Nogmaals even voorstellen.

Wij hebben werkgevers referenties brieven bijgevoegd maar dat was voor het assessment en wij gingen voor het 189/190 visum.
Volgens mij hebben wij deze uiteindelijk ook geupload in het immi account. Bij ons zijn ze niet nagebeld, maar op een gegeven moment moet je het toch kenbaar maken bij je werkgever. Als je referentie brief nodig hebt ook, wat ga je dan tegen de werkgever zeggen?

Succes ermee!

Uiteindelijk moet het natuurlijk wel bekend worden, maar in dat stadium wil ik eigenlijk al de visum aanvraag gedaan hebben en zo goed als zeker weten dat het door gaat allemaal. om 3 maanden als schoonmaker of andere tijdelijke baantjes te doen vind ik niet erg. In australie moet ik dan toch opnieuw starten. Maar om nu al heel mijn 'carriere' om te gooien voor alle onzekerheid die nog komen gaat..... nee dank je daar heb ik te hard voor gewerkt.
 
ScoMo berichtte vandaag op zijn persconferentie dat, ondanks de stijgende werkloosheid, er toch specifieke skills shortages zijn. En zijn plan B voor economisch herstel is dat in Oz meer in het land zelf gefabriceerd moet/gaat worden en minder uitbesteed (zei de voorman van de Liberal Party die eigenhandig de Oz autoindustrie om zeep geholpen heeft). ScoMo belooft al jaren nogal veel waarvan al jaren niks uit de planfase komt. Volgende week op 6 oktober is Budget Day (zeg maar Prinsjesdag/Algemene Beschouwingen) waar de budgetten en stimuleringsfondsen bekend worden gemaakt. Hou het nieuws maar bij, wie weet vind je een gaatje waar enorme arbeids- of kennistekorten bestaan.


.

 
Last edited:
Op Budget Day, wat @Emulate aanhaalt hierboven, worden ook de nieuwe quota voor de visumuitgaves gepresenteerd. D.w.z. dat er dan bekend is hoeveel visums er per staat worden toegewezen, en hopelijk voor ons 'offshore' aanvragers belangrijk, of ze ook offshore mensen gaan uitnodigen komend jaar en of dat dat alleen in kritische beroepsgroepen valt etc. Ik weet het niet zeker of dit allemaal aan bod komt, ik gok van wel. Dus misschien handig om dat in de gaten te houden voor wat betreft je kansen? Ik kijk inmiddels weer heel erg uit naar deze dag, ik hoop dat naar aanleiding van deze publicatie het e.e.a. duidelijk gaat worden voor ons traject 😉 🤙

Verder, hoe zit je momenteel met je contract op je werk? Ik heb destijds ook gewoon mijn assessment aangevraagd, heb niks gezegd tegen mijn werkgever omdat ik deze baan niet kwijt wil voorlopig. Ik heb gewoon bedacht, dat als ze gebeld worden en mijn baas komt er naar vragen, dat ik er iets van maak in de trant van: lange termijn plannen, gewoon eens uitzoeken hoe of wat. Aan dat 'lange termijn plannen' is trouwens niks gelogen gezien de gemiddelde tijd die iemand kwijt is aan dit hele proces. Al zou je het al willen, dan kun je nog niet eens een planning aan je baas geven toch, wanneer je weggaat? 😆 Het is echt zo onvoorspelbaar. Kun jij niet ook zoiets bedenken? Het is toch niet zo raar meer tegenwoordig dat mensen niet hun hele leven bij 1 werkgever blijven, en je moet gewoon een beetje luchtig erover doen. En de kans is gewoon klein, dat kun je eerlijk vertellen toch?

Als je geen vast contract hebt dan snap ik je twijfel hierover.

Mijn baas heeft tegenover mij niks gezegd, dus voor zover ik weet hebben ze mijn werkgever niet gebeld. Misschien geeft dat hoop?
 
Als dat referentie gebeuren de showstopper is zou ik toch eens navragen bij dat bureau hoe groot zij de kans achten dat referenties echt gebeld worden. Bij ons gebeurde het niet, bij @BobtheCactus niet zover ze weet, en ik heb hier niet eerder iemand er over gehoord (wat niet wil zeggen dat het niet gebeurd maar dat ik het niet gehoord heb ;) )

Naast navragen bij het bureau hoe zij dit nu eigenlijk ervaren hebben met andere kandidaten, kun je ook zelf eens wat navraag doen in andere fora of FB groepen. (pomsinoz bijvoorbeeld, maar er zijn vast meer fora en FB groepen met gelijkgestemden)

Als Australia je droom is, is het de moeite waard om je aanname 'mijn baas gaat gebeld worden' even te verifiëren, want het is een aanname.

Ook @BobtheCactus uitleg is een manier om het te uit te leggen mocht het toch gebeuren. Zeg dat je 'Ik vertrek' zat te kijken en dat je toen het idee kreeg om wellicht ooit eens camping in Australia te gaan runnen. Dan neemt niemand je meer serieus en kun je er samen met de baas om lachen. Maar wie het laatst lacht, lacht het best ;)
 
Ik heb destijds uiteindelijk wel mijn direct leidinggevende op de hoogte gesteld en hem als referentie opgegeven en ze hebben geen contact met hem opgenomen. Ik heb wel getwijfeld om evt iemand anders binnen de (kleine) organisatie als referentie te gebruiken en dus op de hoogte te stellen, maar uiteindelijk niet gedaan. Ik dacht: gaan ze wel checken, dan weten die mensen weinig over hoe ik daadwerkelijk m'n werk doe. Achteraf bekeken zou ik het geloof ik anders gedaan hebben en bijv het hoofd personeelszaken gekozen hebben. Reden: m'n direct leidinggevende begon opmerkingen te maken als "jij gaat toch weg" en het bijwonen van gratis, op het werk aangeboden workshops werd een issue om diezelfde reden.
 
Voor @Rolls wel belangrijk om te weten dat je een heel ander visum hebt (partner) en je referenties waarschijnlijk meer waren voor karakter/echte relatie check(?)

Ja, beste vriendin in NL, 4 vriendinnen en vrienden in MEL en schoonzus in WA.

Maar daar doel ik hier niet op. Ik doel hier op Form 80 waar je hele werkhistorie op moet. Ze hebben mijn 2 laatste werkgevers in NL gebeld, het verzorgingstehuis waar mijn moeder is overleden omdat ik daar als POA-gemachtigde dagelijks opereerde, en mijn recente werkgever hier in Melbourne.
 
Als dat referentie gebeuren de showstopper is zou ik toch eens navragen bij dat bureau hoe groot zij de kans achten dat referenties echt gebeld worden. Bij ons gebeurde het niet, bij @BobtheCactus niet zover ze weet, en ik heb hier niet eerder iemand er over gehoord (wat niet wil zeggen dat het niet gebeurd maar dat ik het niet gehoord heb ;) )

Naast navragen bij het bureau hoe zij dit nu eigenlijk ervaren hebben met andere kandidaten, kun je ook zelf eens wat navraag doen in andere fora of FB groepen. (pomsinoz bijvoorbeeld, maar er zijn vast meer fora en FB groepen met gelijkgestemden)

Als Australia je droom is, is het de moeite waard om je aanname 'mijn baas gaat gebeld worden' even te verifiëren, want het is een aanname.

Ook @BobtheCactus uitleg is een manier om het te uit te leggen mocht het toch gebeuren. Zeg dat je 'Ik vertrek' zat te kijken en dat je toen het idee kreeg om wellicht ooit eens camping in Australia te gaan runnen. Dan neemt niemand je meer serieus en kun je er samen met de baas om lachen. Maar wie het laatst lacht, lacht het best ;)

Ik probeer alleen maar uit te leggen hoe ik er een beetje in sta. Welke risico's ik bereid ben om te nemen of niet. Ik heb nu een jaarcontract, waarin ik ook het vak aan het leren ben dus er wordt in mij geinvesteerd, omdat ik uit de uitvoering kom en me nooit heb bezig gehouden met zaken waar ik me nu mee bemoei. Als ik in mijn eerste jaar al tegen mijn werkgever ga zeggen, op welke manier dan ook dat Australie mij trekt hoe onzeker het ook moge zijn dat het ooit gaat lukken. In hoeverre wil hij dan nog investeren in mij of verder met mij, wetende dat ik op termijn (2, 3 jaar) zou kunnen vertrekken en nou weet ik wel dat die mogelijkheid voor een werkgever altijd bestaat, maar op zo'n moment heb je al zekerheid als je het verteld.
Dus op lange termijn is dat een te groot risico voor mij nu, als dit hele verhaal niet lukt.
Op korte termijn als ik weet dat ik in Australie beland maakt het me niet zo veel uit, dan zijn er uitzendbureaus genoeg waar ik voor mijn laatste (half) jaar in Nederland aan het werk kan als het moet. Want dat was mijn plan, vertellen als ik al zekerheid heb voor zo ver mogelijk. Zo sta ik er in zeg maar.

Als Australia je droom is, is het de moeite waard om je aanname 'mijn baas gaat gebeld worden' even te verifiëren, want het is een aanname. Daar heb ik dus (nog) geen duidelijk antwoord op gekregen van het bureau, die maken zich alleen maar zenuwachtig wanneer ze het proces mogen starten lijkt het.

Misschien onderzoeken of het mogelijk is om makkelijker NZ in te komen? Dan kun je als je daar PR hebt altijd nog relatief makkelijk overstappen naar Oz.
Daar willen we inderdaad ook eens naar kijken.

Verder, hoe zit je momenteel met je contract op je werk? Ik heb destijds ook gewoon mijn assessment aangevraagd, heb niks gezegd tegen mijn werkgever omdat ik deze baan niet kwijt wil voorlopig. Ik heb gewoon bedacht, dat als ze gebeld worden en mijn baas komt er naar vragen, dat ik er iets van maak in de trant van: lange termijn plannen, gewoon eens uitzoeken hoe of wat. Aan dat 'lange termijn plannen' is trouwens niks gelogen gezien de gemiddelde tijd die iemand kwijt is aan dit hele proces. Al zou je het al willen, dan kun je nog niet eens een planning aan je baas geven toch, wanneer je weggaat? 😆 Het is echt zo onvoorspelbaar. Kun jij niet ook zoiets bedenken? Het is toch niet zo raar meer tegenwoordig dat mensen niet hun hele leven bij 1 werkgever blijven, en je moet gewoon een beetje luchtig erover doen. En de kans is gewoon klein, dat kun je eerlijk vertellen toch?

Als je geen vast contract hebt dan snap ik je twijfel hierover.

Mijn baas heeft tegenover mij niks gezegd, dus voor zover ik weet hebben ze mijn werkgever niet gebeld. Misschien geeft dat hoop?

Zie mijn antwoord @afterbang
 
Right. Misschien om het heel duidelijk te maken. Ja, ze checken referenties over het algemeen. Maar, en daar zit vaak de crux, de meeste assessments accepteren een leidinggevende (dat wil je dus niet) of iemand in dezelfde positie in het bedrijf. Dus, heb je een goede collega die je op de hoogte kan brengen? Want dan kan het dus wel uit. Daarnaast - en dat meen ik echt - als je dit wil, zul je niet onder risico nemen uitkomen. Dat betekend niet dat je je baan 100% op het spel moet zetten, maar een klein beetje risico hoort erbij.

Dus, zoek die ene collega waarmee je erg goed door een deur kan en vraag het gewoon eens? Want uiteindelijk stel jij de referentiebrief op en hij tekent.

Ik ben even kwijt welke organisatie de assessment zou doen voor jouw beroep?

Ik probeer alleen maar uit te leggen hoe ik er een beetje in sta. Welke risico's ik bereid ben om te nemen of niet. Ik heb nu een jaarcontract, waarin ik ook het vak aan het leren ben dus er wordt in mij geinvesteerd, omdat ik uit de uitvoering kom en me nooit heb bezig gehouden met zaken waar ik me nu mee bemoei. Als ik in mijn eerste jaar al tegen mijn werkgever ga zeggen, op welke manier dan ook dat Australie mij trekt hoe onzeker het ook moge zijn dat het ooit gaat lukken. In hoeverre wil hij dan nog investeren in mij of verder met mij, wetende dat ik op termijn (2, 3 jaar) zou kunnen vertrekken en nou weet ik wel dat die mogelijkheid voor een werkgever altijd bestaat, maar op zo'n moment heb je al zekerheid als je het verteld.
Dus op lange termijn is dat een te groot risico voor mij nu, als dit hele verhaal niet lukt.
Op korte termijn als ik weet dat ik in Australie beland maakt het me niet zo veel uit, dan zijn er uitzendbureaus genoeg waar ik voor mijn laatste (half) jaar in Nederland aan het werk kan als het moet. Want dat was mijn plan, vertellen als ik al zekerheid heb voor zo ver mogelijk. Zo sta ik er in zeg maar.

Als Australia je droom is, is het de moeite waard om je aanname 'mijn baas gaat gebeld worden' even te verifiëren, want het is een aanname. Daar heb ik dus (nog) geen duidelijk antwoord op gekregen van het bureau, die maken zich alleen maar zenuwachtig wanneer ze het proces mogen starten lijkt het.
Sorry, maar een werkgever die denkt dat als hij nu in je investeert je er over 3 jaar nog bent ben ik nog niet tegen gekomen. Nou zit ik waarschijnlijk in een ander beroep dan jij, maar bij mijn laatste werkgever kwam ik binnen met "Ja, ik wil met liefde deze functie uitvoeren. Daarom heb ik ook gesolliciteerd. Maar... Ik heb een visumaanvraag in de molen en ga waarschijnlijk over 3 jaar naar Australie toe". De reactie was simpel: niemand kan garanderen als we iemand anders aannemen dat hij/zij er over 3 jaar nog zit, van jou krijgen we in ieder geval de zekerheid dat je de komende drie jaar blijft zitten.
 
Iemand zei NZ ;). Zeker een optie, maar zolang de grenzen dicht zijn, doen ze hier niks:

"New Zealand’s border is still closed to everyone but New Zealand citizens and residents. There are some exceptions but the criteria for granting an exception are very strict. This is to help stop the spread of COVID-19 and protect the health of people already in New Zealand.

Visa processing for offshore applicants is still on hold. This is because people who are not New Zealand citizens or residents are unlikely to meet the current entry requirements. Immigration New Zealand (INZ) is not able to legally grant a visa to people who are unlikely to meet the entry requirements."

Degenen die al hadden ingediend, blijven in de wachtrij staan. Dus daar moet je wel rekening mee houden...
 
Even een korte update en een vraag, we zijn na veel navragen en wat research doen gestart :) Iemand bekend met https://de.australien-auswanderung.de, onderdeel van intergrate imigration? We hadden al eerdere gesprekken met deze club.

De TRA schijnt niet zo vaak te bellen en als de werkgever er achter komt maak ik er wel een mooi verhaaltje van. Ik laat mijn droom niet varen voor dit risicotje want het schijnt dat TRA niet zo vaak belt. Alleen als ze echt niet vertrouwen wat je opgeeft. En dan nog komt emigratie niet ter spraken, alleen opleiding en of je echt gewerkt hebt waar je opgeeft in de periode die je opgeeft. Hier was het bureau vrij stellig en overtuigend in dus ik moet ergens van uit gaan. Dus we gaan weer uit van het positieve.

Overigens snap ik nog steeds niet het verschil wat zij dan wel zien en bijvoorbeeld v4y niet in mijn opleidingen en ervaringen. Maar misschien moet ik ook niet alles willen snappen en zelf willen uitzoeken.
 
Zo hier was ik weer even, we zijn nu dan toch aangekomen bij een toch wel spannende periode. We gaan de stukken voor TRA bijna versturen. Is er iemand bekend met de verwerking ervan bij TRA? Duurt dit standaard de 120 dagen die ze aangeven? We hopen stiekem dat dit vaak korter is ;)

Ook lees ik dat de periode die hierna komen, Expression of intrest (EOI) en Invatation to Apply (ITA), niet bepaald een gedetaileerde tijdspanne geven, 6 weken tot 9 maanden of langer. Als ik ITA heb ontvangen duurt het ook nog eens 3-12 maanden of langer. Vooral dat of langer vind ik altijd wat minder ;)

Nou weet ik dat hier op het forum veel info te lezen is maar ik heb me nog niet ingelezen in het forum bij andere verhalen.

Ik lees een hoop over Australie en het wel bekende virus. Wat is de actuele status in Australie met betrekking tot migratie? July start het nieuwe jaar worden er al dingen bekend gemaakt over toelatingen of uitstellen?

Benieuwd naar ervaringen
 


OFX
Back
Top