[quote author=Erna link=topic=5550.msg73885#msg73885 date=1161845587]
[quote author=r2d2 link=topic=5550.msg73796#msg73796 date=1161760906]
Hoi,
Als je een film wil maken over gevaarlijke gifslangen, (om een waarschuwing aan de mensen af te geven?) dan moet je ze al helemaal niet vangen. Dan benader je e.d. dier tot een respectvolle afstand. Ga dan niet iets in scene zetten, waardoor mensen op het verkeerde been worden gezet.
Blijkbaar heb je reality programma's en sub-reality programma's :wink: Ook D. Attenborough maakt boeiende films over gevaarlijke dieren, maar doet dat niet zo sensationeel, wel spectaculair! En dat is een groot verschil. De integriteit stel ik niet ter discussie.
De boodschap overbrengen om respectvol met dieren om te gaan, doe je volgens mij niet door ieder dier proberen te vangen wat je "tegenkomt" of in een dierentuin te stoppen.
Op de momenten dat ik vroeger mijn slangen in winterslaap liet gaan, was het van cruciaal belang dat het spijsverteringskanaal zo leeg mogelijk is.
Tuurlijk moet Steve een held blijven voor zijn familie en fans, maar het onderscheid tussen TV-maker, ondernemer en natuurbeschermer zijn niet gescheiden van elkaar. Het feit blijft inderdaad dat hij veel voor het milieu / de natuur gedaan heeft.
Groeten sander
[/quote]
Wat klopt hier niet? Steve mag geen dieren in de dierentuin stoppen maar jij mag wel een slang in een hokje stoppen? Mm, kniebegrijpnie.
En inderdaad, Steve heeft heel veel goeds gedaan voor de natuur, dat mag zeker niet vergeten worden.
[/quote]
@Hans: Inderdaad niemand is perfect. Ik, jij en Steve ook niet. Daarom vermeld ik ook als laatste dat hij veel voor natuur en milieu gedaan heeft, meer dan ik ooit zou kunnen doen.
@Erna: Hoezo mag Steve geen slangen meer in een dierentuin stoppen? Dat lees je verkeerd. Ik geef alleen aan dat het overbrengen van respect voor dieren, niet hoeft door ze in een dierentuin te houden. Een dierentuin is daar niet de juiste plek voor m.i.
Beter is om "het respect voor dieren" over te brengen waar dieren zelf in hun element zijn. Hun natuurlijke omgeving dus, waar hun camouflage, vluchtgedrag, voortplanting enz. wel tot uitting kan komen. In een Nationaal Park of de vrije natuur.
Denk aan de kangaroes in de dierentuin. Nooit onder de indruk, als ze in hun verregende vacht wilgentakken zaten te eten, onder een afdakje in Diergaarde Blijdorp.
Pas in Oz zag je hun snelheid, waakzaamheid, wendbaarheid en kracht.
Ik zelf ben een frequent bezoeker van zoo's, maar ik krijg daar geen gevoel van ontzag of respect voor de dieren. Alleen verbazing over de diversiteit.
De reden dat ik nu ruim 6 jaar geleden met pijn in mijn hart ben gestopt met het houden van reptielen, is inderdaad omdat ik ook tot inzicht ben gekomen dat de huisvesting van dergelijke dieren in een woonkamer geen optimale situatie is. Helemaal mee eens dus!
Wat begrijp je dan niet?
Groeten Sander