Nogmaals even voorstellen.

Een zaag met een blad dat op en neer wipt. Logisch toch. Dus een decoupeerzaag in goed Frans 😉 (decouper is trimmen in echt Frans)
Een beetje zoals Jus d’orange of zoals ‘jullie’ het zeggen jusderange 😂
(Nog eentje dan: duimspijker)
Maar we gaan nu off topic.
Ik had van wipzaag nooit op een decoupeer zaag uitgekomen. 🤣 Toch bedankt voor de uitleg. Maar google maar eens op wipzaag.

Nu stop ik erover. 👍
 
Zoals belooft hier ook maar eens even tijd maken voor een update. Hou je vast ik weet niet hoe groot ie wordt.

Er is hier inmiddels een hoop veranderd in de planning. Niet de planning om naar Australie te gaan, maar de planning van nu tot we erheen gaan is gewijzigd.
Als eerste, ik heb in de afgelopen week mijn werkgever ingelicht over het feit dat we hiermee bezig zijn. Dit mede door de wijziging in onze planning, hierdoor is alles een beetje in een stroomversnelling gekomen, om de beroemde grant stempel af te gaan wachten in Thailand. Dit heeft verder geen impact op het visum voor Australie. Ik wilde er alleen zeker van zijn dat hij het van mij hoort en niet via via. Dat is een last van mijn schouders.

Nu komt het want misschien zijn op dit stukje wel ervaringsdeskundigen. We weten allemaal dat er een recessie aankomt. Daarop hebben we besloten om eens te gaan babbelen met wat makelaars en mensen met verstand van centjes.
Uit die gesprekken komt onder andere dat de verwachting is dat de huizenprijzen zullen gaan zakken en/of dat in ieder geval minder mensen een huis kunnen kopen.
Omdat wij niet in de situatie willen komen hier vast te zitten met een niet te verkopen huis en heel veeel geld 'verliezen' door de vraagprijs die dan mogelijk naar beneden moet en daarbij opgeteld de behoorlijke energieprijzen al hier. Is het voor ons financieel gunstiger om nu te verkopen en in Thailand te wachten op de Grant. We hebben de luxe nu eenmaal dat het kan met de familie al daar. En ook een werkvisum voor mij is mogelijk, mochten we de pech hebben dat het heul heul heul lang zou duren.
Eigenlijk moeten we de volgende risicos afwegen.

- Het risico dat we de grant niet krijgen (in mijn ogen heel klein)
- Het financiele risico dat we het huis niet kwijt kunnen en verlies maken. Daarbij dat we hier dan mogelijk vast komen zitten met een niet verkoopbaar huis. Met nog steeds schrikbarend hoge energie lasten.

Voor mij is die keuze snel gemaakt, maar Miss Rolls is nog wat ongerust over de grant. En ik snap haar volledig, we hebben immers ook de verantwoording te zorgen voor een goede toekomst van de kleine Queen Rolls van 3.
Uiteraard kan het visumbureau geen concrete uitspraken doen, zij hebben ook geen controle over de "aussie visa grant stempel mensen" of zij wel of niet de grant af geven aan familie Rolls.

In mijn hoofd, en ons visum bureau geeft ook aan dat zij het nog nooit hebben mee gemaakt dat een grant niet werd afgegegeven na ITA en visum application, is het slechts een formaliteit (de Grant).
Want, als de ITA wordt afgegeven, en dit is een aanname van mij, en ja aannames zijn "the mother of all fuck ups", dan hebben ze alles grondig uitgezocht en gecontroleerd voordat ze de ITA afgeven. Met andere woorden, ik denk dat als je voorbij de ITA bent, moet er echt grondig wat fout zitten in je dossier willen ze nog afwijzen?? Zit ik verkeerd?Ik hoor graag als ik er helemaal naast zit.
Anyway, dat is dus een beetje wat er in Miss Rolls omgaat.

Dit is het voor nu wel een beetje denk ik zo. To be continued....
 
Zoals belooft hier ook maar eens even tijd maken voor een update. Hou je vast ik weet niet hoe groot ie wordt.

Er is hier inmiddels een hoop veranderd in de planning. Niet de planning om naar Australie te gaan, maar de planning van nu tot we erheen gaan is gewijzigd.
Als eerste, ik heb in de afgelopen week mijn werkgever ingelicht over het feit dat we hiermee bezig zijn. Dit mede door de wijziging in onze planning, hierdoor is alles een beetje in een stroomversnelling gekomen, om de beroemde grant stempel af te gaan wachten in Thailand. Dit heeft verder geen impact op het visum voor Australie. Ik wilde er alleen zeker van zijn dat hij het van mij hoort en niet via via. Dat is een last van mijn schouders.

Nu komt het want misschien zijn op dit stukje wel ervaringsdeskundigen. We weten allemaal dat er een recessie aankomt. Daarop hebben we besloten om eens te gaan babbelen met wat makelaars en mensen met verstand van centjes.
Uit die gesprekken komt onder andere dat de verwachting is dat de huizenprijzen zullen gaan zakken en/of dat in ieder geval minder mensen een huis kunnen kopen.
Omdat wij niet in de situatie willen komen hier vast te zitten met een niet te verkopen huis en heel veeel geld 'verliezen' door de vraagprijs die dan mogelijk naar beneden moet en daarbij opgeteld de behoorlijke energieprijzen al hier. Is het voor ons financieel gunstiger om nu te verkopen en in Thailand te wachten op de Grant. We hebben de luxe nu eenmaal dat het kan met de familie al daar. En ook een werkvisum voor mij is mogelijk, mochten we de pech hebben dat het heul heul heul lang zou duren.
Eigenlijk moeten we de volgende risicos afwegen.

- Het risico dat we de grant niet krijgen (in mijn ogen heel klein)
- Het financiele risico dat we het huis niet kwijt kunnen en verlies maken. Daarbij dat we hier dan mogelijk vast komen zitten met een niet verkoopbaar huis. Met nog steeds schrikbarend hoge energie lasten.

Voor mij is die keuze snel gemaakt, maar Miss Rolls is nog wat ongerust over de grant. En ik snap haar volledig, we hebben immers ook de verantwoording te zorgen voor een goede toekomst van de kleine Queen Rolls van 3.
Uiteraard kan het visumbureau geen concrete uitspraken doen, zij hebben ook geen controle over de "aussie visa grant stempel mensen" of zij wel of niet de grant af geven aan familie Rolls.

In mijn hoofd, en ons visum bureau geeft ook aan dat zij het nog nooit hebben mee gemaakt dat een grant niet werd afgegegeven na ITA en visum application, is het slechts een formaliteit (de Grant).
Want, als de ITA wordt afgegeven, en dit is een aanname van mij, en ja aannames zijn "the mother of all fuck ups", dan hebben ze alles grondig uitgezocht en gecontroleerd voordat ze de ITA afgeven. Met andere woorden, ik denk dat als je voorbij de ITA bent, moet er echt grondig wat fout zitten in je dossier willen ze nog afwijzen?? Zit ik verkeerd?Ik hoor graag als ik er helemaal naast zit.
Anyway, dat is dus een beetje wat er in Miss Rolls omgaat.

Dit is het voor nu wel een beetje denk ik zo. To be continued....
Pffff... ik vind 'm lastig. Ik denk dat je voor jezelf de volgende afweging zou kunnen maken. Wat als we onze grant niet krijgen, zouden we dan in Thailand willen blijven? En zo niet, waar gaan we dan naar toe? Want je neemt wel een risico. Hoe groot dat risico is kan niemand je vertellen en ik kan ook geen statistieken vinden van succes na ITA toekenning. Ik neem in dit soort zaken altijd het advies van ons oude migratiebureau (Move2Australia) in mijn achterhoofd. Zij zeiden altijd: doe niks wat je niet kan terugdraaien totdat je het visum binnen hebt. Dus verkoop niet je huis, tenzij je dat toch wil doen. Verhuis niet naar Thailand, tenzij je bereid bent om daar te blijven als je visum niet doorkomt. Etc. etc. etc.
 
Pffff... ik vind 'm lastig. Ik denk dat je voor jezelf de volgende afweging zou kunnen maken. Wat als we onze grant niet krijgen, zouden we dan in Thailand willen blijven? En zo niet, waar gaan we dan naar toe? Want je neemt wel een risico. Hoe groot dat risico is kan niemand je vertellen en ik kan ook geen statistieken vinden van succes na ITA toekenning. Ik neem in dit soort zaken altijd het advies van ons oude migratiebureau (Move2Australia) in mijn achterhoofd. Zij zeiden altijd: doe niks wat je niet kan terugdraaien totdat je het visum binnen hebt. Dus verkoop niet je huis, tenzij je dat toch wil doen. Verhuis niet naar Thailand, tenzij je bereid bent om daar te blijven als je visum niet doorkomt. Etc. etc. etc.

Helemaal mee eens, ik zou persoonlijk ook wachten tot alles eerst rond is en je zekerheid hebt. Wat inderdaad als je straks in Thailand zit en je de grant of niet krijgt, of het duurt veeeel langer dan verwacht? Je leest nu al horrorverhalen van mensen die ellenlang moeten wachten, zelfs mensen hier op het forum die al 2 jaar in de wacht zitten. Of wat als er iets anders onvoorzien gebeurd zoals ziekte binnen het gezin of erger, en dan zit je in Thailand - bij familie, zou je zo lang bij familie willen zitten moet je je afvragen? Natuurlijk zijn dit de negatieven, en positieven zullen er ook zijn, zoals inderdaad je woning goed kunnen verkopen, stukje vrijheid hebben en een nieuw tijdelijk avontuur in een land wat ongetwijfeld veel te bieden heeft en goedkoop is.

Ik zou trouwens niet direct naar een makelaar gaan voor advies over de woningmarkt, hun enige motivatie is jouw huis zo snel mogelijk te kunnen verkopen, en dat er een recessie aankomt is helemaal nog niet zeker. Hier in Oz verwachten ze een relatief korte dip waarin huisprijzen iets gaan zakken (lees normaliseren) en daarna in 2024 gewoon weer stabiliseren. Europa is anders en ik ben niet op de hoogte van de lange termijn prognose daar, maar zelfs als je je huis voor minder verkoopt heb je nog steeds een prima winst omdat de afgelopen 2 jaar niet representatief is voor een normaal prijsverloop. Ik ga ervanuit dat je de woning langer dan 2 jaar hebt.

Wij zijn zelf altijd conservatief geweest in het hele traject, geen oude schoenen weggooien voor je nieuwe hebt. En achteraf ben ik blij dat we het zo gedaan hebben.
 
De energieprijzen in Oz zijn ook schrikbarend hoog nu. Vermoed dat dat wereldwijd wel zo is.
 
De energieprijzen in Oz zijn ook schrikbarend hoog nu. Vermoed dat dat wereldwijd wel zo is.

Ja, en het einde hiervan schijnt nog lang niet in zicht te zijn...
Verschil is natuurlijk wel dat we hier minder van Russisch gas afhankelijk zijn dan Europa. Hier worden we genaaid door onze eigen gasbedrijven, ook niet fijn.
 
Helemaal mee eens, ik zou persoonlijk ook wachten tot alles eerst rond is en je zekerheid hebt. Wat inderdaad als je straks in Thailand zit en je de grant of niet krijgt, of het duurt veeeel langer dan verwacht? Je leest nu al horrorverhalen van mensen die ellenlang moeten wachten, zelfs mensen hier op het forum die al 2 jaar in de wacht zitten. Of wat als er iets anders onvoorzien gebeurd zoals ziekte binnen het gezin of erger, en dan zit je in Thailand - bij familie, zou je zo lang bij familie willen zitten moet je je afvragen? Natuurlijk zijn dit de negatieven, en positieven zullen er ook zijn, zoals inderdaad je woning goed kunnen verkopen, stukje vrijheid hebben en een nieuw tijdelijk avontuur in een land wat ongetwijfeld veel te bieden heeft en goedkoop is.

Ik zou trouwens niet direct naar een makelaar gaan voor advies over de woningmarkt, hun enige motivatie is jouw huis zo snel mogelijk te kunnen verkopen, en dat er een recessie aankomt is helemaal nog niet zeker. Hier in Oz verwachten ze een relatief korte dip waarin huisprijzen iets gaan zakken (lees normaliseren) en daarna in 2024 gewoon weer stabiliseren. Europa is anders en ik ben niet op de hoogte van de lange termijn prognose daar, maar zelfs als je je huis voor minder verkoopt heb je nog steeds een prima winst omdat de afgelopen 2 jaar niet representatief is voor een normaal prijsverloop. Ik ga ervanuit dat je de woning langer dan 2 jaar hebt.

Wij zijn zelf altijd conservatief geweest in het hele traject, geen oude schoenen weggooien voor je nieuwe hebt. En achteraf ben ik blij dat we het zo gedaan hebben.
Wijze woorden.
 
Pffff... ik vind 'm lastig. Ik denk dat je voor jezelf de volgende afweging zou kunnen maken. Wat als we onze grant niet krijgen, zouden we dan in Thailand willen blijven? En zo niet, waar gaan we dan naar toe? Want je neemt wel een risico. Hoe groot dat risico is kan niemand je vertellen en ik kan ook geen statistieken vinden van succes na ITA toekenning. Ik neem in dit soort zaken altijd het advies van ons oude migratiebureau (Move2Australia) in mijn achterhoofd. Zij zeiden altijd: doe niks wat je niet kan terugdraaien totdat je het visum binnen hebt. Dus verkoop niet je huis, tenzij je dat toch wil doen. Verhuis niet naar Thailand, tenzij je bereid bent om daar te blijven als je visum niet doorkomt. Etc. etc. etc.
 
Ik vind het wel stoer.
Mijn enige belangrijke afweging hierin zou idd zijn: ben je bereid langer in Thailand te blijven moest het erg lang gaan duren en wat zijn de opties als het toch moest fout lopen (visa).
Als dit idee nu toch in je hoofd zit en je besluit het niet te doen en de huizenprijzen zakken en je Aus plan komt in het gedrang hierdoor dan ga je het je echt beklagen. Veel en en en maar zo werkt het volgens mij ook wel. En als je toch de kans hebt om in Thailand een stek te hebben waar het leven een stuk goedkoper lijkt….
Wij hebben ons huis met verlies moeten verkopen en gelukkig was de schade relatief beperkt doordat de markt net weer iets aantrok.
Als je dat kan vermijden en niet maanden met een bang hart de markt moet afwachten…..
Zowieso denk ik niet dat veel mensen die besluiten om naar Australië te emigreren nu echt de types zijn die gaan voor absolute zekerheid 😉
 
Zoals belooft hier ook maar eens even tijd maken voor een update. Hou je vast ik weet niet hoe groot ie wordt.

Er is hier inmiddels een hoop veranderd in de planning. Niet de planning om naar Australie te gaan, maar de planning van nu tot we erheen gaan is gewijzigd.
Als eerste, ik heb in de afgelopen week mijn werkgever ingelicht over het feit dat we hiermee bezig zijn. Dit mede door de wijziging in onze planning, hierdoor is alles een beetje in een stroomversnelling gekomen, om de beroemde grant stempel af te gaan wachten in Thailand. Dit heeft verder geen impact op het visum voor Australie. Ik wilde er alleen zeker van zijn dat hij het van mij hoort en niet via via. Dat is een last van mijn schouders.

Nu komt het want misschien zijn op dit stukje wel ervaringsdeskundigen. We weten allemaal dat er een recessie aankomt. Daarop hebben we besloten om eens te gaan babbelen met wat makelaars en mensen met verstand van centjes.
Uit die gesprekken komt onder andere dat de verwachting is dat de huizenprijzen zullen gaan zakken en/of dat in ieder geval minder mensen een huis kunnen kopen.
Omdat wij niet in de situatie willen komen hier vast te zitten met een niet te verkopen huis en heel veeel geld 'verliezen' door de vraagprijs die dan mogelijk naar beneden moet en daarbij opgeteld de behoorlijke energieprijzen al hier. Is het voor ons financieel gunstiger om nu te verkopen en in Thailand te wachten op de Grant. We hebben de luxe nu eenmaal dat het kan met de familie al daar. En ook een werkvisum voor mij is mogelijk, mochten we de pech hebben dat het heul heul heul lang zou duren.
Eigenlijk moeten we de volgende risicos afwegen.

- Het risico dat we de grant niet krijgen (in mijn ogen heel klein)
- Het financiele risico dat we het huis niet kwijt kunnen en verlies maken. Daarbij dat we hier dan mogelijk vast komen zitten met een niet verkoopbaar huis. Met nog steeds schrikbarend hoge energie lasten.

Voor mij is die keuze snel gemaakt, maar Miss Rolls is nog wat ongerust over de grant. En ik snap haar volledig, we hebben immers ook de verantwoording te zorgen voor een goede toekomst van de kleine Queen Rolls van 3.
Uiteraard kan het visumbureau geen concrete uitspraken doen, zij hebben ook geen controle over de "aussie visa grant stempel mensen" of zij wel of niet de grant af geven aan familie Rolls.

In mijn hoofd, en ons visum bureau geeft ook aan dat zij het nog nooit hebben mee gemaakt dat een grant niet werd afgegegeven na ITA en visum application, is het slechts een formaliteit (de Grant).
Want, als de ITA wordt afgegeven, en dit is een aanname van mij, en ja aannames zijn "the mother of all fuck ups", dan hebben ze alles grondig uitgezocht en gecontroleerd voordat ze de ITA afgeven. Met andere woorden, ik denk dat als je voorbij de ITA bent, moet er echt grondig wat fout zitten in je dossier willen ze nog afwijzen?? Zit ik verkeerd?Ik hoor graag als ik er helemaal naast zit.
Anyway, dat is dus een beetje wat er in Miss Rolls omgaat.

Dit is het voor nu wel een beetje denk ik zo. To be continued....
Ik zat helemaal niet in hetzelfde traject als jij dus mijn visumkennis over het jouwe is zowel afwezig als irrelevant. Ik zit hier vanaf September 2017 op achtereenvolgend de 12-maands subclass 600 (Visitor Visa), de 2-jarige Bridging Visa A, het 6-maands partnervisum 820, het 2-jarig permanent residency visa 801, en sinds April 2022 als Australian Citizen. Op de kop af 5 jaar over gedaan dus. En hoewel ik via Home Affairs doorlooptijden, Xpdite en diverse FB-groepen voor de partnervisumroute altijd te horen heb gekregen dat dat de "zekerste en veiligste route" was en veel makkelijker dan de beroepsvisa, was er ook voor mij niets zeker tot en met PR. Ook de partnervisaroute haalt maar net zo'n 60-70 % succes. De meesten kunnen niet aantonen (i.e. papieren bewijsvoering) dat ze een voldoende lange of serieuze of monogame relatie hebben met een Australier, er wordt onnoemelijk veel gefraudeerd met schijnhuwelijken en economische vluchtelingen, gelogen over character references (mensen met een detentiegeschiedenis of drugshistorie) en HA staat daarom helemaal op scherp bij dit soort visa vanwege die fraudegevoeligheid. Tot en met PR heeft het me bloed, zweet, tranen, stress, tussentijdse afwijzingen (voor PR ben ik er 5 keer uitgeknikkerd voordat ik de strijd won) en de lieve som van $10,000 gekost. Zonder refunds als het zou mislukken. Geen enkele visumgrant is "slechts een formaliteit". Je hebt geen idee op hoeveel onverwachte gronden HA je eruit kan flikkeren. Ik zit al 5 jaar op verschillende immigratiesites en het is veel te vaak huilen met de pet op. Ook hier op Xpdite hebben talloze mensen het (moeten) opgeven, zeer recent nog Bob de Cactus. Maar lees nog eens de lastavaza's van Mountains en HardCore. En dan zijn er nog de mensen die aanvankelijk wel succes boekten met EOI's en ITA's en zelfs assessments, maar voor wie de procedure dermate veel tijd vroeg dat ze te lang met 1 been in elk land stonden, het spaargeld op was, de baas gefrustreerd, nog steeds geen zicht op PR, en gezinsleden die vanwege de langdurige spanning niet meer functioneerden. Niet iedereen komt op XPdite terug om te vertellen van Het Grote Falen. Van de meesten hoor je nooit meer iets.

Ik heb geen idee wat hier verstandig is. Maar zeker met een jonge dochter is het van belang om een rustige, stabiele omgeving te houden. Ze is nu nog net jong genoeg om veranderingen flexibel op te vangen omdat ze nog niet van alles weet zal hebben, en alles sowieso nieuw voor haar is. Maar voor je het weet is ze 5 of 6, en heeft ze alleen maar onzekerheid en ge-verhuis meegemaakt terwijl ze net de behoefte krijgt om te gaan aarden met rust en regelmaat, school, vaste vriendjes, structuur en zekerheid. Hoe ouder ze worden, hoe moeilijker het kan zijn. Misschien scheppen twee achtereenvolgende (NL-TH, TH-OZ) van deze rigoureuze veranderingen achter elkaar wel onrust, ik weet het niet, vraag het hier aan de leden die jonge kinderen hebben/hadden. Ik weet wel dat als je er zelf met onzekerheid in stapt, kinderen dat oppikken en lang met zich mee kunnen dragen.

Ik ben zelf na anderhalf jaar in het diepe gesprongen, heb alles verkocht, had geen directe familie meer in NL dus niks te verliezen en ben gegaan omdat ik, op mijn hoge leeftijd en zonder naasten, mislukkingen al zo vaak had meegemaakt en het me kon veroorloven om weer eens op mijn bek te gaan omdat daar verder toch niemand last van zou hebben. Met een gezin vermoed ik dat je andere afwegingen zult hebben.
 
Last edited:
Ik vind het wel stoer.
Mijn enige belangrijke afweging hierin zou idd zijn: ben je bereid langer in Thailand te blijven moest het erg lang gaan duren en wat zijn de opties als het toch moest fout lopen (visa).
Als dit idee nu toch in je hoofd zit en je besluit het niet te doen en de huizenprijzen zakken en je Aus plan komt in het gedrang hierdoor dan ga je het je echt beklagen. Veel en en en maar zo werkt het volgens mij ook wel. En als je toch de kans hebt om in Thailand een stek te hebben waar het leven een stuk goedkoper lijkt….
Wij hebben ons huis met verlies moeten verkopen en gelukkig was de schade relatief beperkt doordat de markt net weer iets aantrok.
Als je dat kan vermijden en niet maanden met een bang hart de markt moet afwachten…..
Zowieso denk ik niet dat veel mensen die besluiten om naar Australië te emigreren nu echt de types zijn die gaan voor absolute zekerheid 😉

Dat is wel een goede manier om het in perspectief te zien. Wat als je in Thailand zit en het OZ visum mocht op een of andere manier niet lukken, zie de post van @Emulate hierboven. Zou Thailand dan een optie kunnen zijn om je long term te vestigen en een leven op te bouwen in plaats van in OZ en niet terug te hoeven naar NL mocht het fout lopen? Als dat antwoord ja is dan kun je het overwegen, als dat antwoord nee is en Thailand alleen een tussenoplossing dan zou ik het persoonlijk niet doen. Tussenoplossingen zijn vaak r*k omdat je niet echt vooruit kunt plannen en je leven min of meer in de wachtstand zit.

Over de woningmarkt: het is een globale golfbeweging, huizenmarkt in NL ruk, huizenmarkt in VS en Oz ruk, huizenmarkt hier red hot, dan daar ook over het algemeen, dus als je van laag naar laag gaat kun je je verlies nemen en is er niet veel aan de hand. Het wordt pas kritisch als je van laag naar hoog gaat, maar gezien de cycli ziet dat er vooralsnog prima uit voor de mid lange termijn. Wil alleen maar zeggen: staar je niet alleen blind op het verlies dat je evt moet nemen bij verkoop, want je kunt enorm veel terugwinnen bij aankoop.

Wat Emulate noemde van de situatie met een jong kind ben ik het ook mee eens ondanks wij geen koters hebben. Maar dat constant wisselen van omgeving lijkt me aan de ene kant stimulerend voor een kind, maar aan de andere kant hels mocht de aanpassing niet goed verlopen of als er vriendjes op locatie A gemaakt worden en ze zich verloren voelen op locatie B of C.

Anyhow, je weet zelf het beste wat goed voor jouw gezin is.
 
Last edited:
Over kinderen. Onze (3&4 jarige) koters zijn nog steeds niet helemaal rustig nadat we UK - WA - QLD gedaan hebben. En dat is dan vanaf begin 2020. Nog steeds horen we regelmatig: blijven we hier wonen? Gaan we nog een keer verhuizen? Mag ik mijn kamer verven, of is de kamer niet van mij?

En je zou verwachten dat ze het niet zo meekrijgen op deze leeftijd. Het is voor ons de reden om (als Q dinsdag haar examens afrondt en hopelijk succesvol) toch echt een eindfase te gaan instellen. De volgende move (naar acreage hopelijk) moet voor de komende 15 jaar zijn.
 
De volgende move (naar acreage hopelijk) moet voor de komende 15 jaar zijn.
Als in: binnen 15 jaar of binnenkort voor de komende 15 jaar?

Hier ook het eeuwige dillema: nu verkopen, goede prijs vangen en hoger instappen met meer privacy en land, en meer wildlife, vogels en vlinders. Niet direct op zoek naar acreage maar een 1000-1500m2 zonder directe buren is niet verkeerd. We hebben al het een en ander bekeken de laatste tijd maar niks heeft ons dat wow gevoel gegeven, behalve het prijskaartje.

We blijven hier voor minimaal 5 jaar, en de grote transformatie van de achtertuin in november/december moet er voor zorgen dat er meer privacy, zwem- en woongenot komt. Als het zo wordt zoals we het voor ogen hebben is het super, nu even afwachten of het daadwerkelijk zo lukt. Maar je kunt een hoop doen met strategische aanplant, zelfs op 600m2.
 
Je kunt voor zekerheid gaan, maar als het voornamelijk een financiële afweging is zou ik nu verkopen. En dan lekker met een flinke bankrekening een tijdje in Thailand doorbrengen. Worst case scenario en geen visum - dan kun je toch altijd weer terug naar NL en weer een ander huis kopen? Als de prognose klopt zouden de huizen dan goedkoper moeten zijn en stap je weer in de huizenmarkt. Natuurlijk kost verhuizen altijd geld... Wij hebben ons huis in 2013 verkocht, tegen een flink lager bedrag dan dat we een jaar of twee daarvoor hadden kunnen krijgen doordat de huizenmarkt toen niet gunstig was en we konden er in blijven wonen tot ons vertrek in 2014. Maar we wilden weg in 2014 en niet wachten tot de prijzen weer zouden stijgen. Het heeft ook een jaar of 6 geduurd voordat de huizen weer op het oude niveau zaten en wij hebben die 6 jaar wel lekker al van Australia kunnen genieten. Dus, het is maar waar je voor kiest en dat blijft een heel persoonlijke keuze!
 
Als in: binnen 15 jaar of binnenkort voor de komende 15 jaar?

Hier ook het eeuwige dillema: nu verkopen, goede prijs vangen en hoger instappen met meer privacy en land, en meer wildlife, vogels en vlinders. Niet direct op zoek naar acreage maar een 1000-1500m2 zonder directe buren is niet verkeerd. We hebben al het een en ander bekeken de laatste tijd maar niks heeft ons dat wow gevoel gegeven, behalve het prijskaartje.

We blijven hier voor minimaal 5 jaar, en de grote transformatie van de achtertuin in november/december moet er voor zorgen dat er meer privacy, zwem- en woongenot komt. Als het zo wordt zoals we het voor ogen hebben is het super, nu even afwachten of het daadwerkelijk zo lukt. Maar je kunt een hoop doen met strategische aanplant, zelfs op 600m2.
Als we nu verhuizen, dan verhuizen we voor de komende 15 jaar. Is ook iets makkelijker omdat dit huis gekocht is als investering, niet zozeer om de komende vijf jaar in te blijven wonen. Wij gaan eruit, verhuren het. Waar we naar toe gaan hangt af van waar Q haar vaste baan krijgt.
 
@Rolls is het een mogenlijkheid om (tijdelijk) huurders in je huis te zetten, mocht je worst case scenario voor de huizenmarkt uitkomen?

Dan hoef je je huis niet te verkopen tegen een te lage prijs. Of als de verkoop niet snel lukt, dan is iig je hypotheek gedekt door de evt huurders die er dan in zitten. En als de huizenmarkt weer aantrekt, verkopen.

Ik ben wel van in het ondiepe springen, maar inmiddels zou ik zelf zo'n groot risico niet nemen om het huis nu te verkopen terwijl je de Grant nog niet hebt.
 
Iedereen zegt 'als het niet lukt, zou je dan long term in thailand blijven?"

Als jenu goed kan verkopen ,dan ga jenaar thailandmet het idee dat dit voor een aantal maanden is. Duurt het langer of geen visa grant kan je toch ook in NL huren?
 
Bedankt allemaal voor reacties en visies op onze ideeën.
Ik stelde meer de vraag of er ervaringsdeskundige waren maar kreeg meer visie dan verwacht! Dank daarvoor.

We hebben met al deze visies nog eens gekeken naar het plan. Maar ik zal eerst nog even wat toelichten wat ik in de vorige post niet gedaan heb. In Thailand hebben we al een stuk grond. De ideeën voor Thailand waren er al min of meer maar omdat Aussie bleef knagen en nu lijkt te gaan lukken, nooit concreet geworden.
(Het idee dat we dus bij familie in huis zouden zitten is niet waar.
Dat zouden we zelf ook niet willen met een kleine meid voor onbekende tijd bij familie in huis. Alleen om privacy al niet.) Ook in gedachte het heel goed punt wat @Zwerver aangeeft met zijn kinderen. We willen natuurlijk stabiliteit geven waar het kan. Zelfs in deze hopelijk tijdelijke optie.
Dus wat betreft woonruimte zijn we nog aan het zoeken naar mogelijkheden binnen het door ons al gecreëerde in het Thaise 😉.
Gaan we een appartement kopen dicht bij familie of gaan we wat doen met het stuk grond dat we al hebben (prefab huis zetten bijvoorbeeld) 5 uur met de auto met veel goede restaurantjes onderweg. 😄😄🤣 Dat op zich is voor mij al......

Daarbij (geheel mijn persoonlijke mening) is dit landje niet een land waar ik, om diverse redenen, buiten vakantie voor familie en vrienden überhaupt naar terug zou willen. Mijn drive is daarmee misschien wat groter. Ook miss Rolls heeft geen andere binding met dit land dan mijzelf en daarmee behoefte hier terug te komen buiten vakanties.

Nieuwe visies?? Shoot! 😄😉
 
Last edited:
@Rolls is het een mogenlijkheid om (tijdelijk) huurders in je huis te zetten, mocht je worst case scenario voor de huizenmarkt uitkomen?

Dan hoef je je huis niet te verkopen tegen een te lage prijs. Of als de verkoop niet snel lukt, dan is iig je hypotheek gedekt door de evt huurders die er dan in zitten. En als de huizenmarkt weer aantrekt, verkopen.

Ik ben wel van in het ondiepe springen, maar inmiddels zou ik zelf zo'n groot risico niet nemen om het huis nu te verkopen terwijl je de Grant nog niet hebt.
Hier hebben we dan weer wel aan gedacht. Ook uitvoerig over gesproken. Maar als je kijkt naar beheerkosten dat zou dan financieel en technisch moeten (wij wonen wat te ver weg om even een kraantje te vervangen). En naar hoe een huurder met je huis omgaat in vergelijking met jijzelf en de kosten/baten is dat dan onze overweging om dat niet te doen.
Natuurlijk hebben onze andere ideeën ook invloed hierop.
 
Je kunt voor zekerheid gaan, maar als het voornamelijk een financiële afweging is zou ik nu verkopen. En dan lekker met een flinke bankrekening een tijdje in Thailand doorbrengen. Worst case scenario en geen visum - dan kun je toch altijd weer terug naar NL en weer een ander huis kopen? Als de prognose klopt zouden de huizen dan goedkoper moeten zijn en stap je weer in de huizenmarkt. Natuurlijk kost verhuizen altijd geld... Wij hebben ons huis in 2013 verkocht, tegen een flink lager bedrag dan dat we een jaar of twee daarvoor hadden kunnen krijgen doordat de huizenmarkt toen niet gunstig was en we konden er in blijven wonen tot ons vertrek in 2014. Maar we wilden weg in 2014 en niet wachten tot de prijzen weer zouden stijgen. Het heeft ook een jaar of 6 geduurd voordat de huizen weer op het oude niveau zaten en wij hebben die 6 jaar wel lekker al van Australia kunnen genieten. Dus, het is maar waar je voor kiest en dat blijft een heel persoonlijke keuze!
Met een leuke bankrekening naar Thailand. Daar, als de grant nog niet binnen is als we daar zijn, woning regelen en werk voor mij. En door.
Dat is de grote lijn van ons idee inderdaad. En... Genieten van de reis naar ons doel!
 
Back
Top