Voor auto's heeft
Carsales hier een beetje de markt gecornered. Als je een auto nerd bent zoals sommigen hier, met name als je wat specifiekere auto's zoekt, dan kun je ook aardig wat op Facebook Marketplace vinden en er is
Gumtree. Gumtree is een beetje wat Marktplaats is in Nederland, maar over de jaren heen wat mij betreft steeds minder relevant. Er zit met name een wat oudere, minder techminded doelgroep op, dus als je op zoek bent naar een barn find dan zou ik daar beginnen haha.
TL;DR: De regels in andere staten doen er niet toe, je moet kijken wat de regels zijn om een unregistered vehicle in jouw staat op kenteken te zetten. Als je interstate koopt dan ziet jouw staat dat als een unregistered vehicle want de registratie in een andere staat is niet overdraagbaar (in ieder geval in SA, NSW en VIC voor zover ik weet).
Lange versie: Een auto kopen en overschrijven is hier een stuk simpeler dan in Nederland. Het belangrijkste verschil is dat de platen niet standaard bij de auto blijven zoals in Nederland. Verkoop je de auto lokaal dan verkoop je hem doorgaans met de platen erop, maar laat je je rego (wegenbelasting) verlopen, dan moet je nieuwe platen aanvragen. Verkoop je de auto in een andere staat, dan moet je de platen inleveren.
En elke staat heeft z'n eigen regeltjes. Victoria heeft bijvoorbeeld geen jaarlijkse roadworthy keuring, maar New South Wales wel.
Er is dus ook geen centraal systeem voor overschrijven etc. Als je een auto in Victoria koopt dan moet je die op één of andere manier in WA of SA zien te krijgen (rijden, aanhanger, auto transport etc). Daar moet je dan, voor zover ik weet, de auto presenteren bij een keuringsstation waar ze de nummers van de auto checken en dan krijg je nieuwe platen.
In Victoria moet je daarnaast ook een roadworthiness rapport laten zien om een auto op je naam te kunnen zetten en ik gok dat dat in de meeste staten het geval is. Die roadworthiness moet in Victoria gedaan zijn bij een goedgekeurde garage.
Dus als je interstate koopt, wat geen enkel probleem is en heel gangbaar, is dat je rekening moet houden met een aantal dingen. Namelijk dat je waarschijnlijk op eigen kosten een roadworthiness rapport moet laten maken in je thuis staat. Daarnaast kun je de auto niet op je eigen naam laten zetten als je niet in die staat woont, dus zul je de auto thuis moeten zien te krijgen. Je kunt hem op een aanhanger zetten of door een autotransport bedrijf laten ophalen (is niet enorm duur, maar niet gratis), of je zult een temporary rego moeten aanvragen in elke staat waar je van plan bent doorheen te rijden. Reken rond de $100 per dag. Dus bijvoorbeeld van NSW naar Victoria moet je rekenen op $200 als je het in één dag van plan bent te rijden.
Wat relatief gangbaar is, is wanneer je een auto interstate koopt, dat je met de verkoper een dealtje sluit dat je de platen later opstuurt. Op die manier kun je hem op het oude kenteken naar huis rijden.
Niet elke verkoper heeft daar interesse in, want het is niet volledig zonder risico (verkeersboetes etc), maar het is by far het makkelijkste om te doen.
Ik heb een aantal keer interstate en unregistered motoren gekocht. Motoren zijn makkelijker want die knal je op de aanhanger, maar alles bij elkaar verwacht ik toch echt wel een goeie $1,000 korting om het de moeite waard te laten zijn. Het is een leuke ervaring, maar als je het puur doet om een goeie prijs te krijgen, reken dan dus op een extra $1,000 plus alle tijd die je er aan kwijt gaat zijn.