men verwacht hier teveel van de regering. En als de regering het niet voor ze oplost, begint men te klagen. Men neemt hier niet genoeg initiatief en men neemt niet makkelijk verantwoordelijkheid. Dat is nanny state citizen gedrag.

Men klaagt hier over hoge electriciteitskosten, en men verwacht dat de regering dat voor ze oplost, zodat we gewoon lekker die aircon 24/7 kunnen blijven draaien en de lichten snachts aan kunnen laten. Just because.

Men klaagt hier over hoge benzinekosten, en men verwacht van de regering dat aan te pakken, zodat we lekker onze 3 dure 4WD's kunnen blijven rijden.

Toen in NSW de plastic bags uit de supermarkt werden weggehaald, brak letterlijk en figuurlijk de pleuris uit. Jeetje nu moeten we onze eigen tas meenemen, veel te moeilijk. Het treurige is dat de supermarkt daar dus ook aan toegeeft.

Kinderen die niet alleen de straat op mogen, en alleen in de back yard mogen spelen, onder supervisie.

Vingertje wijzen. Het nieuws begint hier vaak met een reporter die iemand achterna rent die net uit een gerechtsgebouw uitkomt. "Are you proud of yourself?" "Would you like to apologise to the victims?" Yuck. Men moet hier openlijk berouw tonen voor gemaakte fouten, hoe klein of groot die fouten dan ook mogen zijn. Good guy, bad guy. Hero, villain.

Wat mij betreft zijn dat allemaal nanny state cultuur signalen.
 
Ja... kan me wel iets herinneren (dat was tussen Australian cities though)
Maar sites zoals Numbeo laten het zien tussen verschillende steden over de wereld.

Voorbeeldje:

Indices DifferenceInfo
Consumer Prices in Rotterdam are 3.98% lower than in Canberra
Consumer Prices Including Rent in Rotterdam are 3.64% lower than in Canberra
Rent Prices in Rotterdam are 2.96% lower than in Canberra
Restaurant Prices in Rotterdam are 2.65% lower than in Canberra
Groceries Prices in Rotterdam are 21.34% lower than in Canberra
Local Purchasing Power in Rotterdam is 24.48% lower than in Canberra



Leuk, dat heb ik ook eens voor Rotterdam en Sydney gedaan. Tijd om te verhuizen naar Canberra!

Consumer Prices in Rotterdam are 11.42% lower than in Sydney
Consumer Prices Including Rent in Rotterdam are 17.64% lower than in Sydney
Rent Prices in Rotterdam are 27.81% lower than in Sydney
Restaurant Prices in Rotterdam are 0.45% higher than in Sydney
Groceries Prices in Rotterdam are 25.11% lower than in Sydney
Local Purchasing Power in Rotterdam is 7.86% lower than in Sydney
 
Australisch klimaat? Je hebt hier 6 verschillende klimaatzones. Dit land is zo groot als Europa. En ze hebben hier ook klimaatverandering met enorme gevolgen (volg je de catastrofale bosbranden hier in het nieuws?). En als het nou over immigratie gaat, wij hier zijn allemaal immigranten.

Andere vraag. Heb je al eens overwogen om eerst eens een maandje of wat de boel hier te komen verkennen, als je hier niet al geweest bent? Er is een scala aan makkelijke visa om het land in te komen en op sommige kun je ook werken als je maximaal 30 jaar oud bent.


.

Dat was ik wel van plan ja, ga niet zomaar vertrekken uit Nederland. Helaas ben ik over de 30, dus voor dat studentenvisum kom ik niet meer in aanmerking.
 
Denk dat het meeste wel genoemd is. In Cairns huur je een hele mooie woning vlakbij het strand met 4 slaapkamers en tuin voor 400-450 per week. Lonen in de regio liggen lager dan in Sydney en Melbourne maar zoveel verschilt dat ook niet. Al met al liggen de kosten van levensonderhoud op gelijk niveau met NL. Postte jij ooit geen statistiek @afterbang ? Kou hebben wij hier niet in de tropen, dus idd weer heel andere "problemen". Politiek is een joke en de bekrompen ozzie mentaliteit op veel vlakken ook. Nu is het vooral hier allemaal rechts en climate change bestaat niet. Dit geldt vooral voor FNQ region want weet dat het down south wel anders is. Verder loopt oz flink achter met electrificatie etc, internet is niet best en zo zijn er nog wel meer voorbeelden.

Ik betaal nu €600 per maand aan hypotheek, dus huur lijkt me wel een stuk duurder dan in NL. Maargoed in het totaalplaatje zal het wel ongeveer hetzelfde zijn. Rechtse politiek helemaal prima en in klimaatverandering geloof ik ook niet, dat komt goed uit!
 
Ja... kan me wel iets herinneren (dat was tussen Australian cities though)
Maar sites zoals Numbeo laten het zien tussen verschillende steden over de wereld.

Voorbeeldje:

Indices DifferenceInfo
Consumer Prices in Rotterdam are 3.98% lower than in Canberra
Consumer Prices Including Rent in Rotterdam are 3.64% lower than in Canberra
Rent Prices in Rotterdam are 2.96% lower than in Canberra
Restaurant Prices in Rotterdam are 2.65% lower than in Canberra
Groceries Prices in Rotterdam are 21.34% lower than in Canberra
Local Purchasing Power in Rotterdam is 24.48% lower than in Canberra
Je ziet dat alles goedkoper is in Rotterdam... MAAR, Purchasing power is veel hoger in Canberra. Dus uiteindelijk is leven hier dan niet echt veel duurder dan Rotterdam (ligt een beetje aan hoe vaak je gaat uit eten, drinken enz.)





Salaries And FinancingCanberraRotterdam
Average Monthly Net Salary (After Tax)5,178.41 A$
(3,186.90 €)
3,768.57 A$
(2,319.25 €)

Ja dat geeft het wel mooi weer, bedankt.
 
Hi,
Ik sluit me helemaal aan wat er allemaal al gezegd is. Ik denk dat het nergens het een walhalla is. Overal zijn er dingen die jijzelf positief en negatief vindt. Iedereen heeft daar een andere mening over. Het is net wat je zoekt, wat vind jezelf heel belangrijk? Strand, natuur, geissoleerde huizen, politiek? Ik denk dat in NL veel dingen goed geregeld zijn.

Klimaat regio Sydney, ik denk dat het warmer en fijner is als in NL, maar wij vinden het te koud😉. (Wij hebben 3,5 jaar in de Caribbean gewoond). Dat is misschien ook wel dat het voor ons niet voelt dat Australia op sommige punten achterloopt. Voor ons is bijna alles een luxe upgrade🤣

Wat betreft kwaliteit van de huizen. Ik denk dat het grootste probleem is dat veel huizen niet geissoleerd zijn, geen dubbel glas hebben, centrale verwarming kennen ze volgens mij niet. Ik vind juist de houten cottage huizen zijn charmes hebben.

Ik vind de mensen heel vriendelijk hier, de meeste maken wel een praatje, maar dat wil nog niet zeggen dat het meteen je vrienden zijn die met jou tijd doorbrengen bijv. in de weekenden.

Wat betreft auto rijden, ben je zo aan gewend, althans dat vond ik. Stuur zit aan de andere kant en je rijdt gewoon mee over. Het zal je vast wel gebeuren dat je een paar keer aan de verkeerde kant instapt🤣.

Wij houden van outdoor living, strand, natuur, bbq, etc. Dat is wat wij vinden dat je in Australia heel goed kunt doen en in NL minder.

Het zal inderdaad nergens perfect zijn, maar die kou hier zorgt ervoor dat ik 6 maanden per jaar chagrijnig ben. Ik heb Indisch bloed, dat moet verwarmd worden ;) Strand, natuur en klimaat zijn zeker belangrijke punten, dan kom je beter tot rust als je naar buiten kan. Ik del je mening van de houten huizen, wat ik me dan wel afvraag, vinden de mensen het niet nodig om hun huis te isoleren of te upgraden met dubbel glas?
 
Dan wens ik je veel succes.

Misschien ben ik wat (te) skeptisch over mensen die willen emigreren, omdat ze wegvluchten van Nederland vanwege tal van redenen (zoals je hierboven omschrijft). Want in Australië zijn er ook tal van zaken die niet fijn zijn. Soms zelfs in directe vergelijking met NL erg vervelend.

Die problemen met bepaalde mensen in de maatschappij heb je hier ook. Bovengemiddeld veel problemen bij Aboriginals die vaak niet goed passen binnen de westerse manier van leven, waarbij we wel dezelfde grond delen. Racisten naar aboriginals of immigranten (vaak m.n. richting aziatische afkomst).

Klimaat verandering?! Dan zou ik vooral NIET naar Australie komen. De effecten voelen we hier op een extremere manier dan in NL m.i.

Zwarte pieten discussie? Hier lopen ze nog tig naar achter met hun view op euthanasie, gay marriage, klimaatverandering en andere grote onderwerpen. Ook zaken op het gebied van werk (flexwerken, thuiswerken, parttime) lopen ze mijlenver achter.

Kortom, je kan er alleen iets van maken als je eigen instelling goed is. Maar met die juiste instelling kan je er ook iets van maken in Nederland, dus dan zou ik de rompslomp van emigratie overslaan.

Ik denk dat het heel moeilijk is een land te vinden dat op de westerse manier leeft en dat zonder de politieke rompslomp, etc. Toch zijn jullie ook gaan emigreren, dus het feit dat er qua politiek niet veel verandert wil niet zeggen dat het niet de moeite waard is om te emigreren. Al is het maar om het klimaat en de natuur. Dat is alsnog beter dan dezelde politieke rompslomp, maar dan met koud en nat weer. Daarnaast vind ik het alleen maar goed dat jullie op bepaalde dingen achterlopen, dat is juist wat ik zoek. Vind heel dat gedoe over klimaat, genders, lhbt, enz. nonsens. Hier in NL was het deze zomer ook een paar keer boven de 40 graden, als je het historisch gemiddelde bekijkt dan schommelt al honderden jaren. En ja racistisch jegens aboriginals vind ik wel jammer, zij waren er eerder dan de westerse immigrant. Beetje vergelijkbaar met de VS die de indianen verdreef. Echter komt racisme voor bij alle afkomsten en lijkt het een beetje bij de mens te horen.
 
Last edited:
Exact, het is hier bijna onmogelijk om niet overal kleine praatjes te hebben. Maar vrienden maken kost tijd en energie. En de meeste mensen hebben al een vol leven.

Dit is NL hetzelfde. Als je als buitenlander in NL komt loop je ongetwijfeld tegen dezelfde dingen op om vrienden te maken.

Dat is zeker zo, heb in al die jaren nog geen Poolse of Roemeense vrienden erbij gekregen dus ik snap wat je bedoeld.
 
Ik denk dat het meer met jouw eerste punt te maken heeft dan het tweede. Het is gewoon algemeen zo dat hoe ouder je wordt, hoe moeilijker het wordt om nieuwe vrienden te maken. Zeker als je de 30 passeert en vrienden rondom zwanger worden en kinderen krijgen. Afspreken met die vrienden wordt plots een heel pak lastiger (ook in NL/BE). En laat nu net zijn dat als je finaal migreert je meestal rond de 30 of ouder bent.

Daarnaast zijn de meeste echte vrienden jeugdvrienden en die ga je natuurlijk wel missen. OK je hebt wel Skype en Facebook, maar helemaal hetzelfde is dat niet. Nieuwe vriendschappen zullen nooit echt helemaal hetzelfde zijn. Daar ge je je bij neer moeten leggen.

En als laatste, mensen zullen echt niet op jou afkomen om vrienden te worden. Het initiatief moet van jou komen. Wat de beste formule is om nieuwe vrienden te maken? Veel tijd met elkaar doorbrengen. Werk, hobbies, sport, vrijwilligerswerk, ... allemaal mogelijkheden om nieuwe mensen te leren kennen en banden te smeden.

Klopt dat merk ik nu ook, ben nu 32 en de meeste vrienden hebben al kinderen en inderdaad die hebben een druk leven. Als je ze een keer in de maand ziet is het al veel. Gelukkig houdt ik ook van rust, zou echt niet elke dag/week vrienden over de vloer willen hebben. Al is helemaal alleen zijn ook weer geen pretje natuurlijk.
 
Na het advies om eens hier heen te komen voor een paar maanden kan ik het boek van Bill Bryson ten zeerste aanraden om Australie te leren kennen. Het heet ‘Down Under’ of ‘In a Sunburned Country’ (verschillende titels, hetzelfde boek). In heet NLs heet het ‘Tegenvoeters’, geloof ik. Een mooie, realistische en vooral humoristische beschrijving van het leven hier, doorspekt met allerlei interessante feiten.

Thnx voor de tip! Ik ga volgend jaar naar Indonesië, als mijn vakantiedagen gunstig zijn dan plak ik er misschien nog een maand achteraan om Australië te bezoeken. Maar ik houd ook de optie open om er eerst eens een jaar te gaan werken, zonder mij er vast te vestigen.
 
Ben het helemaal eens met je verhaal. Ik denk dat de sociale problemen die we in NL hebben met bepaalde groepen die niet goed integreren, radicaliseren etc een peuleschil is met de problemen die we hier hebben met de aboriginal bevolking. Overheid hier heeft er echt een puinhoop van gemaakt en ze hebben nog steeds geen idee hoe dit op te lossen is. Ik blijf het een vreemd fenomeen vinden dat er bijv ook in healthcare apart aboriginal, torres and cape clinics en wings in het ziekenhuis zijn, ik begrijp dat het met culturele achtergronden en gewoonten te maken heeft waar op deze manier beter specifieke service verleend kan worden, maar ik vind dat er juist een te grote segregatie ontstaat tussen bepaalde groepen. Ik denk niet dat dit de manier is, en de ongelijkheid zal zo ook nooit afnemen. 2e rangs burger bestaat in NL echt niet zoals we dit hier ervaren. Armoe, crimerates van heb ik jou daar en drankmisbruik. Waarom zou je werken als de overheid je elke maand geld over maakt. Voelt meer als schuld afkopen dan gericht problemen oplossen voor deze mensen.

Overigens is er genoeg reversed racism. Dit is een vreemde beschrijving. Waarom is het opeens reverse van kleur naar wit? Schoonmoeder is nurse geweest in aboriginal clinic en heeft zoveel haat, racisme en abuse moeten slikken, daar kun je een boek over schrijven.

Ik denk dat we het muticulti moeten vergeten en accepteren dat sommige culturen niet met elkaar werken. En ja dat de abo's zich zo gedragen is opzich wel te begrijpen, niemand vind het leuk als zijn/haar land wordt binnengevallen en wordt overgenomen. Deze problemen spelen zich over de gehele wereld af. Dat gaat nog heel lang duren voordat zulke haat verdwenen is.
 
OK, we dwalen wat off topic. Maar @Tim911's opmerking over struggles als nurse in indigenous omgevingen deden me dit vreselijk interessante artikel herinneren. Must read als je een tipje van de sluier opgelicht wil zien in hoever we van elkaar staan in gewoonten, gebruiken en welke dynamiek dat met zich meebrengt in remote aboriginal outposts


(kartiya is whitefella in een Aboriginal taal)

Deze problemen spelen overal in de wereld waar meerdere culturen met elkaar in aanraking komen. We vinden allemaal dat we naast elkaar moeten kunnen leven, maar zodra de eigen cultuur in het gedrang komt krijg je conflicten. Om een voorbeeld te noemen wat hier in Amsterdam speelt: De meeste mensen zullen egeen problemen hebben met mensen die de Islam aanhangen, maar zodra de plaatselijke moskee gebeden door een luidspreker wil laten klinken, komt men wel in opstand. Heb respect voor de cultuur die in het land heerst en pas je aan, zo is het mij geleerd.
 
Dat vind ik wel wat kort door de bocht gaan. Toen de eerste Europeanen naar Australie kwamen, zagen ze de Aboriginals niet als medemens, maar als een soort inheems 'dier' wat zich naar de Europeanen aan te passen had. OK, we zijn nu ruim 200 jaar verder, maar de Stolen Generations is eigenlijk nog niet zo lang geleden en dat zit diep. Potverdikke, kinderen zijn bij hun ouders weggehaald, omdat ze een blanke en aboriginal ouder hadden. Weggehaald, omdat de blanke, Christelijke opvoeding zogenaamd beter was. Dat zit diep! Dat gaat niet zomaar ineens weg. Daar gaat zeker nog een paar honderd jaar overheen.

Natuurlijk zijn er issues. Ik steek m'n kop niet in het zand. Whyalla kent momenteel belachelijk veel criminaliteit en het meerendeel daarvan lijkt veroorzaakt te worden door jonge aboriginals, maar ik zie ook blanke kinderen rondhangen en voor problemen zorgen. Ik denk dat drugsgebruik hier meer een issue is. Ken genoeg twintigers die het de moeite niet waard vinden om voor een minimum loon aan het werk te gaan. Gunst, die kende ik in Nederland ook. Waarom werken als je een uitkering kunt krijgen? Idem voor drank- en drugsgebruik. En net zoals je bij ons losgeslagen gezinnen ziet, zie je dat ook bij hen.

De aparte klinieken e.d. vind ik af en toe ook storend. Net zoals het Aboriginal Access Centre op het werk die in principe hetzelfde aanbiedt als Foundation Skills. En toch is er blijkbaar behoefte aan. Er zijn genoeg Aboriginals en TSIs die liever naar de een, dan naar de ander gaan. En ik vermoed dat ik hetzelfde zou hebben. Nederland is in de WW2 overspoeld met Duitsers, maar qua cultuur e.d. ligt dat dicht tegen ons aan. Wat als het Chinezen waren geweest? En wat als die gewoon ons land ingenomen hadden en niet meer weggegaan waren? Wat als de voortaal van de diverse dialecten en het Nederlands, overgegaan was op bijv Mandarijns? Wat als onze generatie 70ers bij hun Nederlandse moeders waren weggehaald, omdat hun vader Chinees was? Zouden wij niet proberen om ondanks alles onze eigen cultuur en taal/talen in stand te houden? Zouden we die Chinezen ooit helemaal vertrouwen, terwijl ze alles van ons afgenomen hebben? En ja, ze zouden ook veel voor ons gedaan hebben. Betere voorzieningen wellicht etc., maar feit blijft, dat ze ons toen niet voor vol aangezien hebben, en nu doen 'de meesten' dat ook nog niet, dus...

Het naar elkaar toekomen moet van twee kanten komen en sommigen willen dat niet (geldt voor beide partijen). En ja, er zijn Aboriginals & TSIs die vinden dat ze het recht hebben op een 'handout'. Ik weet dat er plekken zijn, waar Aboriginals de hele dagen hangen en wellicht drinken en overlast veroorzaken. Migranten in een soortgelijke categorie lijken meer thuis voor de buis te hangen en daar te drinken (of drugs te gebruiken). Zie ik het als een probleem? Ja, want ik ben zo'n naieveling die van mening is dat er voor alle mensen ruimte moet zijn, mits we elkaar in vrede kunnen laten leven. Ik heb geen oplossing, maar denk dat we er samen aan moeten werken. Als het van bijv alleen onze overheid komt, dat zal dat vermoedelijk overkomen als 'zij denken het weer beter te weten'. Zelf ken ik goede Aboriginals en hele vervelende, maar he, die ken ik ook onder de niet-Aboringals ;)

Hier kan ik me helemaal bij aansluiten, dat zie je hier in NL ook. Australië houdt gelukkig wel de grenzen wat beter dicht, hier in NL hebben we een probleem met integratie, ipv dat ze dat eerst oplossen blijven ze maar immigranten binnenhalen. Ik denk dat als dat beter gereguleerd zou zijn, de Nederlander een heel stuk minder problemen zou hebben. Echter zijn ze hier al zo ver, dat nu de cultuur van de minderheden worden opgedrongen aan de meerderheid. Is toch van de zotte dat ik me moet gaan inlezen in bijvoorbeeld de Islam, denk maar niet dat het andersom wel gebeurd. Ik heb een multiculturele vriendengroep, maar ik merk (als allochtoon) dat zelfs ik problemen begin te ervaren met immigranten. Terwijl ik eigenlijk helemaal geen problemen heb met het geloof of afkomst van een persoon, totdat het te dichtbij komt en ik me moet gaan aanpassen. Heel herkenbaar dus.
 
Last edited:


OFX
Back
Top