Perthpete´s laatste stand van zaken

Hey Pete, hebbie ook een lampie in het zwambed?

Waardoor komt het trouwens (beetje meegelezen op jullie site, maar misschien er overheen gelezen) dat het zo gruweloos lang duurde eer het ding af was? Weer?

Ha, ha, jazeker... wel 3 (is dat erg?). Het duurde vooral lang omdat de pool company gewoon het project niet erg goed managede zeg maar. Als er iets af was dan gingen ze een paar weken ineens nadenken over wat de planning voor de volgende stap zou moeten zijn ;-).

De laatste weken ging dat ineens beter omdat Ellen thuis is momenteel en dus (als echte project manager) erboven op zat ...

Ik snap niet dat mensen met de droogte uberhaubt nog zwembaden mogen aanleggen en vullen...

Ja nee ja nee, lampjes zijn leuk! De onze (1 grote) hebben we in het verleden inmiddels 2 keer vervangen, maar uiteindelijk hebben die dingen toch een kort leven. Ik heb vorig jaar een oplaadbare drijvende lamp gevonden. Het ding licht het hele zwembad op! Steve kwam laatst thuis met nieuws over een nieuw soort lamp, maar ik weet de details er nog niet van. We zien wel. Dat drijvende ding werkt, dus echt nodig is het nu niet.

Overigens is het grappig dat we van barracuda naar een supersonische schoonmaker zijn gegaan, alles is kapot, en we maken het zwembad nu net zo lief zelf schoon. Tja...

En Suske, het ligt er maar aan waar je woont. Heb je mazzel, dan is de droogte niet zo erg, heb je geen mazzel dan zijn er plenty regels!

Dank je Irene ;-) Ik vroeg me trouwens ook al af hoe het gaat wanneer één van de lampen stuk is. Hoe vervang je die dan? Dat zou betekenen dat je eerst een aardige hoeveelheid water zou moeten wegpompen om een lampje te vervangen... Lijkt me wat omslachtig / ongewenst... Tenzij er natuurlijk een handigheidje (hulpstukje o.i.d.) bestaat om tijdelijk een (hoe leg ik dat nu uit ???) soort doos (bovenkant open en achterkant open tegen de zwembadrand aan, om de lamp heen te houden, zodat je maar een klein beetje water hoeft weg te pompen... Affijn, we moeten sowieso eerst nog de handover krijgen (dat is inclusief uitleg en instructie). En misschien sowieso ook eens kijken naar een oplaadbare (op solar??) drijflamp. Klinkt we leuk namelijk. Heb je misschien een foto daarvan ´in aktie´?

BTW: Laatste stand van zaken weer bijgewerkt op de weblog...

Enne Suske: Ik snap je opmerking wel, maar het is inderdaad afhankelijk van hoe erg de droogte bij je is. Dat het ongelijk verdeeld is klopt wel, kijk b.v. maar eens in het oosten, waar sommige plaatsen voor de 4e (?) keer in een jaar overstromingen hebben. En van de andee kant: doordat we nu een pool hebben gaan we in ieder geval meer council rates betalen (enkele tientjes), om het over de eertsvolgende water rekening maar niet te hebben. Het extra geld wordt (mag ik hopen) toch ook in ontwikkeling gestopt van water voorzieningen etc. En dan vind ik ook nog (beetje off-topic) dat ze hier nog zo ontzettend veel kunnen verbeteren aan water huishouding (recycling, desalination etc) dat ik me toch niet heel erg schuldig voel met een eigen zwembad (een alternatief is nl ook om elke dag op en neer te rijden naar het strand en in de zee te gaan zwemmen. Lekker benzine verrijden .. ;-)
(Hmmmm, neem dit laatste maar niet al te serieus ;-)

Hier istie: http://www.klindustries.com/glowbuoy.vml Keimakkelijk en je chargt 'm gewoon met een stekker in het stopcontact.

Een lamp vervangen is op zichzelf makkelijk; je schroeft (onder water) de lamp los, en dan is er genoeg draad om het hele ding uit het water te halen en op de rand van je zwembad te leggen. Dáár maak je pas de lamp open en vervang je de bulb. Het weer vastschroeven vereist wel enig volharding aangezien het niet handig schroeft terwijl je aan het wegdrijven bent. Een duikbrilletje of zo kan dus wel handig zijn. Of misschien zit het licht zo hoog dat je er vanaf de kant bij kan, dat zou helemaal mooi zijn.

Zo werkt dat dus! Jammergenoeg is roest toch wel een terugkerend probleem, vandaar dus ook de uitvinding van de drijvende lamp (en voor als je er helemaal geen had, natuurlijk).

:)

Hi

Goed idee om te canoen bij Oost Fremantle wij zagen er zondag 6 dolfijnen echt geweldig. Ook het stuk tussen de narrow brigde en cause way zijn ze bijna elke dag., ligt aan de stand van de zon hoorde ik.
Nu maar hopen dat jullie snel kunnen plonzen :up:

Dank je Irene, ik had natuurlijk de manual nog niet gelezen van die lampen ;-). Ik kan me wel voorstellen dat het roestproblemen geeft ja, want er zit (strakjes dan) genoeg troep in het water. Het weer vastschroeven zou geen probleem moeten zijn. Onze bad is overal 1.45 diep, dus dat moet lukken (en zo niet, dan hebben we ook duikbrillen en snorkels ...).

Die drijflamp ziet er ook wel heel goed uit trouwens. Gaan we zeker ook eens bekijken!

Jan and Erna:
Het zou wel tijd worden dat Ellen eens dolfijnen ziet, want ieder keer heeft neef Eric het over de dolfijnen die hij van dichtbij gezien heeft tijdens het kanoen, maar tot nu toe nog niet terwijl zij er bij was ... ;-)
(Maar nu we weer richting zomer gaan, gaat ze waarschijnlijk wat vaker met de kano op pad).

[quote author=perthpete link=topic=2524.msg102168#msg102168 date=1194393314]
want er zit (strakjes dan) genoeg troep in het water.
[/quote]

Wat voor zwembad/zwambed hebben jullie? Salt water? Als de levels niet door stortbuien e.d. uit balans raken, heb je niet al te veel chemicaliën nodig, normaliter alleen zout, voor de chlorinator, en tussendoor misschien 's dinges acid (hydrochloric?), maar dat zou moeten meevallen.
Er is trouwens een systeem dat helemaal zonder chemicaliën werkt, maar dat hebben wij niet, en jullie ook niet, begrijp ik. Zorg trouwens wél voor een cover hè! Het scheelt bákken water, en het houdt ook nog 's 's nachts het water warmer.

Ciao!

We hebben geen salt water bad (wat uiteindelijk ook gewoon chloor in het water oplevert trouwens), maar een automatisch systeem (met twee soorten chemicalien: chloor en zuur) genaam 'chemigem'. De bedoeling is dat dat ding automatisch het waterlevel meet en chloor danwel zuur bijvult als het uit balans is. Wij hoeven dan alleen maar de containertjes af en toe te vullen als het systeem een piepje geeft ... (Hoe vaak zal de grote vraag zijn ;-) )

Die cover is iets waar we over aan het nadenken zijn. Niet dat we het niet willen maar ergens begin volgend jaar hopen we een patio (dak zeg maar) te laten bouwen dat voornamelijk over het zwembad komt. Dat op zich zal al een stuk verdamping moeten tegengaan. Ook kregen we de tip dat een cover op je zwembad terwijl je ook solar heating hebt kan zorgen dat het water te heet wordt (ook weer niet goed ivm de chemicalien en zo). En dan nog een estetisch puntje: we hebben nauwelijk ruimte om een roller te plaatsen en die rol zou een flink dikke worden (met een 11 meter lange pool). Dat het ook 's nachts je water helpt warmer houden is trouwens een goeie tip van je... Anyway, ik denk dat we even gaan aankijken hoeveel water we zo verliezen, en als de overkapping er is even kijken wat er dan gebeurt...

Ondertussen zagen we ook dat de rebates nu al tot 200 dollar kunnen oplopen, dus dat kan ook weer helpen om er toch sneller eentje aan te schaffen...

Vraagje: Hoeveel water neem je mee uit je zwembad iedere keer dat je een cover er vanaf haalt? Dat is vast ook niet te verwaarlozen als je iedere dag gaat zwemmen ..

Ah, wij hebben een salt water pool met, zoals je al aangeeft, een chlorinator. Wat nou precies het beste is, ikke nie weten.

Wat betreft die cover; je verliest een paar druppels (letterlijk) bij het oprollen, dus daar hoef je het niet voor te laten.

Wij hebben ook solar heating, en die kan je instellen op een maximum temperatuur. Als dat niet helpt, dan kan je gewoon de cover er een nacht of twee af laten.

Je verliest niet alleen veel water door de zon, maar nog meer door wind. Dan zie je per dag het waterpeil dalen. Met cover gebeurt er vrijwel niets.

Met die rol valt het uiteindelijk ook wel mee. De rol zit op een stang op verplaatsbare poten, en het weegt niet veel. Nee, als versiering zou je het ding niet neerzetten, maar er valt goed mee te leven. Zie hier hoe onze 8m op de rol er uitziet:

PICT1419.jpg

Zoals je kan zien staat de rol hier dicht bij de waterkant, dus je verliest geen water bij oprollen. De rol kan, als nodig, naar achter gezet worden zodat er makkelijker rond het zwembad gerend kan worden. (Ikke nie, ben gek! :-D)

Ik weet 't niet, over die patio boven het zwembad. Want het houdt dan wel verdamping tegen (via de zon, niet persé via wind), maar het houdt ook opwarming tegen. Misschien half/half doen? Het is keilekker om in de zon te zwemmen!!

Nou, hoop je wat bruikbare info te hebben gegeven :)

Cheerios,

Ireen

Hey Peter,

Het is wel een geweldig zembad geworden zeg  :up: Daar ben je vast regelmatig te vinden lijkt me. Enige nadeel is dat nu het grootste deel van de ruimte zwembad is; dus waar zet je nu je BBQ neer? ;)

[quote author=Eerainuh link=topic=2524.msg102188#msg102188 date=1194442391]
Ah, wij hebben een salt water pool...
[/quote]

Zo, ziet er ook niet verkeerd uit! Kan je zo vanaf de bank het zwembad in duiken :)

Dank je Jolanda, maar ik moet wel zeggen dat, nu het verboden is om je stoep schoon te spuiten/schrobben, de tegels er wel onder lijden. Maar ja, hopelijk komt dat weer goed. Op het moment hebben we in plaats van de banken er een 6-persoonstafel staan, zodat we in de schaduw kunnen lunchen, anders is dat niet te doen.

Was effe off-topic maar weer back on track, Pete :)

Joehoe..... we zwemmen ... Alleen de solar nog niet maar die komt over een week of 2. Zie weblog www.blessies.blogspot.com.

@Irene:
We hebben een eerste quote binnen voor een pool cover (blanket). Ruim 1000 dollar (en dat is NA de rebate, dus eigenlijk ruim 1200). We wachten nog op een andere quote, want we zijn het toch wel van plan. Achter ons huis is namelijk een nursery (die een jaar geleden over 1 jaar vertrekken, nu is het nog 2 a 3 jaar ;-)) en daar komt regelmatig heel wat (zwart) zand vandaan wat dan lekker op ons water drijft ... Dat willen zoveel mogelijk proberen te minimaliseren. Als eenmaal de overkapping er is zal het al wat beter worden, maar inderdaad is de verdamping natuurlijk ook moo minder met een cover...

Ha!

Ja, zoiets hebben wij ook voor onze pool cover betaald (toen was er trouwens nog geen sprake van rebates). We hebben het ding nu hmmm... effe denken.... 4 jaar?, en hij begint een beetje af te takelen. Het blijft nou eenmaal dik bubbeltjesplastic.

Ik moet eerlijk zeggen; ik zou nog 's heel hard nadenken over een pergola die over je héle zwembad gaat. Het is heerlijk om in de zon te zwemmen (en vooral in je blote kont, want niemand ziet je daar, toch?), maar ook draagt de zon natuurlijk  bij aan de watertemperatuur, al heb je solar heating. Ik zou eerder doek/zeil overwegen, dat wel licht doorlaat, maar niet de volle lading, plus het staat nog leuk ook. Ik heb ook nog nergens een overdekt buitenzwembad gezien, en je zou denken dat dat een reden heeft. Ik zou eerst 's 1 of 2 jaar kijken hoe het zonder overdekking gaat, maar ja, dat is ikke.

Stomme vraag misschien, maar waarom hebben jullie de 'step' aan de schuttingkant en niet aan de open kant?

Hi

Dat ziet er erg mooi uit zeg! :up: Zalig met dit weer lekker plonzen of baantjes zwemmen.
De temperatuur zal wel snel omhoog gaan, bij ons nu al 27 graden hoe het kan weet ik niet vorig jaar nooit warmer dan 25 ik vind het wel errug lekker die 2 graadjes erbij.
Vraagje hoe meten jullie de temperatuur, ik ben nu afhankelijk van Jan zijn horloge. In NL had ik altijd zo'n babythermometer voor in bad, die kan ik hier nergens vinden :? misschien gaan baby's hier niet in bad...

Geniet ervan :up:

Erna, ben je al een baby zaak binnen geweest? Anders zou Kmart het wel hebben lijkt mij.

Peter, had ik gisteren een heel verhaal opgeschreven op jullie site, kwam er een foutmelding. Weg verhaal. Dan maar hier.
Wij hadden dus ook een probleem met de belasting en kregen binnen 1.5 week de nieuwe formulier opgestuurd.
Toen ik belde over de belgische belasting, vertelde de dame me dat ze erg druk waren om nog aanvragen te verwerken over 2004!!!.
Dus vroeg ik: Dus niet dit jaar?
O, ik vraag wel of de persoon die het behandeld het wel binnen twee weken wil doen. zegt ze  :?
En inderdaad, binnen twee weken een brief met een berekening waar ik niets van snap. Voordat ik bel (week later) staat er geld op onze rekening en komt er de berekening. Het is meer dan ik verwacht had en betaald had in NL of Belgie. Wat blijkt nu, ze moeten volgens artikel blabla rente uitkeren!!
Nou, gelijk geld naar Oz overgemaakt.

Dus er is hoop.

:eek:fftopic: Thanx Wilco heb in Kmart nog niet gezocht wel Target en big W, ga zo ff kijken en anders waar kan ik babyzaken vinden? Te gek dat je je geld eindelijk hebt .
Nu jullie nog Peter, hopelijk duurt het niet te lang meer en zonder hindernissen :up:

Back