Ben getipt over dit draadje en het was inderdaad fijn om al die verschillende verhalen te horen!
Ik ben in de gelukkige omstandigheid dat werkelijk iedereen zo enthousiast is! Natuurlijk zullen ze me missen (ouders en twee zussen vooral), maar ze steunen me heel erg.
Ik heb eigenlijk meer het gevoel dat IK degene ben die er het grootste punt van maakt..............
Af en toe krijg ik "cold feet". Dan begin ik na een emotionele film over bijv. familiebanden zomaar te janken en krijg ik schuldgevoelens dat ik het toch niet kan maken om zomaar uit hun nabije wereld te verdwijnen.....? En wat nou als iemand heel ernstig ziek wordt, of er gebeurd iets ingrijpends? Dan zal ik daar niet altijd bij kunnen zijn................
En als ik daar nou zit en er gebeurt zoiets met mij: help, (denk ik dan), wat nou als ik me helemaal naar ga voelen dat ik niet bij hun kan zijn??????????
Ik moet ook wel weer een beetje lachen om deze reactie van mijzelf. Ik kan het gelukkig ook allemaal wel weer heel nuchter bekijken: hoe moeilijk ik het afscheid ook ga vinden, het is echt absoluut wat ik wil!!!!!!!!!!!!! Dat weet ik heel zeker. En het blijft ook een kwestie van relativeren: er is telefoon, email, webcam etc. En we proberen elkaar regelmatig (1x per jaar ) te zien.
Ik heb zelfs de eerste bezoekjes al in de agenda: mijn beste vriendin gaat eind oktober naar Australie op vakantie (hopelijk ben ik er wel op tijd, want dat heeft ze mede om mij pas later in het jaar gepland :?). Een andere vriendin zit er over te denken om kerst en oud & nieuw te komen vieren.
Misschien komt het ook wel vanwege het "alleen" vertrekken in combinatie met de burn out van mijzelf het laatste jaar. Omdat ik me vooral ook lichamelijk zo slecht heb gevoeld ben ik soms een beetje bang voor "lichamelijke problemen" en hoe ik daar dan helemaal in mijn uppie mee om zal gaan................Slaat helemaal nergens op, want er is geen reden aan te wijzen dat er iets met me zou zijn, en als ik nu doodziek met een griep in bed lig, gaat het ook niet veel verder dan mama zielig opbellen :lol: Nou, dat kan straks ook!
Als er echt iets ernstigs is, reageer ik vast wel heel erg nuchter en doe ik de handelingen die moeten gebeuren (het inschakelen van buren of wie dan ook...........) Heb immers in mijn WHV jaar in Oz ook vanalles, inclusief behoorlijk zware buikoperatie, doorstaan! En dat was zero probleem (vreemd genoeg). Het is ook net of alles gedramatiseerd wordt in je hoofd, vinden jullie niet?
Kortom, volgens mij heb ik gewoon last van de normale bijwerkingen die horen bij een stap als deze. En moet ik vooral heeeeeeeeeeeeel erg blij zijn met alle steun die ik van iedereen krijg! En ik ga met volle teugen van ALLE momenten genieten die ik die laatste 5 maanden nog met iedereen ga doorbrengen.. Huilen wordt het toch wel bij het vertrek, en ook daarvoor hoef ik natuurlijk niet weg te lopen!!!!! Maar mijn maag draait al om bij het idee dat ik mijn dierbaren zoveel verdriet bezorg (hoe goed ik ook weet dat ze ermee om zullen gaan).
Ik ga lekker focussen op alle positieve aspecten van de verhuizing, dan zijn de negatieve veel gemakkelijker te dragen (ook al barst ik soms spontaan in tranen uit, ook als ik een berichtje als dit typ...)!
Henriette